Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-02
Wersja aktualna od 2023-10-02
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/1753
z dnia 11 września 2023 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/1753
z dnia 11 września 2023 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP") piryproksyfenu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(2) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP piryproksyfenu (2) zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Urząd zalecił obniżenie obecnych NDP piryproksyfenu w mięśniach, tłuszczu, wątrobie i nerkach świń/bydła/kóz/koni, a także w mleku bydlęcym/końskim do granicy oznaczalności zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o wystarczające dane potwierdzające obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. |
(3) | Urząd stwierdził ponadto, że należy obniżyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką i arbuzów zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („CXL"), które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów (3). Urząd stwierdził również, że należy utrzymać NDP piryproksyfenu w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny i herbaty w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów3 (4). Ponadto Urząd stwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do owoców cytrusowych, czereśni i kumkwatów należy podnieść w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów Ponieważ we wcześniejszej uzasadnionej opinii (5) Urząd potwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do bananów jest bezpieczny dla konsumentów, ten NDP można utrzymać. Ponieważ jednak niektóre informacje nie były dostępne, stwierdzono, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W związku z tym, mimo iż NDP dla migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką, arbuzów, moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny, herbaty, owoców cytrusowych, czereśni, kumkwatów i bananów uznaje się za bezpieczne, zostaną one poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. |
(4) | Ponieważ Urząd stwierdził, że nie były dostępne żadne badania pozostałości na potrzeby określenia wartości NDP piryproksyfenu w odniesieniu do orzechów makadamiowych/orzechów makadamii trójlistnej, awokado, granatów/jabłek granatu, czerymoi, ziemniaków, kartofla słodkiego/batatów i pochrzynu, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych z wyjątkiem buraka cukrowego, warzyw cebulowych, piżmiana jadalnego/ketmii jadalnej/okry, dyń olbrzymich, warzyw kapustnych (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drobnych liściach), sałat i warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych liści, rukwi wodnej, cykorii warzywnej/cykorii liściastej/cykorii brukselskiej, ziół, kwiatów jadalnych, warzyw strączkowych, warzyw łodygowych, fasoli (suchej) i ziaren soi zwyczajnej - osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Wobec braku takich badań, które są konieczne do określenia wartości NDP, Komisja uważa, że NDP dla tych produktów należy ustalić na poziomie granic oznaczalności określonych dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(5) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W przypadku piryproksyfenu laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny. |
(6) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(8) | Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Dotyczy to wszystkich produktów. |
(9) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed dniem 2 kwietnia 2024 r.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 kwietnia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for pyriproxyfen according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005); Dziennik EFSA 2022; 20(11):7617.
(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Wsparcie naukowe przy przygotowaniu stanowiska UE na 51. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów; Dziennik EFSA 2019; 17(7):5797.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Wsparcie naukowe przy przygotowaniu stanowiska UE na 52. sesję Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów; Dziennik EFSA 2021; 19(8):6766.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyriproxyfen in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piryproksyfenu w bananach); Dziennik EFSA 2016; 14(2):4387.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II dodaje się kolumnę dotyczącą piryproksyfenu w brzmieniu: „ZAŁĄCZNIK II Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w załączniku III część A skreśla się kolumnę dotyczącą piryproksyfenu. |
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności
(1) (a) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.