Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-06-05
Wersja aktualna od 2023-06-05
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/944
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie przejrzystości mających zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 6 akapit trzeci, art. 7 ust. 2 akapit trzeci, art. 14 ust. 7 akapit trzeci, art. 20 ust. 3 akapit trzeci, art. 22 ust. 3 akapit drugi i art. 23 ust. 3 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Uwzględniając doświadczenia zdobyte w związku ze stosowaniem rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/587 (2), mając na względzie stwierdzone niespójne stosowanie przepisów, które opierają się na tym, czy dana transakcja jest lub nie jest „transakcją wpływającą na poziom ceny", oraz biorąc pod uwagę zmiany w praktykach handlowych wynikające z rozwoju technologicznego i zmian w zachowaniach uczestników rynku, co umożliwia publikację informacji z krótszym opóźnieniem, konieczna jest zmiana niektórych przepisów tego rozporządzenia delegowanego. |
(2) | Pojęcie transakcji niewpływających na poziom ceny, które ma znaczenie dla stosowania zwolnienia dotyczącego negocjowanych transakcji, obowiązku obrotu akcjami, a także zwolnienia z wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do transakcji dwustronnych, było różnie interpretowane przez nadzorowane podmioty, co doprowadziło do niespójnej publikacji informacji służących przejrzystości posttransakcyjnej. Aby poprawić przejrzystość i jakość danych, a ostatecznie ułatwić agregację danych, konieczne jest uproszczenie i doprecyzowanie systemu sprawozdawczości mającego zastosowanie do transakcji na instrumentach udziałowych. Aby uniknąć rozbieżnych interpretacji, należy ujednolicić różne przepisy, które opierają się na pojęciu transakcji niewpływających na poziom ceny, zawarte zarówno w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587, jak i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/590 (3) dotyczącym zgłaszania transakcji właściwym organom. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/590 uwzględniono wszystkie transakcje, które należy objąć zwolnieniem z wymogów w zakresie sprawozdawczości, należy zatem usunąć poszczególne transakcje uwzględnione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587. |
(3) | Dostosowanie pojęcia transakcji niewpływających na poziom ceny do pojęcia transakcji w rozumieniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590 czyni zbędną definicję „transakcji typu »give-up«" lub „transakcji typu »give-in«", ponieważ definicja ta była stosowana jedynie w przepisach dotyczących zdefiniowanych w ten sposób transakcji. Ponadto w tym rozporządzeniu delegowanym nie jest stosowana definicja „transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych". W związku z tym definicje te należy skreślić. |
(4) | Chociaż przejrzystość przedtransakcyjna w odniesieniu do instrumentów udziałowych i instrumentów o cechach instrumentów udziałowych wzrosła w wyniku stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587, poziom przejrzystości przedtransakcyjnej w czasie rzeczywistym pozostaje niski w przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF. Jest to konsekwencją znacznego (zarówno pod względem liczby transakcji, jak i ich wolumenu) odsetka transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF obecnie korzystających ze zwolnienia, w szczególności zwolnienia ze względu na dużą skalę przewidzianego w art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W związku z tym cel tego rozporządzenia, jakim miało być zwiększenie przejrzystości na rynku funduszy inwestycyjnych typu ETF, nie został w pełni osiągnięty. Aby zwiększyć przejrzystość przedtransakcyjną w czasie rzeczywistym w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych typu ETF, konieczne jest zatem podwyższenie progu mającego zastosowanie do tych funduszy, powyżej którego przysługuje zwolnienie - ze względu na dużą skalę zleceń - z obowiązku stosowania przejrzystości przedtransakcyjnej. Podwyższenie tego progu zagwarantuje, że więcej transakcji dotyczących funduszy inwestycyjnych typu ETF będzie podlegało wymogom w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej w czasie rzeczywistym, przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającej ochrony przed wpływem dużych zleceń na poziom cen. |
(5) | Podobnie przejrzystość posttransakcyjna w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych typu ETF pozostaje na niskim poziomie, przy czym odsetek transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF, których publikacja podlega odroczeniu, pozostaje znacznie wyższy niż w przypadku akcji i innych instrumentów udziałowych. W celu zapewnienia, aby więcej transakcji na funduszach inwestycyjnych typu ETF podlegało wymogowi przejrzystości posttransakcyjnej w czasie rzeczywistym, konieczne jest zwiększenie minimalnej kwalifikującej się wielkości transakcji na tego rodzaju funduszach, którym przysługiwałoby odroczenie publikacji o 60 minut. To podwyższenie progu zapewnia właściwą równowagę między zwiększeniem przejrzystości w czasie rzeczywistym a zapewnieniem wystarczającej ochrony przed potencjalnymi negatywnymi skutkami upubliczniania dużych zleceń. |
(6) | Uczestnicy rynku różnie interpretują wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla hybrydowych systemów transakcyjnych, co doprowadziło do niespójnego ujawniania przez operatorów takich systemów informacji służących przejrzystości przedtransakcyjnej. Systemy hybrydowe to systemy łączące co najmniej dwa systemy transakcyjne. W celu zapewnienia, aby operatorzy takich systemów ujawniali odpowiednie informacje służące przejrzystości przedtransakcyjnej w sposób spójny w całej Unii, w odniesieniu do hybrydowych systemów transakcyjnych należy wprowadzić wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej, które będą spójne z wymogami mającymi zastosowanie do poszczególnych systemów, z których składa się system hybrydowy. |
(7) | Zmiany technologiczne i rynkowe, takie jak zwiększone wykorzystanie systemów charakteryzujących się mniejszym opóźnieniem, umożliwiają uczestnikom rynku wcześniejsze przekazywanie informacji na temat transakcji. Mając to na względzie, czas, na jaki publikacja informacji posttransakcyjnych dla transakcji zrealizowanych mniej niż 2 godziny przed końcem dnia sesyjnego może zostać odroczona (maksymalnie do południa następnego dnia sesyjnego), jest niepotrzebnie długi. Aby zapewnić odpowiednio szybką publikację informacji posttransakcyjnych, czas ten należy zatem skrócić tak, aby moment publikacji przypadał nie później niż o godz. 9.00 czasu lokalnego następnego dnia sesyjnego. |
(8) | Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i firmy inwestycyjne nie interpretują w sposób spójny wymogów dotyczących podawania do wiadomości publicznej informacji służących przejrzystości posttransakcyjnej oraz dotyczących informacji, które mają być przekazywane Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) i właściwym organom do celów wyliczeń dotyczących przejrzystości. W rezultacie takie informacje są niekompletne, niedokładne lub niespójne. Podważa to użyteczność takich informacji oraz jakość i dokładność wyliczeń dotyczących przejrzystości w oparciu o przekazane dane. Aby promować spójne stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w całej Unii, konieczne jest zatem doprecyzowanie treści wniosków o udostępnienie danych, a w szczególności szczegółowych informacji, które mają być ujawniane przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych przy przekazywaniu ESMA i właściwym organom danych referencyjnych i danych ilościowych. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587. |
(10) | Aby umożliwić systemom obrotu, zatwierdzonym podmiotom publikującym i firmom inwestycyjnym wprowadzenie wymaganych zmian w ich systemach, niektóre zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. Aby zapewnić pewność i ciągłość prawa w odniesieniu do transakcji wykonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., które opublikowano lub zmieniono po tej dacie, do tych transakcji nadal powinny mieć zastosowanie przepisy art. 2, 6 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz załącznika I do tego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2023 r. |
(11) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. |
(12) | ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 uchyla się pkt 2 i 3; |
2) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Zlecenie dotyczące funduszu inwestycyjnego typu ETF uznaje się za zlecenie, którego skala jest duża, w przypadku gdy wielkość zlecenia wynosi co najmniej 3 000 000 EUR."; |
5) | w art. 13 uchyla się lit. b), c) i d); |
6) | art. 15 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
7) | w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
|
8) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
9) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
10) | tekst załącznika III do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik IV. |
Artykuł 2
Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | art. 9 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
2) | art. 18 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 18 Odniesienie do właściwych organów (Art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Właściwym organem właściwym dla danego instrumentu finansowego odpowiedzialnym za dokonanie wyliczeń i zapewnienie publikacji informacji, o których mowa w art. 4, 7, 11 i 17, jest właściwy organ najodpowiedniejszego rynku w sensie płynności, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 i który określono zgodnie z art. 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.". |
Artykuł 3
Przepis przejściowy
Art. 2, 6 i 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz załącznik I do tego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2023 r. stosuje się nadal do transakcji wykonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r.
Artykuł 4
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1 pkt 2, 3, 5 i 8 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
1) | tabela 1 otrzymuje brzmienie: „Tabela 1 Opis rodzaju systemów transakcyjnych oraz odnośnych informacji podawanych do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3
|
2) | tabele 3 i 4 otrzymują brzmienie: „Tabela 3 Wykaz szczegółowych informacji do celów przejrzystości posttransakcyjnej
Tabela 4 Wykaz znaczników do celów przejrzystości posttransakcyjnej
|
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/580 z dnia 24 czerwca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie przechowywania właściwych danych dotyczących zleceń, których przedmiotem są instrumenty finansowe (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 193).
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/567 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do definicji, przejrzystości, kompresji portfela i środków nadzorczych w zakresie interwencji produktowej i pozycji (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 90)."
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 tabela 5 otrzymuje brzmienie:
„Tabela 5
Progi i opóźnienia związane z odroczoną publikacją dla funduszy inwestycyjnych typu ETF
Minimalna kwalifikująca się wielkość transakcji w EUR, dla której dopuszcza się opóźnienie publikacji | Maksymalne opóźnienie publikacji po wykonaniu transakcji |
15 000 000 | 60 minut |
50 000 000 | Koniec dnia sesyjnego" |
ZAŁĄCZNIK III
„ZAŁĄCZNIK IV
Dane, które należy przekazywać do celów określenia najbardziej właściwego rynku w sensie płynności, ŚDO i ŚWT
Tabela 1
Tabela symboli
Symbol | Rodzaj danych | Definicja |
{ALPHANUM-n} | Do n znaków alfanumerycznych | Pole na tekst dowolny |
{ISIN} | 12 znaków alfanumerycznych | Kod ISIN zgodnie z ISO 6166 |
{MIC} | 4 znaki alfanumeryczne | Kod identyfikacyjny rynku zgodnie z ISO 10383 |
{DATEFORMAT} | Format daty zgodnie z ISO 8601 | Daty muszą mieć następujący format: RRRR-MM-DD. |
{DECIMAL-n/m} | Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej | Pole numeryczne zarówno dla wartości dodatnich, jak i ujemnych. Separatorem dziesiętnym jest »,« (przecinek). Liczby ujemne są poprzedzone znakiem »-« (minus). Podaje się wartości zaokrąglone, ale nie okrojone. |
{INTEGER-n} | Liczba całkowita złożona z maksymalnie n cyfr | Pole numeryczne dla liczb całkowitych zarówno dodatnich, jak i ujemnych. |
Tabela 2
Szczegółowe informacje, które należy przekazywać do celów określenia najbardziej właściwego rynku w sensie płynności, ŚDO i ŚWT (w oparciu o aktualne instrukcje dotyczące przekazywania informacji)
Numer pola | Identyfikator pola | Opis i szczegółowe informacje podlegające publikacji | Rodzaj miejsca wykonania lub publikacji transakcji | Format przekazywanych informacji, jak określono w tabeli 1 |
1 | Kod identyfikacyjny instrumentu | Kod stosowany do identyfikacji instrumentu finansowego. | Rynek regulowany (RM) Wielostronna platforma obrotu (MTF) Zatwierdzony podmiot publikujący (APA) Dostawca informacji skonsolidowanych (CTP) | {ISIN} |
2 | Data wykonania | Data wykonania transakcji. | RM, MTF, APA, CTP | {DATEFORMAT} |
3 | Miejsce wykonania transakcji | Kod MIC segmentu dla unijnego systemu obrotu lub podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, jeśli jest dostępny; w innym przypadku operacyjny MIC. MIC XOFF, w przypadku gdy transakcja jest wykonywana przez firmy inwestycyjne, które nie są podmiotami systematycznie internalizującymi transakcje, i nie jest wykonywana w systemie obrotu. | RM, MTF, APA, CTP | {MIC} systemu obrotu lub podmiotu systematycznie internalizującego transakcje lub {MIC} - XOFF |
4 | Znacznik zawieszenia instrumentu | Wskazuje, czy instrument był zawieszony przez cały dzień sesyjny w danym systemie obrotu w dacie wykonania. W związku z zawieszeniem instrumentu przez cały dzień sesyjny pola 5-10 zgłasza się z wartością zerową. | RM, MTF, CTP | TRUE - jeżeli instrument był zawieszony przez cały dzień sesyjny lub FALSE - jeżeli instrument nie był zawieszony przez cały dzień sesyjny |
5 | Całkowita liczba transakcji | Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania (*2). | RM, MTF, APA, CTP | {INTEGER-18} |
6 | Całkowite obroty | Całkowite obroty zrealizowane w dacie wykonania, wyrażone w EUR (*1) (*2). | RM, MTF, APA, CTP | {DECIMAL-18/5} |
7 | Wykonane transakcje, z wyłączeniem wszystkich transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 | Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wszystkich wykonanych w tym samym dniu transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (*2). | RM, MTF, CTP | {INTEGER-18} |
8 | Całkowite zrealizowane obroty, z wyłączeniem wszystkich transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 | Całkowite obroty zrealizowane w dacie wykonania, z wyłączeniem wszystkich wykonanych w tym samym dniu transakcji objętych zwolnieniami z przejrzystości przedtransakcyjnej przewidzianymi w art. 4 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (*1) (*2). | RM, MTF, CTP | {DECIMAL-18/5} |
9 | Całkowita liczba transakcji, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających z odroczenia publikacji informacji posttransakcyjnych ze względu na dużą skalę | Całkowita liczba transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających ze zwolnienia (z przejrzystości posttransakcyjnej) ze względu na dużą skalę (*2). W przypadku akcji i kwitów depozytowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg dla odnośnego przedziału średnich dziennych obrotów (ŚDO) w tabeli 4 w załączniku II. W przypadku certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 6 w załączniku II. W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 5 w załączniku II. | RM, MTF, APA, CTP | {INTEGER-18} |
10 | Całkowite zrealizowane obroty, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających z odroczenia publikacji informacji posttransakcyjnych ze względu na dużą skalę | Całkowity wolumen transakcji wykonanych w dacie wykonania, z wyłączeniem wykonanych transakcji korzystających ze zwolnienia (z przejrzystości posttransakcyjnej) ze względu na dużą skalę (*1) (*2). W przypadku akcji i kwitów depozytowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg dla odnośnego przedziału średnich dziennych obrotów (ŚDO) w tabeli 4 w załączniku II. W przypadku certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 6 w załączniku II. W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF do identyfikacji tych transakcji stosuje się tylko najwyższy próg w tabeli 5 w załączniku II. | RM, MTF, APA, CTP | {DECIMAL-18/5} |
(*1) Obroty oblicza się jako liczbę instrumentów wymienionych między kupującymi i sprzedającymi pomnożoną przez cenę jednostkową instrumentu wymienionego w ramach danej transakcji i wyraża się w EUR.
(*2) Transakcji, które anulowano, nie uwzględnia się w zgłaszanych danych liczbowych.
We wszystkich przypadkach w polu tym należy podać wartość nie mniejszą niż zero, liczącą maksymalnie 18 znaków numerycznych, w tym maksymalnie 5 miejsc po przecinku.".