ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/147
z dnia 20 stycznia 2023 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyromazyny, topramezonu i triflumizolu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyromazyny, topramezonu i triflumizolu zostały określone w załączniku II i części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w zależności od produktu. |
(2) | Zatwierdzenie cyromazyny jako substancji czynnej w środkach ochrony roślin wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Cyromazyna jest jednak również substancją farmakologicznie czynną w weterynaryjnych produktach leczniczych, a NDP tej substancji w produktach owczych (z wyjątkiem mleka) określono na podstawie zaleceń Europejskiej Agencji ds. Oceny Produktów Leczniczych (2) zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 37/2010 (3). Te NDP należy utrzymać na istniejących poziomach tak, aby obejmowały narażenie związane ze stosowaniem w weterynaryjnych produktach leczniczych u owiec. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów należy skreślić odpowiednie NDP określone w odniesieniu do cyromazyny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia. |
(3) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd") przeprowadził ocenę ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącą substancji czynnej topramezon w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę w 2014 r. (4). W 2020 r. wycofano wszystkie wnioski o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej topramezon, a procedura odnowienia zakończyła się niezatwierdzeniem topramezonu (5). Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających topramezon zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do topramezonu w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia. |
(4) | Zatwierdzenie triflumizolu wygasło w dniu 30 czerwca 2020 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających triflumizol zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do triflumizolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia. |
(5) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny. |
(6) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione. |
(7) | W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(8) | W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. |
(9) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przystosowanie się do spełnienia wymogów wynikających ze zmiany NDP. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III, i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed dniem 12 sierpnia 2023 r.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się sześć miesięcy od dnia wejścia życie niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdanie podsumowujące Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych. Europejska Agencja ds. Oceny Produktów Leczniczych, Weterynaryjnych Produktów Leczniczych i Inspekcji. EMEA/MRL/606/99-Final. Czerwiec 1999.
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 37/2010 z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie substancji farmakologicznie czynnych i ich klasyfikacji w odniesieniu do maksymalnych limitów pozostałości w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 15 z 20.1.2010, s. 1).
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, 2014. „Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance topramezone" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej topramezon). Dziennik EFSA 2014;12(2):3540. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2014.3540.
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/79 z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie niezatwierdzenia substancji czynnej topramezon zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 29 z 28.1.2021, s. 8).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku III część A skreśla się kolumnę dotyczącą topramezonu; |
3) | w załączniku V dodaje się kolumny dotyczące topramezonu i triflumizolu w brzmieniu: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
((*)) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
((*)) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00