Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-12
Wersja aktualna od 2020-12-12
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 205/2020
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2023/2007]
DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 205/2020
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2023/2007]
WSPÓLNY KOMITET EOG,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym („Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (1). |
(2) | Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie ma zastosowania do systemów przesyłowych na wyspach, które nie są połączone z innymi systemami przesyłowymi za pomocą połączeń wzajemnych. |
(3) | Ponieważ system przesyłowy Islandii nie jest połączony z innym systemem przesyłowym, rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno mieć zastosowania do Islandii. |
(4) | Ze względu na jego niewielki rozmiar i ograniczoną liczbę odbiorców energii elektrycznej Liechtenstein nie posiada własnej sieci przesyłowej energii elektrycznej. Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno zatem mieć zastosowania do Liechtensteinu. |
(5) | Należy rozumieć, że odniesienia do operatorów systemów przesyłowych („OSP"), organów regulacyjnych i zainteresowanych stron obejmują również OSP, organy regulacyjne i zainteresowane strony reprezentujące Norwegię. |
(6) | Przy wspólnym opracowywaniu warunków i metod zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1719 istotne jest niezwłoczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji. W czasie trwania tych prac OSP i organy regulacyjne powinny ściśle współpracować, by zapewnić skuteczną ochronę informacji szczególnie chronionych, takich jak szczegółowe informacje o podstacjach, dokładna lokalizacja urządzeń przesyłu podziemnego, informacje na temat systemów kontroli oraz szczegółowe analizy podatności, które mogłyby zostać wykorzystane do sabotażu. Aby zapewnić skuteczne wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719, do celów współpracy z Norwegią należy określić taki sam poziom współpracy w zakresie wymiany informacji i ochrony informacji szczególnie chronionych. |
(7) | Zasadnicze znaczenie dla ustanowienia skutecznych transgranicznych ram regulacyjnych ma zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron w opracowywanie regionalnych lub obejmujących cały EOG warunków i metod, które mogą stać się wiążące w drodze zatwierdzenia przez organy regulacyjne. OSP i inne zainteresowane strony powinny zatem uczestniczyć w procesach opracowywania wniosków dotyczących ustanowienia warunków i metod, jak wskazano w różnych przepisach rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719. Norwescy OSP powinni w szczególności uczestniczyć w procesie decyzyjnym zainteresowanych stron w podobny sposób jak OSP reprezentujący państwa członkowskie UE. |
(8) | W przypadku wniosków regionalnych lub ogólnounijnych, gdy zatwierdzenie wniosków OSP wymaga decyzji więcej niż jednego organu regulacyjnego, organy regulacyjne powinny konsultować się ze sobą i ściśle współpracować w celu osiągnięcia porozumienia, zanim przyjmą decyzję. W taką współpracę należy włączyć norweski organ regulacyjny. |
(9) | Ponieważ rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 przyjęto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 (2), dostosowania opracowane i przyjęte na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 93/2017 z dnia 5 maja 2017 r. zmieniającej załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG (3) w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w szczególności określone w art. 1 pkt 1 i 5 tej decyzji, dotyczące roli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w kontekście EOG, mają znaczenie dla stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719 w EOG, w szczególności dla stosowania jego art. 4 ust. 8 i 10. |
(10) | W związku z tym załącznik IV do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Po pkt 49 (rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222) w załączniku IV do Porozumienia EOG dodaje się, co następuje:
„50. | 32016 R 1719: rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (Dz.U. L 259 z 27.9.2016, s. 42). Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:
|
Artykuł 2
Tekst rozporządzenia (UE) 2016/1719 w języku norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 12 grudnia 2020 r. lub z dniem następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG (*1), w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
Przewodnicząca
Sabine MONAUNI
(1) Dz.U. L 259 z 27.9.2016, s. 42.
(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
(3) Dz.U. L 36 z 7.2.2019, s. 44.
(*1) Wskazano wymogi konstytucyjne.