Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 387
Wersja aktualna od 2023-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 387
Wersja aktualna od 2023-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1914

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1914

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2021,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0137/2023),

A.

mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej „Urzędem") na rok budżetowy 2021 wyniósł 60 600 822 EUR, co stanowi wzrost o 7,64 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (19 172 407 EUR, co odpowiada 30,59 % budżetu całkowitego), składek krajowych organów nadzoru państw członkowskich (23 936 648 EUR, czyli 38,20 %) oraz z opłat otrzymywanych od nadzorowanych podmiotów (17 087 867 EUR, czyli 27,27 %);

B.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej „Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej „sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.

zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,94 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,92 % w porównaniu z rokiem 2020; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,91 %, co oznacza wzrost o 4,40 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

2.

zauważa, że rok 2021 był pierwszym pełnym rokiem, w którym Urząd pobierał opłaty od kontrahentów centralnych (CCP) z państw trzecich, oraz pierwszym rokiem, w którym Urząd zaczął pobierać opłaty od repozytoriów sekurytyzacji, oprócz opłat od agencji ratingowych i repozytoriów transakcji na mocy rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (2) i (UE) 2015/2365 (3);

3.

zauważa z uznaniem, że Urząd zmodernizował swój system zarządzania płatnościami, aby lepiej zarządzać opóźnieniami w płatnościach dokonywanych np. przez agencje ratingowe lub repozytoria transakcji oraz narosłymi odsetkami w związku z tymi płatnościami;

Wyniki działalności

4.

zauważa, że Urząd wykorzystuje niektóre środki, takie jak kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI), do oceny wartości dodanej swoich działań oraz stosuje inne środki, takie jak liczba przeanalizowanych kwestii związanych z ryzykiem, wskaźnik anulowania środków na płatności i wskaźnik rotacji personelu, w celu poprawy zarządzania budżetem; wyraża uznanie dla Urzędu za ukończenie 91 % programu prac na 2021 r., przy czym większość KPI została osiągnięta lub przekroczona;

5.

wyraża uznanie dla Urzędu za pogrupowanie produktów i rezultatów w 2021 r. w trzech kategoriach priorytetów: (i) „nadrzędny priorytet" w odniesieniu do 128 produktów związanych z priorytetami strategicznymi; (ii) „niższy priorytet" w odniesieniu do 75 produktów niezwiązanych z tymi priorytetami; oraz (iii) „całkiem pozbawione priorytetu" w odniesieniu do 29 produktów dotyczących zadań, które należy wykonać tylko, jeśli czas na to pozwoli;

6.

zauważa, że w 2021 r. strategiczne priorytety Urzędu koncentrowały się na trzech zagadnieniach przekrojowych: solidne unijne rynki kapitałowe, zrównoważone finansowanie oraz innowacje i cyfryzacja; odnotowuje ponadto rezultaty i sukcesy Urzędu w 2021 r. w obszarach, które nie są bezpośrednio związane z tymi priorytetami, takich jak m.in. rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla w Unii, działania w zakresie egzekwowania prawa, usługi inwestycyjne, zarządzanie inwestycjami lub kontrahenci centralni;

7.

wyraża uznanie dla Urzędu za jego osiągnięcia w 2021 r., takie jak m.in. wdrożenie nowych mandatów wynikających z przeprowadzonego w 2019 r. przeglądu Europejskich Urzędów Nadzoru (EUN), przygotowanie do nowych obowiązków nadzorczych (nadzorowanie repozytoriów sekurytyzacji, dostawców usług w zakresie udostępniania informacji i kluczowych wskaźników referencyjnych), zatwierdzenie rejestracji pierwszych dwóch repozytoriów sekurytyzacji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 (4), przygotowanie do przekazania Urzędowi obowiązków nadzorczych w odniesieniu do Instytutu Europejskich Rynków Pieniężnych oraz przejęcie nadzoru nad siedmioma administratorami wskaźników referencyjnych z państw trzecich uznanymi na szczeblu unijnym;

8.

w kontekście zagrożeń wynikających z cyfryzacji rynków finansowych wyraża uznanie dla Urzędu za działania podjęte w 2021 r. na rzecz zapewnienia instytucjom Unii technicznych informacji zwrotnych na temat wniosków Komisji dotyczących rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów i aktu w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej; z zadowoleniem przyjmuje opracowanie przez Urząd planu działania na rzecz zrównoważonego finansowania na lata 2022-2024, który posłuży jako praktyczne narzędzie zapewniające skoordynowane wykonywanie przez Urząd szerokiego wachlarza zadań w zakresie zrównoważonego finansowania w kilku sektorach;

9.

z zadowoleniem przyjmuje współpracę Urzędu z dwoma pozostałymi europejskimi urzędami nadzoru - Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego - za pośrednictwem wspólnego komitetu europejskich urzędów nadzoru; zauważa z zadowoleniem, że ESMA dzieli księgowego z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, a większość prowadzonych przez ESMA zamówień to zamówienia wspólne z innymi agencjami i Komisją; odnotowuje protokół ustaleń z 2013 r. między Urzędem a Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ustanawiający ramy wymiany informacji, gdy obowiązki regulacyjne obu organów pokrywają się w odniesieniu do hurtowych rynków energii; podkreśla, że obecna sytuacja na rynkach towarowych prawdopodobnie spowoduje potrzebę ściślejszej współpracy w kwestiach regulacyjnych związanych z rynkami energii; zachęca Urząd do podjęcia kroków w celu ułatwienia tej wzmocnionej współpracy;

Polityka kadrowa

10.

zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia wdrożono w 85,20 % - przyjęto 213 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 250 stanowisk w tej kategorii pracowników (w porównaniu z 226 stanowiskami przewidzianymi w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zatrudniał 85 pracowników kontraktowych i 10 oddelegowanych ekspertów krajowych;

11.

zauważa, że w 2021 r. liczba pracowników wzrosła o 23 % w porównaniu z 2020 r i odnotowano 58 dodatkowych członków statutowych; pochwala wysiłki Urzędu w celu rekrutacji 102 pracowników; w 2021 r. Urząd przeprowadził 21 (wewnętrznych i zewnętrznych) procedur naboru, przeanalizował 2 075 życiorysów i przeprowadził rozmowy ze 175 kandydatami;

12.

odnotowuje podział płci wśród kadry kierowniczej najwyższego szczebla Urzędu, gdzie cztery z pięciu osób to kobiety (80 %); odnotowuje podział płci w Zarządzie Urzędu, gdzie trzy z pięciu osób to kobiety (60 %); odnotowuje podział płci wśród personelu Urzędu, gdzie 162 z 308 osób to mężczyźni (53 %); przypomina, jak ważne jest zapewnienie wyważonej reprezentacji płci i reprezentacji geograficznej wśród kadry kierowniczej i personelu Urzędu, a także wzywa Urząd do uwzględnienia tych aspektów podczas przyszłych nominacji; podkreśla znaczenie umiejętności, wiedzy i doświadczenia kandydatów przy rekrutacji i awansowaniu personelu;

13.

dostrzega, że Urząd prowadzi politykę ochrony godności osób i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że stosowanie takiej polityki jest wzmacniane poprzez działania komunikacyjne i sesje informacyjne; z zadowoleniem przyjmuje, że w 2021 r. nie zgłoszono, nie rozpatrywano ani nie skierowano do sądu żadnej sprawy o molestowanie; ponadto z zadowoleniem przyjmuje plan Urzędu dotyczący opracowania „polityki różnorodności i włączenia społecznego";

14.

apeluje do Urzędu, by nadal rozwijał długoterminową politykę kadrową w zakresie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie, oferty konkretnych możliwości szkoleniowych z myślą o rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej w trosce o odpowiednie reprezentowanie wszystkich państw członkowskich oraz rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych, a także zapewnienia im równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

15.

zauważa, że w 2021 r. Urząd przeprowadził 15 postępowań o udzielenie zamówienia, z których siedem zostało w pełni zakończonych; wyraża uznanie dla starań podjętych przez Urząd, aby tworzyć synergie z innymi agencjami Unii i Komisją poprzez wspólne postępowania o udzielenie zamówień publicznych; zachęca Urząd, by dalej tworzył synergie z innymi organami Unii;

16.

z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału, że w 2021 r. Urząd podjął decyzję o wszczęciu procedury negocjacyjnej bez jej ogłaszania, co stanowi naruszenie pkt 3.1 załącznika I do rozporządzenia finansowego; zauważa ponadto, że uzasadnienie tej decyzji nie zostało zatwierdzone w centralnie zarejestrowanych sprawozdaniach dotyczących wyjątków przed podjęciem działań; wzywa Urząd do dopilnowania w przyszłości, aby wszystkie przypadki odstępstwa od ustalonych procesów i procedur były traktowane zgodnie z zasadami legalności i prawidłowości;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.

wyraża uznanie dla Urzędu za wprowadzone przez niego kompleksowe środki i strategie polityczne oraz za staranność, z jaką są one stosowane w celu zapewnienia przejrzystości, etyki, dobrego postępowania administracyjnego, a także zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w odniesieniu do pracowników Urzędu, Rady Organów Nadzoru, Zarządu i komitetu nadzorczego ds. CCP; zauważa, że - w następstwie oceny dokonanej przez urzędnika ds. etyki Urzędu przy okazji kontroli ad hoc przeprowadzonej w ramach jednej procedury związanej z utworzeniem trzech stanowisk szefa zespołu - zaproponowano przegląd wytycznych dotyczących deklaracji interesów składanych przez członków komisji selekcyjnej w celu zwiększenia przejrzystości tych deklaracji; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium po zakończeniu i zatwierdzeniu tego przeglądu;

18.

zauważa, że w 2021 r. Urząd otrzymał 11 deklaracji dotyczących konfliktu interesów przed posiedzeniami Rady Organów Nadzoru i dwie podobne deklaracje przed posiedzeniami Zarządu; zauważa ponadto, że w 2021 r. zespół ds. etyki Urzędu skontrolował m.in. 251 rocznych deklaracji składanych przez pracowników, z których żadna nie wskazała na konflikty interesów, 16 deklaracji dotyczących pracy zarobkowej małżonków, przy czym nie zidentyfikowano żadnych kwestii wymagających podjęcia konkretnych działań, oraz 38 wniosków o poświadczenie w odniesieniu do instrumentów finansowych, przy czym większość wniosków została zatwierdzona; zauważa ponadto, że zespół ds. etyki ocenił 94 wnioski o zapobieganie konfliktom interesów w kontekście rekrutacji w 2021 r., a następnie zalecił dyrektor wykonawczej Urzędu zmianę składu komisji selekcyjnych w dziewięciu przypadkach; wzywa Urząd, aby nadal informował organ udzielający absolutorium o środkach przedsięwziętych w celu zapewnienia, by nie doszło do żadnego konfliktu interesów;

19.

zauważa, że Urząd ustanowił dwa wspólne komitety, jeden dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i jeden dla pracowników, które muszą być zaangażowane w przypadku pojawienia się obaw dotyczących konfliktu interesów w kontekście planowanej przyszłej działalności po opuszczeniu Urzędu; odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Urząd zorganizował dziewięć dwustronnych spotkań z udziałem wszystkich pracowników opuszczających Urząd, aby sprawdzić deklaracje dotyczące działalności i ocenić, czy istnieje konflikt interesów między obowiązkami zainteresowanych pracowników Urzędu a ich przyszłą działalnością; zauważa, że w tym względzie nie stwierdzono żadnych problemów;

20.

wyraża uznanie, że w 2021 r. Urząd podjął szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości na temat konfliktów interesów, zasad etyki, dochodzenia w sprawie postępowania z instrumentami finansowymi, a także przepisów dotyczących okresu po ustaniu zatrudnienia i okresów karencji; wyraża ponadto uznanie dla Urzędu za wprowadzenie wewnętrznych przepisów dotyczących konfliktów interesów i efektu „drzwi obrotowych", mających zastosowanie do członków Zarządu;

21.

z zadowoleniem przyjmuje, że Urząd publikuje życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków Zarządu i kadry kierowniczej; pochwala przejrzysty sposób, w jaki Urząd składa sprawozdania ze spotkań swoich pracowników z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami i udostępnia je na swojej stronie internetowej;

22.

z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Urzędu do przestrzegania najwyższych standardów etycznych w zakresie zapobiegania konfliktom interesów; przypomina, zgodnie z uwagami Trybunału, że członkowie Rady Organów Nadzoru Urzędu mają obowiązek powstrzymywania się od udziału w dyskusji i głosowaniu nad środkami, w przypadku których znajdują się w konflikcie interesów; podkreśla, że członkowie ci powinni również powstrzymać się od udziału w posiedzeniach, na których odbywają się takie dyskusje, aby zachować niezależność Rady Organów Nadzoru; z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź Urzędu, zgodnie z którą zmienił on swoją politykę i wymaga teraz wyraźnie, aby członkowie pozostający w konflikcie opuszczali pomieszczenie;

23.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z polityką dotyczącą konfliktu interesów i etyki Urząd zastosował tymczasowy zakaz obrotu wybranymi instrumentami finansowymi przez swoich pracowników, aby uniknąć wszelkiego ryzyka wykorzystywania informacji wewnętrznych; wzywa Urząd, aby nadal informował organ udzielający absolutorium o środkach przedsięwziętych w celu zapewnienia, by nie doszło do żadnego konfliktu interesów;

24.

z zadowoleniem przyjmuje publikację przez ESMA i EUNB w lipcu 2021 r. zmienionych wspólnych wytycznych w sprawie oceny odpowiedniości członków organu zarządzającego i osób pełniących najważniejsze funkcje, w następstwie zmian do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (5) i 2014/65/UE (6), a także ich wpływ na ocenę odpowiedniości członków organu zarządzającego, w szczególności jeśli chodzi o przeciwdziałanie praniu pieniędzy i ryzyko finansowania terroryzmu oraz o promowanie różnorodności płci;

25.

przypomina, zgodnie z ustaleniami Trybunału, że konflikt interesów może powstać w procesie oceny przewodniczącego i dyrektora wykonawczego Urzędu, gdy właściwy organ krajowy członka Rady Organów Nadzoru podlega na przykład procedurze związanej z naruszeniem prawa Unii; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Urzędu do wprowadzenia wyraźnego odniesienia do konfliktów interesów w procesie oceny;

26.

podkreśla, że trzeba wprowadzić usystematyzowany zbiór przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów i nielegalnego lobbingu; wzywa Urząd do ustanowienia również wewnętrznych środków antykorupcyjnych; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

Kontrola wewnętrzna

27.

z zadowoleniem przyjmuje roczną ocenę systemu kontroli wewnętrznej Urzędu oraz wniosek, że taki system istnieje i działa prawidłowo; zauważa, że tak jak w przypadku podobnego działania w 2020 r. Urząd zbadał 78 wskaźników kontroli wewnętrznej, obejmujących wszystkie zasady kontroli wewnętrznej, i stwierdził 22 niedociągnięcia, z których większość była nieznaczna i z których żadne nie podważało istnienia i właściwego funkcjonowania zasad kontroli wewnętrznej; zauważa, że zaobserwowane możliwości poprawy są związane głównie z obszarami takimi jak środowisko kontroli i działania kontrolne;

28.

odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła w 2021 r. audyt dotyczący zarządzania zasobami ludzkimi i etyki Urzędu i stwierdziła, że systemy zarządzania i kontroli wprowadzone przez Urząd w tych obszarach są odpowiednio zaprojektowane i skutecznie wdrażane oraz wspierają Urząd w osiąganiu jego celów biznesowych; zauważa w związku z tym audytem, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała cztery zalecenia; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

29.

przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

30.

zauważa z uznaniem, że w 2021 r. Urząd pomyślnie przeniósł swój model zarządzania zadaniowego z systemu opartego na programie Excel do nowego środowiska opartego na chmurze obliczeniowej, co według Urzędu ma poprawić jego zdolności w zakresie planowania i sprawozdawczości w kontekście rosnącej złożoności modeli budżetowania i kalkulacji kosztów;

31.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd dążył do wzmocnienia obrony cyberbezpieczeństwa poprzez dokonanie przeglądu swojej strategii wykrywania problemów bezpieczeństwa za pomocą bardziej zaawansowanych i zautomatyzowanych narzędzi, zwiększenie umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w dziale ICT Urzędu oraz zatrudnienie nowego urzędnika ds. bezpieczeństwa informacji i urzędnika ds. zarządzania dokumentami;

32.

przypomina, jak ważne jest inwestowanie w personel ICT z długoterminowymi umowami, aby uniknąć drenażu mózgów, nieefektywności oraz potencjalnie zwiększonego ryzyka i podatności na cyberataki;

33.

zachęca Urząd do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) i CERT-UE (zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpieczeństwa; proponuje, aby wszystkim pracownikom Urzędu oferować regularnie aktualizowane programy szkoleniowe związane z cyberbezpieczeństwem; wzywa Urząd do dalszego rozwijania polityki cyberbezpieczeństwa i do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

34.

wyraża uznanie dla Urzędu za jego ambitną politykę ochrony środowiska, która w 2021 r. doprowadziła do poprawy kilku kluczowych wskaźników środowiskowych, takich jak m.in. ograniczenie ilości odpadów, recykling papieru i ograniczenie podróży; zauważa, że wpływ celów zrównoważonego rozwoju lub postępy w ich osiąganiu są mierzone i monitorowane za pośrednictwem panelu kontroli KPI ustanowionego przez kierownictwo Urzędu;

35.

wyraża uznanie dla Urzędu za postępy poczynione w celu zarejestrowania się w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) do 2022 r.; odnotowuje, że Urząd planuje całkowicie wyeliminować papierową formę dokumentów do 2025 r.;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

36.

zauważa, że Urząd nadal skutecznie stawiał czoła wyzwaniom związanym z pandemią COVID-19, np. poprzez stałe dostosowywanie pomieszczeń i procesów do zmieniających się środków ochronnych przyjętych przez rząd francuski i Komisję;

37.

zwraca uwagę, że w 2021 r. Urząd nadal sprawnie funkcjonował dzięki wcześniejszym inwestycjom w sprzęt do audio- i wideokonferencji oraz narzędzie do głosowania; zauważa ponadto, że Urząd zainstalował nowe narzędzie zarządzania biurami i rezerwacji biur, aby lepiej zapewnić przestrzeganie wytycznych w zakresie zdrowia publicznego w biurach, zwiększyć elastyczność i przygotować się na rzeczywistość po pandemii;

Inne uwagi

38.

zauważa, że w 2021 r. Urząd zidentyfikował pewne zagrożenia, takie jak m.in. ograniczona zdolność do wykonywania swoich mandatów, niewystarczające zasoby i brak wiedzy fachowej w zakresie zarządzania obszernym programem ustawodawczym (tj. unia rynków kapitałowych i kontrahenci centralni), konsekwencje wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, potencjalne nowe uprawnienia Urzędu w niektórych obszarach (np. w sprawie rozrachunku papierów wartościowych i centralnych depozytów papierów wartościowych), bardziej niestabilne rynki finansowe oraz ograniczona konwergencja praktyk nadzorczych i nadzór nad kontrahentami centralnymi z państw trzecich; wzywa Komisję do uwzględnienia tych kwestii i przydzielenia Urzędowi zasobów niezbędnych do realizacji nowych lub rozszerzonych mandatów;

39.

zauważa, że kwestie wynikające z działań podjętych przez Urząd w następstwie uwag Trybunału z poprzednich lat, takie jak roczne finansowanie krzyżowe działań Urzędu, harmonizacja systemu obliczania opłat oraz zakres obchodzenia przepisów w odniesieniu do mechanizmu pobierania opłat, nie wchodzą w zakres działań Urzędu; wzywa Komisję do dokonania przeglądu aktów delegowanych i zmiany rozporządzeń dotyczących takich kwestii, zgodnie z propozycją Urzędu;

40.

wzywa Urząd, aby skupił się na rozpowszechnianiu wyników swoich działań w społeczeństwie oraz aby docierał do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;

41.

w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

(1) Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 152.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).

(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).

(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

(7) Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00