DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/1552
z dnia 25 lipca 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/784 w odniesieniu do okresu obowiązywania upoważnienia do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 206 i 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i zakresu tego środka, wprowadzonego przez Włochy
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/1401 (2) upoważniono Włochy, by do dnia 31 grudnia 2017 r. mogły stosować wymóg, zgodnie z którym podatek od wartości dodanej (VAT) należny z tytułu dostaw dla organów publicznych musi być wpłacany przez te organy na odrębny i zablokowany rachunek bankowy administracji podatkowej (zwany dalej „szczególnym środkiem"). Szczególny środek stanowił odstępstwo od art. 206 i 226 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących zapłaty VAT i fakturowania. |
(2) | Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/784 (3) upoważniono Włochy do stosowania tego szczególnego środka do dnia 30 czerwca 2020 r., a zakres stosowania szczególnego środka rozszerzono w celu uwzględnienia dostaw dla niektórych przedsiębiorstw kontrolowanych przez organy publiczne oraz dla spółek giełdowych umieszczonych w indeksie Financial Times Stock Exchange Milano Indice di Borsa („FTSE MIB"). Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1105 (4) okres obowiązywania szczególnego środka został następnie przedłużony do dnia 30 czerwca 2023 r. |
(3) | Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 września 2022 r., Włochy wystąpiły o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2026 r. Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 8 maja 2023 r., Włochy zwróciły się z wnioskiem o ograniczenie - od dnia 1 lipca 2025 r. - zakresu stosowania szczególnego środka do dostaw towarów i świadczenia usług dla organów publicznych i niektórych przedsiębiorstw kontrolowanych przez organy publiczne. |
(4) | Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek złożony przez Włochy pozostałym państwom członkowskim pismem z dnia 11 maja 2023 r. Pismem z dnia 12 maja 2023 r. Komisja powiadomiła Włochy, że posiada wszystkie informacje potrzebne do rozpatrzenia wniosku. |
(5) | Szczególny środek należy do pakietu środków wprowadzonych przez Włochy, aby zwalczać oszustwa podatkowe i uchylanie się od opodatkowania. Ten pakiet środków, w tym obowiązkowe fakturowanie elektroniczne dopuszczony decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/593 (5), zastąpił inne środki kontroli i umożliwia włoskim organom podatkowym kontrolę krzyżową poszczególnych operacji zgłaszanych przez podatników i monitorowanie dokonanych przez nie płatności VAT. |
(6) | Włochy uważają, że - w kontekście pakietu wdrożonych środków - obowiązek fakturowania elektronicznego skraca czas potrzebny organom podatkowym do wykrycia potencjalnego przypadku oszustwa podatkowego lub uchylania się od opodatkowania. Włochy są jednak również zdania, że w przypadku braku mechanizmu podzielonej płatności wprowadzonego szczególnym środkiem odzyskanie kwot VAT od podatników związanych z oszustwami podatkowymi lub uchylaniem się od opodatkowania może być niemożliwe po przeprowadzeniu kontroli krzyżowej, ponieważ w międzyczasie ci podatnicy mogą stać się niewypłacalni. Mechanizm podzielonej płatności, jako środek ex ante, okazał się zatem wysoce skuteczny i uzupełniający w stosunku do obowiązkowego fakturowania elektronicznego, które jest środkiem ex post. |
(7) | Włochy wielokrotnie zobowiązywały się do tego, że nie będą się już ubiegać o przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka po całkowitym wdrożeniu pakietu środków. Włochy uważają jednak, że ze względu na skuteczność szczególnego środka i jego synergię z innymi stosowanymi środkami, w szczególności z obowiązkowym fakturowaniem elektronicznym, okres obowiązywania szczególnego środka należy przedłużyć, aby uniknąć spowolnienia wysiłków podejmowanych w celu zmniejszenia ogólnej różnica pomiędzy oczekiwanymi dochodami z tytułu VAT a kwotą faktycznie pobieraną we Włoszech. Aby jednak wywiązać się ze swojego zobowiązania do stopniowego wycofywania szczególnego środka, Włochy zmodyfikowały swój wniosek, by wyłączyć z jego zakresu - od dnia 1 lipca 2025 r. - dostawy towarów i świadczenie usług dla spółek giełdowych umieszczonych w indeksie FTSE MIB. Ustanowienie takiego terminu umożliwi podatnikom, których dotyczy ograniczenie zakresu szczególnego środka, dokonanie odpowiednich dostosowań operacyjnych. Umożliwi to także włoskim organom podatkowym - monitorowanie skuteczności szczególnego środka i odpowiednią ocenę ewentualnych środków alternatywnych. |
(8) | Jednym ze skutków szczególnego środka jest to, że dostawcy będący podatnikami nie są w stanie kompensować podatku VAT zapłaconego od kosztów podatkiem VAT otrzymanym z tytułu swoich dostaw. Tacy dostawcy mogą mieć stale nadpłacony podatek i mogą być zmuszeni do zwracania się do organów podatkowych o skuteczny zwrot tego VAT zapłaconego od kosztów. Z informacji przekazanych przez Włochy wynika, że podatnicy, którzy dokonują transakcji objętych szczególnym środkiem, są priorytetowo uprawnieni do otrzymania zwrotu odpowiedniej nadpłaty VAT w ramach limitu nadpłaty wynikającej z takich transakcji. Praktyka ta oznacza, że wnioski o zwrot związane ze szczególnym środkiem są rozpatrywane w pierwszej kolejności, przed zwrotami niepriorytetowymi, zarówno w trakcie wstępnej fazy badania, jak i na etapie dokonywania należnych płatności. |
(9) | Wnioskowane o dalsze przedłużenie okresu obowiązywania upoważnienia do stosowania szczególnego środka powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić przeprowadzenie oceny, czy środek ten jest właściwy i skuteczny. Upoważnienie do stosowania szczególnego środka należy zatem przedłużyć do dnia 30 czerwca 2026 r. Powinno to zapewnić wystarczająco dużo czasu na ocenę skuteczności środków wprowadzonych przez Włochy w celu ograniczenia uchylania się od opodatkowania w przedmiotowych sektorach. |
(10) | Aby zagwarantować niezbędne działania następcze w ramach szczególnego środka, a w szczególności aby ocenić wpływ na zwrot VAT podatnikom objętym tym szczególnym środkiem, Włochy powinny zostać zobowiązane do przedstawienia sprawozdania Komisji do września 2024 r. Sprawozdanie to powinno w szczególności uwzględniać ogólną sytuację w zakresie zwrotu VAT podatnikom, ze szczególnym uwzględnieniem średniego czasu potrzebnego na zwrot tego podatku, a także na temat skuteczności szczególnego środka i wszelkich innych środków wprowadzonych przez Włochy w celu ograniczenia uchylania się od opodatkowania w przedmiotowych sektorach. Sprawozdanie to powinno zawierać wykaz poszczególnych tych środków wraz z datą ich wejścia w życie. |
(11) | Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ograniczony do sektorów, które stwarzają istotne ryzyko w odniesieniu do uchylania się od opodatkowania. Szczególny środek nie stwarza ponadto ryzyka, że uchylanie się od opodatkowania przeniesie się do innych sektorów lub innych państw członkowskich. |
(12) | Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT. |
(13) | Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnego środka, łącznie z nieprzerwanym stosowaniem szczególnego środka oraz pewności prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do przedłużenia okresu obowiązywania szczególnego środka ze skutkiem od dnia 1 lipca 2023 r. Ponieważ Włochy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka w dniu 26 września 2022 r. i nadal stosowały reżim prawny ustanowiony w swoim prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2017/784 od dnia 1 lipca 2023 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób są należycie respektowane. |
(14) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/784, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji wykonawczej Rady (UE) 2017/784 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 uchyla się tiret trzecie; |
2) | w art. 3 akapit drugi datę „30 września 2021 r." zastępuje się datą „30 września 2024 r."; |
3) | w art. 5 datę „30 czerwca 2023 r." zastępuje się datą „30 czerwca 2026 r.". |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
Art. 1 pkt 1 stosuje się zatem od dnia 1 lipca 2025 r.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
L. PLANAS PUCHADES
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 217 z 18.8.2015, s. 7.
(3) Dz.U. L 118 z 6.5.2017, s. 17.
(4) Dz.U. L 242 z 28.7.2020, s. 4.
(5) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/593 z dnia 16 kwietnia 2018 r. upoważniająca Republikę Włoską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 99 z 19.4.2018, s. 14).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00