Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 368
Wersja aktualna od 2023-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 242 str. 368
Wersja aktualna od 2023-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1908

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1908

z dnia 10 maja 2023 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0079/2023),

A.

mając na uwadze, że Prokuraturę Europejską (EPPO) ustanowiono rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 (1);

B.

mając na uwadze, że EPPO jest nową niezależną prokuraturą Unii i jest właściwa do spraw dochodzenia i ścigania przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii oraz stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw przewidzianych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 (2) i określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/1939;

C.

mając na uwadze, że EPPO interweniuje w sytuacjach, w których tylko organy krajowe mogłyby prowadzić postępowanie przygotowawcze oraz wnosić i popierać oskarżenia w sprawach dotyczących danych przestępstw, ale ich uprawnienia kończyły się na granicach ich kraju, a inne organizacje, takie jak Eurojust, OLAF i Europol, nie miały uprawnień niezbędnych do prowadzenia odpowiednich postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń w sprawach przestępstw;

D.

mając na uwadze, że kompetencje EPPO obejmują szereg rodzajów nadużyć finansowych, w tym oszustwa związane z VAT powodujące szkody powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję i inne, w odniesieniu do których EPPO pełni funkcję prokuratora we właściwych sądach uczestniczących państw członkowskich, do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy;

E.

mając na uwadze, że akty proceduralne EPPO podlegają kontroli sądowej sprawowanej przez sądy krajowe, a Trybunał Sprawiedliwości - w drodze orzeczeń w trybie prejudycjalnym lub kontroli sądowej tych aktów - ma uprawnienia uzupełniające do zapewnienia spójnego stosowania prawa Unii;

F.

mając na uwadze, że EPPO składa się ze szczebla centralnego z siedzibą główną w Luksemburgu, w którego skład wchodzą Europejski Prokurator Generalny, 22 prokuratorów europejskich (po jednym z każdego uczestniczącego kraju UE) i dyrektor administracyjny, i szczebla zdecentralizowanego (krajowego), w którego skład wchodzą delegowani prokuratorzy europejscy (EDP) w 22 uczestniczących państwach członkowskich UE;

G.

mając na uwadze, że na szczeblu centralnym Europejski Prokurator Generalny wraz z 22 prokuratorami europejskimi tworzy kolegium Prokuratury Europejskiej oraz nadzoruje postępowania przygotowawcze oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń w sprawach przestępstw prowadzone przez EDP, którzy działają na szczeblu krajowym całkowicie niezależnie od swoich organów krajowych;

H.

mając na uwadze, że zgodnie z art. 93 rozporządzenia (UE) 2017/1939 dyrektor administracyjny EPPO, działający w charakterze urzędnika zatwierdzającego Prokuratury Europejskiej, wykonuje jej budżet na własną odpowiedzialność i w ramach ograniczeń zatwierdzonych w budżecie oraz co roku przesyła władzy budżetowej wszystkie informacje mające znaczenie z punktu widzenia wyników wszelkich procedur oceny;

I.

mając na uwadze, że zgodnie z art. 50 ust. 2 regulaminu finansowego EPPO księgowy Komisji pełni również funkcję księgowego EPPO i jest odpowiedzialny za przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych skonsolidowanych ze sprawozdaniami finansowymi Unii;

J.

mając na uwadze, że w obecnych ramach końcowe roczne sprawozdania finansowe są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy, a do Rady należy zalecenie, a do Parlamentu Europejskiego - decyzja o udzieleniu absolutorium dyrektorowi administracyjnemu Prokuratury Europejskiej z wykonania budżetu za dany rok budżetowy;

K.

mając na uwadze, że Prokuratura Europejska rozpoczęła działalność operacyjną 1 czerwca 2021 r., a 24 czerwca 2021 r. uzyskała autonomię finansową od Komisji Europejskiej i sporządza w tym roku pierwszy zestaw rocznych sprawozdań finansowych;

1.

z zadowoleniem przyjmuje pozytywną opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na temat wiarygodności rachunków EPPO za rok budżetowy 2021, jak również legalności i prawidłowości dochodów i wydatków leżących u ich podstaw;

2.

z zadowoleniem przyjmuje wysiłki EPPO na rzecz ustanowienia struktury operacyjnej i systemu wsparcia umożliwiającego jej funkcjonowanie jako niezależnej prokuratury Unii, w szczególności rekrutację personelu na szczeblu centralnym i zdecentralizowanym, utworzenie specjalnego systemu zarządzania sprawami, w tym zakup oprogramowania i zapewnienie dostępu do baz danych istotnych dla wykonywania jej funkcji, a także intensywną współpracę rozpoczętą z odpowiednimi partnerami;

3.

uważa, że doświadczenie zdobyte w pierwszym roku działalności operacyjnej i zarządzania administracyjnego EPPO pozwoliło zidentyfikować szereg niedociągnięć w rozporządzeniu (UE) 2017/1939, co wymaga interwencji Komisji w odpowiednim czasie; wzywa Komisję do aktywnego dialogu z EPPO i niezwłocznego przedłożenia odpowiednio kompleksowego wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia (UE) 2017/1939, mającego na celu usunięcie istniejących niedociągnięć, w szczególności w wewnętrznych procesach związanych z zasobami finansowymi i ludzkimi; zwraca się do EPPO o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu wyeliminowania tych niedociągnięć lub potencjalnych nowych stwierdzonych nieprawidłowości;

4.

podkreśla, że wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją kamieni milowych i celów opartych na reformach i inwestycjach opisanych w planach krajowych opracowanych na potrzeby Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) są uznawane za pieniądze unijne; podkreśla, że w związku z tym wszystkie powiązane projekty, transakcje, przetargi lub inne działania wchodzą w zakres mandatu EPPO; wzywa wszystkie państwa członkowskie do pełnej współpracy z EPPO we wszystkich dochodzeniach związanych z wdrażaniem RRF;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.

zauważa, że budżet całkowity przyznany EPPO na 2021 r. wyniósł 26,3 mln EUR, czyli został zmniejszony z początkowej wysokości 45 mln EUR; zauważa, że dodatkowa kwota 9 200 000 EUR została alokowana i wykorzystana, gdy EPPO nadal funkcjonowała finansowo jako część Komisji; rozumie, że z początkowo oczekiwanej kwoty 45 mln EUR do budżetu Unii zwrócono 9 500 000 EUR; zwraca uwagę, że zwrot 9,5 mln EUR wynikał z opóźnienia zarówno w mianowaniu delegowanych prokuratorów europejskich, jak i w rozpoczęciu działalności EPPO, a także z faktu, że kwota budżetowa przyznana na zatrudnienie personelu statutowego nie została wykorzystana, ponieważ plan zatrudnienia nie był odpowiednio dostosowany;

6.

zauważa, że w 2021 r. budżet EPPO wzrósł znacząco w porównaniu z 2020 r. (11,6 mln EUR) w wyniku korekty niedoszacowanej liczby postępowań przedstawionej w 2017 r. na etapie przyjmowania rozporządzenia (UE) 2017/1939; podkreśla, że istotne jest, by dostosować zasoby kadrowe i finansowe do rosnącego obciążenia pracą oraz odpowiednio zwiększyć budżet Prokuratury Europejskiej;

7.

odnotowuje wykonanie budżetu w zakresie 97 % środków na zobowiązania i 71 % środków na płatności; zaznacza przeniesienie 26 % środków na płatności na 2022 r.; zauważa, że 83 % transakcji płatniczych zostało zrealizowanych w ustawowym terminie, a średni czas płatności wyniósł 21,1 dnia; podkreśla, że dla 34 % opóźnień w płatnościach zwłoka wynosiła jeden dzień, a w przypadku 75 % - mniej niż pięć dni; zachęca EPPO do zmniejszenia opóźnień w płatnościach dzięki w pełni efektywnemu wykorzystaniu rozwiązań elektronicznych, co przyczyniłoby się również do zwiększenia przejrzystości instytucji i nadania im bardziej zrównoważonego charakteru;

8.

zauważa, że zasadniczo pandemia COVID-19 nie miała szczególnego wpływu na działania EPPO pod względem niezbędnych przesunięć zbiorczych, transferów lub inwestycji oraz kosztów rynkowych towarów i usług; zauważa jednak, że pandemia COVID-19 mogła w niewielkim stopniu przyczynić się do uniemożliwienia terminowego mianowania delegowanych prokuratorów europejskich, co opóźniło rozpoczęcie działań w zakresie wnoszenia i popierania oskarżeń oraz prowadzenia postępowań przygotowawczych;

9.

zauważa, że najważniejszym składnikiem wartości niematerialnych i prawnych jest specjalny system informatyczny EPPO służący do wprowadzania spraw EPPO i innych poufnych danych, zarządzania nimi i przekazywania ich w bezpieczny sposób oraz połączony z systemami państw członkowskich (zautomatyzowany system zarządzania sprawami - CMS); zauważa, że opracowywanie tego oprogramowania rozpoczęło się przed uniezależnieniem się EPPO od Komisji oraz że wartość rzeczywista opłacona do tego czasu za CMS została przeniesiona z Komisji;

10.

zauważa, że większość rzeczowych aktywów trwałych została przekazana EPPO przez Komisję bezpłatnie oraz że odpowiedni dochód z tego tytułu został ujęty jako dochód w księgach rachunkowych;

11.

zwraca uwagę, że to niedawne przekazanie przez Komisję prerogatyw i obowiązków, nawet jeśli było oczekiwane na mocy uzgodnionego porozumienia wykonawczego po przyjęciu rozporządzenia (UE) 2017/1939, nadal wymaga znacznych wysiłków EPPO w celu rozwiązania problemu opóźnionych płatności, przestrzegania jej wewnętrznych przepisów finansowych, w tym kontroli związanych z operacyjnymi i finansowymi aspektami jej działalności;

12.

zachęca EPPO do korzystania z procedur fakturowania elektronicznego w celu zapewnienia skuteczniejszego zarządzania działaniami związanymi z dokonywaniem płatności;

13.

zauważa, że odpowiednie koszty dodatkowe, związane z działaniami operacyjnymi (spotkania i misje), ponoszone przez EDP poza ich wynagrodzeniem, zostały uznane za wydatki operacyjne jako część budżetu EPPO na mocy art. 91 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1939;

14.

przyjmuje do wiadomości, że EPPO bada możliwość korzystania z usług krajowych tłumaczy przysięgłych, uznanych przez właściwe organy krajowe za wyłącznych dostawców tłumaczeń uwierzytelnionych dopuszczalnych i możliwych do wykorzystania w procesach sądowych, lub bezpośredniego partycypowania w kosztach ponoszonych przez EDP za takie usługi poprzez zwrot kosztów poniesionych na szczeblu krajowym;

15.

przypomina, że wdrożenie art. 31, art. 91 ust. 5 i art. 91 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939, określającego sytuacje, w których może być wymagany wkład finansowy z budżetu EPPO na pokrycie kosztów dochodzeń na poziomie zdecentralizowanym oraz w czynności w ramach postępowania przygotowawczego prowadzone na szczeblu krajowym, z którymi wiążą się szczególnie wysokie koszty, wymaga dostosowania odpowiednich przepisów finansowych, które obecnie nie pozwalają na zwrot wydatków poniesionych przez krajowe systemy wymiaru sprawiedliwości; zwraca uwagę, że ze względu na delikatny i poufny charakter działań EPPO, uruchomienie procedury przetargowej może być problematyczne, dlatego też przepisy powinny uwzględniać możliwość zawierania umów finansowych i umów o gwarantowanym poziomie usług pomiędzy EPPO a państwami członkowskimi; wzywa Komisję, by podjęła działania w tym zakresie i zaproponowała odpowiednie zmiany w rozporządzeniu finansowym, a jednocześnie uwzględniła konieczność rozłożenia ciężaru takich kosztów zgodnie z zasadą proporcjonalności;

16.

ma świadomość, że w kontekście procedury budżetowej potrzeby EPPO są zgłaszane Komisji do 31 stycznia na następny rok; zauważa, że wynik prognozy, istotny dla ilościowego określenia takich potrzeb, należycie uwzględnia szacunkową liczbę spraw (średnia liczba napływających zgłoszeń dotyczących przestępstw i wszczętych postępowań przygotowawczych oraz stopień zaawansowania toczących się postępowań przygotowawczych); zauważa jednak, że prognoza ta nie uwzględnia wpływu wdrożenia Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), które spowodowało wzrost kwoty dostępnych zasobów oraz ryzyka nadużyć i złego zarządzania; zwraca uwagę, że dodatkowy element złożoności w kwantyfikowaniu potrzeb budżetowych wynika zarówno z obowiązkowego charakteru kompetencji EPPO, która nie ma uprawnień dyskrecjonalnych w zakresie celowości postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń, jak i z braku stałej korelacji między liczbą postępowań przygotowawczych a ich kosztami, które są bardzo trudne do przewidzenia; podkreśla, że EPPO musi mieć zapewnione wystarczające środki i wymagane prerogatywy, aby móc skutecznie wykonywać swoje zadania;

17.

zauważa, że w każdym uczestniczącym państwie członkowskim starano się wyjaśnić, w jaki sposób nadużycia finansowe mające wpływ na RRF będą zgłaszane do EPPO, oraz że trwają dyskusje na temat tego, jak EPPO mogłaby skutecznie interweniować w tym zakresie;

18.

jest zaniepokojony brakiem pewności co do środków zaradczych, które mogłyby zostać przyjęte po wykryciu i wniesieniu lub poparciu oskarżeń w sprawie takich nadużyć mających wpływ na RRF;

19.

wzywa Komisję do przedstawienia odpowiednich wytycznych w tym zakresie oraz do wyczerpującego poinformowania władzy budżetowej o dostępnych możliwościach;

20.

podziela pogląd, że brak średniookresowych ram zasobów dla EPPO, zarówno w zakresie budżetu, jak i personelu, w czasie, gdy należy szybko zintensyfikować działania i ustanowić podstawy administracyjne, ogranicza możliwości, które powinny zostać udostępnione w celu osiągnięcia maksymalnej elastyczności w rozwijaniu infrastruktury organizacyjnej dla tak innowacyjnego projektu, jakim jest EPPO;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

21.

zachęca EPPO do okresowego przeglądu jej zestawu wskaźników wydajności na podstawie doświadczenia operacyjnego w stosowaniu jej szczególnego modelu operacyjnego;

22.

zauważa, że w 2021 r. EPPO otrzymała 2 832 zgłoszenia dotyczące możliwości popełnienia przestępstwa - 1 351 od organów krajowych, 190 od instytucji, organów, organizacji i agencji Unii, 1 282 od podmiotów prywatnych i 9 z urzędu; przyjmuje do wiadomości, że po zweryfikowaniu zgłoszonych informacji zgodnie z art. 24 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939 EPPO stwierdziła, iż istnieją przesłanki wykonania jej kompetencji oraz przejęcia sprawy lub wszczęcia postępowania przygotowawczego w 576 sprawach (a 84 oceny były w toku na koniec 2021 r.), z czego 31 spraw zostało dalej przekazanych organom krajowym po wykonaniu kompetencji EPPO; zauważa, że w 2021 r. EPPO wydała pięć aktów oskarżenia i że sądy wydały jeden prawomocny wyrok skazujący w sprawach prowadzonych przez EPPO, a w trzech dodatkowych sprawach zastosowano uproszczone procedury ścigania;

23.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EPPO jest w trakcie przyjmowania kompleksowego planu ciągłości działania; podkreśla znaczenie jak najszybszego przyjęcia planu ciągłości działania w celu uniknięcia zakłóceń w działalności, ale także przygotowania się na wypadek przyszłych burzliwych wydarzeń;

24.

wzywa Komisję i uczestniczące państwa członkowskie do rozważenia rozszerzenia mandatu i kompetencji EPPO o dochodzenie, ściganie i stawianie przed sądem w przypadkach naruszania unijnych środków ograniczających;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

25.

pochwala wysiłki EPPO na rzecz zaangażowania się w intensywny proces rekrutacji i wprowadzania na stanowisko w celu zagwarantowania niezwłocznego osiągnięcia pełnej zdolności operacyjnej;

26.

zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk dla pracowników tymczasowych i kontraktowych wynosi 94 % oraz że w 22 uczestniczących państwach członkowskich było 95 delegowanych prokuratorów europejskich spośród 140 pierwotnie przewidzianych w budżecie;

27.

przyjmuje do wiadomości, że na koniec 2021 r. EPPO zatrudniała 217 pracowników, z czego 122 pracowników statutowych (91 pracowników tymczasowych i 31 pracowników kontraktowych) było zatrudnionych w biurze centralnym, natomiast w biurach krajowych zatrudnionych było 95 specjalnych doradców, oraz że w przypadku obu biur zachowana jest równowaga płci; zauważa jednak, że rozkład płci na pięciu stanowiskach kierowniczych nie jest optymalny (czterech mężczyzn i jedna kobieta) i że należy poprawić ten aspekt, wraz z opracowaniem strategii różnorodności, aby odpowiednio zachęcić osoby z niepełnosprawnościami do ubiegania się o stanowiska w EPPO;

28.

ubolewa, że procedury naboru delegowanych prokuratorów europejskich w kilku państwach członkowskich były z różnych powodów wielokrotnie nieskuteczne w odniesieniu do obsadzenia pierwotnie przewidzianych w budżecie stanowisk, między innymi z powodu poziomu wynagrodzenia (80 % poziomu AD9 - zgodnie ze statusem specjalnych doradców, który jest czasem niezgodny z kwalifikacjami i doświadczeniem oczekiwanym od EDP), braku jasnej perspektywy kariery zawodowej oraz niepewności co do zakresu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;

29.

uważa, że złożoność wynikająca ze statusu administracyjnego delegowanych prokuratorów europejskich (dla których prawa i świadczenia socjalne, w tym prawa emerytalne, systemy czasu pracy i urlopów, mają być zapewnione przez państwa członkowskie, a wynagrodzenie pochodzi z budżetu Unii i jest obliczane jako procent wynagrodzenia urzędnika Unii) przyczynia się do tego, że te stanowiska są mniej atrakcyjne, a proces powoływania na nie mniej selektywny;

30.

rozumie, że stosowanie ogólnych przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego w odniesieniu do delegowanych prokuratorów europejskich stanowi zagrożenie dla niezależności sądów, ale zgodnie z procedurą określoną w art. 110 regulaminu pracowniczego i bez uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję status EPPO nie pozwala na przyjęcie alternatywnych przepisów wykonawczych dotyczących delegowanych prokuratorów europejskich; przypomina, że EPPO jest jedyną instytucją Unii zatrudniającą prokuratorów i że ich niezależność ma zasadnicze znaczenie dla dobrego funkcjonowania Prokuratury; wzywa Komisję do zajęcia się tą kwestią i zapewnienia niezbędnej elastyczności w ramach prawnych w celu pełnego dostosowania specjalnego statusu prokuratorów jako pracowników EPPO; uważa, że ta sytuacja niesie ze sobą dodatkowe przesłanki przemawiające za zmianą rozporządzenia (UE) 2017/1939 i statusu EPPO;

31.

pochwala fakt, że kierownictwo EPPO podjęło wszelkie możliwe działania w ramach swoich prerogatyw, by rozwiązać tę kwestię, z wykorzystaniem dostępnych zasobów w celu zwiększenia wskaźnika obsadzenia i przyspieszenia procesu rekrutacji, pomimo problemów związanych z pandemią; jest świadomy ograniczeń po pandemii oraz specyfiki bardzo konkurencyjnego luksemburskiego rynku pracy i zauważa, że nieatrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia, wynikająca głównie z wysokich kosztów utrzymania, spowodowała również ograniczenie geograficznej różnorodności kandydatów ubiegających się o stanowiska; zauważa, że jeśli chodzi o pakiet finansowy w połączeniu z perspektywą kariery, EPPO jest mniej konkurencyjna niż cztery instytucje unijne zatrudniające pracowników w Luksemburgu (Parlament Europejski, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości i Europejski Trybunał Obrachunkowy), ponieważ nie może zaoferować ścieżki prowadzącej do zostania urzędnikiem Unii, a jedyna agencja unijna w Luksemburgu została połączona i przeniesiona do Brukseli na mocy obecnych wieloletnich ram finansowych;

32.

jest zaniepokojony częstym korzystaniem z usług komercyjnych stron trzecich i mechanizmów pracowników tymczasowych w większości obszarów, w których nie zezwolono na zatrudnienie urzędników publicznych Unii, co stwarzało niekiedy nieoptymalne warunki pracy wynikające z długotrwałego dużego obciążenia pracą znacznej liczby pracowników EPPO; wzywa Komisję do bezzwłocznego zajęcia się kwestią niedostatecznej liczby pracowników EPPO przy okazji proponowania przyszłych planów zatrudnienia dla EPPO;

33.

zgadza się z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, że wskazane niedociągnięcia w zarządzaniu finansami odzwierciedlają również brak zasobów przeznaczonych na funkcje związane z finansami i zamówieniami oraz stanowią niedociągnięcie w zarządzaniu zasobami ludzkimi przez EPPO;

34.

przyznaje, że w odniesieniu do zasobów ludzkich należy zwrócić uwagę na zagwarantowanie pełnej zgodności z zasadami przejrzystości i równego traktowania, a także, mając świadomość pilności i presji, które dominowały na początkowych etapach działań operacyjnych, przypomina o konieczności działań następczych w związku z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi wdrażania niektórych procedur rekrutacyjnych;

35.

docenia fakt, że około 86 % zatrudnionego personelu, we wszystkich departamentach EPPO, zaangażowane jest w działania związane z postępowaniami przygotowawczymi (tj. 186 pracowników, w tym 95 delegowanych prokuratorów europejskich);

36.

zauważa, że strategia kadrowa EPPO koncentruje się na zwiększeniu zasobów operacyjnych w latach 2022-2023, że funkcje administracyjne i centralnego wsparcia będą musiały również się rozwinąć, aby wspierać rosnącą liczbę pracowników operacyjnych, i że dodatkowa rekrutacja będzie miała również kluczowe znaczenie w obszarze funkcji zarządzania zgodnością i ryzykiem oraz usług cyfrowych i usług w zakresie bezpieczeństwa;

37.

zauważa, że ustalenia dotyczące pracy przyjęte na 2021 r., po uzyskaniu zgody na powrót do biura, przewidywały pracę z domu przez maksymalnie 2,5 dnia w tygodniu oraz że z opcji tej powszechnie korzystała większość pracowników; przyjmuje do wiadomości, że EPPO dostosuje swoją politykę do ostatnich przepisów wykonawczych Komisji dotyczących czasu pracy i pracy hybrydowej;

Ramy etyczne i przejrzystość

38.

zauważa, że EPPO jest w trakcie opracowywania podstawowych założeń swoich ram etycznych; z zadowoleniem stwierdza, że EPPO przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych jako element swojego zarządzania opartego na ryzyku, że wszyscy pracownicy składają deklarację o braku konfliktu interesów, że wszyscy pracownicy zaangażowani w operacje podlegają wymogowi poświadczenia bezpieczeństwa osobowego oraz że deklaracje interesów są wymagane i sprawdzane w przypadku wszystkich stanowisk prokuratorskich oraz dyrektora administracyjnego;

39.

docenia przyjęcie przepisów wykonawczych dotyczących informowania o nieprawidłowościach przez kolegium EPPO i rozumie, że przepisy te są przedmiotem dalszych praktycznych działań wdrożeniowych;

40.

jest świadomy sprawy wszczętej przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2021 r. w związku z procedurą mianowania delegowanego prokuratora europejskiego; rozumie, że ponieważ ta sama skarga została wniesiona przez tego samego skarżącego do Trybunału Sprawiedliwości, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich zadecydował o zamknięciu sprawy po uznaniu, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może badać skarg, w których poruszone kwestie są lub były przedmiotem postępowania sądowego;

41.

wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale (3) nadal działają w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

42.

zauważa, że system zarządzania sprawami EPPO opiera się na systemie opracowanym przez DG COMP Komisji oraz że chociaż możliwości połączenia takiego systemu z innymi równoważnymi narzędziami (używanymi na przykład przez OLAF lub Europol) nie są obecnie omawiane, to jednak zapewniona jest interoperacyjność przy użyciu koncepcji i komponentów opracowanych i udostępnionych przez Komisję;

43.

odnotowuje, że zautomatyzowany system zarządzania sprawami EPPO jest w pełni zarządzany przez EPPO i że chociaż jego rozwój jest zlecany na zewnątrz, umową zarządza specjalny zespół programowy EPPO ds. zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami; zwraca uwagę, że system operacyjny i jego dane są przechowywane i przetwarzane we własnym centrum danych EPPO zarządzanym przez specjalny zespół ds. wsparcia zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami;

44.

docenia zwrócenie uwagi na korzystanie z automatycznych usług tłumaczeniowych oraz rozwój „portalu tłumaczeniowego" dla prokuratorów, pracowników biura centralnego i innych pracowników w celu zwiększenia skuteczności rozpatrywania spraw i ograniczenia wzrostu kosztów związanych z tłumaczeniami, które mają wzrosnąć ze względu na odpowiednio rosnące obciążenie Prokuratury Europejskiej pracą;

45.

zachęca Prokuraturę Europejską do dalszego rozwijania własnych zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa w celu wspierania służb CERT-UE i DG DIGIT Komisji oraz współpracy z tymi służbami;

46.

zauważa, że w 2021 r. zainwestowano 547 000 EUR w sprzęt i instalacje audiowizualne i techniczne oraz że zainwestowano odpowiednio 872 000 EUR i 4 871 000 EUR w administracyjne i operacyjne towary lub usługi ICT (sprzęt, oprogramowanie, usługi, analizy, programowanie i pomoc techniczna); zauważa, że w 2021 r. EPPO w pełni wykorzystała zmiany wynikające z dostosowań w organizacji pracy związanych z COVID-19, polegając na DG DIGIT Komisji w zakresie urządzeń do wideokonferencji i uruchamiając projekt modernizacji wszystkich sal posiedzeń EPPO w celu uzyskania pełnej zdolności do prowadzenia wideokonferencji;

Budynki i ochrona

47.

jest świadomy, że w 2021 r. EPPO otrzymała bezpłatnie od rządu Luksemburga łącznie 8 335 metrów kwadratowych powierzchni biurowej, której koszt wynajmu wyniósłby około 3 901 000 EUR rocznie, oraz że dodatkowo w 2021 r. rząd Luksemburga zaoferował bezpłatne odnowienie podłóg, którego koszt oszacowano na 2 700 000 EUR;

48.

zauważa, że nie podpisano jeszcze żadnej umowy najmu z władzami przyjmującego państwa członkowskiego, które bezpłatnie udostępniają powierzchnię biurową, pomimo tego, co zostało określone w art. 3.2 umowy w sprawie siedziby; zgadza się z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, który podkreśla, że brak pisemnej oficjalnej umowy najmu może pozbawić Prokuraturę Europejską odpowiedniej długoterminowej stabilności niezbędnej do wykonywania jej obowiązków; rozumie, że EPPO sfinalizowała swoją część i przekazała sprawę organowi przyjmującego państwa członkowskiego; wzywa administrację Luksemburga do przyspieszenia tego procesu i zakończenia procedury bez dalszej zwłoki;

Środowisko i zrównoważony rozwój

49.

zauważa, że budynek zajmowany przez EPPO i odpowiednie usługi są zapewniane przez władze luksemburskie, które są również odpowiedzialne za inwestycje związane ze zrównoważonym rozwojem i efektywnością energetyczną;

50.

zachęca EPPO do przyjęcia strategii na rzecz zrównoważonej mobilności jej pracowników;

Współpraca międzyinstytucjonalna

51.

pochwala wysiłki podjęte przez EPPO w celu zaangażowania się w intensywną współpracę i koordynację z partnerami i zainteresowanymi stronami;

52.

podkreśla, że w 2021 r. EPPO zawarła umowę o współpracy z Komisją oraz uzgodnienia dotyczące organizacji pracy z Grupą Europejskiego Banku Inwestycyjnego, OLAF-em, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, Europolem i Eurojustem;

53.

z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 21 umów o gwarantowanym poziomie usług i protokołów ustaleń z innymi instytucjami i organami Unii w celu maksymalizacji korzyści wynikających z już istniejących instrumentów umownych;

54.

podkreśla, że ważne jest angażowanie się w owocny dialog z nieuczestniczącymi państwami członkowskimi; zauważa, że w 2021 r. EPPO wszczęła 48 postępowań przygotowawczych z udziałem nieuczestniczących państw członkowskich; zauważa, że współpraca oparta na odpowiednich aktach Unii dotyczących współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych przebiega sprawnie z Danią, Węgrami i Szwecją, nawet jeśli jej tempo jest inne niż z krajami uczestniczącymi; podziela obawy wyrażone przez Europejskiego Prokuratora Generalnego dotyczące braku współpracy Irlandii i Polski w postępowaniach przygotowawczych EPPO, które wymagają zebrania dowodów z tych dwóch nieuczestniczących państw członkowskich;

55.

jest zaniepokojony brakiem współpracy ze strony nieuczestniczących państw członkowskich od czasu rozpoczęcia działalności EPPO w czerwcu 2021 r., co w szczególności ma wpływ na gromadzenie dowodów; podkreśla, że w 2022 r. liczba dochodzeń EPPO dotyczących Polski była najwyższa spośród państw nieuczestniczących; ubolewa, że Polska znacznie opóźniła wprowadzenie w kodeksie postępowania karnego zmiany wymaganej do działania ustaleń roboczych z EPPO; zauważa, że wspomniana poprawka została już przyjęta; wzywa nieuczestniczące państwa członkowskie do pełnego przestrzegania ich zobowiązań w zakresie zapewnienia lojalnej współpracy z EPPO;

56.

wzywa Komisję, by promowała rozszerzenie uczestnictwa w EPPO na inne, wciąż nieuczestniczące państwa członkowskie; zachęca te kraje, by odeszły od podejść, które mogłoby skutkować tworzeniem obszarów immunitetowych i uprzywilejowanych, oraz by przyjęły przynajmniej umowy o współpracy, które skutecznie ułatwią EPPO wykonywanie działań, zapewniając lojalną współpracę z EPPO; zachęca również EPPO do wypracowania skutecznych i efektywnych ustaleń roboczych z pięcioma nieuczestniczącymi państwami członkowskimi Unii oraz do określenia, jak EPPO może lepiej z nimi współpracować;

57.

zauważa, że współpraca EPPO z Komisją w dziedzinie administracyjnego odzyskiwania kwot należnych i środków zapobiegawczych, zgodnie z art. 103 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, jest regulowana umową o współpracy z Komisją; zauważa, że w tym konkretnym przypadku EPPO nie przekazała jeszcze żadnych informacji zwrotnych; rozumie, że pomyślna realizacja współpracy na mocy art. 103 ust. 2 wymaga koordynacji z delegowanymi prokuratorami europejskimi w państwach członkowskich, i ma świadomość, że zasadnicze znaczenie mają przestrzeganie ogólnej zasady niezależności EPPO oraz spójność z celem, jakim jest skuteczność i efektywność prowadzonych przez nią postępowań przygotowawczych; wzywa EPPO, by doradzała delegowanym prokuratorom europejskim w ich dążeniach do wspierania wysiłków Komisji na rzecz zabezpieczenia budżetu Unii, oraz zwraca się zarówno do EPPO, jak i do Komisji o przedstawienie sprawozdania w tej konkretnej sprawie;

58.

zachęca EPPO do ścisłej współpracy i zacieśnienia współpracy z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, OLAF-em i Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich w celu uniknięcia powielania dochodzeń oraz podkreśla potrzebę omówienia obszarów wspólnego zainteresowania;

59.

odnotowuje, że EPPO ma status obserwatora w Międzyagencyjnej Sieci Odzyskiwania Mienia Camden (CARIN) od grudnia 2020 r. oraz w Grupie Roboczej OECD ds. Przekupstwa w Międzynarodowych Transakcjach Handlowych, a także uzyskała zaproszenie do udziału również w charakterze obserwatora w odbywających się dwa razy w roku spotkaniach funkcjonariuszy organów ścigania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz odbyła wstępne spotkania w 2021 r. z sekretariatem Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF/GAFI) w celu przygotowania wniosku o uczestnictwo EPPO w charakterze obserwatora;

Komunikacja

60.

zauważa, że komunikacja zewnętrzna instytucji koncentruje się na korporacyjnej platformie internetowej (www.eppo.europa.eu) i jest udostępniana za pośrednictwem oficjalnych kont EPPO na Facebooku, Twitterze i LinkedIn oraz że na tych platformach oferowany jest szereg możliwości (wniosek o publiczny dostęp do dokumentów, formularze kontaktowe dla obywateli, dziennikarzy i potencjalnych kandydatów);

61.

docenia publikowanie komunikatów prasowych, aktualizacje w mediach społecznościowych oraz wywiady na temat działalności operacyjnej i instytucjonalnej EPPO, których udzielają Europejski Prokurator Generalny, prokuratorzy europejscy i kilku wyspecjalizowanych pracowników, co znacznie zwiększa wiedzę i świadomość na temat roli i działań EPPO;

62.

zachęca EPPO, by włączyła do swoich działań strategicznych ukierunkowane działania służące zwiększeniu jej widoczności oraz by wspierała znajomość i zrozumienie wizji i podejścia Unii w zakresie ochrony interesów Unii i interesów podatników.

(1) Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).

(3) https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00