Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 222 str. 561
Wersja aktualna od 2023-09-08
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 222 str. 561
Wersja aktualna od 2023-09-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696

z dnia 10 sierpnia 2023 r.

zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696

z dnia 10 sierpnia 2023 r.

zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

(2)

W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 (2), Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej „Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 (3) w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.

(3)

W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 (4) w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.

(4)

W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI „Sterowanie" (5), „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (6) i „Tabor - wagony towarowe" (7), które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).

(5)

Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.

(6)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.

W imieniu Komisji

Adina-Ioana VĂLEAN

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).

(3) Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).

(4) Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.

(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).

(7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).


ZAŁĄCZNIK

Sekcja 1

W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)

w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:

„4.5.1

Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii

[liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków]

N

N

T

N

T"

2)

w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:

„4.5.1.1

Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN

[ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T"

3)

w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga „Masa projektowa" otrzymuje brzmienie „Masa projektowa i operacyjna";

4)

w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:

„4.5.2.4

Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji

[liczba] kg

T

T

N

N

T

4.5.2.5

Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym

[liczba] kg

T

T

N

N

T"

5)

w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:

„4.9.3.1

Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół

(T/N)

T

T

N

T

T

4.9.3.2

Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane)

(T/N)

T

T

N

T

T"

6)

w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:

„4.10.16

Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju

[wartość logiczna] T/N

T

N

N

T

T"

7)

w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:

„4.13.1.1

Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI »Sterowanie«

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

N

4.13.1.5

Zainstalowane dotychczasowe systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja)

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T

4.13.1.7

ETCS - Wdrożenie pokładowe

[ciąg znaków]

T

T

N

T

N

4.13.1.8

Zgodność systemu ETCS

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T

4.13.1.9

Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty)

[wartość logiczna] T/N

T

T

N

T

T"

8)

w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:

„4.13.1.10

Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

T

4.13.1.11

Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

T"

9)

w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:

„4.13.2.1

Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

N

4.13.2.3

Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja)

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T

4.13.2.5

Zgodność systemu głosowej łączności radiowej

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T

4.13.2.6

Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R

[ciąg znaków]

T

T

N

T

N

4.13.2.7

Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

N

4.13.2.8

Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T

T

N

T

T

4.13.2.9

Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO

[ciąg znaków]

T

T

N

T

N

4.13.2.10

Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

T

4.13.2.11

Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SIM

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

T

4.13.2.12

karta SIM do łączności głosowej GSM-R - wsparcie grupy ID 555

[wartość logiczna] T/N

T

T

N

T

T"

10)

w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:

„4.13.3

ATO

Nagłówek

(brak danych)

4.13.3.1

Wersja pokładowego systemu ATO

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu

T

T

N

T

N

4.13.3.2

Wdrożenie pokładowego systemu ATO

[ciąg znaków]

T

T

N

T

N"

11)

w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:

„4.15

Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu

Nagłówek (brak danych)

4.15.1

Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu

[ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

N

N

T

N

N

4.15.2

Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia

[wartość logiczna] T/N

T

N

N

N

N

4.15.3

Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia

[wartość logiczna] T/N

T

N

N

N

N"

12)

W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie:

„gdzie:

Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:

Kod

Kategoria

Podkategoria

11

Pojazdy trakcyjne

Lokomotywa

12

zespół napędowy (lub człon napędowy)

13

Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem

14

Zarezerwowany

15

Zarezerwowany

16

Wagon silnikowy

17

Lokomotywa manewrowa

18

Tramwaj dwusystemowy

19

Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797)

31

Ciągnione pojazdy pasażerskie

Wagon pasażerski

32

Zarezerwowany

33

Wagon kryty

34

Zarezerwowany

35

Wagon do przewozu samochodów

36

Wagon osobowy sterowniczy

37

Zarezerwowany

38

Wagon kryty sterowniczy

39

Stały zestaw spiętych wagonów

40

Zarezerwowany

41

Inne

42-49

Zarezerwowany

51

Wagony towarowe (ciągnione)

Wagon towarowy

52

Zarezerwowany

53

Stały zestaw spiętych wagonów towarowych

54

Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi

55-59

Zarezerwowany

71

Pojazdy specjalne

Pojazd specjalny z własnym napędem

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

72

Maszyny torowe (OTM)

73

Pojazd specjalny ciągniony

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

74

Pojazdy służące do kontroli infrastruktury

75

Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych

76

Pojazdy pogotowia

77

Pojazdy drogowo-kolejowe

78

Zarezerwowany

79

Zarezerwowany"

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00