Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-04-11
Wersja aktualna od 2023-04-11
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/659
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 (2) ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie. |
(2) | Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją. |
(3) | W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (3). Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń. |
(4) | W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(5) | Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności. |
(6) | Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję. |
(7) | Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich. |
(8) | Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005. |
(9) | Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach. |
(10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 (4) wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 452/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie: „Artykuł 1 Przedmiot i zakres stosowania Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące operatorów statków powietrznych z państw trzecich, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (*1), realizujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, w tym dotyczące warunków wydawania, utrzymywania, zmieniania, ograniczania, zawieszania bądź cofania zezwoleń dla tych operatorów, uprawnień i obowiązków posiadaczy zezwoleń, a także warunków obejmowania operatorów zakazami, ograniczeniami lub określonymi warunkami ze względów bezpieczeństwa. Artykuł 2 Definicje Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Artykuł 3 Zezwolenia Operatorzy z państw trzecich realizują operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, wyłącznie jeżeli spełniają wymagania załącznika 1 i posiadają zezwolenie wydane przez Agencję zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego rozporządzenia."; (*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1)." |
2) | w załącznikach 1 i 2 do rozporządzenia (UE) nr 452/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).
(3) Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).
(4) Opinia EASA nr 02/2022, Aktualizacja rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 (rozporządzenie w sprawie operatorów z państw trzecich, z dnia 25 kwietnia 2022 r.). (https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-022022).
ZAŁĄCZNIK
1) | W załączniku 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1)";
(*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).";«