Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-24
Wersja aktualna od 2023-05-24
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/893
z dnia 21 kwietnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/340 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 50 i 53, art. 62 ust. 14 i 15 oraz art. 72 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/340 (2) ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego. |
(2) | Ograniczona elastyczność i dostępność zasobów kontrolerów ruchu lotniczego w Unii zawęża możliwości europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym („ATM"). Konieczne jest zatem dostosowanie ram prawnych dotyczących licencjonowania i kwalifikacji kontrolerów ruchu lotniczego. |
(3) | W związku z szybkim rozwojem sektora lotnictwa należy zaktualizować rozporządzenie (UE) 2015/340, aby zapewnić jego odpowiedniość do celu, opłacalność i zgodność z obowiązującymi na całym świecie standardami i praktykami. Ważne jest ustanowienie ograniczonego systemu kwalifikacji bez jakichkolwiek pokrywających się elementów. W ramach aktualizacji programów szkoleń wstępnych należy zapewnić odpowiednie dostosowanie do ram regulacyjnych i potrzeb operacyjnych. |
(4) | Zdaniem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja") szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego prowadzone obecnie w państwach członkowskich mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i są porównywalne z wymaganiami dotyczącymi szkolenia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego określonymi w rozporządzeniu (UE) 2015/340. W związku z tym przy wydawaniu unijnych licencji kontrolera ruchu lotniczego należy uwzględniać krajowe szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego. |
(5) | Licencja praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego może zostać wydana po złożeniu wniosku o konwersję krajowej licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego, pod warunkiem że doświadczenie wnioskodawcy w zakresie wojskowego szkolenia wstępnego spełnia wymagania dotyczące szkolenia wstępnego określone w rozporządzeniu (UE) 2015/340, na podstawie krajowego raportu konwersji oraz po ukończeniu wszelkich dodatkowych szkoleń wynikających z analizy luk zawartej w tym raporcie. |
(6) | Do celów tej konwersji krajowe certyfikaty potwierdzające zgodność z mającymi zastosowanie krajowymi wymogami wojskowymi należy uznać za równoważne krajowym licencjom wojskowego kontrolera ruchu lotniczego. |
(7) | Wcześniej nabyte doświadczenie w ramach zapewniania służby wojskowej kontroli ruchu lotniczego należy uwzględniać przy ustalaniu kursu w zakresie uprawnień uzupełniających w jednostce dla wnioskodawcy zgodnie z załącznikiem I ATCO.D.055 lit. b) pkt 7. |
(8) | Właściwe organy krajowe i organy wojskowe państw członkowskich powinny współpracować w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia konwersji krajowych licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego na licencje praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego. |
(9) | Wymagania mające zastosowanie do organów określone w rozporządzeniu (UE) 2015/340 należy zaktualizować w świetle postępu technicznego. Ponadto należy zapewnić spójność między wymaganiami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2015/340 a wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 (3), jak również w rozporządzeniach Komisji (UE) nr 965/2012 (4), (UE) nr 1178/2011 (5) i (UE) nr 139/2014 (6), ponieważ w większości przypadków ten sam organ jest organem odpowiedzialnym za nadzór nad kontrolerami ruchu lotniczego („ATCO") i organizacjami szkoleniowymi w kilku dziedzinach lotnictwa. Niniejsze rozporządzenie przewiduje zatem „kompleksowe podejście systemowe", które powinno zapewnić logiczne i spójne pod względem technologicznym podejście do wszystkich dziedzin lotnictwa. |
(10) | Dostosowanie rozporządzenia (UE) 2015/340 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (7) w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych powinno zwiększyć pewność prawa i wspierać wdrażanie skutecznych systemów zgłaszania zdarzeń jako elementu zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) 2015/340 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 1 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
2) | art. 1 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
3) | art. 3 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 3 Zapewnianie służb kontroli ruchu lotniczego 1. Służby kontroli ruchu lotniczego są zapewniane wyłącznie przez wykwalifikowanych kontrolerów ruchu lotniczego, którzy uzyskali licencję zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. 2. Państwa członkowskie mogą stosować niniejsze rozporządzenie do swego personelu wojskowego wykonującego służbę na użytek powszechny."; |
4) | w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | art. 7 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 7 Przepisy przejściowe 1. Licencje, uprawnienia i uprawnienia uzupełniające wydane zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi na podstawie dyrektywy 2006/23/WE oraz licencje, uprawnienia i uprawnienia uzupełniające wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 805/2011 uznaje się za wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. 2. Posiadacze uprawnienia kontroli lotniska wizualnej (ADV), którzy nie posiadają uprawnienia kontroli lotniska instrumentalnej (ADI), są nadal upoważnieni do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego dla ruchu lotniskowego na lotnisku, które nie ma opublikowanych żadnych procedur podejścia lub odlotu według wskazań przyrządów, pod warunkiem że uprawnienie uzupełniające w jednostce powiązane z uprawnieniem ADV jest nadal ważne."; |
6) | art. 8 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 8 Zmiany w uprawnieniach i uprawnieniach uzupełniających 1. Właściwy organ zmienia nazwę uprawnienia kontroli lotniska instrumentalnej (ADI) wystawionego przed 4 sierpnia 2024 r. na uprawnienie kontroli lotniska (ADC) nie później niż 4 sierpnia 2027 r. w sposób określony przez właściwy organ. 2. Właściwe organy nie wydają licencji zawierających uprawnienie kontroli lotniska wizualnej (ADV) po 4 sierpnia 2024 r., z wyjątkiem licencji dla kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 7 ust. 2. 3. Właściwe organy nie wydają licencji zawierających uprawnienia uzupełniające kontroli startów i lądowań (AIR), kontroli ruchu naziemnego (GMC), kontroli lotniska (TWR), dozorowania ruchu naziemnego (GMS), kontroli za pomocą radaru (RAD) i kontroli rejonu kontrolowanego lotniska (TCL) po 4 sierpnia 2024 r. 4. Przywileje wynikające z uprawnień uzupełniających kontroli startów i lądowań (AIR), kontroli ruchu naziemnego (GMC) i kontroli lotniska (TWR) wydanych przed 4 sierpnia 2024 r. stają się częścią przywilejów wynikających z uprawnienia kontroli lotniska (ADC). Jeżeli korzystanie z przywilejów posiadacza jest ograniczone wyłącznie do kontroli startów i lądowań lub kontroli naziemnej, należy to wskazać w uprawnieniu uzupełniającym w jednostce zgodnie z załącznikiem I ATCO.B.020 lit. d) w chwili zmiany nazwy uprawnienia kontroli lotniska instrumentalnej (ADI) na uprawnienie kontroli lotniska (ADC) zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu. 5. Przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego dozorowania ruchu naziemnego (GMS) wydane przed 4 sierpnia 2024 r. stają się częścią przywilejów wynikających z uprawnienia uzupełniającego w jednostce powiązanego z uprawnieniem kontroli lotniska. 6. Właściwe organy zmieniają nazwę uprawnienia uzupełniającego kontroli za pomocą radaru (RAD) wydanego przed 4 sierpnia 2024 r. na uprawnienie uzupełniające kontroli lotniska dozorowanej (SUR) w chwili zmiany nazwy uprawnienia kontroli lotniska instrumentalnej (ADI) na uprawnienie kontroli lotniska (ADC) zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu. 7. Przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego kontroli rejonu kontrolowanego lotniska (TCL) wydane przed 4 sierpnia 2024 r. stają się częścią przywilejów wynikających z uprawnienia uzupełniającego w jednostce powiązanego z uprawnieniem kontroli zbliżania dozorowanej (APS) lub uprawnieniem kontroli obszaru dozorowanej (ACS)."; |
7) | dodaje się art. 8a w brzmieniu: „Artykuł 8a Konwersja krajowych licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego na licencje praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego 1. Posiadacz krajowej licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego wydanej przez państwo członkowskie może wystąpić o konwersję tej licencji na licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, o której mowa w ATCO.B.001. Wnioski o konwersję licencji należy składać do właściwego organu państwa członkowskiego, w którego siłach zbrojnych służył wnioskodawca. 2. Właściwy organ, który otrzymał wniosek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje wnioskodawcy zaliczenie w celu wykazania zgodności z odpowiednimi wymaganiami określonymi w załączniku I (część ATCO) zgodnie z krajowym raportem konwersji ustanowionym przez właściwy organ danego państwa członkowskiego. 3. Właściwy organ państwa członkowskiego przekazuje Agencji krajowy raport konwersji, który:
|
8) | w załącznikach I-IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikami I-IV do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Data wejścia w życie i data rozpoczęcia stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 4 sierpnia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz.U. L 63 z 6.3.2015, s. 1).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I (część ATCO) do rozporządzenia (UE) 2015/340 wprowadza się następujące zmiany:
1) | ATCO.A.010 otrzymuje brzmienie: „ATCO.A.010 Wniosek o zmianę właściwego organu
|
2) | ATCO.A.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.A.015 Korzystanie z przywilejów wynikających z licencji a czasowa niezdolność
|
3) | ATCO.B.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.B.001 Licencja praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego
|
4) | ATCO.B.005 lit. e) otrzymuje brzmienie:
|
5) | ATCO.B.010 otrzymuje brzmienie: „ATCO.B.010 Uprawnienia kontrolera ruchu lotniczego
|
6) | ATCO.B.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.B.015 Uprawnienia uzupełniające
|
7) | ATCO.B.020 otrzymuje brzmienie: „ATCO.B.020 Uprawnienia uzupełniające w jednostce
|
8) | ATCO.B.025 otrzymuje brzmienie: „ATCO.B.025 Program utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce
|
9) | ATCO.B.040 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
10) | ATCO.C.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.015 Wniosek o uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego Wnioskodawcy ubiegający się o uprawnienie uzupełniające OJTI muszą:
|
11) | ATCO.C.020 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.020 Ważność uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia operacyjnego
|
12) | ATCO.C.030 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.030 Przywileje instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (STDI)
|
13) | ATCO.C.035 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.035 Wniosek o uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego Wnioskodawcy ubiegający się o uprawnienie uzupełniające STDI muszą:
|
14) | ATCO.C.040 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.040 Ważność uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego
|
15) | ATCO.C.045 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.045 Przywileje osoby oceniającej
|
16) | ATCO.C.055 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.055 Wniosek o uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej Wnioskodawcy ubiegający się o uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej muszą:
|
17) | ATCO.C.060 otrzymuje brzmienie: „ATCO.C.060 Ważność uprawnienia uzupełniającego osoby oceniającej
|
18) | ATCO.D.010 otrzymuje brzmienie: „ATCO.D.010 Elementy szkolenia wstępnego
|
19) | (nie dotyczy wersji polskiej); |
20) | ATCO.D.025 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
21) | ATCO.D.035 lit. e) otrzymuje brzmienie:
|
22) | ATCO.D.040 otrzymuje brzmienie: „ATCO.D.040 Docelowe wyniki szkolenia w zakresie uprawnień
|
23) | ATCO.D.050 otrzymuje brzmienie: „ATCO.D.050 Warunki wstępne szkolenia w jednostce Pod warunkiem że spełnione zostały wymagania określone w ATCO.B.001 lit. d), ATCO.B.005 lit. e) i ATCO.B.010 lit. b):
|
24) | ATCO.D.060 lit. e) i f) otrzymują brzmienie:
|
25) | dodatek 2 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 2 do załącznika I SZKOLENIE PODSTAWOWE (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 1) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTRB 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTRB 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
TEMAT INTRB 3 - WPROWADZENIE DO PRZYSZŁOŚCI ATCO
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAWB 1 - WPROWADZENIE DO PRAWA LOTNICZEGO
TEMAT LAWB 2 - ORGANIZACJE MIĘDZYNARODOWE
TEMAT LAWB 3 - ORGANIZACJE KRAJOWE
TEMAT LAWB 4 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
TEMAT LAWB 5 - PRZEPISY I REGULACJE
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATMB 1 - ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM
TEMAT ATMB 2 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATMB 3 - RADIOTELEFONIA (RTF)
TEMAT ATMB 4 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATMB 5 - KOORDYNACJA
TEMAT ATMB 6 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATMB 7 - SEPARACJE
TEMAT ATMB 8 - POKŁADOWE I NAZIEMNE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATMB 9 - PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT METB 1 - WPROWADZENIE DO METEOROLOGII
TEMAT METB 2 - ATMOSFERA
TEMAT METB 3 - CYRKULACJA ATMOSFERYCZNA
TEMAT METB 4 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT METB 5 - INFORMACJE METEOROLOGICZNE DLA LOTNICTWA
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAVB 1 - WPROWADZENIE DO NAWIGACJI
TEMAT NAVB 2 - ZIEMIA
TEMAT NAVB 3 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAVB 4 - PODSTAWY NAWIGACJI
TEMAT NAVB 5 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
TEMAT NAVB 6 - NAWIGACJA W OPARCIU O CHARAKTERYSTYKI SYSTEMÓW
TEMAT NAVB 7 - POSTĘPY W ZAKRESIE NAWIGACJI
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFTB 1 - WPROWADZENIE DO STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFTB 2 - ZASADY LOTU
TEMAT ACFTB 3 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFTB 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFTB 5 - SILNIKI STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFTB 6 - SYSTEMY I PRZYRZĄDY STANOWIĄCE WYPOSAŻENIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFTB 7 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUMB 1 - WPROWADZENIE DO TEMATYKI WYDOLNOŚCI LUDZKIEJ
TEMAT HUMB 2 - ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUMB 3 - WYDOLNOŚĆ LUDZKA
TEMAT HUMB 4 - BŁĄD LUDZKI
TEMAT HUMB 5 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUMB 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPSB 1 - URZĄDZENIA ATC
TEMAT EQPSB 2 - URZĄDZENIA RADIOWE
TEMAT EQPSB 3 - URZĄDZENIA KOMUNIKACYJNE
TEMAT EQPSB 4 - WPROWADZENIE DO DOZORU
TEMAT EQPSB 5 - URZĄDZENIA RADAROWE
TEMAT EQPSB 6 - AUTOMATYCZNE ZALEŻNE DOZOROWANIE
TEMAT EQPSB 7 - MULTILATERACJA
TEMAT EQPSB 8 - PRZETWARZANIE DANYCH Z DOZORU
TEMAT EQPSB 9 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPSB 10 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPSB 11 - STANOWISKA PRACY
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PENB 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PENB 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PENB 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PENB 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
|
26) | uchyla się dodatek 3 do załącznika I; |
27) | dodatek 4 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 3 do załącznika I UPRAWNIENIE KONTROLI LOTNISKA (ADC) (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 2 ppkt (i) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTR 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTR 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAW 1 - WYDAWANIE LICENCJI/CERTYFIKATÓW KWALIFIKACJI ATCO
TEMAT LAW 2 - PRZEPISY I REGULACJE
TEMAT LAW 3 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATM 1 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB
TEMAT ATM 2 - KOMUNIKACJA
TEMAT ATM 3 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATM 4 - KOORDYNACJA
TEMAT ATM 5 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATM 6 - SEPARACJE
TEMAT ATM 7 - POKŁADOWE I NAZIEMNE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATM 8 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATM 9 - (SYMULOWANE) ŚRODOWISKO OPERACYJNE
TEMAT ATM 10 - ZAPEWNIANIE SŁUŻBY KONTROLI LOTNISKA
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT MET 1 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT MET 2 - ŹRÓDŁA DANYCH METEOROLOGICZNYCH
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAV 1 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAV 2 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFT 1 - URZĄDZENIA NA STATKACH POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 2 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 3 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUM 1 - PRZETWARZANIE INFORMACJI
TEMAT HUM 2 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUM 3 - ZARZĄDZANIE ZAGROŻENIAMI I BŁĘDAMI
TEMAT HUM 4 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUM 5 - SYSTEM
TEMAT HUM 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPS 1 - KOMUNIKACJA GŁOSOWA
TEMAT EQPS 2 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPS 3 - STANOWISKO PRACY KONTROLERA
TEMAT EQPS 4 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPS 5 - OGRANICZENIA ORAZ POGORSZENIE PARAMETRÓW URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PEN 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PEN 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PEN 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PEN 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
PRZEDMIOT 10: SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE TEMAT ABES 1 - SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE (ABES)
TEMAT ABES 2 - PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
TEMAT ABES 3 - PROCEDURY NA WYPADEK SYTUACJI ANORMALNYCH I AWARYJNYCH
PRZEDMIOT 11: LOTNISKA TEMAT AGA 1 - DANE O LOTNISKU, JEGO ROZKŁAD I KOORDYNACJA
TEMAT AGA 2 - POLE RUCHU NAZIEMNEGO
TEMAT AGA 3 - PRZESZKODY
TEMAT AGA 4 - URZĄDZENIA RÓŻNE
|
28) | dodatek 5 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 4 do załącznika I UPRAWNIENIE KONTROLI ZBLIŻANIA PROCEDURALNEJ (APP) (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 2 ppkt (ii) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTR 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTR 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAW 1 - WYDAWANIE LICENCJI/CERTYFIKATÓW KWALIFIKACJI ATCO
TEMAT LAW 2 - PRZEPISY I REGULACJE
TEMAT LAW 3 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATM 1 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB
TEMAT ATM 2 - KOMUNIKACJA
TEMAT ATM 3 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATM 4 - KOORDYNACJA
TEMAT ATM 5 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATM 6 - SEPARACJE
TEMAT ATM 7 - POKŁADOWE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATM 8 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATM 9 - (SYMULOWANE) ŚRODOWISKO OPERACYJNE
TEMAT ATM 10 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB KONTROLI
TEMAT ATM 11 - WSTRZYMANIE
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT MET 1 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT MET 2 - ŹRÓDŁA DANYCH METEOROLOGICZNYCH
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAV 1 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAV 2 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFT 1 - URZĄDZENIA NA STATKACH POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 2 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 3 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUM 1 - PRZETWARZANIE INFORMACJI
TEMAT HUM 2 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUM 3 - ZARZĄDZANIE ZAGROŻENIAMI I BŁĘDAMI
TEMAT HUM 4 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUM 5 - SYSTEM
TEMAT HUM 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPS 1 - KOMUNIKACJA GŁOSOWA
TEMAT EQPS 2 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPS 3 - STANOWISKO PRACY KONTROLERA
TEMAT EQPS 4 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPS 5 - OGRANICZENIA ORAZ POGORSZENIE PARAMETRÓW URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PEN 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PEN 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PEN 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PEN 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
PRZEDMIOT 10: SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE TEMAT ABES 1 - SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE (ABES)
TEMAT ABES 2 - PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
TEMAT ABES 3 - PROCEDURY NA WYPADEK SYTUACJI ANORMALNYCH I AWARYJNYCH
PRZEDMIOT 11: LOTNISKA TEMAT AGA 1 - DANE O LOTNISKU, JEGO ROZKŁAD I KOORDYNACJA
TEMAT AGA 2 - POLE RUCHU NAZIEMNEGO
TEMAT AGA 3 - PRZESZKODY
TEMAT AGA 4 - URZĄDZENIA RÓŻNE
|
29) | dodatek 6 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 5 do załącznika I UPRAWNIENIE KONTROLI OBSZARU PROCEDURALNEJ (ACP) (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 2 ppkt (iii) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTR 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTR 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAW 1 - WYDAWANIE LICENCJI/CERTYFIKATÓW KWALIFIKACJI ATCO
TEMAT LAW 2 - PRZEPISY I REGULACJE
TEMAT LAW 3 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATM 1 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB
TEMAT ATM 2 - KOMUNIKACJA
TEMAT ATM 3 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATM 4 - KOORDYNACJA
TEMAT ATM 5 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATM 6 - SEPARACJE
TEMAT ATM 7 - POKŁADOWE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATM 8 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATM 9 - (SYMULOWANE) ŚRODOWISKO OPERACYJNE
TEMAT ATM 10 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB KONTROLI
TEMAT ATM 11 - WSTRZYMANIE
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT MET 1 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT MET 2 - ŹRÓDŁA DANYCH METEOROLOGICZNYCH
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAV 1 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAV 2 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFT 1 - URZĄDZENIA NA STATKACH POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 2 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 3 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUM 1 - PRZETWARZANIE INFORMACJI
TEMAT HUM 2 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUM 3 - ZARZĄDZANIE ZAGROŻENIAMI I BŁĘDAMI
TEMAT HUM 4 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUM 5 - SYSTEM
TEMAT HUM 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPS 1 - KOMUNIKACJA GŁOSOWA
TEMAT EQPS 2 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPS 3 - STANOWISKO PRACY KONTROLERA
TEMAT EQPS 4 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPS 5 - OGRANICZENIA ORAZ POGORSZENIE PARAMETRÓW URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PEN 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PEN 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PEN 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PEN 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
PRZEDMIOT 10: SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE TEMAT ABES 1 - SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE (ABES)
TEMAT ABES 2 - PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
TEMAT ABES 3 - PROCEDURY NA WYPADEK SYTUACJI ANORMALNYCH I AWARYJNYCH
|
30) | dodatek 7 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 6 do załącznika I UPRAWNIENIE KONTROLI ZBLIŻANIA DOZOROWANEJ (APS) (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 2 ppkt (iv) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTR 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTR 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAW 1 - WYDAWANIE LICENCJI/CERTYFIKATÓW KWALIFIKACJI ATCO
TEMAT LAW 2 - PRZEPISY I REGULACJE
TEMAT LAW 3 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATM 1 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB
TEMAT ATM 2 - KOMUNIKACJA
TEMAT ATM 3 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATM 4 - KOORDYNACJA
TEMAT ATM 5 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATM 6 - SEPARACJE
TEMAT ATM 7 - POKŁADOWE I NAZIEMNE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATM 8 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATM 9 - (SYMULOWANE) ŚRODOWISKO OPERACYJNE
TEMAT ATM 10 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB KONTROLI
TEMAT ATM 11 - WSTRZYMANIE
TEMAT ATM 12 - IDENTYFIKACJA
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT MET 1 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT MET 2 - ŹRÓDŁA DANYCH METEOROLOGICZNYCH
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAV 1 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAV 2 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFT 1 - URZĄDZENIA NA STATKACH POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 2 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 3 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUM 1 - PRZETWARZANIE INFORMACJI
TEMAT HUM 2 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUM 3 - ZARZĄDZANIE ZAGROŻENIAMI I BŁĘDAMI
TEMAT HUM 4 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUM 5 - SYSTEM
TEMAT HUM 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPS 1 - KOMUNIKACJA GŁOSOWA
TEMAT EQPS 2 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPS 3 - STANOWISKO PRACY KONTROLERA
TEMAT EQPS 4 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPS 5 - OGRANICZENIA ORAZ POGORSZENIE PARAMETRÓW URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PEN 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PEN 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PEN 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PEN 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
PRZEDMIOT 10: SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE TEMAT ABES 1 - SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE (ABES)
TEMAT ABES 2 - PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
TEMAT ABES 3 - PROCEDURY NA WYPADEK SYTUACJI ANORMALNYCH I AWARYJNYCH
PRZEDMIOT 11: LOTNISKA TEMAT AGA 1 - DANE O LOTNISKU, JEGO ROZKŁAD I KOORDYNACJA
TEMAT AGA 2 - POLE RUCHU NAZIEMNEGO
TEMAT AGA 3 - PRZESZKODY
TEMAT AGA 4 - URZĄDZENIA RÓŻNE
|
31) | dodatek 8 do załącznika I otrzymuje brzmienie: „Dodatek 7 do załącznika I UPRAWNIENIE KONTROLI OBSZARU DOZOROWANEJ (ACS) (Dotyczy: załącznika I (część ATCO) podczęść D sekcja 2 ATCO.D.010 lit. a) pkt 2 ppkt (v) SPIS TREŚCI
PRZEDMIOT 1: WPROWADZENIE DO KURSU TEMAT INTR 1 - ORGANIZACJA KURSU
TEMAT INTR 2 - WPROWADZENIE DO KURSU SZKOLENIOWEGO ATC
PRZEDMIOT 2: PRAWO LOTNICZE TEMAT LAW 1 - WYDAWANIE LICENCJI/CERTYFIKATÓW KWALIFIKACJI ATCO
TEMAT LAW 2 - PRZEPISY I REGULACJE
TEMAT LAW 3 - ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W ZAKRESIE ATS
PRZEDMIOT 3: ZARZĄDZANIE RUCHEM LOTNICZYM TEMAT ATM 1 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB
TEMAT ATM 2 - KOMUNIKACJA
TEMAT ATM 3 - ZEZWOLENIA ATC I INSTRUKCJE ATC
TEMAT ATM 4 - KOORDYNACJA
TEMAT ATM 5 - POMIAR WYSOKOŚCI I PRZYDZIELANIE POZIOMU LOTU
TEMAT ATM 6 - SEPARACJE
TEMAT ATM 7 - POKŁADOWE I NAZIEMNE SIECI BEZPIECZEŃSTWA
TEMAT ATM 8 - OBRAZOWANIE DANYCH
TEMAT ATM 9 - (SYMULOWANE) ŚRODOWISKO OPERACYJNE
TEMAT ATM 10 - ZAPEWNIANIE SŁUŻB KONTROLI
TEMAT ATM 11 - WSTRZYMANIE
TEMAT ATM 12 - IDENTYFIKACJA
PRZEDMIOT 4: METEOROLOGIA TEMAT MET 1 - ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
TEMAT MET 2 - ŹRÓDŁA DANYCH METEOROLOGICZNYCH
PRZEDMIOT 5: NAWIGACJA TEMAT NAV 1 - MAPY LOTNICZE
TEMAT NAV 2 - NAWIGACJA WEDŁUG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW
PRZEDMIOT 6: STATKI POWIETRZNE TEMAT ACFT 1 - URZĄDZENIA NA STATKACH POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 2 - KATEGORIE STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 3 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA CHARAKTERYSTYKĘ STATKÓW POWIETRZNYCH
TEMAT ACFT 4 - DANE DOTYCZĄCE STATKÓW POWIETRZNYCH
PRZEDMIOT 7: CZYNNIKI LUDZKIE TEMAT HUM 1 - PRZETWARZANIE INFORMACJI
TEMAT HUM 2 - CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I DOBROSTAN
TEMAT HUM 3 - ZARZĄDZANIE ZAGROŻENIAMI I BŁĘDAMI
TEMAT HUM 4 - PRACA ZESPOŁOWA
TEMAT HUM 5 - SYSTEM
TEMAT HUM 6 - KOMUNIKACJA
PRZEDMIOT 8: URZĄDZENIA I SYSTEMY TEMAT EQPS 1 - KOMUNIKACJA GŁOSOWA
TEMAT EQPS 2 - AUTOMATYZACJA W ATS
TEMAT EQPS 3 - STANOWISKO PRACY KONTROLERA
TEMAT EQPS 4 - URZĄDZENIA PRZYSZŁOŚCI
TEMAT EQPS 5 - OGRANICZENIA ORAZ POGORSZENIE PARAMETRÓW URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW
PRZEDMIOT 9: ŚRODOWISKO ZAWODOWE TEMAT PEN 1 - SZKOLENIE ZAPOZNAWCZE
TEMAT PEN 2 - UŻYTKOWNICY PRZESTRZENI POWIETRZNEJ
TEMAT PEN 3 - RELACJE Z KLIENTAMI
TEMAT PEN 4 - OCHRONA ŚRODOWISKA
PRZEDMIOT 10: SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE TEMAT ABES 1 - SYTUACJE ANORMALNE I AWARYJNE (ABES)
TEMAT ABES 2 - PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
TEMAT ABES 3 - PROCEDURY NA WYPADEK SYTUACJI ANORMALNYCH I AWARYJNYCH
|
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II (CZĘŚĆ ATCO.AR) do rozporządzenia (UE) 2015/340 wprowadza się następujące zmiany:
1) | ATCO.AR.A.005 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.A.005 Personel
|
2) | ATCO.AR.A.010 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.A.010 Zadania właściwych organów Zadania właściwych organów obejmują:
|
3) | ATCO.AR.A.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.A.015 Sposoby spełnienia wymagań
|
4) | ATCO.AR.A.020 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.A.020 Informowanie Agencji
|
5) | ATCO.AR.A.025 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.A.025 Natychmiastowe przeciwdziałanie problemowi w zakresie bezpieczeństwa
|
6. | ATCO.AR.B.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.B.001 System zarządzania
|
7) | ATCO.AR.B.005 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
8) | ATCO.AR.B.010 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.B.010 Zmiany w systemie zarządzania
|
9) | ATCO.AR.B.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.B.015 Prowadzenie rejestrów
|
10) | ATCO.AR.C.001 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
11) | dodaje się ATCO.AR.D.003 w brzmieniu: „ATCO.AR.D.003 Zmiana właściwego organu
|
12) | ATCO.AR.D.005 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.D.005 Cofnięcie i zawieszenie licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających
|
13) | ATCO.AR.E.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.E.001 Procedura certyfikacji organizacji szkoleniowych i wydanie certyfikatu
|
14) | ATCO.AR.E.005 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
15) | ATCO.AR.E.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.AR.E.015 Niezgodności, działania naprawcze i środki egzekwowania przepisów
|
16) | dodatek 1 do załącznika II otrzymuje brzmienie: „Dodatek 1 do załącznika II Format licencji LICENCJA (PRAKTYKANTA) KONTROLERA RUCHU LOTNICZEGO Licencje (praktykanta) kontrolera ruchu lotniczego wydawane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem odpowiadają poniższemu opisowi:
XIIa Uprawnienia i uprawnienia uzupełniające wraz z datami wygaśnięcia ich ważności Posiadacz jest uprawniony do korzystania z przywilejów wynikających z następujących uprawnień i uprawnień uzupełniających w organach służb ruchu lotniczego, w odniesieniu do których posiada aktualne uprawnienia uzupełniające w jednostce, jak określono poniżej, wyłącznie jeżeli ma ważne orzeczenie lekarskie:
Skróty
|
(1) Wymagania:
Strony odnoszące się do instrukcji wypełniania licencji (praktykanta) kontrolera ruchu lotniczego (ATCO) są przeznaczone do użytku przez właściwy organ lub osobę oceniającą specjalnie upoważnioną do przedłużenia lub wznowienia uprawnień uzupełniających w jednostce. Wpisów dotyczących wydania po raz pierwszy uprawnień, uprawnień uzupełniających, uprawnień uzupełniających w zakresie języka, uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia i osoby oceniającej zawsze dokonuje właściwy organ. Wpisów o przedłużeniu lub wznowieniu uprawnień uzupełniających w jednostce dokonuje właściwy organ lub upoważnione osoby oceniające.
(*1) Nie dotyczy licencji (praktykanta) kontrolera ruchu lotniczego (ATCO)
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku III (CZĘŚĆ ATCO.OR) do rozporządzenia (UE) 2015/340 wprowadza się następujące zmiany:
1) | ATCO.OR.A.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.A.001 Zakres W niniejszej części, zawartej w niniejszym załączniku, określono wymagania mające zastosowanie do organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego i centrów medycyny lotniczej, które należy spełnić, aby uzyskać i utrzymać certyfikat zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 i niniejszym rozporządzeniem."; |
2) | ATCO.OR.B.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.001 Wniosek o certyfikat organizacji szkoleniowej
|
3) | ATCO.OR.B.005 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.005 Sposoby spełnienia wymagań
|
4) | ATCO.OR.B.010 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
5) | ATCO.OR.B.015 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.015 Zmiany w organizacjach szkoleniowych
|
6) | ATCO.OR.B.020 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.020 Zachowanie ważności
|
7) | ATCO.OR.B.030 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.030 Niezgodności Po otrzymaniu powiadomienia o niezgodnościach stwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z ATCO.AR.E.015 organizacja szkoleniowa:
|
8) | ATCO.OR.B.035 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.035 Natychmiastowe przeciwdziałanie problemowi w zakresie bezpieczeństwa Organizacja szkoleniowa wdraża wszelkie środki bezpieczeństwa nakazane przez właściwy organ zgodnie z ATCO.AR.A.025 lit. c) i d) w odniesieniu do działalności organizacji szkoleniowych."; |
9) | ATCO.OR.B.040 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.B.040 Zgłaszanie zdarzeń
|
10) | ATCO.OR.C.010 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
11) | ATCO.OR.D.001 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
12) | ATCO.OR.E.001 otrzymuje brzmienie: „ATCO.OR.E.001 Centra medycyny lotniczej Centra medycyny lotniczej (AeMC) stosują przepisy podczęści ORA.GEN i ORA.AeMC załącznika VII do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (rozporządzenie w sprawie załóg statków powietrznych) (1), przy czym:
|
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku IV (CZĘŚĆ ATCO.MED) do rozporządzenia (UE) 2015/340 wprowadza się następujące zmiany:
1) | ATCO.MED.A.005 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
2) | ATCO.MED.A.020 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
3) | ATCO.MED.A.030 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|