Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-15
Wersja aktualna od 2023-02-15
obowiązujący
Alerty
DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2023/171
z dnia 28 października 2022 r.
zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (1), w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy. |
(2) | W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa. |
(3) | Sześciowartościowy chrom jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. |
(4) | 23 grudnia 2020 r. Komisja otrzymała wniosek złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE o dodanie do wykazu zamieszczonego w załączniku III do tej dyrektywy wyłączenia dotyczącego stosowania sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego w płynie roboczym w obiegu zamkniętym ze stali węglowej w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła („wnioskowane wyłączenie"). |
(5) | Gazowe absorpcyjne pompy ciepła wymagają wykorzystania energii elektrycznej do wykonywania funkcji pomocniczych, takich jak pompowanie płynu roboczego przez cały układ. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła opisane we wniosku o przyznanie wyłączenia należą do kategorii 1 „wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego" ustanowionej w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE. |
(6) | W ocenie wniosku o przyznanie wyłączenia, która obejmowała badanie dotyczące oceny technicznej i naukowej (2), stwierdzono, że zastąpienie sześciowartościowego chromu w roztworze czynnika chłodniczego jest obecnie naukowo i technicznie niewykonalne, a inne technologie ogrzewania, które pozwalają wyeliminować stosowanie sześciowartościowego chromu w postaci chromianu sodu, nie mogą zapewnić równoważnej funkcjonalności i wydajności. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła rzeczywiście mogą zapewnić większą efektywność energetyczną niż technologie kotłów kondensacyjnych, pomóc w zastąpieniu tych systemów i powodować ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W ocenie tej stwierdzono zatem, że spełniono co najmniej jeden z odnośnych warunków wskazanych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie, że ogólny negatywny wpływ na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów wynikający z zastąpienia sześciowartościowego chromu w zastosowaniach objętych wnioskiem o przyznanie wyłączenia prawdopodobnie przeważy nad ogólnymi korzyściami dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami wymagane w art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej. |
(7) | Maksymalne stężenie sześciowartościowego chromu wynoszące 0,7 % masy w roztworze czynnika chłodniczego uznaje się za wystarczające w odniesieniu do wnioskowanego wyłączenia. |
(8) | Wprowadzenie do obrotu, umożliwiając ich stosowanie, oraz stosowanie substancji wymienionych w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (3) podlega wymogowi uzyskania zezwolenia na mocy tego rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono szereg związków sześciowartościowego chromu, w tym chromian sodu. Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 i dyrektywa 2011/65/UE stosuje się, nie naruszając wzajemnie ich przepisów. Stosowanie związku sześciowartościowego chromu wymienionego w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i wprowadzenie go do obrotu, umożliwiając jego stosowanie, podlega zezwoleniu na mocy tego rozporządzenia. Przyznanie wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE nie wpływa na wspomniany wymóg uzyskania zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ani też udzielenie zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie ma wpływu na konieczność uzyskania wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE. Nie stwierdzono powodów, dla których przyznanie wnioskowanego wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE obniżyłoby poziom ochrony środowiska i zdrowia przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. |
(9) | Należy zatem przyznać wnioskowane wyłączenie, uwzględniając objęte nim zastosowania w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 1. |
(10) | Przewiduje się, że prace badawcze mające na celu znalezienie możliwości zmniejszenia zawartości sześciowartościowego chromu lub zastąpienia bądź wyeliminowania jego stosowania będą trwały ponad 5 lat. W związku z tym należy przyznać wnioskowane wyłączenie do dnia 31 grudnia 2026 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2023 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 września 2023 r.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88.
(2) Study to assess requests for renewal of 12 exemptions to Annex IV of Directive 2011/65/EU. Review of request for amendment of exemption III-9: final report [Badanie na potrzeby oceny wniosków o przedłużenie 12 wyłączeń przewidzianych w załączniku IV do dyrektywy 2011/65/UE. Przegląd wniosku o zmianę wyłączenia III-9: sprawozdanie końcowe].
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE dodaje się pozycję 9a)-III w brzmieniu:
„9a)-III | Do 0,7 % w/w sześciowartościowego chromu stosowanego jako środek antykorozyjny w płynie roboczym w obiegu zamkniętym ze stali węglowej w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła do ogrzewania pomieszczeń i podgrzewania wody | Dotyczy kategorii 1 i wygasa dnia 31 grudnia 2026 r.". |