ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1192
z dnia 14 marca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Aby zapewnić jednolite zarządzanie restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją CCP w całej Unii, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowione zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny funkcjonować w oparciu o wspólny zbiór zasad dotyczących funkcjonowania. |
(2) | Obowiązkiem kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest ułatwianie współpracy między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na etapach przygotowawczych procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w drodze zgromadzenia wszystkich odpowiednich właściwych organów, odpowiednich członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych, banków centralnych emitujących odpowiednie waluty unijne rozliczanych instrumentów finansowych, odpowiedniego ministerstwa, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB). |
(3) | Aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, procesy wymiany informacji i współpracę między organami, pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować niezbędne przepisy organizacyjne. W szczególności kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno uznawać potrzebę ustanowienia elastycznych podstruktur w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby wykonywania jego funkcji i zapewnienia, aby członkowie kolegium mogli wnosić odpowiedni wkład w różne działania kolegium. |
(4) | Pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również obejmować niezbędne przepisy operacyjne. Te przepisy operacyjne powinny umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji koordynację ich wkładu w działania kolegium nadzorczego ustanowionego zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (2), które zajmuje się bieżącą działalnością CCP. Ponadto te przepisy operacyjne powinny ułatwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji realizację zadania polegającego na zorganizowaniu procesu analizy, rozważenia i oceny danych, jakie otrzymają od kolegium nadzorczego. Pisemne uzgodnienia i procedury powinny zatem obejmować proces komunikacji między kolegium nadzorczym a kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
(5) | Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, skuteczność jego wewnętrznych procesów oraz skuteczną koordynację z kolegium nadzorczym, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno działać w oparciu o zbiór przepisów operacyjnych regulujących posiedzenia kolegium, wymianę informacji w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ustalenia dotyczące komunikacji. |
(6) | Aby zapewnić skuteczność procedur operacyjnych w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powinien przeprowadzić odpowiednie testy gotowości kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do działania i reagowania w takiej sytuacji. |
(7) | Terminowe i realistyczne planowanie wszystkich procedur wspólnej decyzji jest niezbędne, aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji. Każdy organ zaangażowany w te procedury powinien zapewnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swój wkład w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji w sposób terminowy i skuteczny oraz zgodnie z harmonogramami uzgodnionymi w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji. |
(8) | Należy zapewnić, by wspólne decyzje były podejmowane szybko i terminowo. Jest to szczególnie istotne w przypadku decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale jest również ważne w odniesieniu do planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednocześnie wszystkim organom uczestniczącym w podejmowaniu wspólnej decyzji należy zapewnić wystarczający czas na wyrażenie opinii. Należy określić etapy podejmowania wszelkich wspólnych decyzji, uznając jednocześnie, że niektóre z tych etapów można realizować równolegle, a inne kolejno. |
(9) | W celu zapewnienia porównywalności procedur i ich wyników, a tym samym osiągnięcia konwergencji praktyk stosowanych przez poszczególne kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest określenie jednolitych przepisów dotyczących procedury i dokumentacji wymaganych do podejmowania wspólnych decyzji w ramach kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
(10) | Ponadto konieczne jest określenie ram proceduralnych umożliwiających organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organom będącym członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącym osobami trzecimi dążenie do skutecznego i wykonalnego planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nawet w przypadku braku wspólnych decyzji. |
(11) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. |
(12) | ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ 1
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KOLEGIÓW DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
Artykuł 1
Wskazanie członków oraz potencjalnych obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP wskazuje członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23, oraz wskazuje potencjalnych obserwatorów, o których mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, zgodnie z procedurą określoną w art. 2 niniejszego rozporządzenia.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wykaz członków i potencjalnych obserwatorów oraz wszelkie jego późniejsze zmiany.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP dokonuje przeglądu i aktualizacji wykazu członków i potencjalnych obserwatorów co najmniej raz w roku, a w każdym razie w przypadku jakiejkolwiek zmiany w tym wykazie.
Artykuł 2
Organy z państwa trzeciego w charakterze obserwatorów w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Po otrzymaniu stosownego wniosku o udział w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji od właściwego organu lub organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla członków rozliczających mających siedzibę w państwach trzecich lub właściwego organu lub organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla CCP z państw trzecich, z którymi dany CCP zawarł uzgodnienia interoperacyjne, o których to organach mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, lub gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zamierza zaprosić wspomniane organy do udziału w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje ten wniosek kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub informuje je o zamiarze zaproszenia do udziału.
2. Komunikatowi towarzyszą wszystkie poniższe elementy:
a) | opinia organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP, również z uwzględnieniem ust. 2 lit. b) i c), odnosząca się do równoważności wymogów dotyczących poufności mających zastosowanie do potencjalnych obserwatorów; |
b) | warunki udziału obserwatorów w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. f) tego rozporządzenia; |
c) | opinia organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP na temat znaczenia ekspozycji odpowiednich członków rozliczających z państw trzecich lub interoperacyjnych CCP; |
d) | wyznaczenie terminu, w którym kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma podjąć decyzję w sprawie wniosku o udział lub zamiaru zaproszenia do udziału w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, po upływie którego zakłada się, że kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wyraziło zgodę. W terminie określonym w niniejszym ustępie lit. d) każdy organ niewyrażający zgody, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23, może zgłosić w pełni uzasadniony sprzeciw wobec opinii organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP, o którym mowa w lit. a). Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP uwzględnia wszelkie sprzeciwy przed podjęciem ostatecznej decyzji. Ostateczna decyzja organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP w sprawie wniosku o udział lub zamiaru zaproszenia do udziału musi być w pełni uzasadniona i podana do wiadomości wszystkich członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, odzwierciedlać przyczyny nieuwzględnienia rozbieżnych opinii. |
3. Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP podejmie decyzję o zaproszeniu organu z państwa trzeciego do udziału w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jak przewidziano w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, wysyła zaproszenie do potencjalnych obserwatorów. Zaproszeniu towarzyszą warunki udziału obserwatorów w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. f) tego rozporządzenia. Potencjalnego obserwatora, który otrzymał zaproszenie, uznaje się za obserwatora od chwili przyjęcia przez niego zaproszenia, co jest równoznaczne z akceptacją warunków udziału obserwatorów, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. f) tego rozporządzenia.
4. Po przyjęciu zaproszenia organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaktualizowaną wersję wykazu, o którym mowa w art. 1 tego rozporządzenia.
Artykuł 3
Komunikacja z CCP
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia regularne kontakty z CCP w celu zwiększenia sprawności i skuteczności funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powiadamia CCP o ustanowieniu kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przedstawia mu wykaz członków i obserwatorów kolegium, jeśli tacy istnieją, jak również wszelkie zmiany w tym wykazie.
Artykuł 4
Utworzenie i aktualizacja wykazów danych kontaktowych
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przechowuje i udostępnia członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dane kontaktowe osób wyznaczonych przez każdego członka do celów wykonywania zadań kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jak również dane kontaktowe osób wyznaczonych przez obserwatorów.
Dane kontaktowe, o których mowa w akapicie pierwszym, obejmują również dane na potrzeby kontaktu poza normalnymi godzinami pracy na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
2. Wszyscy członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewniają, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP otrzymał wszystkie dane kontaktowe odpowiednich osób wyznaczonych do kontaktów i był bez zbędnej zwłoki informowany o wszelkich odnośnych zmianach.
Artykuł 5
Treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Pisemne uzgodnienia i procedury, o których mowa w art. 4 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, obejmują co najmniej wskazanie członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia, a także określają ramy współpracy między członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz koordynacji działań i zadań tego kolegium.
2. Ramy współpracy i koordynacji obejmują wszystkie następujące elementy:
a) | przepisy dotyczące zarządzania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jego języka roboczego i procedur głosowania; |
b) | zadania i decyzje podejmowane przez kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym prawo tego kolegium do ustanawiania komisji oraz procedury uzyskiwania zgody na ustanawianie takich komisji i przekazywanie im zadań, wraz z wszelkimi mającymi zastosowanie warunkami; |
c) | obowiązki organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP jako przewodniczącego kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/23, oraz w odniesieniu do zadań i decyzji, o których mowa w lit. b) niniejszego ustępu; |
d) | strukturę kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności wszelkie komisje ustanowione zgodnie z lit. b), oraz wskazanie członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących w takich komisjach i obserwatorów, którym zezwolono na udział w tych komisjach; |
e) | warunki udziału członków w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym ich udziału w realizacji zadań i podejmowaniu decyzji określonych w lit. b); |
f) | warunki udziału obserwatorów w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym ich udziału w dialogach i działaniach tego kolegium, a także ich prawa i obowiązki w zakresie wymiany informacji, z uwzględnieniem art. 4, 8 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23. W tym celu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia, by warunki udziału obserwatorów nie były bardziej korzystne niż warunki ustanowione dla członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
g) | uzgodnienia w zakresie zarówno bieżącej, jak i prowadzonej w sytuacjach nadzwyczajnych komunikacji, współpracy i koordynacji, takie jak regularnie aktualizowane informacje na temat struktury korporacyjnej i działalności biznesowej CCP, w tym rodzaju świadczonych przez niego usług, produktów, klas aktywów i rodzajów transakcji, które rozlicza, CCP, systemów obrotu, systemów płatności i centralnych depozytów papierów wartościowych oraz systemów rozrachunku papierów wartościowych, z którymi jest powiązany, a także geograficznej struktury uczestników bezpośrednich i istotnych uczestników pośrednich znanych CCP; |
h) | procedury przyjmowania wspólnych decyzji, o ile nie jest to objęte rozporządzeniem (UE) 2021/23, oraz procedury umożliwiające osiągnięcie porozumienia, w przypadku gdy wspólna decyzja nie jest wymagana, ale takie porozumienie w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub w ramach którejkolwiek z jego komisji wydaje się niezbędne organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP; |
i) | uzgodnienia dotyczące wymiany informacji poufnych i jawnych, o których mowa w art. 8, w tym odpowiedniego zakresu i częstotliwości takiej wymiany oraz kanałów komunikacyjnych, które należy stosować, z uwzględnieniem art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz, w stosownych przypadkach, roli organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP jako koordynatora odpowiedzialnego za gromadzenie i rozpowszechnianie informacji wśród członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
j) | opis istotnych informacji, które należy udostępniać członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności w odniesieniu do planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz innych zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, z uwzględnieniem art. 8, 73 i 80 tego rozporządzenia oraz roli organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP; |
k) | uzgodnienia dotyczące traktowania informacji poufnych, z uwzględnieniem art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
l) | procedury dotyczące zwoływania i odbywania regularnych posiedzeń i posiedzeń ad hoc, o których mowa w art. 7; |
m) | uzgodnienia dotyczące współpracy między kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji a kolegium nadzorczym, o którym mowa w art. 2 pkt 24 rozporządzenia (UE) 2021/23, w tym koordynacji danych pochodzących od członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przekazywania tych danych temu kolegium nadzorczemu, jeżeli jest to wymagane do celów wykonywania przez nie ich zadań na mocy tego rozporządzenia; |
n) | procedury dotyczące polityki komunikacyjnej, o której mowa w art. 9 tego rozporządzenia; |
o) | wszelkie inne umowy dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
p) | wszelkie postanowienia obejmujące zmiany i uzgodnienia dotyczące zaprzestania. |
Artykuł 6
Ustanowienie i aktualizacja pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP sporządza wniosek w sprawie pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 5 tego rozporządzenia.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje swój wniosek kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu jego skonsultowania oraz zwraca się do członków kolegium o przedstawienie swoich opinii i określa termin na przedstawienie takich opinii.
3. Jeżeli członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w ust. 2, nie przedstawią w wyznaczonym terminie żadnych opinii, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przystępuje do przyjęcia pisemnych uzgodnień i procedur przez kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jeżeli członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przedstawiają opinie dotyczące wniosku w sprawie pisemnych uzgodnień i procedur zgodnie z ust. 2, przedkładają te opinie wraz z dokładnym wyjaśnieniem przedstawionych uwag i sugestii organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP w wyznaczonym terminie.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP rozważa opinie członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i uzasadnia swoją decyzję, jeżeli postanowi nie uwzględniać takich opinii; następnie organ ten przystępuje do przyjęcia pisemnych uzgodnień i procedur.
5. Po zakończeniu tego etapu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania tego kolegium.
6. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP dokonuje przeglądu i aktualizacji pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji co najmniej raz w roku oraz po wszelkich istotnych zmianach w składzie tego kolegium.
7. Przy aktualizacji pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP oraz inni członkowie tego kolegium postępują zgodnie z procedurą określoną w ust. 1-6.
8. Wszyscy członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są związani pisemnymi uzgodnieniami i procedurami przyjętymi zgodnie z niniejszym artykułem.
Artykuł 7
Posiedzenia i inne działania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zbiera się na posiedzeniu przynajmniej raz w roku. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP, za zgodą wszystkich członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i z uwzględnieniem specyfiki danego CCP, może ustalić większą częstotliwość posiedzeń tego kolegium, uwzględniając wielkość, charakter, skalę i złożoność danego CCP, implikacje systemowe danego CCP w różnych jurysdykcjach i walutach, potencjalny wpływ działań danego CCP, okoliczności zewnętrzne i ewentualne wnioski członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP organizuje posiedzenia ad hoc lub inne formy działań między członkami i obserwatorami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności gdy wymagany jest dialog między członkami i obserwatorami tego kolegium.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przygotowuje porządek obrad i cele planowanych posiedzeń i innych działań. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje projekt porządku obrad do konsultacji członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed posiedzeniem oraz zaprasza ich do przedstawienia uwag i dodania punktów we wskazanym terminie.
4. Wszyscy członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewniają, aby w posiedzeniach tego kolegium i innych jego działaniach uczestniczyli odpowiedni przedstawiciele ich instytucji, zgodnie z celami posiedzenia i innych działań tego kolegium. Ci członkowie i obserwatorzy zapewniają również, by wspomniani przedstawiciele byli upoważnieni, w najszerszym możliwym zakresie, do podejmowania zobowiązań w imieniu swoich organów w zakresie decyzji podjętych na tych posiedzeniach lub innych działań.
5. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia, aby odpowiednie dokumenty były przekazywane z wyprzedzeniem co najmniej 5 dni roboczych przed rozpoczęciem danego posiedzenia lub działania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub w innym terminie uzgodnionym przez to kolegium. Wyniki posiedzeń kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i decyzje podjęte w trakcie tych posiedzeń lub inne działania są dokumentowane na piśmie, a organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia, aby zostały one przekazane członkom i obserwatorom tego kolegium, w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w posiedzeniu, w terminie 15 dni roboczych po zakończeniu posiedzenia lub działania lub w innym terminie uzgodnionym przez to kolegium.
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia co najmniej, aby:
a) | na corocznych posiedzeniach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmowano decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP na poprzedni cykl restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz omawiano postępy poczynione w zakresie zapewnienia możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP; |
b) | posiedzenia lub działania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nadal były skuteczne, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby wszyscy członkowie i obserwatorzy tego kolegium byli w pełni informowani o istotnych dla nich jego działaniach; |
c) | działania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podlegały regularnym przeglądom i podejmowano działania naprawcze, w przypadku gdy kolegium to nie działa skutecznie. |
6. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP działa jako centralny punkt kontaktowy w odniesieniu do wszystkich kwestii związanych z praktyczną organizacją kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł 8
Wymiana informacji
1. Z zastrzeżeniem art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP oraz członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewniają wymianę wszystkich istotnych informacji otrzymanych z dowolnego źródła i mających znaczenie dla działań tego kolegium.
2. Istotne informacje, o których mowa w ust. 1, są odpowiednie i dokładne oraz udostępniane we właściwym czasie.
3. Z zastrzeżeniem art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP oraz właściwy organ, o którym mowa w art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2021/23, wymieniają wszystkie informacje niezbędne do zapewnienia, by oba kolegia wykonywały swoje zadania zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23.
4. W przypadku gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP otrzyma informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, przekazuje je członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z zastrzeżeniem art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23.
5. W przypadku gdy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składa się z różnych komisji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP w odpowiednim czasie i wyczerpująco informuje wszystkich członków i obserwatorów tego kolegium o działaniach podjętych lub środkach zastosowanych przez te komisje.
6. O ile nie postanowiono inaczej, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może korzystać z wszelkich środków komunikacji ze swoimi członkami i obserwatorami w celu wymiany informacji, o których mowa w ust. 1 i 2. Informacje poufne i informacje szczególnie chronione przekazuje się w miarę możliwości przy użyciu bezpiecznych środków. W przypadku publicznie dostępnych informacji wystarczy, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przedstawił odniesienie do takich informacji.
7. Jeżeli istnieje bezpieczna strona internetowa kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ze strony tej należy korzystać jako z głównego środka komunikacji.
8. Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na uprawnienia właściwego organu dla danego CCP lub organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP w zakresie gromadzenia informacji.
Artykuł 9
Polityka komunikacyjna
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP jest organem odpowiedzialnym za komunikację z danym CCP oraz z właściwym organem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2021/23, w przypadku gdy ten ostatni jest organem innym niż organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP.
Artykuł 10
Komunikacja zewnętrzna
W miarę możliwości organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji co najmniej o:
a) | koordynowaniu komunikacji zewnętrznej i oświadczeń publicznych w przypadku kontynuacji działalności, w sytuacji gdy uznaje się, że CCP jest na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
b) | zakresie informacji, które należy ujawnić. |
Artykuł 11
Sytuacje nadzwyczajne
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP ustanawia i regularnie, co najmniej raz w roku, testuje procedury operacyjne dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sytuacjach nadzwyczajnych, w szczególności w sytuacjach o charakterze systemowym, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdolności funkcjonowania CCP.
2. Procedury operacyjne, o których mowa w ust. 1, obejmują co najmniej następujące elementy:
a) | bezpieczne środki komunikacji, które mają być stosowane; |
b) | zbiór informacji podlegających wymianie; |
c) | dane odpowiednich osób wyznaczonych do kontaktów; |
d) | procedury w zakresie komunikacji, których powinni przestrzegać odpowiedni członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
Procedura wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
ROZDZIAŁ 2
WSPÓLNE DECYZJE W SPRAWIE PLANOWANIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI ORAZ MOŻLIWOŚCI PRZEPROWADZENIA SKUTECZNEJ RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
Artykuł 12
Planowanie etapów procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Przed rozpoczęciem procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23 członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzgadniają harmonogram czynności, które należy podjąć w ramach tej procedury („harmonogram wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji").
W przypadku braku porozumienia w sprawie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP ustanawia ten harmonogram po rozpatrzeniu opinii i zastrzeżeń wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Harmonogram wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest aktualizowany co najmniej raz w roku przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i obejmuje wszystkie następujące etapy realizowane w kolejności uzgodnionej przez to kolegium lub określonej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zgodnie z ust. 1 akapit drugi:
a) | wstępny dialog w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na temat strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP, w ramach przygotowań do wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
b) | zwrócenie się do CCP o informacje niezbędne do sporządzenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 15 tego rozporządzenia; |
c) | przekazanie przez CCP informacji wymaganych w lit. b) bezpośrednio organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP; |
d) | przekazanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP otrzymuje od CCP, oraz wskazanie terminu składania wniosków o udzielenie wszelkich dodatkowych informacji; |
e) | przekazanie przez członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP wkładu w opracowanie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
f) | przedstawienie przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
g) | przedstawienie przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP ewentualnych uwag do projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
h) | dyskusja z CCP na temat projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP uzna takie działanie za właściwe; |
i) | dialog w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na temat projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
j) | przekazanie przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji projektu wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
k) | dialog na temat projektu wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP uzna takie działanie za konieczne; |
l) | podjęcie wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
m) | powiadomienie CCP o podjęciu wspólnej decyzji oraz przekazanie streszczenia głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
3. Harmonogram wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji:
a) | odzwierciedla zakres i złożoność każdego etapu procedury wspólnej decyzji; |
b) | uwzględnia harmonogram innych wspólnych decyzji, które mają zostać podjęte przez kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
c) | uwzględnia, w możliwym zakresie, harmonogram innych wspólnych decyzji, które mają zostać podjęte przez odpowiednie kolegium nadzorcze, w szczególności harmonogram wspólnej decyzji w sprawie przeglądu i oceny planu naprawy zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2021/23. |
Artykuł 13
Elementy harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Przy opracowywaniu harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaangażowane organy lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP, gdy działa samodzielnie, uwzględniają art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23 dotyczący potrzeby zapewnienia jednoczesnej oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zawieszenia procesu w celu usunięcia istotnych przeszkód i zapewniają odpowiednie dostosowanie odnośnych terminów przewidzianych w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Przy opracowywaniu harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP uwzględnia warunki udziału obserwatorów określone w pisemnych uzgodnieniach i procedurach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 4 ust. 4 i art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/23.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powiadamia CCP o następujących aspektach harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji:
a) | przewidywanej dacie złożenia wniosku o informacje konieczne do opracowania planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia oraz o terminie dostarczenia tych informacji zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia; |
b) | w stosownych przypadkach przewidywanej dacie zorganizowania dyskusji, o której mowa w art. 12 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia; |
c) | przewidywanej dacie powiadomienia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. m) tego rozporządzenia. |
Artykuł 14
Wstępny dialog na temat strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przeprowadza wstępny dialog z odpowiednimi członkami i obserwatorami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu przeprowadzenia wszystkich poniższych czynności:
a) | omówienia wstępnego wniosku w sprawie strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do CCP; |
b) | sprawdzenia, czy jakiekolwiek informacje konieczne do opracowania planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są już dostępne dla któregokolwiek z właściwych organów, oraz udostępnienia tych informacji zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
c) | określenia dodatkowych informacji, które należy uzyskać od CCP; |
d) | uzgodnienia wkładu na rzecz organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP ze strony odpowiednich organów, niezależnie od tego, czy są to organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji czy inne organy, niezbędnego w celu opracowania planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
Artykuł 15
Informacje od CCP
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zwraca się do CCP o przekazanie wszelkich niezbędnych informacji zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2021/23, z uwzględnieniem wyników dialogu przewidzianego w art. 14 niniejszego rozporządzenia.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP wyraźnie informuje CCP o terminie przekazania takich informacji.
3. CCP przekazuje wymagane informacje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP w odpowiednim czasie, ale nie później niż w terminie określonym w ust. 2.
Artykuł 16
Przekazanie informacji od organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP bez zbędnej zwłoki przekazuje członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje otrzymane zgodnie z art. 15 i z zastrzeżeniem art. 8 tego rozporządzenia oraz zachęca ich do przedstawienia w określonym terminie uwag dotyczących tego, czy wymagane są dodatkowe informacje.
2. Każdy członek kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji otrzymujący informacje może w terminie określonym w ust. 1 niniejszego artykułu wystąpić do organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP o przekazanie dodatkowych informacji, jeżeli ten organ otrzymujący informacje uzna, że dodatkowe informacje mają istotne znaczenie dla opracowania i utrzymania planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP lub dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W takim przypadku stosuje się odpowiednio odnośne przepisy art. 15 tego rozporządzenia.
3. Informacji przekazanych członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w ust. 2, przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP nie uznaje się za kompletne do momentu faktycznego przekazania zarówno informacji pierwotnych, jak i informacji dodatkowych.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP, mając na uwadze ust. 3 niniejszego artykułu, powiadamia kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o dacie rozpoczęcia czteromiesięcznego okresu przewidzianego na podjęcie wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23.
5. Członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymieniają się dodatkowymi informacji niezbędnymi do ułatwienia sporządzenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z zastrzeżeniem wymogów poufności ustanowionych w art. 8, 73 i 80 rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł 17
Opracowanie i przekazanie projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Wszyscy członkowie i obserwatorzy kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewniają organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swoje wkłady na rzecz planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminie określonym w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP opracowuje projekt planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23, przy uwzględnieniu wkładów przekazanych przez odpowiednich członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje wkłady, o których mowa w ust. 1, projekt planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projekt oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiednim czasie, jednak nie później niż w terminie określonym w art. 12 ust. 2 lit. j) tego rozporządzenia.
Artykuł 18
Dyskusje z CCP
Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP organizuje dyskusję z CCP na temat kluczowych elementów projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na podstawie opinii otrzymanej od CCP zgodnie z art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/23, oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP na podstawie art. 12 ust. 2 lit. h) niniejszego rozporządzenia, dokonuje tego w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminach określonych w odpowiednim punkcie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przedstawia kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wszelkie spostrzeżenia przekazane podczas tych konsultacji przez CCP na temat kluczowych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł 19
Dialog na temat projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP organizuje dialog na temat projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji z członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiednim czasie zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, ale nie później niż w terminach określonych w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jeżeli dany CCP jest częścią grupy przedsiębiorstw, w skład której wchodzi co najmniej jeden inny CCP, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwe dla CCP organizują między sobą dyskusję na temat projektów planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektów ocen możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. W oparciu o dialog, o którym mowa w ust. 1, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP finalizuje odpowiedni plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz odpowiednią ocenę możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. W przypadku wykrycia istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zastosowanie ma art. 24 ust. 1 tego rozporządzenia.
Artykuł 20
Opracowanie projektu wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP sporządza projekt wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego CCP. W projekcie wspólnej decyzji określa się wszystkie następujące elementy:
a) | nazwy organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP oraz członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmujących wspólną decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego CCP; |
b) | nazwy obserwatorów, jeżeli byli zaangażowani zgodnie z warunkami udziału obserwatorów określonymi w pisemnych uzgodnieniach i procedurach, o których mowa w art. 5 tego rozporządzenia; |
c) | streszczenie opinii wyrażonych przez organy, z którymi konsultowano się w trakcie procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
d) | odniesienia do obowiązującego prawa unijnego i krajowego dotyczące przygotowania, finalizacji i stosowania wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
e) | datę przyjęcia wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także daty jej wszelkich istotnych aktualizacji; |
f) | plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ocenę możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym wszelkie środki służące ograniczeniu lub usunięciu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2021/23, na podstawie których podjęto wspólną decyzję. Jeżeli CCP jest w trakcie wdrażania tych środków, przedstawia się także informacje na temat harmonogramu ich wdrażania. |
Artykuł 21
Podjęcie wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP bez zbędnej zwłoki przekazuje członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji projekt wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, określając jednocześnie termin przekazania przez członków tego kolegium posiadających prawo głosu pisemnej zgody na tę wspólną decyzję, zgodnie z art. 8 ust. 6 tego rozporządzenia.
2. Po otrzymaniu projektu wspólnej decyzji członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji posiadający prawo głosu, którzy nie wyrażają sprzeciwu, przekazują swoją pisemną zgodę organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP w terminie określonym w ust. 1.
3. Ostateczna wspólna decyzja obejmuje dokument wspólnej decyzji sporządzony zgodnie z art. 20 tego rozporządzenia, pisemne zgody, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, a także zgodę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje wspólną decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł 22
Przekazanie CCP wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz streszczenia tego planu
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje organowi zarządzającemu CCP wspólną decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz streszczenie kluczowych elementów tego planu, w tym ocenę możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminie określonym w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje o tym przekazaniu członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP wyjaśnia CCP kluczowe elementy wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł 23
Postępowanie w przypadku braku wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
W przypadku niepodjęcia wspólnej decyzji przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w terminie czterech miesięcy od daty przekazania projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP podejmuje decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, która bez zbędnej zwłoki jest przekazywana na piśmie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie dokumentu zawierającego wszystkie następujące elementy:
a) | nazwę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP; |
b) | nazwę CCP; |
c) | odniesienia do obowiązującego prawa unijnego i krajowego dotyczące przygotowania, finalizacji i stosowania decyzji; |
d) | datę podjęcia decyzji; |
e) | plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ocenę możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym wszelkie środki służące ograniczeniu lub usunięciu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2021/23, na podstawie których podjęto decyzję. Jeżeli CCP jest w trakcie wdrażania tych środków, przedstawia się także harmonogram ich wdrażania; |
f) | nazwy członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaangażowanych w procedurę wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wraz ze streszczeniem opinii wyrażonych przez tych członków oraz informacjami na temat kwestii prowadzących do braku zgody; |
g) | uwagi organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP na temat opinii wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na temat kwestii prowadzących do braku zgody, oraz informację na temat możliwości przekazania tych kwestii do ESMA przez dowolnego członka kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji posiadającego prawo głosu, zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. |
Artykuł 24
Zawieszenie procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
1. W przypadku gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP, we współpracy z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zidentyfikuje istotne przeszkody w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub przychylnie odniesie się do opinii w sprawie zidentyfikowanych istotnych przeszkód przedstawionej przez dowolnego członka lub obserwatora kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przedkłada sprawozdanie członkom i obserwatorom tego kolegium zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje tym samym o zawieszeniu procedury wspólnej decyzji zgodnie z art. 16 ust. 2 tego rozporządzenia.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP wznawia procedurę wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym dokonanie oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, po zakończeniu procedur wspólnej decyzji, o której mowa w art. 17 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, dotyczącej środków służących ograniczeniu lub usunięciu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaproponowanych przez CCP zgodnie z art. 16 ust. 3 tego rozporządzenia lub dotyczącej środków alternatywnych zaproponowanych przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 16 ust. 4 tego rozporządzenia.
Artykuł 25
Planowanie etapów procedur wspólnej decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
1. Przed rozpoczęciem procedury wspólnej decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód zgodnie z art. 17 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzgadniają harmonogram czynności, które będą realizowane w ramach tej procedury („harmonogram wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód").
W przypadku braku porozumienia w sprawie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP ustanawia ten harmonogram po rozpatrzeniu opinii i zastrzeżeń wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Harmonogram wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód obejmuje następujące czynności:
a) | przygotowanie i przekazanie sprawozdania na temat istotnych przeszkód zidentyfikowanych zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP w porozumieniu z właściwym organem dla danego CCP; |
b) | przekazanie CCP i kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sprawozdania, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP; |
c) | wyznaczenie terminu, w którym CCP ma przekazać organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swoje spostrzeżenia i propozycje alternatywnych środków służących usunięciu ewentualnych stwierdzonych istotnych przeszkód, zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
d) | dialog między organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwym dla danego CCP oraz członkami i obserwatorami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na temat wszelkich istotnych spostrzeżeń lub alternatywnych środków służących usunięciu istotnych przeszkód zaproponowanych przez CCP zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
e) | opracowanie projektów wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23; |
f) | finalizację wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23; |
g) | przekazanie CCP wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23. |
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP dokonuje przeglądu i aktualizacji harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód, aby odzwierciedlić rozszerzenie zakresu procedury wspólnej decyzji w przypadku, gdy CCP przedstawia spostrzeżenia i proponuje alternatywne środki służące ograniczeniu lub usunięciu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23.
4. Przy opracowywaniu harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP uwzględnia warunki udziału obserwatorów określone w pisemnych uzgodnieniach i procedurach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23.
5. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje CCP o tych aspektach harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód, w przypadku których przewidziano udział CCP.
Artykuł 26
Konsultacje dotyczące sprawozdania i przekazanie sprawozdania CCP
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP sporządza projekt sprawozdania na temat istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 i przekazuje go właściwemu organowi dla danego CCP i ESMA.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP rozważa otrzymane uwagi i opinie w celu opracowania wersji ostatecznej sprawozdania.
3. Po sfinalizowaniu sprawozdania jest ono przekazywane CCP i kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powiadamia kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o rozpoczęciu czteromiesięcznego okresu, zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23, w którym CCP ma zaproponować środki służące ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł 27
Przedstawienie spostrzeżeń przez CCP i konsultacje z organami
1. Jeżeli CCP proponuje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP, w terminie czterech miesięcy od daty otrzymania sprawozdania, zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23, alternatywne środki służące ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ten przekazuje informacje o tych środkach pozostałym członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bez zbędnej zwłoki, a w każdym przypadku w terminie 10 dni roboczych.
2. Przy przekazywaniu informacji o środkach alternatywnych przedstawionych przez CCP organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP wyznacza termin na przedstawienie uwag przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. Jeżeli członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie przedłożą swoich uwag w terminie, o którym mowa w ust. 2, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przyjmuje, że członkowie ci nie mają żadnych uwag co do alternatywnych środków przedstawionych przez CCP, i odpowiednio kontynuuje działania.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje bez zbędnej zwłoki wszelkie uwagi przedstawione przez członka kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wszystkim pozostałym członkom tego kolegium i omawia z nimi proponowane środki przedstawione przez CCP w celu ograniczenia istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
5. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP oraz członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należycie omawiają i rozważają potencjalny wpływ zaproponowanych środków na CCP, na wszystkie państwa członkowskie, w których dany CCP prowadzi działalność, oraz na Unię jako całość.
Artykuł 28
Przygotowanie projektów wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP, uwzględniając wyniki dialogu, o którym mowa w art. 27 ust. 5 tego rozporządzenia, przygotowuje projekty wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód.
2. Każdy projekt wspólnej decyzji zawiera wszystkie następujące elementy:
a) | nazwę CCP, do którego odnosi się i ma zastosowanie wspólna decyzja; |
b) | nazwy organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP oraz członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmujących wspólną decyzję; |
c) | nazwy obserwatorów, jeżeli byli zaangażowani w procedurę wspólnej decyzji zgodnie z warunkami udziału obserwatorów określonymi w pisemnych uzgodnieniach i procedurach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
d) | streszczenie opinii wyrażonych przez organy, z którymi przeprowadzono konsultacje w ramach procedury wspólnej decyzji; |
e) | odniesienia do obowiązującego prawa unijnego i krajowego dotyczące przygotowania, finalizacji i stosowania wspólnej decyzji; |
f) | datę podjęcia wspólnej decyzji; |
g) | wskazanie istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
h) | ocenę środków zaproponowanych przez CCP zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23; |
i) | środki zidentyfikowane zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 i wymienione w art. 16 ust. 7 tego rozporządzenia, uzgodnione przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP i członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także okres, w którym odpowiednie podmioty będą korzystały z tych środków; |
j) | w przypadku niezaakceptowania lub częściowego zaakceptowania przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP środków zaproponowanych przez CCP - wyjaśnienie, dlaczego środki zaproponowane przez CCP oceniono jako nienadające się do usunięcia istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz wyjaśnienie, w jaki sposób środki, o których mowa w lit. i), pozwoliłyby skutecznie ograniczyć lub usunąć takie istotne przeszkody. |
Artykuł 29
Podjęcie wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP bez zbędnej zwłoki przekazuje członkom i obserwatorom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji projekty wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, o których to aspektach tych decyzji mowa w art. 17 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23, określając jednocześnie termin przekazania przez członków tego kolegium posiadających prawo głosu pisemnej zgody na te wspólne decyzje, zgodnie z art. 8 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.
2. Po otrzymaniu projektów wspólnych decyzji członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji posiadający prawo głosu, którzy nie wyrażają sprzeciwu wobec tych decyzji, przekazują swoją pisemną zgodę organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP w terminie określonym w ust. 1.
3. Każda ostateczna wspólna decyzja obejmuje dokument wspólnej decyzji sporządzony zgodnie z art. 28 tego rozporządzenia, pisemne zgody, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, a także zgodę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP. Jest ona przekazywana wszystkim członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
4. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje członkom kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólne decyzje w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód.
Artykuł 30
Przekazywanie CCP wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje organowi zarządzającemu CCP wspólne decyzje w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminie określonym w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o przekazaniu tych wspólnych decyzji.
2. Jeżeli niektóre ze środków zastosowanych zgodnie z art. 16 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/23 są adresowane do podmiotów innych niż CCP, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia, aby on sam lub właściwe organy dla tych podmiotów przekazały organom zarządzającym tych podmiotów będących pod ich jurysdykcją odpowiednie części wspólnej decyzji w sprawie środków służących ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminie określonym w harmonogramie wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód.
3. W stosownych przypadkach organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP może omówić z CCP szczegóły treści i kwestie dotyczące stosowania wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, o których to aspektach tych decyzji mowa w art. 17 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł 31
Monitorowanie stosowania wspólnych decyzji
1. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje ewentualne wyniki dyskusji, o których mowa w art. 30 ust. 3 tego rozporządzenia, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przekazuje ewentualne wyniki dyskusji, o których mowa w art. 30 ust. 2 tego rozporządzenia, organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwym dla wszystkich innych CCP, centralnych depozytów papierów wartościowych lub instytucji kredytowych, którzy należą do tej samej grupy lub z którymi CCP ma powiązanie interoperacyjne.
3. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP i, w stosownych przypadkach, członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji monitorują stosowanie wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, które to decyzje dotyczą każdego z podmiotów, o których mowa w ust. 2, za które to podmioty organy te są odpowiednio odpowiedzialne, stosownie do przypadku.
Artykuł 32
Postępowanie w przypadku braku wspólnej decyzji w sprawie środków służących ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
W przypadku niepodjęcia wspólnej decyzji w sprawie środków służących ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o czym mowa w art. 17 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/23, decyzja podjęta przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP jest bez zbędnej zwłoki przekazywana na piśmie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie dokumentu zawierającego wszystkie następujące elementy:
a) | nazwę podejmującego decyzję organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP; |
b) | nazwę CCP i nazwy podmiotów, do których odnosi się i ma zastosowanie decyzja; |
c) | odniesienia do obowiązującego prawa unijnego i krajowego dotyczące przygotowania, finalizacji i stosowania decyzji; |
d) | datę podjęcia decyzji; |
e) | wskazanie istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
f) | środki zidentyfikowane zgodnie z art. 16 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/23 zatwierdzone przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP oraz termin, w którym należy je zastosować; |
g) | w przypadku niezaakceptowania lub częściowego zaakceptowania przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP środków zaproponowanych przez CCP - wyjaśnienie, dlaczego środki zaproponowane przez CCP oceniono jako nienadające się do usunięcia istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz wyjaśnienie, w jaki sposób środki, o których mowa w lit. f) niniejszego ustępu, pozwoliłyby skutecznie ograniczyć lub usunąć te przeszkody; |
h) | nazwy członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaangażowanych w procedurę wspólnej decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód, wraz ze streszczeniem opinii wyrażonych przez tych członków oraz informacjami na temat kwestii prowadzących do braku zgody; |
i) | uwagi organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwego dla danego CCP na temat opinii wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności dotyczących kwestii prowadzących do braku zgody; |
j) | informację na temat możliwości przekazania tych kwestii do ESMA przez dowolnego członka kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji posiadającego prawo głosu, zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. |
Artykuł 33
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00