Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-10
Wersja aktualna od 2023-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1954
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych (do 30 listopada 2021
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1954
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) za rok budżetowy 2021
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych na rok budżetowy 2021, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0082/2023), |
A. | mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie „Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (ECSEL) powstało 6 maja 2014 r. w ramach programu „Horyzont 2020" na mocy rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 (1), które weszło w życie 27 czerwca 2014 r., na okres do 31 grudnia 2024 r.; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zastąpiło wspólne przedsięwzięcia ENIAC i ARTEMIS, które zakończyły działalność 26 czerwca 2014 r.; mając na uwadze, że w listopadzie 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych (Wspólne Przedsięwzięcie KDT) powstało w ramach programu „Horyzont Europa" na mocy rozporządzenia Rady (UE) 2021/2085 (2) w celu zastąpienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL na okres do 31 grudnia 2031 r.; |
B. | mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie KDT jest partnerstwem publiczno-prywatnym, które zarządza programem w zakresie badań naukowych i innowacji mającym na celu wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie KDT powinno zajmować się precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, które umożliwiłyby szeroko rozumianym gałęziom przemysłu w Unii projektowanie, wytwarzanie i stosowanie najbardziej innowacyjnych podzespołów i układów elektronicznych; |
C. | mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia KDT są Unia, reprezentowana przez Komisję, państwa uczestniczące oraz trzy stowarzyszenia branżowe, mianowicie Europejskie Stowarzyszenie ds. Integracji Systemów Inteligentnych, Stowarzyszenie na rzecz Europejskiej Działalności w zakresie Nanoelektroniki i stowarzyszenie branżowe INSIDE, które reprezentują zainteresowane strony w sektorach mikro- i nanoelektroniki, zintegrowanych systemów inteligentnych oraz systemów wbudowanych/cyberfizycznych; |
D. | mając na uwadze, że wkład finansowy Unii we Wspólne Przedsięwzięcie KDT, w tym środki EOG, to maksymalnie 1,8 mld EUR na pokrycie kosztów administracyjnych i operacyjnych, w tym maksymalnie 26,331 mln EUR na pokrycie kosztów administracyjnych; mając na uwadze, że prywatni członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia KDT wnoszą wkład w wysokości co najmniej 2,5 mld EUR na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia KDT lub organizują wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład lub z nimi stowarzyszone; mając na uwadze, że członkowie prywatni wnoszą wkład finansowy w wysokości do 26,331 mln EUR na pokrycie kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia KDT przez okres dziesięciu lat lub organizują wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład i z nimi stowarzyszone; |
Uwagi ogólne
1. | wyraża zadowolenie z ogólnego podejścia Rady do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów); |
2. | przyznaje, że w programie „Horyzont Europa" przewidziano ambitne cele dla Wspólnego Przedsięwzięcia KDT, które można osiągnąć tylko wówczas, gdy zostaną opracowane i wdrożone skuteczne rozwiązania służące usunięciu słabości w systemach kontroli wewnętrznej i przygotowujące na przyszłe wyzwania wynikające ze zwiększonej odpowiedzialności, np. w zakresie zarządzania i planowania zasobów kadrowych; zwraca w tym kontekście uwagę na fakt, że szczególnie skomplikowane i uciążliwe obliczenia oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości wiążą się ze znacznym ryzykiem błędu, i dlatego wzywa Wspólne Przedsięwzięcie KDT do zbadania możliwości uproszczeń, o ile jest to możliwe i zgodne z istniejącymi ramami prawnymi; |
3. | zauważa, że wśród wspólnych przedsięwzięć nie ma zharmonizowanej definicji kosztów administracyjnych, która jest podstawą do obliczania wkładów finansowych członków i warunkiem koniecznym do uzyskania porównywalnych danych; w związku z tym wzywa do opracowania wspólnych wytycznych dla wszystkich wspólnych przedsięwzięć w celu przyjęcia zharmonizowanego podejścia do klasyfikacji niektórych kategorii wydatków administracyjnych, takich jak wydatki na konsultacje, badania, analizy, oceny i pomoc techniczną; |
Zarządzanie budżetem i finansami
4. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sprawozdanie roczne Wspólnego Przedsięwzięcia KDT przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową Wspólnego Przedsięwzięcia na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa ponadto, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach; |
5. | zauważa, że całkowity dostępny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia KDT na rok 2021 (który obejmuje ponownie wprowadzone niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel oraz przesunięcia na następny rok) obejmował środki w kwocie 218,3 mln EUR na zobowiązania i 199,3 mln EUR na płatności, oraz że wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 99,4 % (w roku 2020: 99,59 %), a środków na płatności - 84 % (w roku 2020: 88,63 %); |
6. | na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że pod koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT zamknęło pod względem finansowym bieżące projekty 7PR; zauważa, że na podstawie łącznych kosztów działań podpisanych w ramach 7PR oraz faktycznych płatności dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie KDT i jego poprzedników (ENIAC, ARTEMIS i ECSEL) w celu współfinansowania tych działań ostateczny wkład członków szacuje się na 564,3 mln EUR w przypadku Unii, 812,5 mln EUR w przypadku państw uczestniczących i 2 202,4 mln EUR w postaci wkładów niepieniężnych w przypadku członków prywatnych; |
7. | zauważa, że według stanu na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT zaciągnęło zobowiązania w wysokości 1 170 mln EUR na poczet popisanych umów o udzielenie dotacji w ramach programu „Horyzont 2020"; tym samym wykorzystało ono w pełni maksymalną kwotę wkładu UE; zauważa, że z tej kwoty w najbliższych latach do wypłaty pozostaje jeszcze ok. 190,3 mln EUR (16,6 %); |
8. | zwraca uwagę, że wskaźnik wykorzystania środków z budżetu na płatności Wspólnego Przedsięwzięcia KDT na 2021 r., dostępnego na projekty w ramach programu „Horyzont 2020", wyniósł 85 %; zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT nie miało prawie żadnych środków na zobowiązania operacyjne, ponieważ ostatnie ogłoszone przez nie zaproszenie do składania wniosków zamknięto z końcem 2020 r.; |
9. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że na koniec 2021 r. potencjalne ostateczne wkłady niepieniężne na rzecz działalności operacyjnej w ramach programu „Horyzont 2020" wnoszone przez prywatnych członków szacowano na 1 594,2 mln EUR; zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie może obliczyć i zatwierdzić faktyczną kwotę wkładów niepieniężnych wniesionych przez członków prywatnych dopiero wówczas, gdy zarówno Wspólne Przedsięwzięcie KDT, jak i państwa uczestniczące dokonają wszystkich płatności, a także gdy przekazane zostaną wszystkie świadectwa zakończenia projektu i odnośne informacje; w tym kontekście, biorąc po uwagę, że na koniec 2021 r. tylko niewiele projektów realizowanych w ramach programu „Horyzont 2020" zostało ukończonych, zauważa, że zatwierdzone wkłady niepieniężne przekazane przez partnerów branżowych wyniosły 300,6 mln EUR; zauważa, że na koniec 2021 r. skumulowana szacunkowa kwota (niezatwierdzonych jeszcze) wkładów niepieniężnych od członków prywatnych wynosiła 968,2 mln EUR według obliczeń przeprowadzonych w oparciu o metodę pro rata temporis przyjętą przez radę zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia KDT; |
10. | zauważa, że na koniec 2021 r. państwa uczestniczące podjęły zobowiązania umowne na kwotę 1 106,2 mln EUR i zadeklarowały łącznie wkłady finansowe w wysokości 450,2 mln EUR, które wypłaciły bezpośrednio krajowym beneficjentom projektów objętych wsparciem w ramach programu „Horyzont 2020"; zauważa, że różnica między kwotą wkładu finansowego państw uczestniczących a kwotą wkładu finansowego Unii wynosi 1 058,1 mln EUR na koniec 2021 r. wynika z faktu, że większość państw uczestniczących uznaje swoje koszty i zgłasza je Wspólnemu Przedsięwzięciu KDT dopiero po zakończeniu wspieranych przez nie projektów w ramach programu „Horyzont 2020"; |
Zamówienia i personel
11. | zauważa, że zamówieniami i umowami zarządza się zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia KDT oraz koordynuje je w ramach zespołu ds. administracji i finansów Wspólnego Przedsięwzięcia KDT; |
12. | zauważa, że aby osiągnąć swoje cele i odpowiednio wspierać swoje operacje i infrastrukturę, Wspólne Przedsięwzięcie KDT przeznaczyło środki na zakup niezbędnych usług i dostaw; zauważa, że w kontekście należytego zarządzania finansami i z myślą o skuteczności Wspólne Przedsięwzięcie KDT w jak największym stopniu korzystało z różnych umów o gwarantowanym poziomie usług zawartych już z odpowiednimi służbami Komisji i z jego członkami prywatnymi oraz z międzyinstytucjonalnych umów ramowych (np. usługi i sprzęt informatyczny, usługi pracowników tymczasowych czy usługi audytu zewnętrznego); zauważa, że z uwagi na kontekst sanitarny w wyniku pandemii COVID-19 i nałożone ograniczenia zasadniczo wszystkie spotkania i wydarzenia odbywały się zdalnie, a w ostatnim kwartale 2021 r. było bardzo niewiele podróży służbowych, w związku z czym w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT przeprowadziło bardzo mało postępowań o udzielenie zamówienia, które dotyczyły głównie zamówień o niskiej wartości; |
13. | zauważa, że w maju 2021 r. rozpoczęto dwie procedury negocjacyjne o bardzo niskiej wartości w celu udzielenia dwóch zamówień na wsparcie logistyczne i stworzenie filmów wideo w kontekście organizacji cyfrowej wersji sympozjum Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL w 2021 r., a we wrześniu 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL rozpoczęło procedurę negocjacyjną dotyczącą zamówienia o niskiej wartości związanego z organizacją seminarium wysokiego szczebla; |
14. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT zatrudniało 29 pracowników, w tym pracowników tymczasowych i kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych; na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zatrudniło dwóch pracowników kontraktowych na stanowiska asystentów finansowo-administracyjnych, które były nieobsadzone po odejściu dotychczasowych pracowników; zauważa, że rekrutację zakończono w czwartym kwartale 2021 r.; zwraca uwagę, że dwóch pracowników zatrudnionych na czas określony przeszło na emeryturę, a jeden został już z powodzeniem zastąpiony; |
15. | zauważa z zaniepokojeniem, że w okresie od 2018 do 2021 r. średni roczny udział pracowników tymczasowych we wszystkich wspólnych przedsięwzięciach utrzymywał się na wysokim poziomie, tj. około 11 % pracowników statutowych; przypomina, że wysoki odsetek pracowników kontraktowych prowadzi często do znacznie większej rotacji personelu, co ma destabilizujący wpływ na sytuację kadrową we Wspólnym Przedsięwzięciu KDT; podkreśla ponadto, że korzystanie z personelu tymczasowego powinno pozostać rozwiązaniem przejściowym, ponieważ mogłoby negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia, prowadząc np. do trudności z zatrzymaniem pracowników niezbędnych do wykonywania przez Wspólne Przedsięwzięcie kluczowych kompetencji, niejasnych kanałów odpowiedzialności, potencjalnych sporów sądowych oraz niższej wydajności pracowników; |
16. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że wraz ze zmianą rozporządzenia (UE) 2021/2085 na podstawie wniosku Komisji (3) Wspólne Przedsięwzięcie KDT zostanie w przyszłości przekształcone we Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów z nowymi zadaniami dotyczącymi wdrażania inicjatywy „Czipy dla Europy" ujętej w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie KDT będzie wspierało rozwój innowacyjnych technologii półprzewodnikowych nowej generacji, co powinno przyczynić się do zwiększenia zdolności Unii w zakresie produkcji czipów; zauważa, że zgodnie z tym wnioskiem w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 Wspólne Przedsięwzięcie KDT wdroży projekty o wartości około 10,9 mld EUR i powinno pozyskać 19 dodatkowych pracowników, tak aby do 2025 r. osiągnąć zaplanowaną liczbę 50 pracowników statutowych; jest zaniepokojony, że na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT zatrudniało jedynie 29 pracowników (13 zatrudnionych na czas określony i 16 kontraktowych), w związku z czym może mieć duże trudności kadrowe, jeśli chodzi o zarządzanie nowymi pracownikami, szczególnie w świetle nowych procedur administracyjnych i operacyjnych, nad którymi trwają obecnie prace; |
17. | na podstawie rocznego sprawozdania z działalności za 2021 r. zauważa, że pod względem równowagi płci liczba kobiet ekspertów ds. przeglądów we Wspólnym Przedsięwzięciu KDT wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim, zarówno w ujęciu procentowym, jak i bezwzględnym; ubolewa, że odsetek wynoszący 19,4 % jest wciąż niski, i wzywa do wzmożenia wysiłków na rzecz równowagi płci; |
18. | zauważa, że od 2016 r. wspólne przedsięwzięcia nie odprowadzają do unijnego programu emerytalnego części składek należnych od pracodawcy na rzecz pracowników, która odpowiada odsetkowi ich dochodów z dotacji pochodzących z krajów trzecich w stosunku do ich całkowitych dochodów, ponieważ Komisja nie przewidziała tych wydatków w budżecie wspólnych przedsięwzięć ani formalnie nie zażądała ich płatności; wzywa Komisję do podjęcia działań w celu uniknięcia podobnych problemów w przyszłości; |
Mechanizmy kontroli wewnętrznej
19. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że umowy administracyjne zawarte przez wspólne przedsięwzięcia ENIAC i ARTEMIS z krajowymi organami finansującymi nadal obowiązują po połączeniu tych wspólnych przedsięwzięć we Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL; zauważa, że zgodnie z postanowieniami tych umów strategie audytów ex post wspólnych przedsięwzięć ENIAC i ARTEMIS w znacznym stopniu polegały na przeprowadzanych przez krajowe organy finansujące audytach zestawień wydatków poniesionych w ramach projektów; ubolewa, że znaczne zróżnicowanie metod i procedur stosowanych przez krajowe organy finansujące nie pozwala Wspólnemu Przedsięwzięciu ECSEL na obliczenie jednego wiarygodnego ważonego poziomu błędu ani poziomu błędu rezydualnego w płatnościach w ramach 7PR; ubolewa także, że ponieważ łączna kwota płatności dokonanych w 2021 r. przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL w celu zamknięcia pozostałych projektów w ramach 7PR wyniosła zaledwie 0,6 mln EUR (tj. 0,4 % łącznych płatności z tytułu działalności operacyjnej), w ich przypadku w 2021 r. nie wystąpiło ryzyko istotnych błędów; |
20. | na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że w przypadku płatności w ramach programu „Horyzont 2020" audyty ex post przeprowadza Wspólna Służba Audytu Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Badań Naukowych i Innowacji (DG RTD); ubolewa, że na podstawie wyników audytów Wspólnej Służby Audytu na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie KDT poinformowało o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 2,2 % (w 2020 r.: 2,68 %) oraz poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 1,2 % (w 2020 r.: 1,25 %) w przypadku programu „Horyzont 2020"; |
21. | zauważa, że aby ocenić kontrole płatności operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia KDT, Trybunał Obrachunkowy skontrolował losowo dobraną próbę płatności w programie „Horyzont 2020" przekazanych w 2021 r. na poziomie beneficjentów końcowych, i potwierdził poziomy błędu z kontroli ex post (w odniesieniu do zbadanych u beneficjentów transakcji płatności z tytułu dotacji próg sprawozdawczości w odniesieniu do błędów kwantyfikowalnych wynosi 1 % skontrolowanych kosztów); ubolewa, że w dwóch przypadkach Trybunał wykrył i skwantyfikował błędy spowodowane zgłoszeniem zawyżonych kosztów kadrowych; |
22. | podkreśla, że ustalenia Trybunału potwierdziły utrzymujące się błędy systemowe w zadeklarowanych kosztach personelu oraz że w szczególności MŚP i nowi beneficjenci są bardziej podatni na błędy niż inni beneficjenci; podkreśla, że od 2017 r. błędy te są również regularnie zgłaszane w poprzednich sprawozdaniach rocznych Trybunału; podkreśla w związku z tym, że usprawnienie zasad programu „Horyzont 2020" dotyczących deklarowania kosztów personelu oraz szersze stosowanie uproszczonych form kosztów jest warunkiem wstępnym stabilizacji poziomów błędu poniżej poziomu istotności; podkreśla, że Wspólne Przedsięwzięcie KDT powinno wzmocnić swoje systemy kontroli wewnętrznej w obliczu większego ryzyka w przypadku MŚP i nowych beneficjentów, a także zdecydowanie zachęcać pewne kategorie beneficjentów, które są bardziej narażone na błędy, takie jak MŚP i nowi beneficjenci, do korzystania z narzędzia Personnel Costs Wizard; z zadowoleniem przyjmuje, że w 2022 r. wszystkie wspólne przedsięwzięcia rozpoczęły wdrażanie działań mających na celu obniżenie poziomu błędu zgodnie z działaniami zaproponowanymi przez Trybunał, w tym zbadanie możliwości stosowania uproszczonych form kosztów, takich jak koszty jednostkowe, kwoty ryczałtowe i stawki zryczałtowane; |
23. | na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL oceniło skuteczność swoich systemów kontroli wewnętrznej w oparciu o zmienione ramy; zauważa, że ogólnym celem samooceny było zrozumienie, czy wszystkie zasady są wdrożone i czy funkcjonują; zauważa, że działanie to opierało się głównie na samoocenie wskaźników monitorowania i analizie sprawozdań Służby Audytu Wewnętrznego, Trybunału Obrachunkowego i audytorów zewnętrznych oraz było poparte innymi dowodami, takimi jak rejestr wyjątków, ocena ryzyka, działania następcze, zalecenia czy ustalenia, oraz dyskusjami z kierownictwem na temat działań i celów Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL; |
24. | z zadowoleniem przyjmuje, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL przeprowadziło ocenę systemu kontroli wewnętrznej podczas roku sprawozdawczego i doszło do wniosku, że jest on skuteczny oraz że jego elementy i zasady kontroli wewnętrznej zostały wprowadzone i funkcjonują zgodnie z założeniami; |
Audyt wewnętrzny
25. | zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji pełni rolę audytora wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia KDT, jak określono w art. 28 jego rozporządzenia finansowego; zauważa, że w październiku 2021 r. dyrektor wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL poinformował audytorów wewnętrznych o najnowszych istotnych wydarzeniach we Wspólnym Przedsięwzięciu ECSEL oraz o wynikach ostatniej oceny ryzyka; |
Nowy scentralizowany system zarządzania wkładami finansowymi państw uczestniczących
26. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że zgodnie z rozporządzeniem ramowym w sprawie programu „Horyzont Europa" i rozporządzeniem (UE) 2021/2085 Wspólne Przedsięwzięcie KDT jest zobowiązane do wprowadzenia nowej scentralizowanej procedury zarządzania, tzw. centralnego systemu zarządzania wkładami finansowymi (CMFC), w celu zarządzania wkładami finansowymi państw uczestniczących; |
27. | zauważa, że w ramach planowanego systemu każde państwo uczestniczące może zdecydować o przekazywaniu do Wspólnego Przedsięwzięcia KDT odnośnych wkładów finansowych na poziomie poszczególnych projektów na rzecz beneficjentów mających siedzibę w tym państwie; zwraca uwagę, że w trakcie tego procesu każde państwo uczestniczące ma również prawo weta we wszystkich kwestiach dotyczących wykorzystania jego własnych wkładów finansowych, przekazanych Wspólnemu Przedsięwzięciu KDT na rzecz wnioskodawców mających siedzibę w tym państwie uczestniczącym, zgodnie z unijnymi przepisami finansowymi i regułami konkurencji; zauważa, że tym samym państwo uczestniczące może zdecydować, na podstawie krajowych priorytetów strategicznych, czy udzielić wsparcia krajowemu beneficjentowi wybranego i zatwierdzonego projektu w zakresie badań i innowacji; |
28. | ponadto zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie KDT będzie musiało dokonywać płatności w ramach dofinansowania na rzecz wszystkich państw uczestniczących, które decydują się powierzyć mu wnoszone przez siebie wkłady finansowe; zauważa, że będzie również musiało zarządzać dwiema osobnymi procedurami opierającymi się na umowach administracyjnych z państwami stowarzyszonymi i monitorować ich realizację; zauważa, że krajowy organ finansujący każdego z państw uczestniczących ma zawrzeć umowę administracyjną ze Wspólnym Przedsięwzięciem KDT, na podstawie której albo płatności z wkładów krajowych zostaną powierzone Wspólnemu Przedsięwzięciu, albo krajowy organ finansujący będzie koordynował umowy w sprawie transferu środków krajowych na płatności na rzecz beneficjentów i prowadził sprawozdawczość dotyczącą tych wkładów; |
29. | zwraca uwagę na zaniepokojenie Trybunału faktem, że Komisja nie oszacowała, jakich dodatkowych zasobów Wspólne Przedsięwzięcie KDT będzie potrzebować, aby wdrożyć zaplanowany system CMFC; zasobów tych nie przewidziano również we wstępnych szacunkach zasobów kadrowych Wspólnego Przedsięwzięcia KDT na potrzeby wdrożenia programu „Horyzont Europa"; podziela opinię Trybunału, że ów brak planowania na etapie wprowadzania systemu CMFC w połączeniu z sytuacją kadrową oraz brakiem narzędzi i wsparcia informatycznego może niekorzystnie wpłynąć na realizację programów Wspólnego Przedsięwzięcia KDT i na osiągnięcie zakładanego poziomu wkładów od pozostałych członków oraz że w przypadku niezautomatyzowanej obsługi systemu CMFC potrzebne będą znaczne zasoby kadrowe; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie KDT i Komisję do informowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji. |
(1) Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
(2) Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu „Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
(3) Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/2085 ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu „Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, COM(2022) 47 z dnia 8 lutego 2022 r.