Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-04-20
Wersja aktualna od 2023-04-20
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/710
z dnia 30 marca 2023 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bromopropylatu, chlorydazonu, fenpropimorfu i imazachinu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlorydazonu, fenpropimorfu i tralkoksydymu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości bromopropylatu określono w załączniku II i w części B załącznika III do tego rozporządzenia, w zależności od produktu. NDP imazachinu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. |
(2) | Bromopropylat nigdy nie został zatwierdzony w Unii jako substancja czynna w środkach ochrony roślin. NDP dla tej substancji ustala się na granicy oznaczalności (LOD). Należy je zatem przenieść do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(3) | Zatwierdzenia substancji czynnych chlorydazon i imazachin wygasły 31 grudnia 2018 r., a zatwierdzenia fenpropimorfu i tralkoksydymu wygasły 30 kwietnia 2019 r. (2) |
(4) | Wszystkie obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje czynne chlorydazon, fenpropimorf, imazachin i tralkoksydym zostały cofnięte. Należy zatem skreślić obecne NDP określone w odniesieniu do tych substancji czynnych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 14 ust. 2. Niektóre NDP mogą zostać utrzymane, w szczególności te, które opierają się na wnioskach o tolerancję importową, które są bezpieczne dla konsumentów, oraz te, które opierają się na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości („CXL"), które nie zostały ustalone na podstawie przestarzałych zastosowań unijnych i które są bezpieczne dla konsumentów. |
(5) | NDP fenpropimorfu w bananach odpowiada wnioskowi Wenezueli o tolerancję importową i jest bezpieczny dla konsumentów (3). NDP fenpropimorfu w jęczmieniu, owsie zwyczajnym, życie, pszenicy zwyczajnej, korzeniach buraka cukrowego, wszystkich tkankach ssaków i mleku odpowiadają CXL, które są bezpieczne dla konsumentów (4). NDP te należy utrzymać na dotychczasowych poziomach zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) i art. 14 ust. 2 lit. a), c) i e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów należy obniżyć obecne NDP określone dla fenpropimorfu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granic oznaczalności zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia. |
(6) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaleciły osiągalne pod względem analitycznym granice oznaczalności w przypadku wszystkich substancji i produktów. |
(7) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione. |
(8) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(9) | W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. |
(10) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III, i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed dniem 21 października 2023 r.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 21 października 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
(3) „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for fenpropimorph according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) fenpropimorfu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2015;13(3):4050.
(4) Wsparcie naukowo-techniczne przy przygotowaniu stanowiska UE na 50. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dziennik EFSA 2018;16(7):5306.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
(1) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku V dodaje się kolumny dotyczące bromopropylatu, chlorydazonu, imazachinu i tralkoksydymu w brzmieniu: „ZAŁĄCZNIK V Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.