Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-10
Wersja aktualna od 2023-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1926
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1926
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0126/2023), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej „Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 210 000 EUR, co stanowi spadek o 8,7 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii; |
B. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy („Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 („sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,76 %, co oznacza lekki wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2020, oraz zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 51,22 %, co oznacza wzrost o 28,88 % w porównaniu z rokiem 2020; |
2. | zauważa, że przeniesienie zobowiązań pozostających do spłaty (kwoty zaangażowane, ale niewypłacone) z 2021 r. na rok budżetowy 2022 wyniosło 101 966,38 EUR, czyli 49 % kwot, na które zaciągnięto zobowiązania (w porównaniu z 177 578,67 EUR, czyli 78 % w 2020 r.), oraz że kwota ta obejmuje głównie usługi informatyczne (IT) na etapie przejściowym projektu informatycznego Obserwatorium Jądrowego i ESA w zakresie zarządzania informacjami (NOEMI), a także szkolenia lub konferencje, które miały się odbyć na początku 2022 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
3. | zauważa, że Agencja, która nie może działać jednostronnie w tej dziedzinie, zarejestrowała od 1 stycznia 2021 r. w swoim sprawozdaniu finansowym rezerwę księgową dotyczącą spłaty udziałów w Zjednoczonym Królestwie oraz że wszelkie płatności, zwroty lub zapłaty wynagrodzenia na rzecz Zjednoczonego Królestwa w kolejnych okresach w następstwie zakończenia członkostwa Zjednoczonego Królestwa będą podejmowane wspólnie z Komisją; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
Wyniki działalności
4. | zauważa z uznaniem, że - po zatwierdzeniu przez Komisję - 1 lipca 2021 r. weszły w życie nowe przepisy określające sposób, w jaki Agencja ma zrównoważyć podaż i popyt, zawierające m.in. nowe definicje i formalnie rozszerzające zakres procedury uproszczonej; |
5. | odnotowuje w szczególności współpracę Agencji z grupą roboczą komitetu doradczego ds. bezpieczeństwa dostaw i cen, której powierzono nowy mandat w 2021 r.; |
Polityka kadrowa
6. | zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia był zrealizowany w 94,12 %, gdyż na 17 stanowisk (17 w 2020 r.) zatwierdzonych w planie zatrudnienia mianowano 16 urzędników Komisji; zauważa ponadto, że Agencja ma trudności ze znalezieniem asystentów w niższych grupach zaszeregowania, biorąc pod uwagę wymagany specjalistyczny profil i związane z nim poziomy wynagrodzeń w porównaniu z kosztami utrzymania w Luksemburgu; |
7. | zauważa, że w 2021 r. Agencja odnotowała, że 56 % wszystkich jej pracowników to kobiety, czyli mężczyźni stanowią 44 % personelu; |
8. | przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz zapewnienie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej z myślą o odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans; |
Zamówienia publiczne
9. | zauważa, że po wejściu w życie nowych przepisów Agencja opublikowała formularze, które trzeba wykorzystywać do przedkładania umów na dostawy zawierane przez Agencję oraz do powiadamiania o umowach o świadczenie usług; |
Kontrola wewnętrzna
10. | zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła aktualizację oceny ryzyka obejmującą wszystkie obszary działalności Agencji oraz jej procesy operacyjne i administracyjne, a także wprowadziła dostosowania z myślą o dopasowaniu obowiązujących mechanizmów kontroli do ryzyka; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
11. | zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła ocenę skuteczności swoich kontroli wewnętrznych obejmującą ocenę wcześniej zdefiniowanych wskaźników monitorowania, w tym ankietę, ocenę wyników audytu oraz nowych lub niezrealizowanych zaleceń, a także analizę niezgodności i przypadków wyjątkowych; zauważa, że ocena nie wykazała żadnego ryzyka, które mogłoby prowadzić do sformułowania zastrzeżenia w rocznym poświadczeniu wiarygodności; |
12. | w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji zauważa, że wszyscy pracownicy Agencji i wszyscy wykonawcy zewnętrzni posiadają poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, a ponadto system informatyczny NOEMI poddano ocenie narażenia, która ma zostać powtórzona po przeprowadzeniu wszystkich wynikających z niej zaleceń; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
13. | przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw; |
Cyfryzacja i transformacja ekologiczna
14. | zauważa z uznaniem, że w 2021 r. - w wyniku działań następczych podjętych w związku z udzieleniem absolutorium za 2020 r. - stał się operacyjny projekt informatyczny NOEMI, którego celem jest wzmocnienie zdolności Agencji w zakresie monitorowania rynku materiałów jądrowych i paliw, a jednocześnie umożliwienie bezpiecznego przechowywania danych dotyczących newralgicznych umów jądrowych; zauważa też, że przyszły rozwój będzie zależał od finansowania otrzymanego w nadchodzących budżetach; zauważa ponadto, że w kolejnych etapach projektu umowy na dostawy energii jądrowej i informację Agencji mają być przetwarzane w pełni cyfrowo; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
15. | przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci; |
16. | zachęca Agencję do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz regularnych audytów i testów własnego cyberbezpieczeństwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Agencji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeństwa, jej realizacji do 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania z wszelkich postępów w tym zakresie organowi udzielającemu absolutorium; |
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19
17. | zauważa, że pandemia COVID-19 nadal miała wpływ na sytuację w UE w 2021 r. oraz że Agencja wprowadziła telepracę jako domyślną opcję - zgodnie z wytycznymi Komisji oraz w celu zminimalizowania ryzyka dla personelu i jego rodzin - oraz że pracownicy o krytycznym i podstawowym znaczeniu, którzy potrzebowali dostępu do zasobów i pracy w pomieszczeniach, mieli taką możliwość na zasadzie rotacji; |
18. | zauważa, że Agencja wprowadziła zmiany w strukturze wydatków poprzez zmianę budżetu i przesunięcia wewnętrzne, biorąc pod uwagę ograniczone wydatki na podróże służbowe i posiedzenia komitetu doradczego, a zamiast tego zainwestowała w swój system informatyczny; zauważa ponadto, że posiedzenia komitetu doradczego w 2021 r. odbywały się online; |
Inne uwagi
19. | zauważa z uznaniem, że w 2021 r. we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Komunikacji Komisji zreorganizowano stronę internetową Agencji, co doprowadziło do powstania strony internetowej zharmonizowanej ze stroną internetową Komisji oraz zaktualizowanej i przyjaznej dla użytkownika dynamicznej platformy; zauważa ponadto, że wszystkie informacje zamieszczone na stronie internetowej przeredagowano, aby zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenie; |
20. | wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Agencję do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych; |
21. | wzywa Agencję do dalszego rozwijania synergii (np. w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), zacieśnienia współpracy, zintensyfikowania wymiany dobrych praktyk i pogłębienia dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności; wzywa Agencję do dalszego poszukiwania sposobów rozszerzenia ustaleń roboczych i dzielenia się zasobami z innymi organami Unii w ramach zadań, które się pokrywają; |
22. | cieszy się z zalecenia Agencji dotyczącego bezpieczeństwa dostaw materiałów jądrowych i paliwa jądrowego zawartego w sprawozdaniu rocznym Agencji za 2021 r.; apeluje do Agencji, aby wydała więcej zaleceń dotyczących możliwości dywersyfikacji źródeł dostaw uranu na każdym etapie cyklu paliwowego; przypomina, że elektrownie jądrowe wytworzyły około 25,2 % całkowitej energii elektrycznej wyprodukowanej w Unii w 2021 r.; |
23. | w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. (1) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.