Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-28
Wersja aktualna od 2023-09-28
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY EUROPEJSKIEJ (UE) 2023/2061
z dnia 22 września 2023 r.
w sprawie ustanowienia składu Parlamentu Europejskiego
DECYZJA RADY EUROPEJSKIEJ (UE) 2023/2061
z dnia 22 września 2023 r.
w sprawie ustanowienia składu Parlamentu Europejskiego
RADA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 ust. 2,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 14 ust. 2 akapit pierwszy Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) określa kryteria dotyczące składu Parlamentu Europejskiego, w myśl których całkowita liczba przedstawicieli obywateli Unii nie przekracza siedmiuset pięćdziesięciu, nie licząc przewodniczącego, a reprezentacja ta ma charakter degresywnie proporcjonalny, z minimalnym progiem sześciu członków na państwo członkowskie, przy czym żadnemu państwu nie można przyznać więcej niż dziewięćdziesiąt sześć miejsc. |
(2) | Art. 10 TUE stanowi między innymi, że podstawą funkcjonowania Unii jest demokracja przedstawicielska, w której obywatele są bezpośrednio reprezentowani na poziomie Unii w Parlamencie Europejskim, a państwa członkowskie są reprezentowane w Radzie przez swoje rządy, które odpowiadają demokratycznie przed parlamentami narodowymi albo swoimi obywatelami. |
(3) | Art. 14 ust. 2 TUE ma zatem zastosowanie w kontekście szerszych ustaleń instytucjonalnych określonych w Traktatach, które dotyczą także przepisów dotyczących procesu podejmowania decyzji w Radzie. |
(4) | Do końca 2026 r. i przed przedstawieniem wniosku w sprawie swojego składu Parlament Europejski powinien zaproponować obiektywną, sprawiedliwą, trwałą i przejrzystą metodę podziału miejsc, wdrażającą zasadę degresywnej proporcjonalności, bez uszczerbku dla prerogatyw instytucji wynikających z Traktatów. Taka metoda powinna gwarantować zrównoważoną maksymalną liczbę członków Parlamentu Europejskiego, z uwzględnieniem wpływu ewentualnych przyszłych zmian. |
(5) | Władza budżetowa oraz Komisja, wykonując swoje prerogatywy w ramach rocznej procedury budżetowej, powinny zapewnić, aby zwiększenie liczby miejsc przewidziane w niniejszej decyzji było neutralne dla budżetu w ramach sekcji 1 budżetu ogólnego Unii, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ,
Artykuł 1
Przy stosowaniu art. 14 ust. 2 TUE przestrzega się następujących zasad:
- | całkowita liczba miejsc w Parlamencie Europejskim nie przekracza 750, nie licząc przewodniczącego, |
- | podział miejsc między państwa członkowskie jest degresywnie proporcjonalny, z minimalnym progiem sześciu miejsc oraz maksymalnym progiem 96 miejsc na państwo członkowskie, odzwierciedlając jednocześnie w możliwie najszerszym zakresie liczbę ludności poszczególnych państw członkowskich, |
- | degresywną proporcjonalność określa się następująco: stosunek liczby ludności każdego z państw członkowskich do liczby posiadanych miejsc - przed zaokrągleniem do najbliższej liczby całkowitej w górę albo w dół - powinien różnić się w zależności od liczby ludności w taki sposób, aby każdy członek Parlamentu Europejskiego z państwa członkowskiego o większej liczbie ludności reprezentował większą liczbę obywateli niż członek Parlamentu Europejskiego z państwa członkowskiego o mniejszej liczbie ludności, a im większa liczba ludności państwa członkowskiego, do tym większej liczby miejsc w Parlamencie Europejskim jest ono uprawnione, |
- | podział miejsc w Parlamencie Europejskim powinien brać pod uwagę zmiany demograficzne w państwach członkowskich. |
Artykuł 2
Całkowita liczba ludności państw członkowskich jest obliczana przez Komisję (Eurostat) na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie, zgodnie z metodą określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1260/2013 (3).
Artykuł 3
Liczbę przedstawicieli wybieranych do Parlamentu Europejskiego w każdym z państw członkowskich na kadencję parlamentarną 2024-2029 ustala się następująco:
Belgia | 22 |
Bułgaria | 17 |
Czechy | 21 |
Dania | 15 |
Niemcy | 96 |
Estonia | 7 |
Irlandia | 14 |
Grecja | 21 |
Hiszpania | 61 |
Francja | 81 |
Chorwacja | 12 |
Włochy | 76 |
Cypr | 6 |
Łotwa | 9 |
Litwa | 11 |
Luksemburg | 6 |
Węgry | 21 |
Malta | 6 |
Niderlandy | 31 |
Austria | 20 |
Polska | 53 |
Portugalia | 21 |
Rumunia | 33 |
Słowenia | 9 |
Słowacja | 15 |
Finlandia | 15 |
Szwecja | 21 |
Artykuł 4
Z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem kadencji parlamentarnej 2029-2034, i w miarę możliwości do końca 2027 r., Parlament Europejski przedstawi Radzie Europejskiej - zgodnie z art. 14 ust. 2 TUE - wniosek dotyczący aktualizacji podziału miejsc w Parlamencie Europejskim.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 września 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
C. MICHEL
(1) Wniosek przyjęty w dniu 15 czerwca 2023 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Zgoda z dnia 13 września 2023 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1260/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie statystyk europejskich w dziedzinie demografii (Dz.U. L 330 z 10.12.2013, s. 39).