Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-04-11
Wersja aktualna od 2023-04-11
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/660
z dnia 2 grudnia 2022 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w Unii, o którym mowa w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 473/2006 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (1), w szczególności jego art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 ustanowiono procedury aktualizacji wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w Unii („unijny wykaz"), a także procedury umożliwiające państwom członkowskim, w pewnych okolicznościach, przyjmowanie nadzwyczajnych środków nakładających zakaz wykonywania przewozów na ich terytorium.
(2) Należy uzupełnić rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 o szczegółowe przepisy w odniesieniu do tych procedur.
(3) W szczególności należy określić, jakie informacje państwo członkowskie powinno dostarczyć przy składaniu wniosku o przyjęcie przez Komisję decyzji zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w celu aktualizacji unijnego wykazu poprzez nałożenie nowego zakazu wykonywania przewozów, zniesienie istniejącego zakazu lub zmianę warunków towarzyszących.
(4) Należy określić warunki korzystania z prawa do obrony przez przewoźników podlegających decyzjom przyjętym przez Komisję w celu aktualizacji wykazu unijnego. Należy doprecyzować procedury dotyczące prawa przewoźników lotniczych do obrony. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące korzystania przez przewoźników lotniczych prawa do obrony, gdy Komisja rozważa, czy przyjąć decyzję na podstawie art. 4 ust. 2 lub art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
(5) W odniesieniu do aktualizacji unijnego wykazu rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 nałożono na Komisję obowiązek należytego uwzględnienia potrzeby szybkiego podejmowania decyzji oraz, tam gdzie jest to wskazane, przewidziano możliwość zastosowania procedury dla pilnych przypadków.
(6) Komisja powinna otrzymać stosowne informacje o wszelkich zakazach wykonywania przewozów nałożonych przez państwa członkowskie w ramach środków wyjątkowych zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
(7) W celu dostosowania się do obecnych środków komunikacji konieczne jest zapewnienie większej elastyczności w zakresie sposobu przekazywania informacji odpowiednim służbom Komisji.
(8) Aby zagwarantować jasność stosowanych terminów, konieczne jest zapewnienie spójności w odniesieniu do organu odpowiedzialnego za nadzór nad danym przewoźnikiem lotniczym.
(9) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 (2) zmieniono art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005. W tym artykule uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie procedur aktualizacji unijnego wykazu w nowych ramach prawnych, pewne przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 473/2006 (3), które należy zatem uchylić,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe przepisy w odniesieniu do procedur określonych w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005:
a) ustanowienie unijnego wykazu;
b) aktualizacja unijnego wykazu;
c) środki wyjątkowe przyjmowane przez państwo członkowskie;
d) skorzystanie przez przewoźnika lotniczego z prawa do obrony;
e) egzekwowanie i stosowanie unijnego wykazu przez państwa członkowskie.
Artykuł 2
Wnioski państw członkowskich o aktualizację unijnego wykazu
1. Państwo członkowskie, które zwraca się do Komisji z wnioskiem o aktualizację unijnego wykazu zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, przekazuje Komisji informacje określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest przesyłany na piśmie do Sekretariatu Generalnego Komisji. Dodatkowo, informacje określone w załączniku I przekazywane są jednocześnie do właściwych służb Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji.
3. Komisja przekazuje informacje o wniosku, o którym mowa w ust. 1, pozostałym państwom członkowskim poprzez ich przedstawicieli w Komitecie ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z procedurami określonymi w przepisach wewnętrznych Komitetu. Komisja informuje również Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja").
Artykuł 3
Wspólna konsultacja z organami odpowiedzialnymi za nadzór nad danym przewoźnikiem lotniczym
1. Państwo członkowskie, które rozważa zwrócenie się do Komisji zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, zaprasza Komisję, Agencję i pozostałe państwa członkowskie do udziału we wszelkich konsultacjach z organami odpowiedzialnymi za nadzór nad danym przewoźnikiem lotniczym.
2. W stosownych przypadkach i w miarę możliwości przyjęcie decyzji określonych w art. 4 ust. 2 i w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 poprzedza się konsultacjami z organami odpowiedzialnymi za nadzór nad danym przewoźnikiem lotniczym. Jeżeli jest to możliwe, Komisja, Agencja i państwa członkowskie przeprowadzają konsultacje wspólnie.
3. W pilnych przypadkach konsultacje mogą zostać przeprowadzane po przyjęciu decyzji, o których mowa w art. 4 ust. 2 i w art. 5. W takim przypadku Komisja powiadamia zainteresowany organ, że ma zostać przyjęta decyzja na mocy art. 4 ust. 2 lub art. 5 ust. 1.
4. Wspólne konsultacje mogą być przeprowadzane korespondencyjnie oraz, w stosownych przypadkach, odbywać się podczas wizyt na miejscu w celu zebrania dowodów.
Artykuł 4
Skorzystanie przez przewoźnika lotniczego z prawa do obrony
1. Przed przyjęciem decyzji zgodnie z art. 4 ust. 2 lub art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, Komisja ujawnia zainteresowanemu przewoźnikowi lotniczemu istotne fakty i okoliczności stanowiące podstawę takiej decyzji. Dany przewoźnik lotniczy ma możliwość przedłożenia Komisji pisemnych komentarzy w ciągu 10 dni roboczych od dnia ujawnienia wspomnianych informacji. W przypadku gdy decyzja dotyczy więcej niż jednego przewoźnika lotniczego posiadającego certyfikat wydany w tym samym państwie, uznaje się, że przedstawienia Komisji pisemnych uwag w terminie 10 dni roboczych dokonano po ujawnieniu przez Komisję istotnych faktów i ustaleń organom odpowiedzialnym za nadzór nad tymi przewoźnikami lotniczymi.
2. Komisja przekazuje informacje Agencji i państwom członkowskim poprzez ich przedstawicieli w Komitecie ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z procedurami określonymi w przepisach wewnętrznych Komitetu. Na wniosek zainteresowanego przewoźnika lotniczego zezwala się mu na ustne przedstawienie swojego stanowiska przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przed przyjęciem decyzji na podstawie art. 4 ust. 2 lub art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005. Organy odpowiedzialne za nadzór nad danym przewoźnikiem lotniczym mogą mu pomóc podczas prezentacji na jego wniosek.
3. W pilnych przypadkach przed przyjęciem środka tymczasowego zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja nie musi spełnić obowiązku ujawnienia, o którym mowa w ust. 1.
4. W przypadku przyjęcia decyzji zgodnie z art. 4 ust. 2 lub art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, Komisja bezzwłocznie powiadamia przewoźnika i organy odpowiedzialne za nadzór nad nim.
Artykuł 5
Egzekwowanie przepisów
Państwa członkowskie informują Komisję o wszelkich środkach wdrażających decyzje przyjęte przez Komisję zgodnie z art. 4 ust. 2 lub art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
Artykuł 6
Środki wyjątkowe przyjmowane przez państwa członkowskie
1. Państwo członkowskie, które nakłada na przewoźnika lotniczego ze skutkiem natychmiastowym dozwolony przez art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 zakaz wykonywania przewozów na jego terytorium, natychmiast informuje o tym Komisję i przekazuje jej informacje określone w załączniku II.
2. Państwo członkowskie, które utrzymuje lub nałożyło na przewoźnika lotniczego dozwolony przez art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 zakaz wykonywania przewozów na jego terytorium, natychmiast informuje o tym Komisję i przekazuje jej informacje określone w załączniku III.
3. Informacje, o których mowa w załącznikach II i III, kieruje się do Sekretariatu Generalnego Komisji. Dodatkowo, informacje określone w załączniku II lub III przekazywane są jednocześnie do właściwych służb Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji.
4. Komisja przekazuje informacje Agencji i innym państwom członkowskim poprzez ich przedstawicieli w Komitecie ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z procedurami określonymi w przepisach wewnętrznych Komitetu.
Artykuł 7
Uchylenie rozporządzenia (WE) nr 473/2006
Rozporządzenie (WE) nr 473/2006 traci moc.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji |
Przewodniczą |
Ursula VON DER LEYEN |
|
(1) Dz.U. L 314 z 27.12.2005, s. 15.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. dostosowujące niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 241).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 473/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 8).
ZAŁĄCZNIK I
Informacje przekazywane przez państwo członkowskie składające wniosek zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005
Państwo członkowskie, które wnioskuje o aktualizację wykazu unijnego zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, przekazuje Komisji następujące informacje:
1. W odniesieniu do państwa członkowskiego składającego wniosek:
a) nazwisko i funkcja osoby kontaktowej;
b) adres e-mail lub telefon osoby kontaktowej.
2. W odniesieniu do przewoźnika (przewoźników) i statku powietrznego:
a) identyfikacja zainteresowanych przewoźników, łącznie z nazwą osoby prawnej (wskazaną w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) lub jego odpowiedniku), nazwą handlową (w przypadku różnic w stosunku do nazwy osoby prawnej), numerem AOC (o ile jest dostępny), numerem linii lotniczych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) (o ile jest znany) oraz ze szczegółowymi danymi teleadresowymi;
b) nazwa i szczegółowe dane teleadresowe organu lub organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad danym przewoźnikiem lotniczym;
c) szczegółowe informacje dotyczące rodzaju samolotu, państwa, w którym dokonano rejestracji, numeru rejestracyjnego oraz, jeżeli jest dostępny, numeru seryjnego danego samolotu.
3. W odniesieniu do decyzji, której dotyczy wniosek:
a) rodzaj decyzji: należy określić, czy decyzja nałoży zakaz wykonywania przewozów, zniesie zakaz wykonywania przewozów czy zmieni warunki zakazu wykonywania przewozów;
b) zakres wnioskowanej decyzji: należy podać przewoźników, których to dotyczy, lub wskazać, że dotyczy wszystkich przewoźników podlegających danemu organowi nadzoru, należy wskazać konkretne statki powietrzne lub typy statków powietrznych.
4. W odniesieniu do wniosku o nałożenie zakazu wykonywania przewozów:
a) szczegółowy opis zagrożenia bezpieczeństwa (np. wyniki inspekcji), które stanowi podstawę wniosku o całkowity lub częściowy zakaz (odnoszący się w odpowiedniej kolejności do wszystkich istotnych wspólnych kryteriów określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005);
b) ogólny opis warunków, których spełnienie pozwoli na zniesienie/odstąpienie od stosowania przedmiotowego zakazu, stanowiący podstawę przygotowania planu działań naprawczych skonsultowanego z organem lub organami odpowiedzialnymi za nadzór regulacyjny nad danym przewoźnikiem lotniczym.
5. W odniesieniu do wniosku o zniesienie zakazu wykonywania przewozów lub zmianę jego warunków:
a) data przyjęcia i szczegółowe informacje dotyczące uzgodnionego planu działań naprawczych, w stosownych przypadkach;
b) dowody spełnienia warunków uzgodnionego planu działań naprawczych, w stosownych przypadkach;
c) wyraźne pisemne potwierdzenie organu lub organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad danym przewoźnikiem lotniczym, że uzgodniony plan działań naprawczych został wdrożony.
6. W odniesieniu do jawności:
informacja, czy państwo członkowskie podało swój wniosek do wiadomości publicznej.
ZAŁĄCZNIK II
Przekazanie przez państwo członkowskie informacji o wprowadzeniu środków wyjątkowych zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w celu nałożenia zakazu wykonywania przewozów na jego terytorium
Państwo członkowskie, które informuje, że nałożyło na przewoźnika lotniczego zakaz wykonywania przewozów na jego terytorium zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, dostarcza Komisji następujące informacje:
1. W odniesieniu do państwa członkowskiego składającego sprawozdanie
a) nazwisko i funkcja osoby kontaktowej;
b) adres e-mail lub telefon osoby kontaktowej.
2. W odniesieniu do przewoźnika/przewoźników i statków powietrznych
a) identyfikacja zainteresowanych przewoźników, łącznie z nazwą osoby prawnej (wskazaną w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) lub jego odpowiedniku), nazwą handlową (w przypadku różnic w stosunku do nazwy podmiotu prawnego), numerem AOC (o ile jest dostępny), numerem linii lotniczych ICAO (o ile jest znany) oraz szczegółowymi danymi teleadresowymi;
b) nazwa i szczegółowe dane teleadresowe organu lub organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad danym przewoźnikiem lotniczym;
c) szczegółowe informacje dotyczące rodzaju samolotu, państwa, w którym dokonano rejestracji, numeru rejestracyjnego oraz numeru seryjnego danego samolotu, o ile jest dostępny.
3. W odniesieniu do decyzji
a) data, czas i okres ważności decyzji;
b) opis decyzji o odrzuceniu, zawieszeniu, cofnięciu lub narzuceniu ograniczeń w zezwoleniu na prowadzenie działalności lub zezwoleniu technicznym;
c) zakres decyzji: należy podać określonych przewoźników lub wszystkich przewoźników podlegających danemu organowi nadzoru, określone statki powietrzne lub typy statków powietrznych;
d) opis warunków zezwalających państwu udzielającemu zezwolenia na prowadzenie działalności lub zezwolenia technicznego na jego odrzucenie, zawieszenie lub cofnięcie, lub na zniesienie/zaniechanie ograniczeń.
4. W odniesieniu do zagrożenia bezpieczeństwa
Szczegółowy opis zagrożenia bezpieczeństwa (np. wyniki inspekcji), który stanowi podstawę decyzji o całkowitym lub częściowym zakazie (odnoszący się w odpowiedniej kolejności do wszystkich istotnych wspólnych kryteriów określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005).
5. W odniesieniu do jawności
Informacja, czy państwo członkowskie podało swój zakaz do wiadomości publicznej.
ZAŁĄCZNIK III
Przekazanie przez państwo członkowskie informacji o wprowadzeniu, dozwolonych przez art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 środków wyjątkowych w celu utrzymania lub nałożenia zakazu wykonywania przewozów na jego terytorium, w przypadku gdy Komisja podjęła decyzję o niewłączaniu podobnych środków do wykazu unijnego
Państwo członkowskie, które poinformowało, że utrzymuje lub nałożyło na przewoźnika lotniczego zakaz wykonywania przewozów na jego terytorium, dozwolony przez art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, dostarcza Komisji następujące informacje:
1. w odniesieniu do państwa członkowskiego składającego sprawozdanie:
a) nazwisko i funkcja osoby kontaktowej;
b) adres e-mail lub telefon osoby kontaktowej;
2. w odniesieniu do przewoźnika (przewoźników) i statków powietrznych:
identyfikacja zainteresowanych przewoźników, łącznie z nazwą osoby prawnej (wskazaną w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) lub jego odpowiedniku), nazwą handlową (w przypadku różnic w stosunku do nazwy podmiotu prawnego), numerem AOC (o ile jest dostępny), numerem linii lotniczych ICAO (o ile jest znany);
3. w odniesieniu do odniesienia do decyzji Komisji:
a) data i numer referencyjny jakichkolwiek istotnych dokumentów Komisji;
b) data decyzji Komisji lub Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.