ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1626
z dnia 19 kwietnia 2023 r.
w sprawie zmiany regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do mechanizmu kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami przedłożonymi do rozrachunku przez CCP
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (1), w szczególności jego art. 7 ust. 15 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 7 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 system kar pieniężnych nie ma zastosowania do uczestników niewywiązujących się ze zobowiązania, którzy są CCP. |
(2) | W art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/1229 (2) w obecnie obowiązującym brzmieniu przewidziano szczególny mechanizm ściągania i dystrybucji przez CCP kar pieniężnych („mechanizm kar") w celu zapewnienia, aby w odniesieniu do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku związanych z rozliczanymi transakcjami, w przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kary pieniężne nie miały zastosowania do CCP. |
(3) | Jednak ze względu na wielość zaangażowanych stron stosowanie mechanizmu kar przez CCP zwiększa ryzyko operacyjne, złożoność techniczną i koszty procedury ściągania i dystrybucji kar pieniężnych za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami. Kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami mogłyby być w pełni obliczane, stosowane, ściągane i rozdzielane przez CDPW od i na rzecz wszystkich uczestników zidentyfikowanych w instrukcjach rozrachunku przedłożonych przez CCP, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, podobnie jak wszelkie inne kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z nierozliczonymi transakcjami. |
(4) | Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 każda instytucja, kontrahent centralny, agent rozrachunkowy, operator systemu izby rozliczeniowej lub członek rozliczający CCP mogą kwalifikować się jako uczestnik. |
(5) | Aby ułatwić obliczanie, ściąganie i dystrybucję kar pieniężnych za przypadki niezrealizowania instrukcji rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami, które to instrukcje zostały przedłożone przez CCP, a jednocześnie zmniejszać ryzyko i koszty związane z taką procedurą, CDPW powinny obliczać i ściągać od swoich odpowiednich uczestników i rozdzielać wśród nich, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, kary pieniężne związane z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP w odniesieniu do rozliczanych transakcji. |
(6) | W przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kwota netto kar, które CDPW muszą ściągać i rozdzielać w związku z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP, wynosiłaby zazwyczaj zero, ponieważ instrukcje rozrachunku przedłożone przez CCP stanowią oba składniki rozliczanych transakcji. Jednak w niektórych przypadkach, takich jak opóźnienie w dostawie papierów wartościowych do CCP w zamierzonej dacie rozrachunku, co nie pozwala na rozrachunek instrukcji dostawy przedłożonych przez CCP, lub w przypadku różnic w karach obliczanych przez różne CDPW, w księgach CCP mogą pozostać niezbilansowane pozycje w odniesieniu do rozliczanych transakcji, a kwota netto kar, które należy ściągnąć od CCP lub przydzielić CCP, może różnić się od zera. W takich przypadkach CCP powinni mieć możliwość przydzielenia swoim członkom rozliczającym pozostałej kwoty netto kar, dodatniej lub ujemnej. CCP powinni ustanowić w tym celu w swoich regulacjach odpowiedni mechanizm. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229. |
(8) | W celu zapewnienia, aby przedmiotowe przepisy nie miały zastosowania z mocą wsteczną do obliczania kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku, które miały miejsce przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przewidzieć przepisy przejściowe. |
(9) | Aby umożliwić CCP i CDPW wdrożenie niezbędnych dostosowań technologicznych w celu zapewnienia zgodności ze zmienionym mechanizmem kar, należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia. |
(10) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych i przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. |
(11) | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229
Art. 19 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 19
Mechanizm kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami przedłożonymi do rozrachunku przez CCP
W odniesieniu do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku związanych z rozliczanymi transakcji, które zostały przedłożone do rozrachunku przez CCP, CDPW stosują art. 16, 17 i 18.
CCP mogą przydzielić swoim członkom rozliczającym wszelkie pozostałe kwoty netto kar, dodatnie lub ujemne, zapłacone zgodnie z art. 16 i rozdzielone zgodnie z art. 17 ust. 2.
CCP ustanawiają w tym celu odpowiedni mechanizm w swoich regulacjach.".
Artykuł 2
Przepisy przejściowe
Art. 19 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229 w brzmieniu obowiązującym w dniu 1 września 2024 r. ma nadal zastosowanie do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku, które miały miejsce przed dniem 2 września 2024 r.
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 września 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/1229 z dnia 25 maja 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku (Dz.U. L 230 z 13.9.2018, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00