ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/1029
z dnia 25 maja 2023 r.
zmieniające załączniki III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosmetu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP") fosmetu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(2) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 (2). Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości do celów egzekwowania przepisów z „sumy fosmetu z oksonem fosmetu, wyrażonej jako fosmet" na „fosmet". Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa w kontekście rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(3) | W uzasadnionej opinii dotyczącej przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd zidentyfikował ryzyko dla konsumentów związane z NDP w przypadku grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim/limonek, mandarynek, orzechów kokosowych, jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, moreli, brzoskwiń, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, borówek amerykańskich, żurawin, kumkwatów i ziemniaków. Ponadto w kontekście decyzji w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej fosmet (3) Urząd opublikował wnioski (4) z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fosmet, wyjaśniając, że ocena ryzyka związanego ze spożyciem fosmetu przez konsumentów nie mogła zostać zakończona, ponieważ dane obejmujące profil toksykologiczny i potencjał genotoksyczności metabolitu okson fosmetu były niekompletne. Ze względu na luki w danych Urząd nie mógł wykluczyć szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi przy istniejących NDP fosmetu we wszystkich produktach. W związku z tym żaden z obecnych NDP fosmetu, w tym NDP opartych na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości (CXL), nie mógł zostać potwierdzony jako bezpieczny dla konsumentów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć NDP fosmetu ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fosmetu we wszystkich produktach należy ustalić zgodnie z granicami oznaczalności specyficznymi dla każdego produktu i bezpiecznymi dla konsumentów, które należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. |
(4) | Ponadto Urząd i państwo członkowskie stwierdziły, że wartość wzorcowa 0,01* mg/kg w przypadku pomarańczy, ziemniaków, jabłek, gruszek, ananasów, melonów, arbuzów, korzeni buraka cukrowego i mleka (krowiego) nie zapewnia wystarczającego poziomu ochrony konsumentów. W związku z tym granice oznaczalności w przypadku tych produktów należy ustalić na niższym i osiągalnym poziomie 0,005* mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów. |
(5) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny. |
(6) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(8) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 15 września 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for phosmet according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosmetu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2022;20(7):7448.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/94 z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej fosmet, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz w sprawie zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 16 z 25.1.2022, s. 33).
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; „Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance phosmet" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fosmet), Dziennik EFSA 2021;19(3):6237.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części A załącznika III skreśla się kolumnę dotyczącą fosmetu; |
2) | w załączniku V dodaje się kolumnę dotyczącą fosmetu w brzmieniu: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
((*)) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I."
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00