Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 21 str. 3
Wersja aktualna od 2023-02-12
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 21 str. 3
Wersja aktualna od 2023-02-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/145

z dnia 18 stycznia 2023 r.

w sprawie uchylenia dyrektywy Rady 89/629/EWG

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. (3) w sprawie lepszego stanowienia prawa Parlament Europejski, Rada i Komisja potwierdziły swoje wspólne zobowiązanie do uaktualnienia i uproszczenia ustawodawstwa Unii.

(2)

W dyrektywie Rady 89/629/EWG (4) przewidziano, że samoloty, które nie spełniały odpowiednich norm dotyczących emisji hałasu określonych w tej dyrektywie, mogły nadal być eksploatowane, jeśli zostały one już wpisane do krajowego rejestru państwa członkowskiego. Zawierała ona jednak przepis zabraniający wpisywania nowych samolotów do rejestru: po wejściu w życie tej dyrektywy nie było już możliwe dokonywanie nowych rejestracji takich samolotów.

(3)

Dyrektywa 2006/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (5) wprowadziła zasadę całkowitego wycofania wszystkich samolotów, które nie spełniały odpowiednich norm dotyczących emisji hałasu, w tym samolotów objętych uprzednio dyrektywą 89/629/EWG, bez względu na to, czy były one zarejestrowane. W rezultacie przedmiotowe samoloty nie mogły już latać w przestrzeni powietrznej Unii i musiały zostać wykreślone z krajowych rejestrów państw członkowskich.

(4)

W związku z tym dyrektywa 89/629/EWG zdezaktualizowała się i należy ją uchylić,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Dyrektywa 89/629/EWG traci moc.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 18 stycznia 2023 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

Przewodnicząca

R. METSOLA

W imieniu Rady

Przewodnicząca

J. ROSWALL


(1) Opinia z dnia 26 października 2022 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2022 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 19 grudnia 2022 r.

(3) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.

(4) Dyrektywa Rady 89/629/EWG z dnia 4 grudnia 1989 r. w sprawie ograniczenia emisji hałasu z cywilnych poddźwiękowych samolotów odrzutowych (Dz.U. L 363 z 13.12.1989, s. 27).

(5) Dyrektywa 2006/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie określenia zasad wykonywania operacji przez samoloty objęte częścią II rozdział 3 tom 1 załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wydanie 2 (1988 rok) (Dz.U. L 374 z 27.12.2006, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00