Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-10
Wersja aktualna od 2023-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1914
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) za rok budżetowy 2021
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1914
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) za rok budżetowy 2021
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2021, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0137/2023), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej „Urzędem") na rok budżetowy 2021 wyniósł 60 600 822 EUR, co stanowi wzrost o 7,64 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (19 172 407 EUR, co odpowiada 30,59 % budżetu całkowitego), składek krajowych organów nadzoru państw członkowskich (23 936 648 EUR, czyli 38,20 %) oraz z opłat otrzymywanych od nadzorowanych podmiotów (17 087 867 EUR, czyli 27,27 %); |
B. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej „Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej „sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,94 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,92 % w porównaniu z rokiem 2020; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,91 %, co oznacza wzrost o 4,40 % w porównaniu z poprzednim rokiem; |
2. | zauważa, że rok 2021 był pierwszym pełnym rokiem, w którym Urząd pobierał opłaty od kontrahentów centralnych (CCP) z państw trzecich, oraz pierwszym rokiem, w którym Urząd zaczął pobierać opłaty od repozytoriów sekurytyzacji, oprócz opłat od agencji ratingowych i repozytoriów transakcji na mocy rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (2) i (UE) 2015/2365 (3); |
3. | zauważa z uznaniem, że Urząd zmodernizował swój system zarządzania płatnościami, aby lepiej zarządzać opóźnieniami w płatnościach dokonywanych np. przez agencje ratingowe lub repozytoria transakcji oraz narosłymi odsetkami w związku z tymi płatnościami; |
Wyniki działalności
4. | zauważa, że Urząd wykorzystuje niektóre środki, takie jak kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI), do oceny wartości dodanej swoich działań oraz stosuje inne środki, takie jak liczba przeanalizowanych kwestii związanych z ryzykiem, wskaźnik anulowania środków na płatności i wskaźnik rotacji personelu, w celu poprawy zarządzania budżetem; wyraża uznanie dla Urzędu za ukończenie 91 % programu prac na 2021 r., przy czym większość KPI została osiągnięta lub przekroczona; |
5. | wyraża uznanie dla Urzędu za pogrupowanie produktów i rezultatów w 2021 r. w trzech kategoriach priorytetów: (i) „nadrzędny priorytet" w odniesieniu do 128 produktów związanych z priorytetami strategicznymi; (ii) „niższy priorytet" w odniesieniu do 75 produktów niezwiązanych z tymi priorytetami; oraz (iii) „całkiem pozbawione priorytetu" w odniesieniu do 29 produktów dotyczących zadań, które należy wykonać tylko, jeśli czas na to pozwoli; |
6. | zauważa, że w 2021 r. strategiczne priorytety Urzędu koncentrowały się na trzech zagadnieniach przekrojowych: solidne unijne rynki kapitałowe, zrównoważone finansowanie oraz innowacje i cyfryzacja; odnotowuje ponadto rezultaty i sukcesy Urzędu w 2021 r. w obszarach, które nie są bezpośrednio związane z tymi priorytetami, takich jak m.in. rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla w Unii, działania w zakresie egzekwowania prawa, usługi inwestycyjne, zarządzanie inwestycjami lub kontrahenci centralni; |
7. | wyraża uznanie dla Urzędu za jego osiągnięcia w 2021 r., takie jak m.in. wdrożenie nowych mandatów wynikających z przeprowadzonego w 2019 r. przeglądu Europejskich Urzędów Nadzoru (EUN), przygotowanie do nowych obowiązków nadzorczych (nadzorowanie repozytoriów sekurytyzacji, dostawców usług w zakresie udostępniania informacji i kluczowych wskaźników referencyjnych), zatwierdzenie rejestracji pierwszych dwóch repozytoriów sekurytyzacji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 (4), przygotowanie do przekazania Urzędowi obowiązków nadzorczych w odniesieniu do Instytutu Europejskich Rynków Pieniężnych oraz przejęcie nadzoru nad siedmioma administratorami wskaźników referencyjnych z państw trzecich uznanymi na szczeblu unijnym; |
8. | w kontekście zagrożeń wynikających z cyfryzacji rynków finansowych wyraża uznanie dla Urzędu za działania podjęte w 2021 r. na rzecz zapewnienia instytucjom Unii technicznych informacji zwrotnych na temat wniosków Komisji dotyczących rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów i aktu w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej; z zadowoleniem przyjmuje opracowanie przez Urząd planu działania na rzecz zrównoważonego finansowania na lata 2022-2024, który posłuży jako praktyczne narzędzie zapewniające skoordynowane wykonywanie przez Urząd szerokiego wachlarza zadań w zakresie zrównoważonego finansowania w kilku sektorach; |
9. | z zadowoleniem przyjmuje współpracę Urzędu z dwoma pozostałymi europejskimi urzędami nadzoru - Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego - za pośrednictwem wspólnego komitetu europejskich urzędów nadzoru; zauważa z zadowoleniem, że ESMA dzieli księgowego z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, a większość prowadzonych przez ESMA zamówień to zamówienia wspólne z innymi agencjami i Komisją; odnotowuje protokół ustaleń z 2013 r. między Urzędem a Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ustanawiający ramy wymiany informacji, gdy obowiązki regulacyjne obu organów pokrywają się w odniesieniu do hurtowych rynków energii; podkreśla, że obecna sytuacja na rynkach towarowych prawdopodobnie spowoduje potrzebę ściślejszej współpracy w kwestiach regulacyjnych związanych z rynkami energii; zachęca Urząd do podjęcia kroków w celu ułatwienia tej wzmocnionej współpracy; |
Polityka kadrowa
10. | zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia wdrożono w 85,20 % - przyjęto 213 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 250 stanowisk w tej kategorii pracowników (w porównaniu z 226 stanowiskami przewidzianymi w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zatrudniał 85 pracowników kontraktowych i 10 oddelegowanych ekspertów krajowych; |
11. | zauważa, że w 2021 r. liczba pracowników wzrosła o 23 % w porównaniu z 2020 r i odnotowano 58 dodatkowych członków statutowych; pochwala wysiłki Urzędu w celu rekrutacji 102 pracowników; w 2021 r. Urząd przeprowadził 21 (wewnętrznych i zewnętrznych) procedur naboru, przeanalizował 2 075 życiorysów i przeprowadził rozmowy ze 175 kandydatami; |
12. | odnotowuje podział płci wśród kadry kierowniczej najwyższego szczebla Urzędu, gdzie cztery z pięciu osób to kobiety (80 %); odnotowuje podział płci w Zarządzie Urzędu, gdzie trzy z pięciu osób to kobiety (60 %); odnotowuje podział płci wśród personelu Urzędu, gdzie 162 z 308 osób to mężczyźni (53 %); przypomina, jak ważne jest zapewnienie wyważonej reprezentacji płci i reprezentacji geograficznej wśród kadry kierowniczej i personelu Urzędu, a także wzywa Urząd do uwzględnienia tych aspektów podczas przyszłych nominacji; podkreśla znaczenie umiejętności, wiedzy i doświadczenia kandydatów przy rekrutacji i awansowaniu personelu; |
13. | dostrzega, że Urząd prowadzi politykę ochrony godności osób i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że stosowanie takiej polityki jest wzmacniane poprzez działania komunikacyjne i sesje informacyjne; z zadowoleniem przyjmuje, że w 2021 r. nie zgłoszono, nie rozpatrywano ani nie skierowano do sądu żadnej sprawy o molestowanie; ponadto z zadowoleniem przyjmuje plan Urzędu dotyczący opracowania „polityki różnorodności i włączenia społecznego"; |
14. | apeluje do Urzędu, by nadal rozwijał długoterminową politykę kadrową w zakresie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie, oferty konkretnych możliwości szkoleniowych z myślą o rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej w trosce o odpowiednie reprezentowanie wszystkich państw członkowskich oraz rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych, a także zapewnienia im równego traktowania i powszechnego promowania ich szans; |
Zamówienia publiczne
15. | zauważa, że w 2021 r. Urząd przeprowadził 15 postępowań o udzielenie zamówienia, z których siedem zostało w pełni zakończonych; wyraża uznanie dla starań podjętych przez Urząd, aby tworzyć synergie z innymi agencjami Unii i Komisją poprzez wspólne postępowania o udzielenie zamówień publicznych; zachęca Urząd, by dalej tworzył synergie z innymi organami Unii; |
16. | z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału, że w 2021 r. Urząd podjął decyzję o wszczęciu procedury negocjacyjnej bez jej ogłaszania, co stanowi naruszenie pkt 3.1 załącznika I do rozporządzenia finansowego; zauważa ponadto, że uzasadnienie tej decyzji nie zostało zatwierdzone w centralnie zarejestrowanych sprawozdaniach dotyczących wyjątków przed podjęciem działań; wzywa Urząd do dopilnowania w przyszłości, aby wszystkie przypadki odstępstwa od ustalonych procesów i procedur były traktowane zgodnie z zasadami legalności i prawidłowości; |
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
17. | wyraża uznanie dla Urzędu za wprowadzone przez niego kompleksowe środki i strategie polityczne oraz za staranność, z jaką są one stosowane w celu zapewnienia przejrzystości, etyki, dobrego postępowania administracyjnego, a także zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w odniesieniu do pracowników Urzędu, Rady Organów Nadzoru, Zarządu i komitetu nadzorczego ds. CCP; zauważa, że - w następstwie oceny dokonanej przez urzędnika ds. etyki Urzędu przy okazji kontroli ad hoc przeprowadzonej w ramach jednej procedury związanej z utworzeniem trzech stanowisk szefa zespołu - zaproponowano przegląd wytycznych dotyczących deklaracji interesów składanych przez członków komisji selekcyjnej w celu zwiększenia przejrzystości tych deklaracji; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium po zakończeniu i zatwierdzeniu tego przeglądu; |
18. | zauważa, że w 2021 r. Urząd otrzymał 11 deklaracji dotyczących konfliktu interesów przed posiedzeniami Rady Organów Nadzoru i dwie podobne deklaracje przed posiedzeniami Zarządu; zauważa ponadto, że w 2021 r. zespół ds. etyki Urzędu skontrolował m.in. 251 rocznych deklaracji składanych przez pracowników, z których żadna nie wskazała na konflikty interesów, 16 deklaracji dotyczących pracy zarobkowej małżonków, przy czym nie zidentyfikowano żadnych kwestii wymagających podjęcia konkretnych działań, oraz 38 wniosków o poświadczenie w odniesieniu do instrumentów finansowych, przy czym większość wniosków została zatwierdzona; zauważa ponadto, że zespół ds. etyki ocenił 94 wnioski o zapobieganie konfliktom interesów w kontekście rekrutacji w 2021 r., a następnie zalecił dyrektor wykonawczej Urzędu zmianę składu komisji selekcyjnych w dziewięciu przypadkach; wzywa Urząd, aby nadal informował organ udzielający absolutorium o środkach przedsięwziętych w celu zapewnienia, by nie doszło do żadnego konfliktu interesów; |
19. | zauważa, że Urząd ustanowił dwa wspólne komitety, jeden dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i jeden dla pracowników, które muszą być zaangażowane w przypadku pojawienia się obaw dotyczących konfliktu interesów w kontekście planowanej przyszłej działalności po opuszczeniu Urzędu; odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Urząd zorganizował dziewięć dwustronnych spotkań z udziałem wszystkich pracowników opuszczających Urząd, aby sprawdzić deklaracje dotyczące działalności i ocenić, czy istnieje konflikt interesów między obowiązkami zainteresowanych pracowników Urzędu a ich przyszłą działalnością; zauważa, że w tym względzie nie stwierdzono żadnych problemów; |
20. | wyraża uznanie, że w 2021 r. Urząd podjął szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat konfliktów interesów, zasad etyki, dochodzenia w sprawie postępowania z instrumentami finansowymi, a także przepisów dotyczących okresu po ustaniu zatrudnienia i okresów karencji; wyraża ponadto uznanie dla Urzędu za wprowadzenie wewnętrznych przepisów dotyczących konfliktów interesów i efektu „drzwi obrotowych", mających zastosowanie do członków Zarządu; |
21. | z zadowoleniem przyjmuje, że Urząd publikuje życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Zarządu i kadry kierowniczej; pochwala przejrzysty sposób, w jaki Urząd składa sprawozdania ze spotkań swoich pracowników z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami i udostępnia je na swojej stronie internetowej; |
22. | z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Urzędu do przestrzegania najwyższych standardów etycznych w zakresie zapobiegania konfliktom interesów; przypomina, zgodnie z uwagami Trybunału, że członkowie Rady Organów Nadzoru Urzędu mają obowiązek powstrzymywania się od udziału w dyskusji i głosowaniu nad środkami, w przypadku których znajdują się w konflikcie interesów; podkreśla, że członkowie ci powinni również powstrzymać się od udziału w posiedzeniach, na których odbywają się takie dyskusje, aby zachować niezależność Rady Organów Nadzoru; z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź Urzędu, zgodnie z którą zmienił on swoją politykę i wymaga teraz wyraźnie, aby członkowie pozostający w konflikcie opuszczali pomieszczenie; |
23. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z polityką dotyczącą konfliktu interesów i etyki Urząd zastosował tymczasowy zakaz obrotu wybranymi instrumentami finansowymi przez swoich pracowników, aby uniknąć wszelkiego ryzyka wykorzystywania informacji wewnętrznych; wzywa Urząd, aby nadal informował organ udzielający absolutorium o środkach przedsięwziętych w celu zapewnienia, by nie doszło do żadnego konfliktu interesów; |
24. | z zadowoleniem przyjmuje publikację przez ESMA i EUNB w lipcu 2021 r. zmienionych wspólnych wytycznych w sprawie oceny odpowiedniości członków organu zarządzającego i osób pełniących najważniejsze funkcje, w następstwie zmian do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (5) i 2014/65/UE (6), a także ich wpływ na ocenę odpowiedniości członków organu zarządzającego, w szczególności jeśli chodzi o przeciwdziałanie praniu pieniędzy i ryzyko finansowania terroryzmu oraz o promowanie różnorodności płci; |
25. | przypomina, zgodnie z ustaleniami Trybunału, że konflikt interesów może powstać w procesie oceny przewodniczącego i dyrektora wykonawczego Urzędu, gdy właściwy organ krajowy członka Rady Organów Nadzoru podlega na przykład procedurze związanej z naruszeniem prawa Unii; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Urzędu do wprowadzenia wyraźnego odniesienia do konfliktów interesów w procesie oceny; |
26. | podkreśla, że trzeba wprowadzić usystematyzowany zbiór przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów i nielegalnego lobbingu; wzywa Urząd do ustanowienia również wewnętrznych środków antykorupcyjnych; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
Kontrola wewnętrzna
27. | z zadowoleniem przyjmuje roczną ocenę systemu kontroli wewnętrznej Urzędu oraz wniosek, że taki system istnieje i działa prawidłowo; zauważa, że tak jak w przypadku podobnego działania w 2020 r. Urząd zbadał 78 wskaźników kontroli wewnętrznej, obejmujących wszystkie zasady kontroli wewnętrznej, i stwierdził 22 niedociągnięcia, z których większość była nieznaczna i z których żadne nie podważało istnienia i właściwego funkcjonowania zasad kontroli wewnętrznej; zauważa, że zaobserwowane możliwości poprawy są związane głównie z obszarami takimi jak środowisko kontroli i działania kontrolne; |
28. | odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w 2021 r. audyt dotyczący zarządzania zasobami ludzkimi i etyki Urzędu i stwierdziła, że systemy zarządzania i kontroli wprowadzone przez Urząd w tych obszarach są odpowiednio zaprojektowane i skutecznie wdrażane oraz wspierają Urząd w osiąganiu jego celów biznesowych; zauważa w związku z tym audytem, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała cztery zalecenia; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
29. | przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw; |
Cyfryzacja i transformacja ekologiczna
30. | zauważa z uznaniem, że w 2021 r. Urząd pomyślnie przeniósł swój model zarządzania zadaniowego z systemu opartego na programie Excel do nowego środowiska opartego na chmurze obliczeniowej, co według Urzędu ma poprawić jego zdolności w zakresie planowania i sprawozdawczości w kontekście rosnącej złożoności modeli budżetowania i kalkulacji kosztów; |
31. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd dążył do wzmocnienia obrony cyberbezpieczeństwa poprzez dokonanie przeglądu swojej strategii wykrywania problemów bezpieczeństwa za pomocą bardziej zaawansowanych i zautomatyzowanych narzędzi, zwiększenie umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w dziale ICT Urzędu oraz zatrudnienie nowego urzędnika ds. bezpieczeństwa informacji i urzędnika ds. zarządzania dokumentami; |
32. | przypomina, jak ważne jest inwestowanie w personel ICT z długoterminowymi umowami, aby uniknąć drenażu mózgów, nieefektywności oraz potencjalnie zwiększonego ryzyka i podatności na cyberataki; |
33. | zachęca Urząd do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) i CERT-UE (zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpieczeństwa; proponuje, aby wszystkim pracownikom Urzędu oferować regularnie aktualizowane programy szkoleniowe związane z cyberbezpieczeństwem; wzywa Urząd do dalszego rozwijania polityki cyberbezpieczeństwa i do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
34. | wyraża uznanie dla Urzędu za jego ambitną politykę ochrony środowiska, która w 2021 r. doprowadziła do poprawy kilku kluczowych wskaźników środowiskowych, takich jak m.in. ograniczenie ilości odpadów, recykling papieru i ograniczenie podróży; zauważa, że wpływ celów zrównoważonego rozwoju lub postępy w ich osiąganiu są mierzone i monitorowane za pośrednictwem panelu kontroli KPI ustanowionego przez kierownictwo Urzędu; |
35. | wyraża uznanie dla Urzędu za postępy poczynione w celu zarejestrowania się w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) do 2022 r.; odnotowuje, że Urząd planuje całkowicie wyeliminować papierową formę dokumentów do 2025 r.; |
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19
36. | zauważa, że Urząd nadal skutecznie stawiał czoła wyzwaniom związanym z pandemią COVID-19, np. poprzez stałe dostosowywanie pomieszczeń i procesów do zmieniających się środków ochronnych przyjętych przez rząd francuski i Komisję; |
37. | zwraca uwagę, że w 2021 r. Urząd nadal sprawnie funkcjonował dzięki wcześniejszym inwestycjom w sprzęt do audio- i wideokonferencji oraz narzędzie do głosowania; zauważa ponadto, że Urząd zainstalował nowe narzędzie zarządzania biurami i rezerwacji biur, aby lepiej zapewnić przestrzeganie wytycznych w zakresie zdrowia publicznego w biurach, zwiększyć elastyczność i przygotować się na rzeczywistość po pandemii; |
Inne uwagi
38. | zauważa, że w 2021 r. Urząd zidentyfikował pewne zagrożenia, takie jak m.in. ograniczona zdolność do wykonywania swoich mandatów, niewystarczające zasoby i brak wiedzy fachowej w zakresie zarządzania obszernym programem ustawodawczym (tj. unia rynków kapitałowych i kontrahenci centralni), konsekwencje wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, potencjalne nowe uprawnienia Urzędu w niektórych obszarach (np. w sprawie rozrachunku papierów wartościowych i centralnych depozytów papierów wartościowych), bardziej niestabilne rynki finansowe oraz ograniczona konwergencja praktyk nadzorczych i nadzór nad kontrahentami centralnymi z państw trzecich; wzywa Komisję do uwzględnienia tych kwestii i przydzielenia Urzędowi zasobów niezbędnych do realizacji nowych lub rozszerzonych mandatów; |
39. | zauważa, że kwestie wynikające z działań podjętych przez Urząd w następstwie uwag Trybunału z poprzednich lat, takie jak roczne finansowanie krzyżowe działań Urzędu, harmonizacja systemu obliczania opłat oraz zakres obchodzenia przepisów w odniesieniu do mechanizmu pobierania opłat, nie wchodzą w zakres działań Urzędu; wzywa Komisję do dokonania przeglądu aktów delegowanych i zmiany rozporządzeń dotyczących takich kwestii, zgodnie z propozycją Urzędu; |
40. | wzywa Urząd, aby skupił się na rozpowszechnianiu wyników swoich działań w społeczeństwie oraz aby docierał do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji; |
41. | w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 152.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
(7) Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.