DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1228
z dnia 7 czerwca 2023 r.
w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do udzielania zamówień na potrzeby prowadzenia działalności związanej z ekspresowymi usługami doręczania paczek na Litwie
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 3641)
(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 3,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. STAN FAKTYCZNY
2. RAMY PRAWNE
3. OCENA
3.1. Nieograniczony dostęp do rynku
3.2. Ocena zgodności z regułami konkurencji
3.2.1. Definicja właściwego rynku produktowego
3.2.2. Definicja właściwego rynku geograficznego
3.2.3. Analiza rynkowa
3.2.3.1. Krajowe ekspresowe usługi doręczania paczek
3.2.3.2. Międzynarodowe ekspresowe usługi doręczania paczek
4. WNIOSKI
(33) | W świetle czynników przeanalizowanych w motywach 6-32 należy uznać, że warunek bezpośredniego podlegania konkurencji określony w art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE jest spełniony na Litwie w odniesieniu do działalności związanej z krajowymi ekspresowymi usługami doręczania paczek oraz w odniesieniu do działalności związanej z międzynarodowymi ekspresowymi usługami doręczania paczek. |
(34) | Jako że warunek nieograniczonego dostępu do rynku uznaje się za spełniony, dyrektywa 2014/25/UE nie powinna mieć zastosowania w sytuacji, gdy podmioty zamawiające udzielają zamówień mających na celu umożliwienie prowadzenia na Litwie rodzajów działalności, o których mowa w motywie 33 niniejszej decyzji, ani gdy w tym regionie geograficznym organizowane są konkursy na prowadzenie takiej działalności. |
(35) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych reguł konkurencji i przepisów w innych obszarach prawa Unii. W szczególności kryteria i metodyka wykorzystane do celów oceny bezpośredniego podlegania konkurencji zgodnie z art. 34 dyrektywy 2014/25/UE nie zawsze są identyczne z tymi stosowanymi do celów oceny dokonywanej na podstawie art. 101 lub art. 102 Traktatu lub rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (27), co potwierdził Sąd Unii Europejskiej (28), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do udzielania zamówień przez podmioty zamawiające w celu umożliwienia wykonywania następujących rodzajów działalności na Litwie:
- | krajowe ekspresowe usługi doręczania paczek, |
- | międzynarodowe ekspresowe usługi doręczania paczek. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Litewskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2023 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 39).
(3) Wniosek, pkt 6.
(4) Wniosek, pkt 6.
(5) Dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz.U. L 15 z 21.1.1998, s. 14).
(6) Odpowiedź władz litewskich na wniosek o udzielenie informacji z dnia 14 marca 2023 r.
(7) Ustawa z 15 kwietnia 1999 r. Prawo pocztowe Republiki Litewskiej, nr VIII-1141. Znowelizowana wersja ustawy z 1 stycznia 2013 r.: nr XI-2379 z dnia 8 listopada 2012 r., Dziennik Ustaw z 2012 r., nr 135-6867 (22 listopada 2012 r.).
(8) Wniosek, pkt 33 i 39.
(9) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/737 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem niektórych usług pocztowych w Danii (Dz.U. L 172 z 3.6.2020, s. 23); decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1204 z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia niektórych rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe w Chorwacji (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 75). Decyzja wykonawcza Komisji nr 2013/154/UE z dnia 22 marca 2013 r. wyłączająca niektóre usługi w sektorze pocztowym na Węgrzech z zakresu stosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 86 z 26.3.2013, s. 22). Zob. również decyzja Komisji 90/456/EWG z dnia 1 sierpnia 1990 r. dotycząca świadczenia międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich w Hiszpanii (Dz.U. L 233 z 28.8.1990, s. 19) i decyzja Komisji z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie COMP/M.5152 - Posten AB/Post Danmark A/S; oraz decyzja Komisji z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie COMP/M.6570 - UPS/TNT Express.
(10) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/737 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem niektórych usług pocztowych w Danii (Dz.U. L 172 z 3.6.2020, s. 23); decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1204 z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia niektórych rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe w Chorwacji (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 75). Zob. również sprawa COMP/M.5152 - Posten AB/Post Danmark A/S z dnia 21.4.2009 r., pkt 54.
(11) Zob. w tej kwestii załącznik 16 do wniosku, w którym wnioskodawca podaje szacunkową wielkość swojego udziału w rynku oraz udziały w rynku swoich głównych konkurentów przy zastosowaniu węższego określenia rynku.
(12) Wniosek, pkt 56.
(13) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1204 z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia niektórych rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe w Chorwacji (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 75). Zob. również sprawa COMP/M.5152 - Posten AB/Post Danmark A/S z dnia 21.4.2009 r., pkt 66 i 74.
(14) Informacje oparte na wiedzy rynkowej uwzględniające m.in. szacunkową liczbę dostawców usług pocztowych wskazaną w sprawozdaniu Organu Regulacji Łączności Republiki Litewskiej (RTT). W swojej odpowiedzi z dnia 14 marca 2023 r. władze litewskie potwierdziły, że na Litwie działa bardzo wielu dostawców krajowych ekspresowych usług doręczania paczek.
(15) Zob. w tej kwestii załącznik 16 do wniosku, w którym wnioskodawca podaje szacunkową wielkość swojego udziału w rynku oraz udziały w rynku swoich głównych konkurentów przy zastosowaniu węższego określenia rynku.
(16) Tamże.
(17) Tamże.
(18) Tamże.
(19) Wniosek, pkt 111.
(20) Wniosek, pkt 64.
(21) Odpowiedź władz litewskich na wniosek o udzielenie informacji z dnia 14 marca 2023 r.
(22) Wymogi określone w art. 10 ustawy Prawo pocztowe dotyczą praw i obowiązków dostawców usług pocztowych, tj. precyzują w jaki sposób należy doręczać i zwracać przesyłki, nakładają wymóg publikacji regulaminów świadczenia usług pocztowych, podawania miejsca prowadzenia działalności i innych istotnych informacji, udzielania odpowiedzi na zapytania klientów w ciągu 14 dni i składania sprawozdań do RRT. Przyjęte przez RTT zasady świadczenia usług pocztowych określają ponadto szczegółowo wymogi dotyczące usług pocztowych (zarządzenie nr 1 V-332 Dyrektora Urzędu Regulacji Łączności Republiki Litewskiej z dnia 28 lutego 2013 r.).
(23) Wniosek, pkt 106.
(24) Sprawozdanie RRT (2021, IV kwartał), załącznik nr. 9 do wniosku.
(25) Zob. w tej kwestii załącznik 16 do wniosku, w którym wnioskodawca podaje szacunkową wielkość swojego udziału w rynku oraz udziały w rynku swoich głównych konkurentów przy zastosowaniu węższego określenia rynku.
(26) Tamże.
(27) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
(28) Wyrok Sądu z dnia 27 kwietnia 2016 r., Österreichische Post AG/Komisja, T-463/14, ECLI:EU:T:2016:243, pkt 28. Zob. również motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00