DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/264
z dnia 18 stycznia 2023 r.
w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do udzielania zamówień na potrzeby prowadzenia działalności związanej z usługami zarządzania usługami pocztowymi we Włoszech
(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 331)
(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 3,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. STAN FAKTYCZNY
2. RAMY PRAWNE
3. OCENA
3.1. Nieograniczony dostęp do rynku
3.2. Ocena zgodności z regułami konkurencji
3.2.1. Definicja właściwego rynku produktowego
3.2.2. Definicja właściwego rynku geograficznego
3.2.3. Analiza rynkowa
4. PODSUMOWANIE
(32) | W świetle czynników przeanalizowanych w motywach 5-31 należy uznać, że warunek bezpośredniego podlegania konkurencji określony w art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE jest spełniony we Włoszech w odniesieniu do działalności związanej usługami zarządzania usługami pocztowymi. |
(33) | Jako że warunek nieograniczonego dostępu do rynku uznaje się za spełniony, dyrektywa 2014/25/UE nie powinna mieć zastosowania w sytuacji, gdy podmioty zamawiające udzielają zamówień mających na celu umożliwienie prowadzenia we Włoszech działalności, o której mowa w motywie 32 niniejszej decyzji, ani gdy w tym regionie geograficznym organizowane są konkursy na prowadzenie takiej działalności. |
(34) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych reguł konkurencji i przepisów w innych obszarach prawa Unii. W szczególności kryteria i metodyka wykorzystane do celów oceny bezpośredniego podlegania konkurencji zgodnie z art. 34 dyrektywy 2014/25/UE nie zawsze są identyczne z tymi stosowanymi do celów oceny dokonywanej na podstawie art. 101 lub art. 102 Traktatu lub rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (27), co potwierdził Sąd Unii Europejskiej (28), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające w celu umożliwienia prowadzenia działalności związanej z usługami zarządzania usługami pocztowymi we Włoszech.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 39).
(3) Dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz.U. L 15 z 21.1.1998, s. 14).
(4) Kodeks administracji cyfrowej został zatwierdzony dekretem ustawodawczym nr 82/2005, Dziennik Urzędowy 112-S.O. nr 93 z 16 maja 2005 r.
(5) Dekret z mocą ustawy nr 76 z dnia 16 lipca 2020 r. przekształcony w ustawę nr 120 z dnia 11 września 2020 r.
(6) Jedynie w przypadku, gdy taka usługa jest oferowana organom administracji publicznej, konieczne jest spełnienie wymogów w zakresie jakości, bezpieczeństwa i organizacji oraz kryteriów dotyczących utrzymania, określonych w wytycznych w sprawie szkolenia, zarządzania i przechowywania dokumentów komputerowych oraz w rozporządzeniu w sprawie kryteriów świadczenia usług w zakresie zachowywania dokumentów komputerowych. AgID jest właściwym organem we Włoszech do monitorowania zgodności z tymi wymogami.
(7) Wniosek, pkt 3.1.2.
(8) Wniosek, pkt 5.3.3.
(9) Wniosek, pkt 5.3.3.
(10) Wniosek, pkt 5.3.3.
(11) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/184/UE z dnia 2 kwietnia 2014 r. wyłączająca niektóre usługi w sektorze pocztowym w Austrii z zakresu zastosowania dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 101 z 4.4.2014, s. 4).
(12) Tamże.
(13) Tamże.
(14) Tamże.
(15) Tamże.
(16) Wniosek, pkt 3.1.1.
(17) Wniosek, pkt 3.2.
(18) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/184/UE, motyw 10.
(19) Wniosek, pkt 3.2.
(20) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1195 z dnia 4 lipca 2016 r. wyłączająca usługi kurierskie i usługi inne niż usługi pocztowe w Polsce z zakresu stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 197 z 22.7.2016, s. 4).
(21) Wniosek, pkt 3.2.
(22) Wniosek, pkt 5.2.2.
(23) Udział w rynku w 2021 r. w oparciu o szacunki Poste Italiane.
(24) Wniosek, pkt 5.2.3, tabela 4.
(25) Wniosek, pkt 3.1.2.
(26) Wniosek, pkt 3.1.2.
(27) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
(28) Wyrok Sądu z dnia 27 kwietnia 2016 r., Österreichische Post AG/Komisja, T-463/14, ECLI:EU:T:2016:243, pkt 28. Zob. również motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00