Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 83 str. 38
Wersja aktualna od 2023-04-11
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 83 str. 38
Wersja aktualna od 2023-04-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/659

z dnia 2 grudnia 2022 r.

zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 (2) ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(2)

Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją.

(3)

W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (3). Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń.

(4)

W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(5)

Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności.

(6)

Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję.

(7)

Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich.

(8)

Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.

(9)

Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach.

(10)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014.

(11)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 (4) wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu (UE) nr 452/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

art. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„Artykuł 1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące operatorów statków powietrznych z państw trzecich, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (*1), realizujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, w tym dotyczące warunków wydawania, utrzymywania, zmieniania, ograniczania, zawieszania bądź cofania zezwoleń dla tych operatorów, uprawnień i obowiązków posiadaczy zezwoleń, a także warunków obejmowania operatorów zakazami, ograniczeniami lub określonymi warunkami ze względów bezpieczeństwa.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)

„lot" oznacza odlot z określonego lotniska w kierunku określonego lotniska docelowego;

2)

„operator z państwa trzeciego" oznacza każdego operatora, w odniesieniu do którego funkcje i obowiązki państwa operatora nie są wykonywane przez państwo członkowskie ani Agencję.

Artykuł 3

Zezwolenia

Operatorzy z państw trzecich realizują operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, wyłącznie jeżeli spełniają wymagania załącznika 1 i posiadają zezwolenie wydane przez Agencję zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego rozporządzenia.";

(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1)."

2)

w załącznikach 1 i 2 do rozporządzenia (UE) nr 452/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).

(4) Opinia EASA nr 02/2022, Aktualizacja rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 (rozporządzenie w sprawie operatorów z państw trzecich, z dnia 25 kwietnia 2022 r.). (https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-022022).


ZAŁĄCZNIK

1)

W załączniku 1 wprowadza się następujące zmiany:

a)

w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt TCO.100 otrzymuje brzmienie:

„TCO.100 Zakres

Niniejszy załącznik (»część TCO«) ustanawia wymagania obowiązujące operatorów z państw trzecich wykonujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(ii)

uchyla się pkt TCO.105 i TCO.110;

b)

w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt TCO.200 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

„a)

Operator z państwa trzeciego musi przestrzegać:

1)

stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, w szczególności w załączniku 1 (Licencjonowanie personelu), załączniku 2 (Przepisy ruchu lotniczego), załączniku 6 (Eksploatacja statków powietrznych), stosownie do przypadku, załączniku 8 (Zdatność do lotu statków powietrznych), załączniku 18 (Materiały niebezpieczne) oraz załączniku 19 (Zarządzanie bezpieczeństwem);

2)

stosownych wytycznych bezpieczeństwa wydanych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139;

3)

odpowiednich wymagań części TCO; oraz

4)

stosownych wymagań rozporządzenia (UE) nr 923/2012 (*1).

b)

Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie był użytkowany zgodnie z:

1)

posiadanym certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC) i powiązanymi z nim specyfikacjami operacyjnymi zgodnie z załącznikiem 6 ICAO; oraz

2)

zezwoleniem dla operatora z państwa trzeciego wydanym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zakresem i uprawnieniami w nim zawartymi.

c)

Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie posiadał świadectwo zdatności do lotu wydane lub poświadczone zgodnie z załącznikiem 8 ICAO przez:

1)

państwo rejestracji; lub

2)

państwo operatora z państwa trzeciego, pod warunkiem że państwo operatora z państwa trzeciego i państwo rejestracji zawarły porozumienie na mocy art. 83bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczące przeniesienia odpowiedzialności za wydanie świadectwa zdatności do lotu.

(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1)";"

(ii)

w pkt TCO.200 lit. e) otrzymuje brzmienie:

„e)

Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 (*2), operator z państwa trzeciego bez zbędnej zwłoki zgłasza Agencji wszelkie wypadki określone w załączniku 13 ICAO, w których uczestniczyły statki powietrzne eksploatowane na podstawie jego certyfikatu przewoźnika lotniczego, z uwzględnieniem statków powietrznych, które nie są przeznaczone do wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).";"

(iii)

pkt TCO.205 otrzymuje brzmienie:

„TCO.205 Wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru

Wykonując operacje w granicach przestrzeni powietrznej nad terytorium podlegającym postanowieniom Traktatów, operator z państwa trzeciego wyposaża swoje statki powietrzne w wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru wymagane w tej przestrzeni powietrznej i korzysta z tego wyposażenia.";

(iv)

pkt TCO.215 otrzymuje brzmienie:

„TCO.215 Udostępnianie dokumentacji, instrukcji i zapisów

Na wniosek osoby upoważnionej przez Agencję lub właściwy organ państwa członkowskiego, w którym wylądował statek powietrzny obsługiwany przez operatora z państwa trzeciego, pilot dowódca tego statku powietrznego udostępnia, bez zbędnej zwłoki, wszelkie wymagane dokumenty, instrukcje i zapisy, które mają być przewożone na pokładzie.";

c)

w sekcji III wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt TCO.305 otrzymuje brzmienie:

„TCO.305 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

a)

Na zasadzie odstępstwa od pkt TCO.300 lit. a) operator z państwa trzeciego może wykonywać następujące loty na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uzyskania uprzedniego zezwolenia:

1)

loty wykonywane w interesie publicznym w celu zaspokojenia pilnej potrzeby, takie jak misje humanitarne i operacje pomocy w przypadku klęsk żywiołowych;

2)

loty pogotowia lotniczego wykonywane w celu przeniesienia chorych lub rannych pacjentów między placówkami opieki zdrowotnej lub świadczenia opieki medycznej dla pacjentów.

b)

Przepisy lit. a) mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego:

1)

powiadomi Agencję przed planowanym terminem pierwszego lotu w formie i na zasadach określonych przez Agencję;

2)

nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005;

3)

nie podlega zawieszeniu ani cofnięciu zezwolenia zgodnie z pkt ART. 235 załącznika 2;

4)

nie złożył wniosku o wydanie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, który to wniosek został odrzucony zgodnie z pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 załącznika 2; oraz

5)

złoży wniosek o zezwolenie na podstawie pkt TCO.300 w terminie 14 dni od daty powiadomienia Agencji zgodnie z lit. b) pkt 1 powyżej.

c)

Loty określone w powiadomieniu przewidzianym w lit. a) mogą być wykonywane w okresie wymaganym przez operatora z państwa trzeciego, ale nie dłuższym niż 12 kolejnych tygodni od daty powiadomienia lub do czasu podjęcia przez Agencję decyzji w sprawie wniosku zgodnie z częścią ART pkt ART. 200, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

d)

Operator z państwa trzeciego może złożyć takie powiadomienie tylko raz na 24 miesiące.";

(ii)

pkt TCO.310 otrzymuje brzmienie:

„TCO.310 Uprawnienia posiadacza zezwolenia

Uprawnienia operatora z państwa trzeciego są wymienione w zezwoleniu i nie wykraczają poza uprawnienia przyznane przez państwo operatora z państwa trzeciego.";

(iii)

pkt TCO.315 otrzymuje brzmienie:

„TCO.315 Zmiany

a)

Wszelkie zmiany, inne niż uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, mające wpływ na warunki zezwolenia, wymagają uprzedniego zatwierdzenia przez Agencję.

b)

Operator z państwa trzeciego przedkłada Agencji wniosek o uprzednie zatwierdzenie co najmniej 30 dni przed datą wprowadzenia zamierzonej zmiany.

Operator z państwa trzeciego przedstawia Agencji informacje, o których mowa w pkt TCO.300, w zakresie objętym zamierzoną zmianą.

Po złożeniu wniosku o zmianę operator z państwa trzeciego musi działać zgodnie z warunkami określonymi przez Agencję na podstawie pkt ART. 225 lit. b) załącznika 2.

c)

Wszystkie zmiany niewymagające uprzedniego zatwierdzenia, uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, są zgłaszane Agencji przed ich wdrożeniem.";

(iv)

w pkt TCO.320 lit. a) ppkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6)

operator z państwa trzeciego jest w stanie uzasadnić, na wniosek Agencji, swój zamiar kontynuowania wykonywania operacji na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego;";

(v)

w pkt TCO.320 lit. a) dodaje się ppkt 7 w brzmieniu:

„7)

operator z państwa trzeciego eksploatuje co najmniej jeden statek powietrzny na podstawie posiadanego zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego.";

(vi)

pkt TCO.320 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b)

W przypadku utraty ważności zezwolenia operator z państwa trzeciego musi uzyskać nowe zezwolenie od Agencji przed ponownym rozpoczęciem wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie. Operator z państwa trzeciego składa wniosek o nowe zezwolenie w formie i na zasadach określonych przez Agencję oraz przedstawia wszelkie dokumenty niezbędne do stwierdzenia, że powody utraty ważności zezwolenia przestały istnieć oraz że operator z państwa trzeciego spełnia wymogi dotyczące uzyskania zezwolenia na mocy części TCO.";

2)

w załączniku 2 wprowadza się następujące zmiany:

a)

w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:

1)

skreśla się pkt ART. 105;

a)

pkt ART. 110 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b)

Agencja bez zbędnej zwłoki informuje państwa członkowskie o powiadomieniach otrzymanych zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1.";

(b)

pkt ART. 115 lit. a) ppkt 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:

„5)

wprowadzonych środków egzekucyjnych, w tym grzywien wnioskowanych przez Agencję zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139;

6)

wdrażania działań naprawczych zatwierdzonych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139; oraz

7)

wykorzystania przepisów o zapewnieniu elastycznego podejścia zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

b)

w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt ART. 200 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b)

Agencja dokonuje oceny wstępnej w terminie 30 dni od otrzymania wszystkich wymaganych dokumentów zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1.

W przypadku gdy ocena wstępna wskazuje na konieczność przeprowadzenia dalszej oceny lub audytu, okres przeznaczony na jej przeprowadzenie przedłuża się odpowiednio o czas potrzebny na dalszą ocenę lub audyt.";

(ii)

pkt ART. 200 lit. d) otrzymuje brzmienie:

„d)

Jeżeli operator z państwa trzeciego nie przedstawi informacji wymaganych do oceny zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1 w terminie określonym przez Agencję, Agencja może podjąć decyzję o zawieszeniu oceny wniosku do czasu dostarczenia informacji. W takim przypadku Agencja informuje operatora z państwa trzeciego o swojej decyzji.";

(iii)

pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)

odrzuca wniosek, jeżeli wynik oceny wskazuje, iż dalsza ocena nie będzie skutkować wydaniem zezwolenia; lub";

(iv)

w pkt ART. 200 dodaje się lit. f) w brzmieniu:

„f)

W przypadku gdy wniosek złożony przez operatora z państwa trzeciego został wcześniej odrzucony lub gdy cofnięto mu zezwolenie, Agencja może podjąć decyzję o odroczeniu rozpatrywania nowego wniosku na dziewięć miesięcy od daty tego cofnięcia lub odrzucenia.";

(v)

pkt ART. 205 lit. a) otrzymuje brzmienie:

„a)

Po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia od operatora z państwa trzeciego objętego zakazem lub ograniczeniem wykonywania przewozów, nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, Agencja uwzględnia zakres zakazu w celu określenia odpowiedniej procedury oceny zgodnie z pkt ART. 200. Jeżeli operator z państwa trzeciego podlega zakazowi wykonywania przewozów obejmującemu cały zakres jego operacji, ocena obejmuje audyt operatora z państwa trzeciego.";

(vi)

pkt ART. 205 lit. c) otrzymuje brzmienie:

„c)

Agencja przeprowadza audyt wyłącznie w przypadku, gdy:

1)

operator z państwa trzeciego zgodzi się poddać audytowi;

2)

wynik procedury oceny wstępnej, o której mowa w pkt ART. 200, wskazuje na możliwość pozytywnego rezultatu audytu; oraz

3)

audyt można przeprowadzić w obiektach należących do operatora z państwa trzeciego bez ryzyka narażenia na niebezpieczeństwo personelu Agencji.";

(vii)

w ART. 210 lit. a) formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

„a)

Agencja wydaje zezwolenie w przypadku, gdy:";

(viii)

w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4)

nie ma dowodów na znaczące ograniczenie zdolności państwa operatora z państwa trzeciego lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w zakresie certyfikacji operatora z państwa trzeciego lub statku powietrznego z państwa trzeciego i nadzoru nad tym operatorem lub tym statkiem powietrznym zgodnie ze stosownymi normami ICAO;";

(ix)

w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5)

wnioskodawca nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005; oraz";

(x)

w pkt ART. 210 lit. a) dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:

„6)

wszelkie przypadki niezgodności stwierdzonych podczas oceny zostały zamknięte.";

(xi)

pkt ART. 210 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

„b)

Zezwolenie wydaje się na czas nieokreślony.

Agencja określa uprawnienia i zakres działalności, na prowadzenie której operator z państwa trzeciego uzyskał zezwolenie.

c)

Agencja uzgadnia z operatorem z państwa trzeciego zakres zmian obowiązków operatora z państwa trzeciego niewymagających uprzedniego zatwierdzenia, biorąc pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji.";

(xii)

w pkt ART. 215 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)

w stosownych przypadkach, wdrażanie działań naprawczych zleconych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

(xiii)

pkt ART. 215 lit. b) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4)

uwzględniać decyzje i wyniki dochodzeń prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 lub wyniki wspólnych konsultacji prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 473/2006;";

(xiv)

pkt ART. 215 lit. d) otrzymuje brzmienie:

„d)

W przypadku gdy na podstawie dostępnych informacji istnieje podejrzenie obniżenia poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez operatora z państwa trzeciego lub możliwości w zakresie nadzoru posiadanych przez państwo operatora lub państwo rejestracji poniżej stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, Agencja poddaje danego operatora z państwa trzeciego wzmożonemu nadzorowi. Agencja wprowadza wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, aby planowana działalność operatora z państwa trzeciego była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO. Środki te mogą być następujące:

1)

audyt operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt ART. 205 lit. d);

2)

wymóg przedkładania Agencji przez operatora z państwa trzeciego sprawozdań lub dostosowanych do potrzeb informacji technicznych w regularnych odstępach czasu;

3)

tymczasowe ograniczenie operacji do obecnej floty operatora z państwa trzeciego lub zakresu operacji zarobkowego transportu lotniczego wykonywanych na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(xv)

w pkt ART. 220 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

„e)

Przy określaniu przedziału czasowego przeglądu Agencja bierze pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji, dostępne informacje na temat liczby lotów wykonanych na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego oraz odpowiednie elementy, o których mowa w pkt ART. 200 lit. c).";

(xvi)

pkt ART. 230 lit. b), c) i d) otrzymują brzmienie:

„b)

Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 1 w przypadku wykrycia znaczących niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które obniżają bezpieczeństwo lotu lub poważnie mu zagrażają.

Do nieprawidłowości poziomu 1 należą między innymi:

1)

nieudzielenie Agencji dostępu do obiektów operatora z państwa trzeciego w sposób określony w pkt TCO.115 lit. b) załącznika 1 podczas zwykłych godzin pracy i po otrzymaniu pisemnego żądania;

2)

wprowadzenie zmian wymagających uprzedniego zatwierdzenia bez uzyskania tego zatwierdzenia zgodnie z pkt ART. 210;

3)

uzyskanie zezwolenia lub utrzymanie jego ważności drogą fałszerstwa dokumentacji dowodowej;

4)

przypadki udowodnionego nadużycia lub nielegalnego wykorzystania zezwolenia;

5)

występowanie wielu nieprawidłowości poziomu 2 stwierdzonych w trakcie oceny, wskazujących na słabości systemowe, które obniżają bezpieczeństwo lub poważnie zagrażają bezpieczeństwu lotu.

c)

Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 2 w przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które mogłyby obniżyć bezpieczeństwo lotu lub mu zagrozić.

d)

Jeżeli w wyniku prowadzonych działań monitorujących wykryte zostaną nieprawidłowości, Agencja, bez uszczerbku dla pozostałych działań wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, informuje operatora z państwa trzeciego o tych nieprawidłowościach na piśmie i żąda podjęcia działań naprawczych w celu usunięcia lub złagodzenia przyczyny źródłowej i zapobieżenia powtórnemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.";

(xvii)

pkt ART. 230 lit. e) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)

ocenia działanie naprawcze i plan wdrożenia zaproponowane przez operatora z państwa trzeciego. Agencja akceptuje te działania i plan, jeżeli w wyniku oceny stwierdzi, że zawarte w nich analizy przyczyn źródłowych i propozycja przebiegu działań są wystarczające do skutecznego usunięcia lub złagodzenia tych przyczyn, tak aby zapobiec ponownemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.

W przypadku nieprzedstawienia przez operatora z państwa trzeciego możliwego do przyjęcia planu działań naprawczych, o którym mowa w lit. e) ppkt 1, lub niezrealizowania działań naprawczych w terminie przyjętym lub przedłużonym przez Agencję status stwierdzonej nieprawidłowości zostaje podniesiony do poziomu 1 i podejmowane są działania określone w pkt ART. 235 lit. a).";

(xviii)

pkt ART. 235 lit b), c), d) i e) otrzymują brzmienie:

„b)

Ograniczenie lub zawieszenie jest znoszone, jeżeli Agencja uzna, że operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, podjęli udane działania naprawcze.

c)

Rozważając zniesienie zawieszenia, Agencja rozważa przeprowadzenie audytu operatora z państwa trzeciego, jeżeli spełnione są warunki określone w pkt ART. 205 lit. c). Jeżeli zawieszenie jest spowodowane znaczącymi brakami w nadzorze nad wnioskodawcą ze strony państwa operatora lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w ramach audytu może zostać przeprowadzona ocena sprawdzająca usunięcie tych braków w nadzorze.

d)

Agencja może cofnąć zezwolenie, jeżeli po zawieszeniu operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, nie podjęli skutecznych działań naprawczych w ciągu maksymalnie 12 miesięcy.

e)

Agencja cofa zezwolenie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego zostanie objęty zakazem wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.";

(xix)

dodaje się pkt ART. 240 w brzmieniu:

„ART. 240 Ważność zezwolenia

a)

W przypadku gdy posiadacz zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego przestaje spełniać wymogi dotyczące utrzymania ważności wynikające z pkt TCO.320 załącznika 1, Agencja informuje operatora z państwa trzeciego i państwa członkowskie, że zezwolenie TCO utraciło ważność.

b)

Po otrzymaniu wniosku o nowe zezwolenie po wygaśnięciu poprzedniego zezwolenia Agencja przeprowadza ocenę niezbędną do zapewnienia, aby planowana operacja była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO.";

(xx)

dodaje się pkt ART. 245 w brzmieniu:

„ART. 245 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

Po otrzymaniu powiadomienia od operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1 Agencja bez zbędnej zwłoki ocenia, czy spełnione są warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1.

Jeżeli Agencja stwierdzi, że warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1 nie są spełnione, informuje o tym operatora z państwa trzeciego i odpowiednie państwo lub państwa członkowskie.".


(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1)";

(*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).";«

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00