Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-16
Wersja aktualna od 2023-02-16
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/174
z dnia 26 stycznia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) pkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (2), w szczególności jego art. 47 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) oraz art. 54 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 (3) ustanowiono przepisy w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz w sprawie wprowadzenia specjalnych warunków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych przesyłek żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. |
(2) | Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w załącznikach do tego rozporządzenia wykonawczego podlegają przeglądowi w regularnych odstępach czasu nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji związanych z zagrożeniami dla zdrowia ludzi i niezgodnością z przepisami Unii, takich jak dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach („RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, a także dane i informacje dotyczące przesyłek oraz wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przekazane Komisji przez państwa członkowskie. |
(3) | Ostatnie powiadomienia otrzymane za pośrednictwem systemu RASFF wskazują na istnienie poważnego, bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego, związanego z niektórymi rodzajami żywności lub pasz. Ponadto kontrole urzędowe przeprowadzone w pierwszym półroczu 2022 r. przez państwa członkowskie w odniesieniu do niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że należy zmienić wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w celu ochrony zdrowia ludzkiego w Unii. |
(4) | Od października 2019 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Argentyny są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(5) | Od stycznia 2019 r. orzechy brazylijskie w łupinach i mieszanki orzechów brazylijskich lub owoców suszonych zawierające orzechy brazylijskie w łupinach z Brazylii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki tych kontroli dowodzą, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (4). Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzechów brazylijskich z Brazylii w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i przenieść ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego, utrzymując poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(6) | Od stycznia 2017 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Boliwii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych towarów do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii. W szczególności wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Boliwii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(7) | Od października 2019 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Brazylii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(8) | Ponadto w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wytwarzanych z orzeszków ziemnych z Brazylii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %. |
(9) | W odniesieniu do przesyłek oleju palmowego z Wybrzeża Kości Słoniowej dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem barwnikami Sudan. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Wybrzeża Kości Słoniowej. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(10) | W odniesieniu do przesyłek granadilli i passiflory (Passiflora ligularis i Passiflora edulis) z Kolumbii dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Kolumbii. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(11) | Od stycznia 2022 r. melony Galia (C. melo var. reticulatus) z Hondurasu są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia Salmonella Braenderup. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Ponadto właściwy organ Hondurasu przedłożył zadowalający plan działania w celu zapewnienia zgodności wywożonych do Unii melonów Galia (C. melo var. reticulatus) z wymogami unijnymi. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(12) | W odniesieniu do przesyłek bazylii pospolitej (Ocimum basilicum) i mięty (Mentha) z Izraela (5) dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Izraela. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(13) | Od stycznia 2019 r. liście betelu (Piper betle L.) z Indii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i są objęte specjalnymi warunkami przy ich wprowadzaniu do Unii ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Pozycję dotyczącą liści betelu (Piper betle L.) z Indii w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole urzędowe w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, ten towar wprowadzany do Unii spełniał odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia salmonellą. |
(14) | Od maja 2020 r. liście curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii. W szczególności wszystkim przesyłkom liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(15) | Od grudnia 2021 r. moringa olejodajna (Moringa oleifera) z Indii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ryzyko wynikające z zanieczyszczenia tego towaru dotyczy również moringi olejodajnej mrożonej. Aby zapewnić skuteczną ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii pozostałościami pestycydów, w kolumnie „Kod CN" w tabeli w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w pozycji dotyczącej moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii należy dodać odpowiedni kod CN. |
(16) | W odniesieniu do przesyłek papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Kenii dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Kenii i Rwandy. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(17) | Od stycznia 2022 r. suplementy diety zawierające składniki botaniczne z Korei Południowej są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki tych kontroli dowodzą, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005. Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Pozycję dotyczącą suplementów diety zawierających składniki botaniczne w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(18) | Od stycznia 2022 r. chleb świętojański, nasiona chleba świętojańskiego, niełuszczone, niekruszone ani niemielone, oraz śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Malezji są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i są objęte specjalnymi warunkami przy ich wprowadzaniu do Unii ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe przeprowadzone przez państwa członkowskie w pierwszym półroczu 2022 r. wskazują, że towary te nie są przywożone do Unii. W związku z tym zgromadzenie wyników kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do tych towarów przez państwa członkowskie przez pół roku oraz przeprowadzenie oceny tych wyników nie było możliwe. Pozycje dotyczące chleba świętojańskiego, nasion chleba świętojańskiego, niełuszczonych, niekruszonych ani niemielonych, oraz śluzów i zagęszczaczy, nawet modyfikowanych, pochodzących z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Malezji w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, te towary wprowadzane do Unii spełniały odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. |
(19) | Od stycznia 2019 r. nasiona arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produkty pochodne są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Pozycję dotyczącą nasion arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produktów pochodnych w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. Państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia, aby po zniesieniu specjalnych warunków, w przypadku potencjalnego wznowienia handlu, te towary wprowadzane do Unii spełniały odpowiednie wymogi przewidziane w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. |
(20) | Od października 2014 r. seler chiński (Apium graveolens) i wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata)) z Kambodży są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczące ich pozycje w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(21) | Od lipca 2018 r. rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa)) z Libanu jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia rodaminą B. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu. W szczególności wszystkim przesyłkom rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą rzepy białej (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(22) | W odniesieniu do przesyłek wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) i alternantery bezszypułkowej (Alternanthera sessilis) ze Sri Lanki w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %. |
(23) | W systemie TARIC zmieniono kilka kodów CN lub podpozycji TARIC. Aby umożliwić dokładniejszą identyfikację towarów podlegających zwiększonym kontrolom urzędowym, w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy poprawić podpozycję TARIC dla kodu CN ex 1211 90 86 w pozycji dotyczącej wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) ze Sri Lanki. |
(24) | Od stycznia 2022 r. chleb świętojański, nasiona chleba świętojańskiego, niełuszczone, niekruszone ani niemielone, oraz śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Maroka są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na zgodność z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(25) | Od kwietnia 2016 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Madagaskaru są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(26) | W odniesieniu do przesyłek fasolnika chińskiego (Vigna unguiculata) z Madagaskaru dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Madagaskaru. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(27) | Od stycznia 2022 r. ketchup pomidorowy i pozostałe sosy pomidorowe z Meksyku są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na zgodność z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tych towarów i należy skreślić dotyczącą ich pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(28) | Od lipca 2017 r. nasiona sezamu z Nigerii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu nasion sezamu z Nigerii. W szczególności wszystkim przesyłkom nasion sezamu z Nigerii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą nasion sezamu z Nigerii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(29) | W odniesieniu do przesyłek ryżu z Pakistanu w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami i ochratoksyną A. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 10 %. |
(30) | Od kwietnia 2016 r. nasiona arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produkty pochodne ze Sierra Leone są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(31) | Od lipca 2018 r. rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa)) z Syrii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia rodaminą B. Z danych Eurostatu wynika, że wielkość handlu tym towarem przywożonym do Unii jest niska, a kontrole urzędowe przeprowadzane w odniesieniu do tego towaru przez państwa członkowskie wskazują na zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(32) | W odniesieniu do przesyłek cytryn (Citrus limon, Citrus limonum) i grejpfrutów z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %. |
(33) | W odniesieniu do przesyłek nasion kuminu rzymskiego i suszonego oregano z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia alkaloidami pirolizydynowymi. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 20 %. |
(34) | W odniesieniu do przesyłek nasion sezamu z Turcji dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem salmonellą. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Turcji. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(35) | Od stycznia 2013 r. ketmia jadalna z Wietnamu jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonych kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu ketmii jadalnej z Wietnamu. W szczególności wszystkim przesyłkom ketmii jadalnej z Wietnamu powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą ketmii jadalnej z Wietnamu w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(36) | Od stycznia 2013 r. liście kolendry, bazylia, mięta i pietruszka z Wietnamu są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Towary te nie są przywożone do Unii od ponad trzech lat. Należy zatem skreślić dotyczącą ich pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(37) | Od stycznia 2010 r. wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata)) z Republiki Dominikańskiej jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. W związku z tym zwiększone kontrole urzędowe na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii nie są już uzasadnione w odniesieniu do tego towaru. Państwa członkowskie powinny jednak nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem zmienić odpowiednią pozycję w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i zmniejszyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do poziomu 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(38) | Od stycznia 2019 r. papryka (słodka lub inna niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. z Indii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. W związku z tym zwiększone kontrole urzędowe na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii nie są już uzasadnione w odniesieniu do tego towaru. Państwa członkowskie powinny jednak nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem zmienić odpowiednią pozycję w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i zmniejszyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do poziomu 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(39) | W pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wymieniono kilka suszonych przypraw (pieprz z rodzaju Piper, wanilia, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, kwiat muszkatołowy i kardamony, nasiona anyżku, badianu, kopru, kolendry, kminu lub kminku, jagody jałowca, imbir, szafran, kurkuma, tymianek, liście laurowe, curry i pozostałe przyprawy korzenne) z Indii. Aby umożliwić lepszą ocenę danych z kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie oraz ustanowić bardziej ukierunkowane środki w odniesieniu do powyższych suszonych przypraw z Indii, które mogą budzić obawy dotyczące zdrowia publicznego, konieczne jest podzielenie pozycji na poszczególne towary i kody CN. Przesyłki wszystkich wyżej wymienionych suszonych przypraw wprowadzanych do Unii należy objąć kontrolami identyfikacyjnymi i bezpośrednimi o częstotliwości na poziomie 20 %. |
(40) | W odniesieniu do przesyłek węglanu wapnia z Indii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %. |
(41) | W odniesieniu do przesyłek suszonych fig i produktów pochodzących z suszonych fig z Turcji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto wysoki poziom niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do tych przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %. |
(42) | W odniesieniu do przesyłek ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych dane pochodzące z powiadomień w systemie RASFF wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi, które wymagają specjalnych warunków przywozu ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu. Przesyłkom tego towaru powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tlenku etylenu. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych należy zatem uwzględnić w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich przesyłek wprowadzanych do Unii na poziomie 20 %. |
(43) | Aby wyjaśnić, że również surowce do produkcji suplementów żywnościowych są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych i podlegają specjalnym warunkom przy ich wprowadzaniu do Unii, w załączniku I i pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy dodać odpowiednią uwagę końcową. |
(44) | Aby zapewnić dopuszczalny poziom wykrywania pozostałości barwników Sudan w oleju palmowym i rodaminy B w rzepie białej (Brassica rapa ssp. rapa) umożliwiający wprowadzanie tych towarów do Unii, należy dodać odpowiednie sformułowanie do uwag końcowych w załączniku I i do pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. |
(45) | Obecny wzór świadectwa urzędowego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 nie obejmuje wszystkich zagrożeń wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli ryzyka dla zdrowia publicznego należy zatem zmienić wzór świadectwa urzędowego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, aby zapewnić możliwość poświadczania zgodności z wymogami unijnymi w odniesieniu do wszystkich zagrożeń wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. |
(46) | Aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek, które zostały już wysłane z państwa pochodzenia lub z innego państwa trzeciego, jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia, w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wyprodukowanych z orzeszków ziemnych z Boliwii, liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii, rzepy (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu, nasion sezamu z Nigerii, ekstraktu z wanilii ze Stanów Zjednoczonych i ketmii jadalnej z Wietnamu, którym nie towarzyszą wyniki pobierania próbek i analiz ani świadectwo urzędowe, należy przewidzieć okres przejściowy. Jednocześnie zapewniona jest ochrona zdrowia publicznego w odniesieniu do przesyłek orzeszków ziemnych i produktów wyprodukowanych z orzeszków ziemnych z Boliwii, liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii, rzepy (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu, nasion sezamu z Nigerii i ketmii jadalnej z Wietnamu, ponieważ towary te podlegają kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim z częstotliwością 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii, oraz w odniesieniu do ekstraktu wanilii ze Stanów Zjednoczonych, który podlega kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim z częstotliwością 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii. |
(47) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793. Aby zapewnić spójność i jasność, załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy w całości zastąpić tekstem określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
(48) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 14 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 14 Okres przejściowy Przesyłki orzeszków ziemnych i produktów wyprodukowanych z orzeszków ziemnych z Boliwii, liści curry (Bergera/Murrava koenigii) z Indii, rzepy (Brassica rapa ssp. rapa) z Libanu, nasion sezamu z Nigerii, ekstraktu wanilii ze Stanów Zjednoczonych i ketmii jadalnej z Wietnamu, które zostały wysłane z państwa pochodzenia lub z innego państwa trzeciego, jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia, przed datą wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/174 (*1), mogą być wprowadzane do Unii do dnia 16 października 2023 r., nawet jeżeli nie towarzyszą im wyniki pobierania próbek i analiz ani świadectwo urzędowe, o których mowa w art. 10 i 11. (*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/174 z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002 (Dz.U. L 25 z 27.1.2023, s. 36).";" |
2) | załączniki I oraz II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia; |
3) | w części II wzoru świadectwa urzędowego w załączniku IV dodaje się pkt II.2.5 w brzmieniu: „(3) lub [II.2.5. ☐ Zaświadczenie dotyczące towaru … (określić) wymienionego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, w tym żywności wieloskładnikowej wymienionej w tym załączniku, ze względu na ryzyko zanieczyszczenia … (wskazać zagrożenie inne niż zagrożenia, o których mowa w pkt II.2.1-II.2.4)
|
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1793 z dnia 22 października 2019 r. w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009, (UE) nr 884/2014, (UE) 2015/175, (UE) 2017/186 i (UE) 2018/1660 (Dz.U. L 277 z 29.10.2019, s. 89).
(4) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).
(5) Rozumiany dalej jako Państwo Izrael, z wyłączeniem terytoriów znajdujących się pod administracją Państwa Izrael po 5 czerwca 1967 r., tj. Wzgórz Golan, Strefy Gazy, Wschodniej Jerozolimy i pozostałego obszaru Zachodniego Brzegu.
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK I
Żywność i pasza niepochodzące od zwierząt, z niektórych państw trzecich, podlegające tymczasowemu zwiększeniu kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach kontroli
Wiersz | Państwo pochodzenia | Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie) | Kod CN (1) | Podpozycja TARIC | Zagrożenie | Częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich (%) | ||
1 | Azerbejdżan (AZ) |
| 0802 21 00 |
| Aflatoksyny | 20 | ||
| 0802 22 00 |
| ||||||
| ex 0813 50 39 ; | 70 | ||||||
ex 0813 50 91 ; | 70 | |||||||
| ex 0813 50 99 | 70 | ||||||
| ex 2007 10 10 ; | 70 | ||||||
| ex 2007 10 99 ; | 40 | ||||||
| ex 2007 99 39 ; | 05; 06 | ||||||
| ex 2007 99 50 ; | 33 | ||||||
| ex 2007 99 97 | 23 | ||||||
| ex 2008 19 12 ; | 30 | ||||||
ex 2008 19 19 ; | 30 | |||||||
ex 2008 19 92 ; | 30 | |||||||
ex 2008 19 95 ; | 20 | |||||||
ex 2008 19 99 ; | 30 | |||||||
ex 2008 97 12 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 14 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 16 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 18 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 32 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 34 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 36 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 38 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 51 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 59 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 72 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 74 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 76 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 78 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 92 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 93 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 94 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 96 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 97 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 98 ; | 15 | |||||||
| ex 1106 30 90 | 40 | ||||||
| ex 1515 90 99 | 20 | ||||||
(Żywność) |
|
| ||||||
2 | Brazylia (BR) |
| 0801 21 00 ; |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| ex 0813 50 31 ; | 20 | ||||||
ex 0813 50 39 ; | 20 | |||||||
ex 0813 50 91 ; | 20 | |||||||
(Żywność) | ex 0813 50 99 | 20 | ||||||
| 1202 41 00 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 30 | ||||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; |
| ||||||
2008 11 96 ; |
| |||||||
2008 11 98 |
| |||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
3 | Wybrzeże Kości Słoniowej (CI) | Olej palmowy | 1511 10 90 |
| Sudan barwniki (16) | 20 | ||
(Żywność) | 1511 90 11 |
| ||||||
| ex 1511 90 19 | 90 | ||||||
| 1511 90 99 |
| ||||||
4 | Chiny (CN) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 10 | ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; |
| ||||||
2008 11 96 ; |
| |||||||
2008 11 98 |
| |||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
Słodka papryka (Capsicum annuum) (Żywność - rozgniatana lub mielona) | ex 0904 22 00 | 11 | Salmonella (4) | 10 | ||||
Herbata, nawet aromatyzowana (Żywność) | 0902 |
| Pozostałości pestycydów (3) (5) | 20 | ||||
5 | Kolumbia (CO) | Granadilla i passiflora (Passiflora ligularis i Passiflora edulis) (Żywność) | ex 0810 90 20 | 30 | Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||
6 | Egipt (EG) |
| 0709 60 10 0710 80 51 |
| Pozostałości pestycydów (3) (6) | 20 | ||
(Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 | 20 | ||||||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
Pomarańcze (Żywność - świeża lub suszona) | 0805 10 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 20 | ||||
7 | Gruzja (GE) |
| 0802 21 00 |
| Aflatoksyny | 30 | ||
| 0802 22 00 |
| ||||||
| ex 0813 50 39 ; | 70 | ||||||
ex 0813 50 91 ; | 70 | |||||||
| ex 0813 50 99 | 70 | ||||||
| ex 2007 10 10 ; | 70 | ||||||
| ex 2007 10 99 ; | 40 | ||||||
| ex 2007 99 39 ; | 05; 06 | ||||||
| ex 2007 99 50 ; | 33 | ||||||
| ex 2007 99 97 | 23 | ||||||
| ex 2008 19 12 ; | 30 | ||||||
ex 2008 19 19 ; | 30 | |||||||
ex 2008 19 92 ; | 30 | |||||||
ex 2008 19 95 ; | 20 | |||||||
ex 2008 19 99 ; | 30 | |||||||
ex 2008 97 12 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 14 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 16 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 18 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 32 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 34 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 36 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 38 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 51 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 59 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 72 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 74 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 76 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 78 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 92 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 93 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 94 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 96 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 97 ; | 15 | |||||||
ex 2008 97 98 ; | 15 | |||||||
| ex 1106 30 90 | 40 | ||||||
| ex 1515 90 99 | 20 | ||||||
(Żywność) |
|
| ||||||
8 | Izrael (IL) (18) | Bazylia pospolita (Ocimum basilicum) (Żywność) | ex 12 11 90 86 | 20 | Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||
Mięta (Mentha) (Żywność) | ex 12 11 90 86 | 30 | Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||||
9 | Indie (IN) | Liście betelu (Piper betle L.) (Żywność) | ex 1404 90 00 (10) | 10 | Salmonella (6) | 30 | ||
Ketmia jadalna | ex 0709 99 90 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) (7) (15) | 20 | ||||
(Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0710 80 95 | 30 | ||||||
Moringa olejodajna (Moringa oleifera) (Żywność świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 99 90 ex 0710 80 95 | 10 75 | Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||||
Ryż (Żywność) | 1006 |
| Aflatoksyny i ochratoksyna A | 5 | ||||
Pozostałości pestycydów (3) | 5 | |||||||
Wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata) (Żywność - warzywa świeże, schłodzone lub mrożone) | ex 0708 20 00 ; ex 0710 22 00 | 10 10 | Pozostałości pestycydów (3) | 20 | ||||
Guawa (Psidium guajava) (Żywność) | ex 0804 50 00 | 30 | Pozostałości pestycydów (3) | 20 | ||||
Gałka muszkatołowa (Myristica fragrans) (Żywność - suszone przyprawy) | 0908 11 00 ; 0908 12 00 |
| Aflatoksyny | 30 | ||||
10 | Kenia (KE) | Fasola (Vigna spp., Phaseolus spp.) | 0708 20 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||
(Żywność - świeża lub schłodzona) |
|
| ||||||
Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) | 20 | ||||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
11 | Korea Południowa (KR) | Suplementy diety zawierające składniki botaniczne (17) (Żywność) | ex 1302 ex 2106 |
| Pozostałości pestycydów (15) | 30 | ||
12 | Sri Lanka (LK) | Wąkrotka azjatycka (Centella asiatica) (Żywność) | ex 1211 90 86 | 60 | Pozostałości pestycydów (3) | 30 | ||
Alternantera bezszypułkowa (Alternanthera sessilis) (Żywność) | ex 0709 99 90 | 35 | Pozostałości pestycydów (3) | 30 | ||||
13 | Madagaskar (MG) | Fasolnik chiński (Vigna unguiculata) (Żywność) | 0713 35 00 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 10 | ||
14 | Malezja (MY) | Owoce chlebowca (Artocarpus heterofillas) (Żywność - świeża) | ex 0810 90 20 | 20 | Pozostałości pestycydów (3) | 50 | ||
| 1212 92 00 |
| Pozostałości pestycydów (15) | 30 | ||||
| 1212 99 41 | |||||||
(Żywność i pasze) | 1302 32 10 | |||||||
15 | Nigeria (NG) | Nasiona arbuza (egusi, Citrullus spp.) i produkty pochodne (Żywność) | ex 1207 70 00 ; | 10 | Aflatoksyny | 30 | ||
ex 1208 90 00 ; | 10 | |||||||
ex 2008 99 99 | 50 | |||||||
16 | Pakistan (PK) | Mieszanki przypraw (Żywność) | 0910 91 10 ; 0910 91 90 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
Ryż (Żywność) | 1006 |
| Aflatoksyny i ochratoksyna A | 10 | ||||
Pozostałości pestycydów (3) | 5 | |||||||
17 | Rwanda (RW) | Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) | 20 | ||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
18 | Senegal (SN) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; 2008 11 96 ; 2008 11 98 |
| ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
19 | Tajlandia (TH) | Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) (8) | 30 | ||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
20 | Turcja (TR) | Cytryny (Citrus limon, Citrus limonum) ( Żywność - świeża, schłodzona lub suszona ) | 0805 50 10 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 30 | ||
Grejpfruty (Żywność) | 0805 40 00 |
| Pozostałości pestycydów (3) | 30 | ||||
Granaty (Żywność - świeża lub schłodzona) | ex 0810 90 75 | 30 | Pozostałości pestycydów (3) (9) | 20 | ||||
| 0709 60 10 0710 80 51 |
| Pozostałości pestycydów (3) (10) | 20 | ||||
(Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ex 0710 80 59 | 20 20 | ||||||
Nieprzetworzone całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane pestki moreli przeznaczone do wprowadzenia do obrotu i przeznaczone dla konsumentów końcowych (11) (12) (Żywność) | ex 1212 99 95 | 20 | Cyjanek | 50 | ||||
| 0909 31 00 |
| Alkaloidy pirolizydynowe | 20 | ||||
(Żywność) | 0909 32 00 |
| ||||||
Suszone oregano (Żywność) | ex 1211 90 86 | 40 | Alkaloidy pirolizydynowe | 20 | ||||
Nasiona sezamu (Żywność) | 1207 40 90 |
| Salmonella (2) | 20 | ||||
ex 2008 19 19 | 40 | |||||||
ex 2008 19 99 | 40 | |||||||
21 | Uganda (UG) | Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) | 50 | ||
ex 0710 80 59 | 20 | Pozostałości pestycydów (15) | 10 | |||||
22 | Stany Zjednoczone (US) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 20 | ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; 2008 11 96 ; 2008 11 98 |
| ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
23 | Uzbekistan (UZ) | Morele suszone | 0813 10 00 |
| Siarczyny (13) | 50 | ||
Morele inaczej przetworzone lub zakonserwowane | 2008 50 | |||||||
(Żywność) |
| |||||||
24 | Wietnam (VN) | Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (3) (14) | 50 | ||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
|
|
ZAŁĄCZNIK II
Żywność i pasze z niektórych państw trzecich, podlegające szczególnym warunkom wprowadzania na terytorium Unii ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, zanieczyszczenia mikrobiologicznego, barwnikami Sudan i rodaminą B
1. Żywność i pasze niepochodzące od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b) ppkt (i)
Wiersz | Państwo pochodzenia | Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie) | Kod CN (19) | Podpozycja TARIC | Zagrożenie | Częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich (%) | ||
1 | Bangladesz (BD) | Środki spożywcze zawierające liście betelu (Piper betle) lub składające się z nich (Żywność) | ex 1404 90 00 (27) | 10 | Salmonella (24) | 50 | ||
2 | Boliwia (BO) |
| 1202 41 00 |
|
|
| ||
| 1202 42 00 |
|
|
| ||||
| 2008 11 10 |
|
|
| ||||
| 2008 11 91 ; |
| Aflatoksyny | 50 | ||||
2008 11 96 ; |
| |||||||
2008 11 98 |
| |||||||
| 2305 00 00 |
|
|
| ||||
| ex 1208 90 00 | 20 |
|
| ||||
| ex 2007 10 10 | 80 |
|
| ||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 |
|
| ||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 |
|
| ||||
3 | Brazylia (BR) | Pieprz czarny (Piper nigrum) (Żywność - nierozgniatana ani niemielona) | ex 0904 11 00 | 10 | Salmonella (20) | 50 | ||
4 | Chiny (CN) | Guma ksantanowa (Żywność i pasze) | ex 3913 90 00 | 40 | Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||
5 | Republika Dominikańska (DO) | Bakłażan (Solanum melongena) | 0709 30 00 |
| Pozostałości pestycydów (22) | 50 | ||
(Żywność - świeża lub schłodzona) |
|
| ||||||
| 0709 60 10 |
| Pozostałości pestycydów (22) (31) | 50 | ||||
0710 80 51 |
| |||||||
(Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 | 20 | ||||||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
Wspięga chińska (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata) (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0708 20 00 | 10 | Pozostałości pestycydów (22) (30) | 30 | ||||
ex 0710 22 00 | 10 | |||||||
|
|
| 1202 41 00 |
|
|
| ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
6 | Egipt (EG) |
| 2008 11 91 ; 2008 11 96 ; 2008 11 98 ; |
| Aflatoksyny | 20 | ||
|
| ex 2008 19 12 ; | 40 |
|
| |||
| ex 2008 19 19 ; | 50 | ||||||
| ex 2008 19 92 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 95 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 99 | 50 | ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
7 | Etiopia (ET) |
| 0904 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
(Żywność - suszone przyprawy) | 0910 | |||||||
Nasiona sezamu (Żywność) | 1207 40 90 |
| Salmonella (24) | 50 | ||||
ex 2008 19 19 | 40 | |||||||
ex 2008 19 99 | 40 | |||||||
8 | Ghana (GH) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; |
| ||||||
2008 11 96 ; |
| |||||||
2008 11 98 ; |
| |||||||
| ex 2008 19 12 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 19 ; | 50 | ||||||
| ex 2008 19 92 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 95 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 99 | 50 | ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
Olej palmowy | 1511 10 90 |
| Barwniki Sudan (29) | 50 | ||||
(Żywność) | 1511 90 11 |
| ||||||
| ex 1511 90 19 | 90 | ||||||
| 1511 90 99 |
| ||||||
9 | Gambia (GM) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| 1202 42 00 | |||||||
| 2008 11 10 | |||||||
| 2008 11 91 ; | |||||||
2008 11 96 ; | ||||||||
2008 11 98 ; | ||||||||
| ex 2008 19 12 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 19 ; | 50 | ||||||
| ex 2008 19 92 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 95 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 99 | 50 | ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
|
| |||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
10 | Indonezja (ID) | Gałka muszkatołowa (Myristica fragrans) (Żywność - suszone przyprawy) | 0908 11 00 ; 0908 12 00 |
| Aflatoksyny | 30 | ||
11 | Indie (IN) | Liście curry (Bergera/Murraya koenigii) (Żywność - świeża, schłodzona, mrożona lub suszona) | ex 1211 90 86 | 10 | Pozostałości pestycydów (22) (31) | 50 | ||
|
| |||||||
|
| |||||||
Papryka (słodka lub inna niż słodka) z rodzaju Capsicum | 0904 21 10 |
|
|
| ||||
ex 0904 22 00 | 11; 19 |
|
| |||||
(Żywność - suszona, pieczona, rozgniatana lub mielona) | ex 0904 21 90 | 20 | Aflatoksyny | 10 | ||||
ex 2005 99 10 | 10; 90 | |||||||
ex 2005 99 80 | 94 |
|
| |||||
| 1202 41 00 |
|
|
| ||||
| 1202 42 00 |
|
|
| ||||
| 2008 11 10 |
|
|
| ||||
| 2008 11 91 ; |
|
|
| ||||
2008 11 96 ; | ||||||||
2008 11 98 ; | ||||||||
ex 2008 19 12 ; | 40 |
|
| |||||
| ex 2008 19 19 ; | 50 | Aflatoksyny | 50 | ||||
| ex 2008 19 92 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 95 ; | 40 |
|
| ||||
| ex 2008 19 99 | 50 |
|
| ||||
| 2305 00 00 |
|
|
| ||||
| ex 1208 90 00 | 20 |
|
| ||||
| ex 2007 10 10 | 80 |
|
| ||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 |
|
| ||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 |
|
| ||||
Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (22) (23) | 20 | ||||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
Nasiona sezamu (Żywność i pasze) | 1207 40 90 |
| Salmonella (24) | 20 | ||||
ex 2008 19 19 | 40 | |||||||
ex 2008 19 99 | 40 | Pozostałości pestycydów (28) | 50 | |||||
| 1212 92 00 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
| 1212 99 41 | |||||||
(Żywność i pasze) | 1302 32 10 | |||||||
Guma guar (Żywność i pasze) | ex 1302 32 90 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Pentachlorofenol i dioksyny (21) | 5 | |||||||
Mieszaniny dodatków do żywności zawierające mączkę chleba świętojańskiego lub gumę guar (Żywność) | ex 2106 90 92 ex 2106 90 98 ex 3824 99 93 ex 3824 99 96 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Pieprz z rodzaju Piper; owoce z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, suszone lub rozgniatane, lub mielone (Żywność - suszone przyprawy) | 0904 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Wanilia (Żywność - suszone przyprawy) | 0905 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Cynamon i kwiaty cynamonowca (Żywność - suszone przyprawy) | 0906 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Goździki (całe owoce, kwiaty i szypułki) (Żywność - suszone przyprawy) | 0907 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Gałka muszkatołowa, kwiat muszkatołowy i kardamony (Żywność - suszone przyprawy) | 0908 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Nasiona anyżku, badianu, kopru, kolendry, kminu lub kminku, jagody jałowca (Żywność - suszone przyprawy) | 0909 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Imbir, szafran, kurkuma, tymianek, liście laurowe, curry i pozostałe przyprawy korzenne (Żywność - suszone przyprawy) | 0910 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Sosy i preparaty do nich; zmieszane przyprawy i zmieszane przyprawy korzenne; mąka i mączka, z gorczycy oraz gotowa musztarda (Żywność) | 2103 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
Węglan wapnia (Żywność i pasze) | ex 2106 90 92/98 ex 2530 90 00 ex 2836 50 00 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 30 | ||||
Suplementy diety zawierające składniki botaniczne (32) (Żywność) | ex 1302 ex 2106 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
12 | Iran (IR) |
| 0802 51 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| 0802 52 00 |
| ||||||
| ex 0813 50 39 ; | 60 | ||||||
ex 0813 50 91 ; | 60 | |||||||
| ex 0813 50 99 | 60 | ||||||
| ex 2007 10 10 ; | 60 | ||||||
| ex 2007 10 99 ; | 30 | ||||||
| ex 2007 99 39 ; | 03; 04 | ||||||
| ex 2007 99 50 ; | 32 | ||||||
| ex 2007 99 97 | 22 | ||||||
| ex 2008 19 13 ; | 20 | ||||||
ex 2008 19 93 ; | 20 | |||||||
ex 2008 97 12 ; | 19 | |||||||
| ex 2008 97 14 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 16 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 18 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 32 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 34 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 36 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 38 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 51 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 59 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 72 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 74 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 76 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 78 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 92 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 93 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 94 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 96 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 97 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 98 | 19 | ||||||
| ex 1106 30 90 | 50 | ||||||
|
| |||||||
(Żywność) |
|
| ||||||
13 | Korea Południowa (KR) | Makaron błyskawiczny typu noodle zawierający przyprawy korzenne/przyprawy kulinarne lub sosy (Żywność) | ex 1902 30 10 | 30 | Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||
14 | Liban (LB) | Rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa) (Żywność - przetworzona lub zakonserwowana octem lub kwasem octowym) | ex 2001 90 97 | 11; 19 | Rodamina B (33) | 50 | ||
Rzepa biała (Brassica rapa ssp. rapa) (Żywność - przetworzona lub zakonserwowana solanką lub kwasem cytrynowym, niezamrożona) | ex 2005 99 80 | 93 | Rodamina B (33) | 50 | ||||
15 | Sri Lanka (LK) | Papryka z rodzaju Capsicum (słodka lub inna niż słodka) (Żywność - suszona, pieczona, rozgniatana lub mielona) | 0904 21 10 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
ex 0904 21 90 | 20 | |||||||
ex 0904 22 00 | 11; 19 | |||||||
ex 2005 99 10 | 10; 90 | |||||||
ex 2005 99 80 | 94 | |||||||
16 | Malezja (MY) | Mieszaniny dodatków do żywności zawierające mączkę chleba świętojańskiego (Żywność) | ex 2106 90 92 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||
ex 2106 90 98 | ||||||||
ex 3824 99 93 | ||||||||
ex 3824 99 96 | ||||||||
17 | Nigeria (NG) | Nasiona sezamu (Żywność) | 1207 40 90 |
| Salmonella (24) | 50 | ||
ex 2008 19 19 | 40 | |||||||
ex 2008 19 99 | 40 | |||||||
18 | Pakistan (PK) | Papryka (inna niż słodka) z rodzaju Capsicum (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 60 99 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (22) | 20 | ||
ex 0710 80 59 | 20 | |||||||
19 | Sudan (SD) |
| 1202 41 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||
| 1202 42 00 |
| ||||||
| 2008 11 10 |
| ||||||
| 2008 11 91 ; |
| ||||||
2008 11 96 ; |
| |||||||
2008 11 98 ; |
| |||||||
| ex 2008 19 12 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 19 ; | 50 | ||||||
| ex 2008 19 92 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 95 ; | 40 | ||||||
| ex 2008 19 99 | 50 | ||||||
| 2305 00 00 |
| ||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
| ex 1208 90 00 | 20 | ||||||
| ex 2007 10 10 | 80 | ||||||
(Żywność i pasze) | ex 2007 10 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 99 39 | 07; 08 | ||||||
Nasiona sezamu | 1207 40 90 |
| Salmonella (24) | 50 | ||||
(Żywność) | ex 2008 19 19 | 40 | ||||||
| ex 2008 19 99 | 40 | ||||||
20 | Turcja (TR) |
| 0804 20 90 |
| Aflatoksyny | 30 | ||
| ex 0813 50 99 | 50 | ||||||
| ex 2007 10 10 ; | 50 | ||||||
| ex 2007 10 99 ; | 20 | ||||||
| ex 2007 99 39 ; | 01; 02 | ||||||
| ex 2007 99 50 ; | 31 | ||||||
| ex 2007 99 97 | 21 | ||||||
| ex 2008 97 12 ; | 11 | ||||||
ex 2008 97 14 ; | 11 | |||||||
ex 2008 97 16 ; | 11 | |||||||
| ex 2008 97 18 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 32 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 34 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 36 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 38 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 51 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 59 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 72 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 74 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 76 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 78 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 92 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 93 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 94 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 96 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 97 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 97 98 ; | 11 | ||||||
| ex 2008 99 28 ; | 10 | ||||||
| ex 2008 99 34 ; | 10 | ||||||
| ex 2008 99 37 ; | 10 | ||||||
| ex 2008 99 40 ; | 10 | ||||||
| ex 2008 99 49 ; | 60 | ||||||
| ex 2008 99 67 ; | 95 | ||||||
| ex 2008 99 99 | 60 | ||||||
| ex 1106 30 90 | 60 | ||||||
(Żywność) |
|
| ||||||
| 0802 51 00 |
| Aflatoksyny | 50 | ||||
| 0802 52 00 |
| ||||||
| ex 0813 50 39 ; | 60 | ||||||
ex 0813 50 91 ; | 60 | |||||||
| ex 0813 50 99 | 60 | ||||||
| ex 2007 10 10 ; | 60 | ||||||
| ex 2007 10 99 ; | 30 | ||||||
| ex 2007 99 39 ; | 03; 04 | ||||||
| ex 2007 99 50 ; | 32 | ||||||
| ex 2007 99 97 | 22 | ||||||
| ex 2008 19 13 ; | 20 | ||||||
ex 2008 19 93 ; | 20 | |||||||
ex 2008 97 12 ; | 19 | |||||||
| ex 2008 97 14 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 16 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 18 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 32 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 34 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 36 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 38 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 51 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 59 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 72 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 74 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 76 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 78 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 92 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 93 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 94 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 96 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 97 ; | 19 | ||||||
| ex 2008 97 98 | 19 | ||||||
| ex 1106 30 90 | 50 | ||||||
(Żywność) |
|
| ||||||
Liście winorośli (Żywność) | ex 2008 99 99 | 11; 19 | Pozostałości pestycydów (22) (25) | 50 | ||||
Mandarynki (włącznie z tangerynami i satsumami); klementynki, wilkingi i podobne hybrydy cytrusowe (Żywność - świeża lub suszona) | 0805 21 ; 0805 22 ; 0805 29 |
| Pozostałości pestycydów (22) | 20 | ||||
Pomarańcze (Żywność - świeża lub suszona) | 0805 10 |
| Pozostałości pestycydów (22) | 20 | ||||
| 1212 92 00 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
| 1212 99 41 | |||||||
(Żywność i pasze) | 1302 32 10 | |||||||
Mieszaniny dodatków do żywności zawierające mączkę chleba świętojańskiego (Żywność) | ex 2106 90 92 ex 3824 99 93 ex 2106 90 98 ex 3824 99 96 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||||
21 | Uganda (UG) | Nasiona sezamu (Żywność) | 1207 40 90 |
| Salmonella (24) | 20 | ||
ex 2008 19 19 | 40 | |||||||
ex 2008 19 99 | 40 | |||||||
22 | Stany Zjednoczone (US) | Ekstrakt z wanilii (Żywność) | 1302 19 05 |
| Pozostałości pestycydów (28) | 20 | ||
23 | Wietnam (VN) | Ketmia jadalna (Żywność - świeża, schłodzona lub mrożona) | ex 0709 99 90 ; | 20 | Pozostałości pestycydów (22) (26) | 50 | ||
ex 0710 80 95 | 30 | |||||||
Pitahaya (smoczy owoc) (Żywność - świeża lub schłodzona) | ex 0810 90 20 | 10 | Pozostałości pestycydów (22) (26) | 20 | ||||
Makaron błyskawiczny typu noodle zawierający przyprawy korzenne/przyprawy kulinarne lub sosy (Żywność) | ex 1902 30 10 | 30 | Pozostałości pestycydów (28) | 20 |
2. Żywność, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b) ppkt (ii)
Wiersz | Żywność złożona z co najmniej dwóch składników zawierająca poszczególne produkty wymienione w tabeli w pkt 1 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami w ilości powyżej 20 % w pojedynczym produkcie albo łącznie w produktach wymienionych w wykazie | |
| Kod CN (34) | Opis (35) |
1 | ex 1704 90 | Wyroby cukiernicze (włącznie z białą czekoladą), niezawierające kakao, inne niż guma do żucia, nawet pokryta cukrem |
2 | ex 1806 | Czekolada i pozostałe przetwory spożywcze zawierające kakao |
3 | ex 1905 | Chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka, herbatniki i pozostałe wyroby piekarnicze, nawet zawierające kakao; opłatki sakralne, puste kapsułki stosowane do celów farmaceutycznych, wafle wytłaczane, papier ryżowy i podobne wyroby |
(1) Jeżeli tylko niektóre produkty w ramach danego kodu CN muszą zostać poddane kontroli, kod CN jest oznaczony »ex«.
(2) Pobieranie próbek i analizy przeprowadza się zgodnie z procedurami pobierania próbek i referencyjnymi metodami badania określonymi w załączniku III pkt 1 lit. a).
(3) Pozostałości przynajmniej pestycydów wymienionych w programie kontroli przyjętym zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1), które to pestycydy mogą być badane metodami wielopozostałościowymi opartymi na GC-MS i LC-MS (pestycydów, które należy monitorować tylko w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni).
(4) Pobieranie próbek i analizy przeprowadza się zgodnie z procedurami pobierania próbek i referencyjnymi metodami badania określonymi w załączniku III pkt 1 lit. b).
(5) Pozostałości tolfenpiradu.
(6) Pozostałości dikofolu (suma izomerów p, p' i o,p'), dinotefuranu, folpetu, prochlorazu (suma prochlorazu i jego metabolitów zawierających grupę funkcyjną 2,4,6-trichlorofenolu, wyrażona jako prochloraz), tiofanatu metylowego i triforyny.
(7) Pozostałości diafentiuronu.
(8) Pozostałości formetanatu (suma formetanatu i jego soli wyrażona jako formetanat (chlorowodorek formetanatu)), protiofosu i triforyny.
(9) Pozostałości prochlorazu.
(10) Pozostałości diafentiuronu, formetanatu (suma formetanatu i jego soli wyrażona jako formetanat (chlorowodorek formetanatu)) i tiofanatu metylowego.
(11) »Produkty nieprzetworzone« zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).
(12) »Wprowadzanie do obrotu« oraz »konsument końcowy« zgodnie z definicjami »wprowadzania na rynek« i »konsumenta finalnego« w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
(13) Metody referencyjne: EN 1988-1:1998, EN 1988-2:1998 lub ISO 5522:1981.
(14) Pozostałości ditiokarbaminianów (ditiokarbaminiany wyrażone jako CS2, w tym maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram), fentoatu i kwinalfosu.
(15) Pozostałości tlenku etylenu (suma tlenku etylenu i 2-chloroetanolu wyrażona jako tlenek etylenu). W przypadku dodatków do żywności obowiązujący najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDP) wynosi 0,1 mg/kg (granica oznaczalności (LOQ)). Zakaz stosowania tlenku etylenu wprowadzony rozporządzeniem Komisji (UE) nr 231/2012 z dnia 9 marca 2012 r. ustanawiającym specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1).
(16) Do celów niniejszego załącznika nazwa »barwniki Sudan« odnosi się do następujących substancji chemicznych: (i) Sudan I (numer CAS 842-07-9); (ii) Sudan II (numer CAS 3118-97-6); (iii) Sudan III (numer CAS 85-86-9); (iv) Scarlet Red lub Sudan IV (numer CAS 85-83-6). Stężenie pozostałości barwników Sudan, przy zastosowaniu metody analizy z granicą oznaczalności (LOQ), musi być niższe niż 0,5 mg/kg).
(17) Zarówno produkty gotowe, jak i surowce zawierające wszelkie składniki botaniczne przeznaczone do produkcji suplementów żywnościowych zgłoszonych w ramach kodów CN wymienionych w kolumnie »Kod CN«.
(18) Rozumiany dalej jako Państwo Izrael, z wyłączeniem terytoriów znajdujących się pod administracją Państwa Izrael po 5 czerwca 1967 r., tj. Wzgórz Golan, Strefy Gazy, Wschodniej Jerozolimy i pozostałego obszaru Zachodniego Brzegu.
(19) Jeżeli tylko niektóre produkty w ramach danego kodu CN muszą zostać poddane kontroli, kod CN jest oznaczony »ex«.
(20) Pobieranie próbek i analizy przeprowadza się zgodnie z procedurami pobierania próbek i referencyjnymi metodami badania określonymi w załączniku III pkt 1 lit. b).
(21) Sprawozdanie z analizy, o którym mowa w art. 10 ust. 3, jest sporządzane przez laboratorium upoważnione zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 na potrzeby analizy pentachlorofenolu (PCP) w żywności i paszy.
W sprawozdaniu z analizy określa się:
a) | wyniki pobierania próbek i analizy obecności PCP przeprowadzonych przez właściwe organy państwa pochodzenia lub właściwe organy państwa, z którego przesyłka jest wysyłana, jeżeli jest ono inne niż państwo pochodzenia; |
b) | niepewność pomiaru odnoszącą się do wyniku analizy; |
c) | granicę wykrywalności odnoszącą się do metody analitycznej; oraz |
d) | granicę oznaczalności odnoszącą się do metody analitycznej. |
Ekstrakcji przed analizą dokonuje się za pomocą zakwaszonego rozpuszczalnika. Analizę przeprowadza się zgodnie ze zmodyfikowaną wersją metody QuEChERS, określoną na stronach internetowych laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów lub zgodnie z równie wiarygodną metodą.
(22) Pozostałości przynajmniej pestycydów wymienionych w programie kontroli przyjętym zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1), które to pestycydy mogą być badane metodami wielopozostałościowymi opartymi na GC-MS i LC-MS (pestycydów, które należy monitorować tylko w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni).
(23) Pozostałości karbofuranu.
(24) Pobieranie próbek i analizy przeprowadza się zgodnie z procedurami pobierania próbek i referencyjnymi metodami badania określonymi w załączniku III pkt 1 lit. a).
(25) Pozostałości ditiokarbaminianów (ditiokarbaminiany wyrażone jako CS2, w tym maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram) i metrafenonu.
(26) Pozostałości ditiokarbaminianów (ditiokarbaminiany wyrażone jako CS2, w tym maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram), fentoatu i kwinalfosu.
(27) Środki spożywcze zawierające liście betelu (Piper betle) lub składające się z nich, w tym, ale nie wyłącznie, te zgłoszone w ramach kodu CN 1404 90 00.
(28) Pozostałości tlenku etylenu (suma tlenku etylenu i 2-chloroetanolu wyrażona jako tlenek etylenu). W przypadku dodatków do żywności obowiązujący NDP wynosi 0,1 mg/kg (LOQ). Zakaz stosowania tlenku etylenu wprowadzony rozporządzeniem (UE) nr 231/2012 z dnia 9 marca 2012 r. ustanawiającym specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1).
(29) Do celów niniejszego załącznika nazwa »barwniki Sudan« odnosi się do następujących substancji chemicznych: (i) Sudan I (numer CAS 842-07-9); (ii) Sudan II (numer CAS 3118-97-6); (iii) Sudan III (numer CAS 85-86-9); (iv) Scarlet Red lub Sudan IV (numer CAS 85-83-6). Stężenie pozostałości barwników Sudan, przy zastosowaniu metody analizy z granicą oznaczalności (LOQ), musi być niższe niż 0,5 mg/kg.
(30) Pozostałości amitrazu (amitraz, w tym metabolity zawierające grupę funkcyjną 2,4-dimetyloaniliny wyrażone jako amitraz), diafentiuronu, dikofolu (suma izomerów p, p' i o,p'), ditiokarbaminianów (ditiokarbaminiany wyrażone jako CS2, w tym maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram i ziram).
(31) Pozostałości acefatu.
(32) Zarówno produkty gotowe, jak i surowce zawierające wszelkie składniki botaniczne przeznaczone do produkcji suplementów żywnościowych zgłoszonych w ramach kodów CN wymienionych w kolumnie »Kod CN«.
(33) Do celów niniejszego załącznika stężenie pozostałości rodaminy B, przy zastosowaniu metody analizy z granicą oznaczalności (LOQ), musi być niższe niż 0,1 mg/kg.
(34) Jeżeli tylko niektóre produkty w ramach danego kodu CN muszą zostać poddane kontroli, kod CN jest oznaczony »ex«.
(35) Opis towarów jest zgodny z kolumną zawierającą opisy w Nomenklaturze scalonej ustanowionej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).