Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-07-24
Wersja aktualna od 2023-07-24
obowiązujący
Alerty
ZALECENIE nr 2/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA, USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. Q) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 24 lipca 2023 r.
w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem [2023/1613]
SPECJALNY KOMITET DS. RYBOŁÓWSTWA,
uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony („umowa"), w szczególności jej art. 504 i art. 508 ust. 2 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Zjednoczone Królestwo i Unia (każde z osobna „Strona", razem „Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza („ICES") o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35. |
(2) | Są to stada: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7 A-C. |
(3) | Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35. |
(4) | Strony odnotowały zakończenie takich wspólnych wniosków skierowanych do ICES w odniesieniu do czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 20 lipca 2022 r. Ponadto 16 grudnia 2022 r. ICES wydała opinię dotyczącą dwóch z czterech stad: (i) złocicy i szkarłacicy (Morze Północne); oraz (ii) turbota i nagłada (Morze Północne). |
(5) | Obecnie zarówno złocica, jak i szkarłacica, L/W/2AC4-C oraz turbot i nagład T/B/2AC4-C są zarządzane w ramach połączonego TAC, podczas gdy ICES przedstawia opinie na poziomie gatunku, a zasięg geograficzny tych obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy i nagłada w ramach umowy o handlu i współpracy jest węższy niż obszary objęte opinią ICES:
|
(6) | W swojej opinii z dnia 16 grudnia 2022 r. ICES zaleciła, aby w odniesieniu do wszystkich czterech stad (złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada) zarządzanie opierało się na TAC dla jednego gatunku obejmującym obszar rozmieszczenia stada. |
(7) | W swojej rocznej opinii z dnia 30 czerwca 2022 r. dotyczącej stada złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada ICES zaleciła również wdrożenie zarządzania na poziomie gatunku w całym obszarze występowania stad. ICES wskazuje, że zarządzanie tymi gatunkami w ramach połączonego TAC uniemożliwia skuteczną kontrolę wskaźników eksploatacji dla poszczególnych gatunków i może prowadzić do nadmiernej eksploatacji któregoś z nich. |
(8) | Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy. |
(9) | Strony uznają, że w celu ustalenia zrównoważonych uprawnień do połowów właściwe może być posiadanie więcej niż jednego TAC dla każdego gatunku. |
(10) | Strony uznają ponadto znaczenie odpowiedzialnego międzynarodowego zarządzania rybołówstwem, w tym fakt, że TAC powinny uwzględniać połowy innych państw nadbrzeżnych. |
(11) | Strony odnotowują potencjalne wyzwania związane z zarządzaniem tymi stadami, jakie mogą wynikać z przejścia na TAC dla poszczególnych gatunków, odpowiadających obszarowi objętemu opinią ICES, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku, oraz uznają potencjalną rolę elastyczności międzyobszarowej między TAC dla tych samych gatunków oraz wykorzystania mechanizmu wymiany kwot w celu ograniczenia takiego ryzyka, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Artykuł 1
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby podczas przyszłych corocznych konsultacji na mocy art. 498 umowy Strony zarządzały złocicą i szkarłacicą (Morze Północne), L/W/2AC4-C oraz turbotem i nagładem (Morze Północne), T/B/2AC4-C na poziomie poszczególnych gatunków poprzez określenie maksymalnej ilości każdego gatunku, którą można poławiać w ramach każdego TAC.
Artykuł 2
W celu zapewnienia, aby cały obszar stad był objęty zarządzaniem TAC, Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w przyszłych corocznych konsultacjach strony ustanowiły TAC zgodnie z art. 498 ust. 3 umowy, jak określono w wykazie w załączniku I do niniejszego zalecenia.
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby udziały Stron w TAC w odniesieniu do stad wymienionych w załączniku I do niniejszego zalecenia były rozdzielane między Strony zgodnie z udziałami kwotowymi określonymi w załączniku I do niniejszego zalecenia. Zgodnie z odpowiedzialnym międzynarodowym zarządzaniem rybołówstwem Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby przy ustalaniu TAC zgodnie z załącznikiem I Strony uwzględniały połowy państw trzecich.
Artykuł 3
Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby ogólne uprawnienia do połowów przedmiotowych stad zostały rozdzielone między odpowiednie TAC zgodnie z załącznikiem II do niniejszego zalecenia w oparciu o oficjalne wyładunki w latach 2011-2020.
Artykuł 4
Odnotowując, że opinia ICES dotycząca połowów ma zastosowanie do wszystkich obszarów ICES objętych TAC, o których mowa w art. 1 i 2, w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy i nagłada, Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby elastyczność geograficzna miała zastosowanie w 100 % w obie strony między obszarem 3a i 4 oraz obszarem 4 i 7d.
Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 24 lipca 2023 r.
W imieniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa
Współprzewodniczący
Eva Maria CARBALLEIRA FERNANDEZ
Mike DOWELL
ZAŁĄCZNIK I
TAC I ODPOWIEDNIE UDZIAŁY ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA I UE W TAC
Nr | Nazwa zwyczajowa | Obszary ICES | Udział w TAC (*1) (%) | |
UK | UE | |||
1 | Złocica (3a) | Wody Unii obszaru 3a | 0,00 % | 100,00 % |
2 | Złocica (wschodnia część kanału La Manche) | 7d | 18,77 % | 81,23 % |
3 | Szkarłacica (3a) | Wody Unii obszaru 3a | 0,00 % | 100,00 % |
4 | Szkarłacica (wschodnia część kanału La Manche) | 7d | 0,00 % | 0,00 % |
5 | Nagład (3a) | Wody Unii obszaru 3a | 0,00 % | 100,00 % |
6 | Nagład (kanał La Manche) | 7d i 7e | 38,66 % | 61,34 % |
(*1) Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby wielkość TAC, która ma zostać rozdzielona między Zjednoczone Królestwo i UE, była równa podstawowemu TAC pomniejszonemu o połowy państw trzecich. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby połowy państw trzecich ustalono na poziomie 0,72 % całkowitych połowów dla złocicy, 6,21 % dla szkarłacicy, 0,55 % dla nagłada i 0,67 % dla turbota. Pochodzą one z danych historycznych dotyczących wyładunków.
ZAŁĄCZNIK II
PROCENTOWY PODZIAŁ CAŁKOWITEGO UZGODNIONEGO TAC OBEJMUJĄCEGO OBSZAR ZASOBÓW BIOLOGICZNYCH ICES MIĘDZY NOWYMI OBSZARAMI TAC
| 3a | 4 | 7d | 7e |
Złocica | 9,10 % | 83,38 % | 7,52 % | Nie dotyczy |
Szkarłacica | 44,40 % | 55,60 % | 0,00 % | Nie dotyczy |
Nagład | 6,04 % | 64,20 % | 29,76 % | |
Turbot | Nie dotyczy | 100,00 % | Nie dotyczy | Nie dotyczy |