Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-14
Wersja aktualna od 2023-02-14
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/163
z dnia 18 stycznia 2023 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości DDT i oksatiapiproliny w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) oksatiapiproliny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości DDT określono w załączniku II i w części B załącznika III do tego rozporządzenia, w zależności od produktu. |
(2) | Na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowej w odniesieniu do oksatiapiproliny stosowanej w Stanach Zjednoczonych na powierzchni borówek amerykańskich. Wnioskodawca przedstawił dane wskazujące, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianej uprawie w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższego NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tego towaru do Unii. |
(3) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. |
(4) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP (2). Urząd przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości. |
(5) | Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiana NDP, o którą wystąpił wnioskodawca, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnego produktu nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej. |
(6) | Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowana zmiana NDP spełnia wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(7) | Substancja czynna DDT jest trwałym zanieczyszczeniem organicznym (TZO), w związku z czym wprowadzanie do obrotu i stosowanie zawierających ją środków ochrony roślin zostało zakazane dyrektywą Komisji 83/131/EWG (3). Mimo że DDT nie jest już stosowany w Unii, nadal można go jednak wykryć na bardzo niskim poziomie w niektórych produktach roślinnych i zwierzęcych ze względu na jego trwałość w środowisku. W związku z tym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 149/2008 (4) określono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości DDT we wszystkich produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. W rozporządzeniu tym ustalono NDP dla towarów pochodzących od świń (w tym dzików utrzymywanych w warunkach fermowych) na poziomie 1 mg/kg, a NDP dla dzikich zwierząt lądowych (w tym dzików) na poziomie 0,05 mg/kg. |
(8) | Urząd przekazał Komisji dane z monitorowania obejmujące lata 2016-2020, z których wynika, że pozostałości DDT występują u produktów z dzików na poziomach wyższych niż obecny NDP dla dzikich zwierząt lądowych, ale w tym samym rządzie wielkości co obecny NDP dla świń. Na podstawie tych najnowszych danych z monitorowania, które odzwierciedlają utrzymujące się poziomy w środowisku, oraz w celu umożliwienia spójnego egzekwowania przepisów przez państwa członkowskie należy dostosować obowiązujący NDP dotyczący DDT u dzików do NDP tej substancji u świń. |
(9) | W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu.
„Reasoned Opinion on the setting of an import tolerance for oxathiapiprolin in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do oksatiapiproliny w borówkach amerykańskich). Dziennik EFSA 2022;20(5):7347.
(3) Dyrektywa Komisji (83/131/EWG z dnia 14 marca 1983 r. zmieniająca załącznik do dyrektywy Rady 79/117/EWG zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne (Dz.U. L 91 z 9.4.1983, s. 35).
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 149/2008 z dnia 29 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie załączników II, III i IV ustalających najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla produktów wymienionych w załączniku I do wymienionego rozporządzenia (Dz.U. L 58 z 1.3.2008, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące DDT i oksatiapiproliny otrzymują brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w załączniku III część B kolumna dotycząca DDT otrzymuje brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
((*)) Wskazuje granicę oznaczalności.
((**)) Kombinacja pestycydu-numeru kodu, dla której stosuje się NDP określony w załączniku III część B.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
((*)) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.