Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-03-13
Wersja aktualna od 2023-03-13
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/577
z dnia 13 marca 2023 r.
zmieniająca decyzję (WPZiB) 2021/509 w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1, art. 41 ust. 2, art. 42 ust. 4 i art. 30 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, przy wsparciu Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 12 grudnia 2022 r. Rada uzgodniła, że ogólny pułap finansowy Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (zwanego dalej „Instrumentem") należy zwiększyć o 2 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2024-2027. Zwiększenie to ma zostać zrealizowane z poszanowaniem pułapu płatności uzgodnionego na 2023 r. Rada przyznała także, że rozwój międzynarodowej sytuacji w dziedzinie bezpieczeństwa może spowodować konieczność dalszych zwiększeń ogólnego pułapu finansowego EPF do 2027 r. O każdym ewentualnym zwiększeniu decyduje Rada, stanowiąc jednomyślnie, w drodze zmiany decyzji Rady (WPZiB) 2021/509 (1). Łączne ogólne zwiększenie Instrumentu do 2027 r. ma nie przekraczać 5 500 mln EUR (w cenach z 2018 r.). |
(2) | W konkluzjach z dnia 15 grudnia 2022 r. Rada Europejska ponownie podkreśliła globalny wymiar Instrumentu i z zadowoleniem przyjęła porozumienie osiągnięte na forum Rady w dniu 12 grudnia 2022 r. w celu zapewnienia stabilności finansowej Instrumentu. |
(3) | W Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony, zatwierdzonym przez Radę w dniu 21 marca 2022 r. wezwano do ponownej oceny, do 2023 r., zakresu i definicji wspólnych kosztów w celu zwiększenia solidarności i pobudzenia udziału w misjach i operacjach wojskowych, a także kosztów związanych z ćwiczeniami, również w związku z wnioskami dotyczącymi unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania. Finansowanie kwalifikowalnych kosztów ćwiczenia wojskowego UE w zakresie zarządzania kryzysowego w 2023 r. (MILEX 2023) kwotą do wysokości 5 000 000 EUR pozostaje bez uszczerbku dla przyszłych decyzji dotyczących pokrywania wspólnych kosztów. |
(4) | Doświadczenie zdobyte od czasu przyjęcia decyzji (WPZiB) 2021/509 sprawia, że konieczne jest wprowadzenie większej elastyczności w gromadzeniu i wykorzystywaniu wkładów finansowych od państw członkowskich oraz w ich wykorzystywaniu w ramach Instrumentu, w szczególności poprzez umożliwienie otrzymywania i wykorzystywania wkładów zaliczkowych. Wkłady, które dane państwo członkowskie postanowi wpłacić z wyprzedzeniem, nie mają wpływu na kwotę wkładu należnego od tego państwa członkowskiego lub od innych państw członkowskich ani na możliwość realizacji celów instrumentu. Takie wkłady zaliczkowe nie mogą zostać przeznaczone na żaden konkretny cel. |
(5) | Oprócz tego konieczne jest wprowadzenie większej elastyczności przez rozszerzenie zastosowania wczesnego finansowania na środki pomocy wymagające zezwolenia Komitetu Instrumentu. Wkłady państwa członkowskiego na rzecz wczesnego finansowania nie będą wykorzystywane do finansowania środków pomocy, w których to państwo członkowskie nie uczestniczy zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2021/509. |
(6) | Decyzja (WPZiB) 2021/509 powinna w związku z tym zostać odpowiednio zmieniona, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji (WPZiB) 2021/509 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Pułap finansowy przeznaczony na realizację Instrumentu w latach 2021-2027 wynosi 7 979 000 000 EUR w cenach bieżących."; |
2) | w art. 4 dodaje się literę w brzmieniu:
|
3) | w art. 17 dodaje się ustęp w brzmieniu: „3a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 niniejszego artykułu każdy administrator może zaproponować Komitetowi zapisanie w tytułach budżetu w ramach jego odpowiedzialności na dany rok dodatkowych środków na zobowiązania, związanych z płatnościami finansowanymi z zaliczek, o których mowa w art. 29 ust. 15, w celu pokrycia nieprzewidzianych potrzeb związanych z realizacją. Dodatkowe środki na zobowiązania zapisane w budżecie odlicza się od rocznych pułapów finansowych w kolejnych latach."; |
4) | art. 26 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „8. Wkłady państw członkowskich w żadnym roku nie mogą przekroczyć ich odnośnego udziału w pułapie płatności, o którym mowa w art. 25 ust. 2. Limit ten nie ma zastosowania do dodatkowych wkładów zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu wynikających z wstrzymania się od głosu w sprawie środków pomocy ani do wkładów zaliczkowych, o których mowa w art. 29 ust. 15."; |
5) | art. 28 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 28 Wczesne finansowanie 1. Instrument dysponuje systemem minimalnych depozytów, by zapewniać wczesne finansowanie unijnym operacjom szybkiego reagowania i pilnym środkom, jak określono w art. 58 oraz, z zastrzeżeniem uprzedniego zezwolenia Komitetu, w odniesieniu do poszczególnych środków pomocy, gdy nie są dostępne dostateczne środki finansowe, a zwykła procedura poboru wkładów nie pozwoliłaby na pokrycie odnośnych potrzeb w odpowiednim terminie. Minimalnymi depozytami zarządza odpowiednio odnośny administrator. 2. Kwotę minimalnych depozytów ustala i w razie konieczności rewiduje Komitet według wniosków zgłaszanych przez administratora. 3. Do celów wczesnego finansowania minimalnych depozytów państwa członkowskie:
|
6) | art. 29 ust. 9 otrzymuje brzmienie: „9. Każdą wykorzystaną część wkładów wniesionych z wyprzedzeniem na poczet minimalnych depozytów uzupełnia się poprzez zwiększenie wkładu odnośnych państw członkowskich przy następnym zwykłym wezwaniu do wnoszenia wkładów, chyba że państwa te już wcześniej uzupełniły swój wkład. Jeżeli zachodzi potrzeba posiłkowania się minimalnym depozytem, a odnośne państwa członkowskie nie uzupełniły w międzyczasie swoich wkładów, wpłacają one ewentualną wymaganą kwotę w terminie dziesięciu dni, zgodnie z art. 28 ust. 3 lit. b)."; |
7) | w art. 29 dodaje się ustęp w brzmieniu: „15. Oprócz płatności dokonywanych w następstwie wezwania do wnoszenia wkładów wystosowanego zgodnie z niniejszym artykułem dane państwo członkowskie, na zasadzie dobrowolności i w koordynacji z właściwym administratorem, może wpłacić zaliczki w danym roku finansowym. W takim przypadku państwo członkowskie, które przekazało zaliczkę, wskazuje w porozumieniu z właściwym administratorem lata obrachunkowe, w odniesieniu do których kwota ta ma zostać odliczona od jego przyszłych wkładów."; |
8) | w art. 73 dodaje się ustęp w brzmieniu: „9. Finansowa kwota odniesienia na pokrycie wspólnych kosztów ćwiczenia wojskowego UE w zakresie zarządzania kryzysowego w 2023 r. (MILEX 23) wynosi 5 000 000 EUR. Oprócz wspólnych kosztów kwalifikujących się do celów ćwiczeń zgodnie z art. 45, następujące koszty dodatkowe ponoszone z tytułu udzielania wsparcia dowództwu i siłom uczestniczącym w ćwiczeniu są w drodze wyjątku kwalifikowalne w odniesieniu do tego ćwiczenia:
|
9) | załącznik I otrzymuje brzmienie: „ZAŁĄCZNIK I ROCZNE PUŁAPY FINANSOWE Roczne środki zatwierdza się w ramach następujących limitów bez uszczerbku dla art. 17 ust. 3 i 3a oraz z zastrzeżeniem art. 73 ust. 2: Ceny bieżące, w mln EUR
|
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Sporządzono w 13 marca 2023 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. PEHRSON
(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).