Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-06-14
Wersja aktualna od 2023-06-14
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1020
z dnia 24 maja 2023 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 27 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 (2) ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych oraz, między innymi, operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego (HEMS). Tego rodzaju wymagania techniczne i procedury administracyjne należy zaktualizować, aby zapewnić uwzględnienie najnowszych osiągnięć i najlepszych praktyk w dziedzinie operacji lotniczych. |
(2) | Operacje śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego należą do najtrudniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ ich misja polega często na wykonaniu lotu do niesprawdzonego wcześniej miejsca, niezależnie od warunków pogodowych i pod presją czasu, aby ratować ludzi. Tego rodzaju operacje powinny zostać uregulowane w taki sposób, aby pozostawały przez cały czas bezpieczne. |
(3) | Operacje śmigłowcowych służb ratownictwa niemedycznego, które obejmują operacje ratownictwa górskiego, ale nie obejmują poszukiwań i ratownictwa statków powietrznych znajdujących się w sytuacji zagrożenia, są równie trudne, jeżeli są przeprowadzane w takich samych warunkach jak w przypadku operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego. W związku z tym, w przypadku gdy operacje śmigłowcowych służb ratownictwa niemedycznego wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139, powinny być regulowane w taki sam sposób jak śmigłowcowa służba ratownictwa medycznego. |
(4) | Na podstawie dostępnych danych należy jeszcze bardziej ograniczyć ryzyko wystąpienia wypadków powodowanych warunkami pogorszonej widoczności, z uwzględnieniem operacji wykonywanych w złych warunkach pogodowych i w nocy, a także ryzyko kolizji w miejscu wypadku lub operacji ratunkowej, za pomocą wymagań dotyczących wyposażenia, standardowych procedur operacyjnych i szkolenia załóg. |
(5) | Należy zapewnić, aby odstępstwa od kryteriów w zakresie osiągów śmigłowców miały zastosowanie wyłącznie do istniejących miejsc placówek szpitalnych ustanowionych przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) nr 965/2012, aby zagwarantować osiągnięcie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W miejscach placówek szpitalnych, które obecnie kwalifikują się do zastosowania takich odstępstw, przeszkody w otoczeniu powinny pozostać nadzorowane i akceptowalne z punktu widzenia bezpieczeństwa. |
(6) | Chociaż obecne wymogi dotyczące osiągów i tlenu w odniesieniu do operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego na dużej wysokości bezwzględnej oraz operacji ratownictwa górskiego, określone w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012, nie pozwalają na prowadzenie operacji na dużych wysokościach bezwzględnych, to ratowanie ludzi na każdej wysokości bezwzględnej powinno być jednak możliwe. Należy zatem zmienić stosowne wymogi. |
(7) | Zgodnie z art. 140 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 rozporządzenie (UE) nr 965/2012 należy dostosować do rozporządzenia (UE) 2018/1139 odnośnie do definicji skomplikowanego statku powietrznego z napędem silnikowym, która została uwzględniona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (3), uchylonym rozporządzeniem (UE) 2018/1139. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012. |
(8) | Operatorzy wykonujący obecnie operacje HEMS oraz właściwe organy odpowiedzialne za certyfikację tych operacji i nadzór nad nimi będą potrzebowały wystarczająco dużo czasu na pełne wdrożenie zmian określonych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym stosowanie przepisów dotyczących operacji HEMS wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem odracza się o jeden rok. Ponadto odracza się dodatkowo stosowanie niektórych szczególnych przepisów, które wymagają dłuższego okresu wdrożenia, takich jak przepisy wprowadzające nowe zatwierdzenia lub nowe wyposażenie, wymogi eksploatacyjne lub wymogi w zakresie szkolenia. |
(9) | Rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 uchylono dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4). Dyrektywa 2004/36/WE została wdrożona rozporządzeniami Komisji (WE) nr 768/2006 (5) i (WE) nr 351/2008 (6). Przepisy tych ostatnich rozporządzeń zostały zastąpione rozporządzeniem (UE) nr 965/2012, ale nie zostały nigdy wyraźnie uchylone. Konieczne jest zatem uchylenie tych rozporządzeń. |
(10) | Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt aktu wykonawczego i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2022 (7) zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(11) | Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012
W rozporządzeniu (UE) nr 965/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 6 ust. 6 otrzymuje brzmienie: „6. Na zasadzie odstępstwa od pkt CAT.POL.H.225 załącznika IV i do dnia 25 maja 2028 r. istniejące operacje śmigłowcowe do lub z miejsca operacji lotniczych związanych z zabezpieczeniem bezpieczeństwa publicznego (PIS) mogą być wykonywane zgodnie z warunkami określonymi przez państwa członkowskie, gdy ze względu na wielkość PIS, przeszkody w jego otoczeniu lub sam śmigłowiec nie jest możliwe spełnienie wymogów dotyczących operacji w klasie osiągów 1. Państwa członkowskie informują Komisję i Agencję o wprowadzonych warunkach." |
2) | w załącznikach I, II, III, IV, V, VII i VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Uchylenie
Rozporządzenia (WE) nr 768/2006 i (WE) nr 351/2008 tracą moc ze skutkiem od dnia 14 czerwca 2023 r.
Artykuł 3
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 maja 2024 r.
Jednakże:
a) | pkt 5 lit. b) załącznika stosuje się od dnia 25 maja 2026 r.; |
b) | pkt 5 lit. d) załącznika do niniejszego rozporządzenia stosuje się od dnia 25 maja 2028 r. odnośnie do zmiany pkt SPA.HEMS.110 lit. e) w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 965/2012; |
c) | pkt 5 lit. f) załącznika do niniejszego rozporządzenia stosuje się do operacji HEMS objętych pkt 61 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dopiero od dnia 25 maja 2028 r.; |
d) | pkt 5 lit. g) załącznika do niniejszego rozporządzenia stosuje się do operacji HEMS objętych pkt 61 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dopiero od dnia 25 maja 2026 r.; |
e) | pkt 6 i 7 załącznika stosuje się od dnia 14 czerwca 2023 r.; |
f) | państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o stosowaniu formularza ustanowionego w dodatku II do załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, zmienionego przez pkt 2 lit. b) załącznika do niniejszego rozporządzenia, jedynie przy wydawaniu nowych certyfikatów przewoźnika lotniczego lub wprowadzaniu zmian w istniejących certyfikatach, zgodnie z pkt ARO.GEN.310 lub ARO.GEN.330 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. |
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1).
(4) Dyrektywa 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 76).
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 768/2006 z dnia 19 maja 2006 r. wprowadzające w życie dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie zbierania i wymiany informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty oraz zarządzania systemem informacyjnym (Dz.U. L 134 z 20.5.2006, s. 16).
(6) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 351/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. wdrażające dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie priorytetowego traktowania kontroli na ziemi statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty (Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 7).
(7) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach I, II, III, IV, V, VII i VIII do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | pkt NCO.IDE.H.170 lit. b) w załączniku VII otrzymuje brzmienie:
|
7) | pkt SPO.IDE.H.190 lit. b) w załączniku VIII otrzymuje brzmienie:
|