ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/662
z dnia 20 stycznia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 w odniesieniu do metody obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jej art. 103 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/63 (2) zobowiązania z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne stanowią jeden z elementów obliczeń rocznych składek wpłacanych przez instytucje na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W szczególności obliczaną kwartalnie średnią roczną kwotę zobowiązań, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne, ustala się zgodnie z art. 429, 429a i 429b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (3). |
(2) | Przed wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 (4) art. 429, 429a i 429b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zobowiązywały instytucje do obliczania wartości ekspozycji z tytułu swoich instrumentów pochodnych z zastosowaniem metody wyceny według wartości rynkowej - metody bieżącej ekspozycji („CEM") - na mocy odniesienia do art. 274 tego rozporządzenia dotyczącego obliczania ekspozycji z tytułu wskaźnika dźwigni. |
(3) | Rozporządzeniem (UE) 2019/876 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013. W szczególności art. 429, 429a i 429b zastąpiono nowymi art. 429-429 g. Zmiany te obejmowały między innymi wprowadzenie w art. 429c rozporządzenia (UE) nr 575/2013 obowiązku obliczania przez instytucje wartości ekspozycji z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne zgodnie z metodą wyceny według wartości rynkowej zwaną metodą standardową dotyczącą ryzyka kredytowego kontrahenta (SA-CCR), która zastąpiła metodę bieżącej ekspozycji (CEM) ze skutkiem dla okresów pobierania składek ex ante począwszy od 2023 r. |
(4) | Metoda standardowa dotycząca ryzyka kredytowego kontrahenta nie może być stosowana do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne w przypadku, gdy taka wycena ma być dokonana do celów rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63. Zastosowanie tej metody prowadziłoby do nieścisłości w obliczeniach zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne, przy czym ich skutki byłyby różne dla poszczególnych instytucji. Wynika to, po pierwsze, z istnienia zerowego dolnego progu w niektórych stosowanych wzorach, co miałoby różne skutki dla instytucji w zależności od tego, czy stosują one MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej), oraz, po drugie, z trudności technicznych i niepewności w stosowaniu wzorów służących obliczeniu potencjalnej przyszłej ekspozycji. Należy zatem umożliwić instytucjom stosowanie metody bieżącej ekspozycji do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne oraz wprowadzić tę metodę, poprzednio określoną w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63. |
(5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63. |
(6) | Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić więcej czasu na przyjęcie decyzji w sprawie składek na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie ze zmienionymi wymogami oraz na powiadomienie instytucji o tych decyzjach. Należy zatem przewidzieć rozwiązanie przejściowe na rok 2023 w postaci przedłużenia terminów dokonania tych powiadomień. |
(7) | Ponieważ organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą mieć możliwość jak najszybszego zastosowania zmienionych wymogów w celu obliczenia i pobrania składek za 2023 r., należy przewidzieć wejście w życie niniejszego rozporządzenia następnego dnia po jego opublikowaniu. |
(8) | Zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 instytucje są zobowiązane do przekazywania organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji istotnych dla obliczenia składek do dnia 31 stycznia każdego roku. Należy zapewnić instytucjom dodatkowy miesiąc na przekazanie tych informacji w 2023 r. poprzez wprowadzenie przepisu przejściowego. |
(9) | Należy również zapewnić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji możliwość wydania instytucjom, z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego na 2023 r., instrukcji dotyczących przekazywania tych informacji spójnie z wprowadzonymi zmianami, tak aby uniknąć powstania niepewności prawa co do metody, którą należy stosować w 2023 r. w odniesieniu do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne. Aby zapewnić ciągłość metody obliczania w okresach składkowych oraz umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wydawanie, od dnia 1 października 2022 r., instrukcji dotyczących przekazywania stosownych informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/63 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 3 dodaje się pkt 30 w brzmieniu: „30) »zobowiązania z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne« oznaczają indywidualne zobowiązania z tytułu kontraktu na instrumenty pochodne lub, w stosownych przypadkach, zobowiązania z tytułu pakietu kompensowania obejmującego kontrakty na instrumenty pochodne wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013." |
2) | art. 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Do celów niniejszej sekcji obliczaną kwartalnie średnią roczną kwotę zobowiązań, o których mowa w ust. 1, z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym pozycji pozabilansowych, ustala się zgodnie z art. 5a-5e niniejszego rozporządzenia. Wartość przypisana zobowiązaniom z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne nie może być jednak mniejsza niż 75 % wartości tych samych zobowiązań wynikającej ze stosowania przepisów dotyczących rachunkowości mających zastosowanie do danej instytucji do celów sprawozdawczości finansowej. Jeżeli w ramach krajowych standardów rachunkowości mających zastosowanie do instytucji brak jest księgowej miary ekspozycji dla niektórych instrumentów pochodnych, ponieważ te instrumenty pochodne stanowią pozycje pozabilansowe, instytucja zgłasza organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sumę wartości godziwych tych instrumentów pochodnych, jeżeli suma ta ma wartość ujemną, jako koszt odtworzenia oraz dodaje te instrumenty pochodne do swoich wartości księgowych pozycji bilansowych." |
3) | dodaje się art. 5a-5e w brzmieniu: „Artykuł 5a Wartość ekspozycji z tytułu instrumentów pochodnych 1. Instytucje określają wartość ekspozycji z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym stanowiących pozycje pozabilansowe, zgodnie z metodą wyceny według wartości rynkowej określoną w art. 5b. Przy określaniu wartości ekspozycji instytucje mogą uwzględnić skutki umów nowacji i innych umów o kompensowaniu zobowiązań zgodnie z art. 5d. Kompensowanie międzyproduktowe nie ma zastosowania. Instytucje mogą jednak dokonywać kompensacji w ramach dowolnej pojedynczej kategorii produktu, o której mowa w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jeżeli są związane umową o kompensowaniu międzyproduktowym. 2. Jeżeli w wyniku wniesienia zabezpieczenia związanego z kontraktami na instrumenty pochodne zmniejsza się kwota zobowiązań w ramach mających zastosowanie standardów rachunkowości, instytucje dokonują odwrócenia tego zmniejszenia. 3. Do celów ust. 1 instytucje mogą odliczyć zmienny depozyt zabezpieczający wniesiony w środkach pieniężnych na rzecz kontrahenta od części bieżącego kosztu odtworzenia wartości ekspozycji, jeżeli w ramach mających zastosowanie standardów rachunkowości nie uznano już zmiennego depozytu zabezpieczającego jako zmniejszenia wartości ekspozycji oraz jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
Do celów akapitu pierwszego lit. c), jeżeli kontrakt na instrument pochodny podlega kwalifikującej się umowie ramowej o kompensowaniu zobowiązań, waluta rozliczenia oznacza dowolną walutę rozliczenia określoną w kontrakcie na instrument pochodny lub obowiązującej kwalifikującej się umowie ramowej o kompensowaniu zobowiązań. Jeżeli w ramach mających zastosowanie standardów rachunkowości instytucja uznaje zmienny depozyt zabezpieczający otrzymany w środkach pieniężnych od kontrahenta za należne zobowiązanie, może ona wykluczyć to zobowiązanie z miary ekspozycji, jeżeli spełnione są warunki określone w akapicie pierwszym lit. a)-e). 4. Do celów ust. 3 zastosowanie mają następujące warunki:
5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 instytucje mogą stosować uproszczoną metodę ekspozycji określoną w art. 5c do określenia wartości ekspozycji z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne wymienionych w pkt 1 i 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, pod warunkiem że wielkość prowadzonej przez nie działalności bilansowej i pozabilansowej dotyczącej instrumentów pochodnych spełnia warunki określone w art. 273a ust. 2 tego rozporządzenia. Instytucje, które stosują tę uproszczoną metodę ekspozycji, nie zmniejszają miary ekspozycji o kwotę zmiennego depozytu zabezpieczającego otrzymanego w środkach pieniężnych. Artykuł 5b Metoda wyceny według wartości rynkowej 1. Bieżący koszt odtworzenia zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne na poziomie pakietu kompensowania stanowi wartość bezwzględna wartości rynkowej netto tych kontraktów w ramach kompensowania, przed odliczeniem jakiegokolwiek posiadanego lub wniesionego zabezpieczenia, jeżeli dodatnie i ujemne wartości rynkowe są kompensowane przy obliczaniu wartości rynkowej netto. W tym celu instytucje traktują poszczególne transakcje na instrumentach pochodnych jako odrębny pakiet kompensowania. 2. W celu określenia potencjalnej przyszłej ekspozycji kredytowej instytucje mnożą, stosownie do przypadku, kwoty referencyjne lub wartości bazowe przez wartości procentowe określone w tabeli 1, postępując zgodnie z następującymi zasadami:
3. Wartość ekspozycji jest sumą bieżącego kosztu odtworzenia i potencjalnej przyszłej ekspozycji kredytowej. Artykuł 5c Uproszczona metoda ekspozycji 1. W ramach uproszczonej metody ekspozycji instytucje określają wartość ekspozycji w drodze pomnożenia kwoty referencyjnej każdego instrumentu przez wartości procentowe określone w tabeli 2. Tabela 2
2. Instytucje mogą, przy obliczaniu wartości ekspozycji z tytułu kontraktów na stopę procentową, zastosować pierwotny albo rezydualny termin zapadalności. Artykuł 5d Uznawanie kompensowania umownego za ograniczające ryzyko Instytucje mogą traktować jako ograniczające ryzyko zgodnie z art. 5e wyłącznie następujące rodzaje umów o kompensowaniu zobowiązań, jeżeli dana umowa o kompensowaniu zobowiązań została uznana przez właściwe organy zgodnie z art. 296 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz jeżeli instytucja spełnia wymogi określone w art. 297 tego rozporządzenia:
Artykuł 5e Skutki uznawania kompensowania za ograniczające ryzyko 1. Instytucje traktują umowy o kompensowaniu zobowiązań w następujący sposób:
2. Przy obliczaniu potencjalnej przyszłej ekspozycji kredytowej zgodnie ze wzorem określonym w ust. 1 lit. b) pkt (ii) instytucje mogą traktować doskonale dopasowane kontrakty na instrumenty pochodne objęte umową o kompensowaniu zobowiązań tak, jakby kontrakty te stanowiły pojedynczy kontrakt z referencyjną kwotą główną stanowiącą równowartość wpływów netto. Stosując art. 5c ust. 1, instytucje mogą traktować doskonale dopasowane kontrakty na instrumenty pochodne objęte umową o kompensowaniu zobowiązań tak, jakby kontrakty te stanowiły pojedynczy kontrakt z referencyjną kwotą główną stanowiącą równowartość wpływów netto, przy czym referencyjne kwoty główne mnoży się przez wartości procentowe określone w art. 5c tabela 2. Do celów niniejszego ustępu doskonale dopasowane kontrakty na instrumenty pochodne oznaczają kontrakty walutowe typu forward lub podobne umowy, w których referencyjna kwota główna stanowi równowartość przepływów pieniężnych, o ile te przepływy pieniężne są wymagalne w tej samej dacie waluty i są w całości w tej samej walucie. 3. W przypadku wszystkich innych kontraktów na instrumenty pochodne objętych umową o kompensowaniu zobowiązań instytucje mogą obniżyć mające zastosowanie wartości procentowe jak wskazano w tabeli 3. Tabela 3
4. W przypadku kontraktów na stopę procentową instytucje mogą wybrać pierwotny lub rezydualny termin zapadalności."; |
4) | w art. 20 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu: „6. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 1 w okresie składkowym 2023 organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powiadamiają każdą instytucję, o której mowa w art. 2, o swojej decyzji określającej roczną składkę należną od danej instytucji do dnia 31 maja 2023 r. 7. W drodze odstępstwa od art. 14 ust. 4 i w odniesieniu do informacji, które mają być przekazane organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w 2023 r., informacje, o których mowa w tym ustępie, są przekazywane najpóźniej do dnia 28 lutego 2023 r." |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00