Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-29
Wersja aktualna od 2023-09-29
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/2094
z dnia 25 września 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/485 w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia Danii do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/2094
z dnia 25 września 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/485 w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia Danii do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/485 (2) Dania została upoważniona do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, polegającego na stosowaniu systemu ryczałtowego dotyczącego wykorzystywania do celów prywatnych lekkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton, zarejestrowanych jako przeznaczone wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej (zwanego dalej „środkiem szczególnym"). Środek szczególny przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2023 r. |
(2) | W piśmie, które wpłynęło do Komisji 21 marca 2023 r., Dania wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego po dniu 31 grudnia 2023 r. |
(3) | Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE za pismem z dnia 3 i 4 maja 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Danię pozostałym państwom członkowskim. W piśmie z dnia 5 maja 2023 r. Komisja powiadomiła Danię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku. |
(4) | Dalsze stosowanie środka szczególnego umożliwiłoby podatnikom, którzy zarejestrowali pojazd jako przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, wykorzystywanie tego pojazdu do celów prywatnych oraz obliczanie na podstawie ryczałtowej kwoty dziennej podstawy opodatkowania czynności uznawanej za świadczenie usług zgodnie z art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, bez utraty prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) z tytułu zakupu tego pojazdu. |
(5) | Ta uproszczona metoda obliczania zgodnie ze środkiem szczególnym powinna jednak być ograniczona do dwudziestu dni - w roku kalendarzowym - wykorzystywania pojazdu do celów prywatnych. |
(6) | Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Danię w jej wniosku faktyczna sytuacja uzasadniająca stosowanie środka szczególnego, nie uległa zmianie. Dania przedłożyła Komisji, wraz z wnioskiem, sprawozdanie, w którym dokonano przeglądu ryczałtowej opłaty dziennej za wykorzystywanie do celów prywatnych pojazdu zarejestrowanego jako przeznaczony wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. W sprawozdaniu tym Dania utrzymuje, że kwota podatku VAT pobieranego za dzień wynosi niezmiennie 40 DKK. |
(7) | Dania utrzymuje, że przedmiotowy środek szczególny bardzo dobrze funkcjonował w ostatnich latach i że stosuje go coraz więcej podatników. Dania twierdzi ponadto, że środek szczególny ma na celu uproszczenie wypełniania obowiązków dotyczących podatku VAT przez tych podatników, którzy okazjonalnie wykorzystują do celów prywatnych pojazdy zarejestrowane wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym ma na celu uproszczenie procedury poboru podatku VAT. Podatnik mógłby jednak w dalszym ciągu wybrać rejestrację lekkiego pojazdu ciężarowego jako wykorzystywanego zarówno do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W takim przypadku podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów zakupu pojazdu, ale nie byłby zobowiązany do uiszczania dziennej opłaty w związku z wykorzystywaniem pojazdu do celów prywatnych. |
(8) | Upoważnienie do stosowania środka szczególnego nie pozbawia podatników prawa do pełnego odliczenia VAT z tytułu zakupu pojazdu zarejestrowanego wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej i jest spójne z ogólnymi przepisami dotyczącymi odliczeń określonymi w dyrektywie 2006/112/WE. |
(9) | Należy zatem przedłużyć stosowanie środka szczególnego. Przedłużenie to powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności środka szczególnego. Upoważnienie do stosowania środka szczególnego powinno zatem przestać obowiązywać z dniem 31 grudnia 2026 r. |
(10) | W przypadku gdy Dania wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie stosowania środka szczególnego na okres po 31 grudnia 2026 r., powinna ona przedłożyć Komisji - do 31 marca 2026 r. - sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie. |
(11) | Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Danię, środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów z podatku pobieranego przez Danię na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT. |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/485, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2018/485 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie:
„Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Wniosek o przedłużenie stosowania środka określonego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2026 r., a do wniosku załącza się sprawozdanie zawierające przegląd środka.".
Artykuł 2
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
F. GRANDE-MARLASKA GÓMEZ
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/485 z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie upoważnienia Danii do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 81 z 23.3.2018, s. 13).