Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-10
Wersja aktualna od 2023-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1917
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1917
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2021, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0135/2023), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej „Fundacją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 402 739 EUR, czyli 2,13 % więcej niż w 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii; |
B. | mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2021 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,91 %, co oznacza niewielki wzrost o 0,04 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca jednak uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 86,23 %, co oznacza spadek o 9,43 % w porównaniu z rokiem 2020; |
Wydajność
2. | zauważa, że program prac Fundacji na 2021 r. został ukończony w 95,58 %, co stanowi najlepszy wynik w ciągu ostatnich pięciu lat, a wskaźnik terminowego ukończenia wyniósł 91,15 %; z uznaniem zauważa, że Fundacja przekroczyła cele w przypadku wszystkich kluczowych wskaźników skuteczności działania; |
3. | odnotowuje kluczowe osiągnięcia Fundacji w 2021 r., których podstawą są trzy cele strategiczne: adekwatność i przewidywanie umiejętności, rozwój i walidacja umiejętności oraz wyniki i jakość polityki kształcenia i szkolenia; zauważa, że cele te są realizowane przez Fundację w ramach trzech podstawowych usług: centrum wiedzy, monitorowania i oceny oraz doradztwa w zakresie polityki; |
4. | odnotowuje nowe inicjatywy zainicjowane przez Fundację w 2021 r., takie jak analiza pozycjonowania umiejętności ekologicznych i wolnych miejsc pracy w krajach partnerskich z wykorzystaniem dużych zbiorów danych, a także analizy zakresu, warunków i potencjału pracy za pośrednictwem platform internetowych w krajach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich; zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem przetransponowała zmiany w zapotrzebowaniu na umiejętności, zarówno bieżące, jak i przewidywane, na wymogi w zakresie dostosowania w celu dopasowania strategii politycznych, a mianowicie rozszerzenia swojej sieci doskonałości; odnotowuje ponadto stały rozwój forum Fundacji na rzecz zapewniania jakości, skupiającego 22 kraje partnerskie w ramach platformy dwustronnego i wielostronnego dialogu na temat zarządzania kształceniem i szkoleniem zawodowym; podkreśla działania Fundacji mające na celu pomoc krajom w okresie transformacji i krajom rozwijającym się w wykorzystaniu potencjału ich kapitału ludzkiego poprzez reformę systemów kształcenia, szkolenia i rynku pracy w kontekście polityki Unii w zakresie stosunków zewnętrznych; |
5. | ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Fundacji „Umiejętności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości" (2), która odpowiada na potrzebę dostosowania umiejętności poprzez powiązanie kształcenia i szkolenia zawodowego z małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) w krajach sąsiadujących z Unią, krajach objętych procesem rozszerzenia i krajach Azji Środkowej; podkreśla, że dzięki tej inicjatywie przedsiębiorstwa mogą reagować na wyzwania, w tym te wynikające z pandemii COVID-19, oraz radzić sobie z nimi poprzez budowanie bardziej ekologicznych, inkluzywnych i innowacyjnych społeczeństw oraz pobudzanie zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, a zatem gwarantuje ona rozwój biznesu i ciągłość działania przedsiębiorstwa; |
6. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja zacieśniła współpracę i stosunki z krajami partnerskimi w regionach objętych polityką sąsiedztwa i rozszerzenia UE; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że w marcu 2022 r. Fundacja dokonała przeglądu swojej współpracy z Rosją i Białorusią w następstwie niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej rosyjskiej agresji na Ukrainę i zaprzestała wszelkiej współpracy; |
7. | z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę fundacji, aby monitorować kryzys na Ukrainie i reagować tam, gdzie jest to możliwe i stosowne, w ścisłej współpracy z różnymi służbami Komisji, wykorzystywać swoją wiedzę fachową i wiedzę na temat systemów kształcenia i szkolenia w danym kraju, a jednocześnie wzmacniać partnerstwo z lokalnymi zainteresowanymi stronami i nie tylko; |
Polityka kadrowa
8. | zauważa, że 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 102,3 %, gdyż przyjęto 88 pracowników na czas określony w celu obsadzenia 86 stanowisk tego rodzaju (w tym dwóch dodatkowych pracowników zatrudnionych na czas określony w celu zrównoważenia pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia finansowego Fundacji) zatwierdzonych w budżecie Unii (w porównaniu z 86 zatwierdzonymi stanowiskami w 2020 r.); odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Fundacja zatrudniała 42 pracowników kontraktowych i jednego pracownika miejscowego; |
9. | z dużym zaniepokojeniem zauważa, że równowaga geograficzna nadal stanowi wyzwanie; zwraca uwagę, że 43 % pracowników Fundacji to obywatele państwa członkowskiego, w którym się ona znajduje; wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że jedynie 16,8 % personelu Fundacji pochodzi z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., choć owe państwa członkowskie reprezentują 23,2 % ludności; zauważa, że Fundacja stosuje procedurę selekcji w oparciu o kryteria merytoryczne, a w przypadku osób o takich samych kwalifikacjach wybiera kandydatów pochodzących ze słabiej reprezentowanych krajów; wzywa Fundację, aby nadała równowadze geograficznej najwyższy priorytet w procedurach rekrutacyjnych i poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
10. | zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w 2021 r. sześciu na dziesięciu członków kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla stanowiły kobiety (tak samo jak w 2020 r.); w kwestii równowagi płci zauważa, że wśród członków zarządu 40 % to mężczyźni, a 60 % to kobiety (odpowiednio 10 i 15 członków), natomiast wśród całego personelu 34 % to mężczyźni, a 66 % to kobiety (odpowiednio 44 i 87 członków); przypomina, jak ważne jest zapewnienie równowagi płci, i wzywa Fundację do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych nominacji; |
11. | zauważa, że podczas pandemii COVID-19 w 2021 r. Fundacja oferowała wszystkim współpracownikom zdalne usługi zaufanych doradców; zauważa z zadowoleniem, że wszyscy nowi pracownicy wzięli udział w spotkaniu wprowadzającym na temat molestowania, a także w prezentacji przeprowadzonej przez zaufanych doradców; ubolewa jednak, że niektórzy pracownicy mają dostęp jedynie do nieformalnej procedury; zauważa, że w 2021 r. nie zarejestrowano przypadków molestowania, nie prowadzono dochodzeń w takich sprawach ani nie wniesiono do sądu żadnych spraw dotyczących molestowania; |
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
12. | zauważa, że Fundacja opublikowała wszystkie deklaracje o konflikcie interesów, a także życiorysy członków zarządu oraz kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; |
13. | zauważa, że Fundacja nie opracowała jeszcze specjalnej strategii w zakresie zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im; zauważa jednak, że w 2018 r. Fundacja opracowała kompleksowe zestawienie kwestii związanych z etyką, obejmujące również konflikt interesów; zauważa ponadto, że w 2021 r. dokonano aktualizacji w celu wprowadzenia najnowszych odniesień regulacyjnych; |
Zamówienia publiczne
14. | zauważa, że jeśli chodzi o zamówienia publiczne, dążono do synergii z innymi instytucjami, wykonując systematyczną ocenę możliwości ad hoc w odniesieniu do wszystkich potrzeb w tym zakresie; zauważa, że w 2021 r. Fundacja była stroną 28 umów międzyinstytucjonalnych, dziesięciu umów o gwarantowanym poziomie usług i pięciu umów otwartych dla innych agencji; |
15. | zauważa, że elektroniczne składanie ofert przetargowych stało się normą w Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje, że nowo utworzona grupa robocza ds. zielonych zamówień publicznych przetestowała ekologiczne kryteria wyboru i udzielania zamówień; |
Mechanizmy kontroli wewnętrznej
16. | odnotowuje odpowiedź Fundacji na uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału za 2020 r. dotyczącą nieprzestrzegania 12. zasady kontroli wewnętrznej oraz środków podjętych przez Fundację; zauważa, że Fundacja zastosowała się do zalecenia Trybunału, dokonując gruntownego i regularnego przeglądu wyjątków i przypadków niezgodności; odnotowuje ponadto opracowanie i wdrożenie nowej polityki Fundacji oraz usprawniony proces postępowania w przypadku odchyleń (wyjątki i przypadki niezgodności); zauważa ponadto, że w 2021 r. Fundacja przeprowadziła szczegółowy przegląd wszystkich decyzji podjętych w związku z pandemią COVID-19 do pierwszego kwartału 2021 r. w celu zapewnienia, aby wszystkie decyzje skutkujące odstępstwem od ram regulacyjnych Fundacji były odpowiednio rejestrowane, w tym odstępstwa o charakterze niefinansowym; |
17. | zauważa, że w 2021 r. Fundacja rozpoczęła audyt wewnętrzny dotyczący mechanizmów komplementarności i współpracy między sobą a służbami Komisji, który zostanie zakończony w 2022 r.; zauważa, że audyt ten jest uwzględniony w planie wieloletnim Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS); zauważa również, że Fundacja oficjalnie zamknęła wszystkie poprzednie zalecenia wynikające z audytu IAS i nie ma zaległości, jeśli chodzi o zalecenia z audytów; |
18. | przypomina, że Fundacja wciąż nie zareagowała na jedną uwagę Trybunału z 2018 r. dotyczącą procedury udzielenia zamówienia publicznego na usługi agencji pracy tymczasowej, w ramach której to procedury Fundacja zastosowała kryteria udzielenia zamówienia koncentrujące się na niekonkurencyjnych elementach cenowych; odnotowuje, że Fundacja zajmie się tą kwestią w 2023 r., kiedy rozpocznie się następna procedura zamówień na pracowników tymczasowych stosownie do planowanych działań; |
19. | odnotowuje pozytywną ocenę Fundacji dotyczącą jej systemu kontroli wewnętrznej, w której zasady kontroli wewnętrznej oceniono jako skuteczne w 82,4 % (71 % w 2020 r.), a 17,6 % jako częściowo skuteczne (29 % w 2020 r.), przy czym konieczne są jedynie niewielkie usprawnienia; odnotowuje odpowiedź Fundacji na ustalenia Trybunału dotyczące rejestru wyjątków, polegającą na gruntownym i regularnym przeglądzie wyjątków i przypadków niezgodności; |
20. | zauważa, że Fundacja rozwija i wdraża swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych, opracowaną z wykorzystaniem metodologii stworzonej przez OLAF; |
21. | przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Fundacji; zdecydowanie nalega na wprowadzenie wymogu dysponowania skutecznymi systemami zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw; |
Cyfryzacja i transformacja ekologiczna
22. | z zadowoleniem przyjmuje strategię cyfrową Fundacji i plan jej wdrażania z 2021 r., co ma na celu zwiększenie wykorzystania narzędzi cyfrowych i internetowych do świadczenia usług Fundacji i do współpracy z zainteresowanymi stronami, a także poprawę wydajności wewnętrznej; pochwala przyspieszoną cyfryzację procesów wewnętrznych, takich jak zasoby ludzkie, procesy finansowe, podpis elektroniczny i zarządzanie zamówieniami publicznymi, a także interakcje zewnętrzne, takie jak wykorzystanie narzędzi cyfrowych online do wymiany i spotkań; |
23. | odnotowuje konkretne działania wdrożone przez Fundację w 2021 r. w celu zwiększenia przyrostu wydajności, takie jak stosowanie jednolitego zlecenia płatniczego grupującego kilka wniosków o płatność, korzystanie z obiegu pracy pod podpisem cyfrowym w odniesieniu do dokumentów wewnętrznych oraz postępy w zakresie cyfryzacji dzięki pełnemu testowaniu i wdrożeniu narzędzia do zarządzania zamówieniami publicznymi w procesie udzielania zamówień, a także pełna cyfryzacja zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej komunikacji na potrzeby procesów zarządzania finansami; |
24. | zauważa, że w 2021 r. Fundacja przyjęła nową politykę bezpieczeństwa cybernetycznego, opracowaną w ramach skoordynowanego podejścia do bezpieczeństwa, obejmującą ogólną i szczegółową politykę w zakresie bezpieczeństwa informacji; zauważa ponadto, że Fundacja posiada skoordynowaną przekrojową grupę roboczą, której praca obejmuje aspekty cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji, bezpieczeństwa fizycznego personelu i bezpieczeństwa budynków; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Fundację wykazu zasobów informacyjnych oraz postępy poczynione w 2021 r. z myślą o przejściu do nowego systemu zarządzania rejestrami cyfrowymi; |
25. | z zadowoleniem przyjmuje uzyskanie przez Fundację rejestracji systemu ekozarządzania i audytu oraz certyfikatów ISO 14001; pochwala konkretne środki podjęte przez Fundację, obejmujące działania na rzecz ekologizacji w 2021 r. w dziedzinie energii, tworzyw sztucznych, mobilności, emisji i zielonych zamówień publicznych; |
26. | przypomina o znaczeniu zwiększenia roli technologii cyfrowych w wewnętrznym funkcjonowaniu Fundacji i zarządzaniu nią, ale również w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Fundacja musi nadal aktywnie działać w tym obszarze, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online; |
27. | zachęca Fundację do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpieczeństwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Fundacji; |
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19
28. | zauważa, że w 2021 r. Fundacja nadal ściśle współpracowała z siecią agencji UE w celu wymiany wiedzy na temat zarządzania kryzysem związanym z COVID-19 i nowych przepisów dotyczących telepracy; odnotowuje działania wspierające wdrożone przez Fundację na rzecz dalszego zarządzania pandemią, takie jak m.in. rozpatrywanie wniosków o wydanie certyfikat COVID, zawarcie porozumień z trzema ośrodkami medycznymi oraz podjęcie decyzji przez dyrektora w sprawie okularów i dodatków na sprzęt biurowy do użytku domowego; |
Inne uwagi
29. | zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem zaangażowała się w partnerstwa medialne na rzecz kampanii na temat przyszłości pracy i przyszłości uczenia się, co odpowiada oczekiwaniom szerokiej publiczności; odnotowuje ponadto zaangażowanie Fundacji na różnych kanałach mediów społecznościowych, które skutkowało poprawą wskaźników w 2021 r.; wzywa Fundację do wzmożenia wysiłków i przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat swoich wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Fundację do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych; |
30. | z zadowoleniem odnotowuje długotrwałe partnerstwo i wspólne prace Fundacji z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) w ramach odpowiednich umów o współpracy, a także przygotowanie w 2021 r. i wejście w życie w 2022 r. umowy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) w celu wspólnego korzystania z usług księgowych; wzywa Fundację, aby nadal rozwijała efekty synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), prowadziła wymianę dobrych praktyk, zwłaszcza w dziedzinach będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania, oraz zbadała możliwości rozszerzenia swojej działalności i porozumień roboczych z innymi organami i agencjami Unii w celu poprawy wydajności; |
31. | w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. (3) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 23.
(2) https://www.etf.europa.eu/en/what-we-do/skills-enterprise-development
(3) Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.