ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/450
z dnia 25 listopada 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kolejność, w jakiej CCP mają wypłacać rekompensatę, o której mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, maksymalną liczbę lat, przez które ci CCP mają przeznaczać część swoich rocznych zysków na takie płatności na rzecz posiadaczy instrumentów uznających roszczenie do przyszłych zysków CCP, oraz maksymalną część tych zysków, którą przeznacza się na te płatności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 (1), w szczególności jego art. 20 ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Należy zapewnić, by wykonujący zobowiązania członkowie rozliczający kwalifikujący się do otrzymania rekompensaty, o której mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, byli sprawiedliwie traktowani. W związku z tym w przypadku, gdy rekompensata regulowana jest częściowo w formie płatności gotówkowych, a częściowo w formie instrumentów uznających roszczenie do przyszłych zysków, proporcje, w jakich dokonywany jest przydział tych płatności gotówkowych i instrumentów powinny być takie same w przypadku wszystkich wykonujących zobowiązania członków rozliczających, którzy mają otrzymać rekompensatę. |
(2) | Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 organ właściwy dla danego CCP może nałożyć na CCP wymóg zrekompensowania członkom rozliczającym ich straty poprzez wyemitowanie instrumentów uznających roszczenie do przyszłych zysków tego CCP. Emisja takich instrumentów i wynikające z nich roszczenia do przyszłych zysków CCP nie powinny jednak zagrażać rentowności CCP i jego zdolności do pokrycia swoich potrzeb inwestycyjnych ani zmniejszać atrakcyjności CCP dla jego udziałowców i inwestorów zewnętrznych w długim okresie. Aby zmniejszyć to ryzyko, należy ustanowić, że roczne roszczenia do przyszłych zysków CCP nie powinny przekraczać 70 % rocznych zysków CCP i że okres obowiązywania takich instrumentów i roszczeń nie powinien przekraczać dziesięciu lat. |
(3) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. |
(4) | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (2), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Kolejność, w jakiej należy wypłacać rekompensatę, o której mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23
1. CCP, który zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 został zobowiązany przez właściwy dla niego organ do zapewnienia rekompensaty wykonującym zobowiązania członkom rozliczającym, przyznaje rekompensatę tym członkom rozliczającym na zasadzie pari passu.
2. CCP, który został zobowiązany przez właściwy dla niego organ do zapewnienia rekompensaty swoim wykonującym zobowiązania członkom rozliczającym zarówno w formie płatności gotówkowych, jak i w drodze przydzielenia instrumentów uznających roszczenie do przyszłych zysków tego CCP, stosuje - ustalając, które części tej rekompensaty przydziela się w środkach pieniężnych, a które w środkach niepieniężnych - dokładnie ten sam system przydziału w odniesieniu do wszystkich wykonujących zobowiązania członków rozliczających.
3. Wszelkie kwoty odliczone na podstawie umów o transferze zysków, które to umowy mogą mieć negatywny wpływ na wysokość zysku, dolicza się ponownie do kwoty zysku wykazywanego przez CCP.
Artykuł 2
Maksymalna część rocznych zysków CCP, którą przeznacza się na płatności związane z instrumentami uznającymi roszczenie do przyszłych zysków CCP
Roczne płatności z tytułu rekompensaty, które mają być dokonywane przez CCP na podstawie instrumentów uznających roszczenie do jego przyszłych zysków, które to instrumenty zostały wyemitowane dla każdego odnośnego wykonującego zobowiązania członka rozliczającego, nie mogą przekraczać 70 % rocznego zysku tego CCP za każdy rok obrotowy.
Artykuł 3
Maksymalna liczba lat, przez które posiadacz instrumentów jest uprawniony do otrzymywania płatności od CCP do czasu odzyskania straty
Liczba lat, przez które instrument uznający roszczenie do przyszłych zysków CCP uprawnia jego posiadacza do otrzymywania rocznych płatności od CCP w ujęciu rocznym do czasu odzyskania straty nie może przekraczać 10.
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00