Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-08
Wersja aktualna od 2023-09-08
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI). |
(2) | W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 (2), Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej „Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 (3) w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego. |
(3) | W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 (4) w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474. |
(4) | W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI „Sterowanie" (5), „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (6) i „Tabor - wagony towarowe" (7), które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV). |
(5) | Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI. |
(6) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
(3) Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
(4) Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
(7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Sekcja 1
W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:
1) | w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:
|
2) | w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:
|
3) | w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga „Masa projektowa" otrzymuje brzmienie „Masa projektowa i operacyjna"; |
4) | w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:
|
5) | w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:
|
6) | w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:
|
7) | w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:
|
8) | w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:
|
9) | w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:
|
10) | w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:
|
11) | w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:
|
12) | W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie: „gdzie: Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:
|