ZALECENIE nr 1/2023 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ O WYSTĄPIENIU ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ Z UNII EUROPEJSKIEJ I EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY ENERGII ATOMOWEJ
z dnia 24 marca 2023 r.
w sprawie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów [2023/820]
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (1) (zwaną dalej „umową o wystąpieniu"), w szczególności jej art. 166 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 166 ust. 3 umowy o wystąpieniu stanowi, że zalecenia należy formułować za obopólną zgodą. |
(2) | Zgodnie z art. 182 umowy o wystąpieniu Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwany dalej „Protokołem") stanowi integralną część tej umowy. |
(3) | Art. 6 ust. 2 Protokołu przewiduje ustanowienie szczególnych uzgodnień dotyczących przemieszczania towarów na rynku wewnętrznym Zjednoczonego Królestwa i uwzględniających sytuację Irlandii Północnej, która zgodnie z Protokołem jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa, w przypadku gdy towary przeznaczone są do ostatecznej konsumpcji lub ostatecznego wykorzystania w Irlandii Północnej oraz gdy wprowadzono niezbędne zabezpieczenia mające chronić integralność unijnego rynku wewnętrznego i unii celnej, zgodnie z Protokołem, |
SFORMUŁOWAŁ NINIEJSZE ZALECENIE:
Artykuł 1
Wspólny Komitet zaleca Unii i Zjednoczonemu Królestwu, co następuje:
W kontekście szczególnych uzgodnień przewidzianych w art. 6 ust. 2 Protokołu narzędzia nadzoru rynku należy wykorzystywać razem z narzędziami egzekwowania przepisów, aby monitorować przepływ towarów i identyfikować ryzyko nielegalnego wprowadzenia towarów do Unii lub do Zjednoczonego Królestwa.
W ramach wzmocnienia współpracy między Zjednoczonym Królestwem a Unią oraz, w stosownych przypadkach, między organami Zjednoczonego Królestwa a organami państw członkowskich uzgodnienia te powinny zostać poparte skutecznymi działaniami w zakresie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów. Powinno to wspierać monitorowanie tych uzgodnień i zarządzanie nimi bez konieczności przeprowadzania jakichkolwiek kontroli lub odpraw na granicy między Irlandią Północną a Irlandią.
Współpraca mogłaby obejmować dzielenie się wiedzą, wymianę informacji, współpracę z podmiotami gospodarczymi i, w stosownych przypadkach, wspólne działania, w szczególności organów Irlandii Północnej i odpowiednich państw członkowskich, w celu zwalczania nielegalnej działalności i przemytu, zapewnienia, aby do obrotu nie wprowadzano towarów niezgodnych z obowiązującymi normami, oraz aby działania w zakresie egzekwowania przepisów i nadzoru były traktowane priorytetowo w oparciu o poziom ryzyka i dostępne informacje. Organy dopilnują również, aby przedsiębiorstwa i inne podmioty były świadome dostępu do rynku dla towarów przemieszczanych między Irlandią Północną a Unią, spełniających wymogi mające zastosowanie zgodnie z Protokołem.
Zjednoczone Królestwo i Unia powinny konstruktywnie współpracować za pośrednictwem struktur ustanowionych na mocy umowy o wystąpieniu, w tym Wspólnego Komitetu, aby wspierać skuteczne funkcjonowanie nowych uzgodnień, będące w interesie mieszkańców i przedsiębiorstw w Irlandii Północnej.
Artykuł 2
Niniejsze zalecenie staje się skuteczne następnego dnia po jego sformułowaniu.
Sporządzono w Londynie dnia 24 marca 2023 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu
Współprzewodniczący
Maroš ŠEFČOVIČ
James CLEVERLY
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00