Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-27
Wersja aktualna od 2022-12-27
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2022/2572
z dnia 19 grudnia 2022 r.
za pomocą której zwraca się ona do Komisji o przedłożenie analizy uzupełniającej ocenę skutków wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, i o zaproponowanie kolejnych działań, w stosownych przypadkach i w zależności od wyników analizy
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W swoich konkluzjach w sprawie strategii „od pola do stołu" z 19 października 2020 r. Rada przyjęła do wiadomości cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów określone w strategii i podkreśliła potrzebę podjęcia wysiłków ze strony państw członkowskich i wszystkich zainteresowanych stron oraz potrzebę intensywnej współpracy i konsultacji, aby osiągnąć ten cel. |
(2) | Rada z zadowoleniem przyjęła również cel Komisji, którym jest ograniczenie negatywnych skutków stosowania środków ochrony roślin dla środowiska, np. wspieranie rozwoju bardziej kompleksowych podejść do ochrony roślin w oparciu o zasady integrowanej ochrony roślin, i podkreśliła w związku z tym znaczenie zapewnienia odpowiednich i naukowo uzasadnionych środków integrowanej ochrony roślin oraz propagowania stosowania zrównoważonych alternatywnych środków i metod ochrony roślin. |
(3) | Ponadto przywołała porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (1) i wezwała Komisję, by wnioski ustawodawcze opierała na dokładnych ocenach skutków. Uznała to za konieczne, aby zapewnić zgodność i spójność między środkami przewidzianymi w strategii „od pola do stołu" a powiązanymi politykami i strategiami Unii. Rada podkreśliła również, że w odniesieniu do realizacji celów i środków zaproponowanych w strategii „od pola do stołu" odpowiednią uwagę należy zwrócić na gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar zrównoważonych systemów żywnościowych, z uwzględnieniem konkurencyjności unijnego sektora rolnictwa i powiązanych z nim sektorów. |
(4) | W dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 (2). Wniosek ma na celu zapewnienie ambitnego podejścia z myślą o wychodzeniu naprzeciw rosnącym obawom społecznym dotyczącym stosowania pestycydów i związanego z nimi ryzyka oraz ich wpływu na środowisko i zdrowie ludzi. Zawiera on nowe przepisy dotyczące stosowania pestycydów, alternatywnych niechemicznych technik zwalczania szkodników oraz integrowanej ochrony roślin. We wniosku wprowadzono prawnie wiążące unijne cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów o 50 % i ograniczenia zagrożenia związanego z pestycydami, a jednocześnie zobowiązano państwa członkowskie do określenia krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania, aby osiągnąć ten ogólny cel. Te cele krajowe mogą odbiegać jedynie od celów unijnych wynoszących 50 % w ramach parametrów określonych w obowiązującym wzorze. |
(5) | Rada jest zaniepokojona faktem, że ocena skutków towarzysząca wnioskowi nie uwzględnia ewentualnego długoterminowego wpływu proponowanego rozporządzenia na bezpieczeństwo żywnościowe w Unii. Obawy te potwierdza dodatkowo fakt, że ocena skutków została zakończona przed wojną w Ukrainie oraz przed kryzysami: energetycznym, nawozowym i cen żywności. Rada uważa zatem, że należy przeprowadzić dodatkową analizę ilościową pewnych 'wskaźników, by ustalić, czy należy dostosować ocenę gospodarczych i społecznych skutków wniosku. W szczególności Rada uważa, że należy przeprowadzić dodatkową analizę dotyczącą produkcji rolnej Unii, przewidywanego spadku plonów w Unii spowodowanego redukcją i ograniczeniem stosowania środków ochrony roślin oraz potencjalnego uzależnienia od przywozu żywności i pasz. Rada jest również zdania, że konieczna byłaby bardziej dogłębna analiza sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw oraz rentowności w całym łańcuchu dostaw. |
(6) | Rada przyjmuje do wiadomości dokument roboczy Komisji z dnia 15 listopada 2022 r. dotyczący definicji i zakresu przepisów dotyczących obszarów wrażliwych we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i jej sugestię, by ograniczyć zakres tych obszarów, aby zapewnić wykonalność zakazu lub częściowego zakazu stosowania chemicznych środków ochrony roślin na tych obszarach, a w szczególności propozycję wyłączenia obszarów wrażliwych na azotany z definicji obszarów wrażliwych. Rada jest jednak zdania, że nadal konieczne będą dalsze dane i analiza wpływu takich środków na obszary, które można uznać za wrażliwe, jak również na obszary leśne. |
(7) | Rada pragnie kontynuować bez zbędnej zwłoki analizę różnych aspektów technicznych wniosku, jednak w związku z powyższym uważa, że konieczne jest przeprowadzenie analizy w celu uzupełnienia istniejącej oceny skutków wniosku, zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa, w szczególności jego ust. 12, 13 i 16, a także jego ust. 10 dotyczącym stosowania art. 241 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Rada zwraca się do Komisji, by jak najszybciej przedłożyła - w celu ułatwienia trwającego procesu ustawodawczego - nie później jednak niż do dnia 28 czerwca 2023 r. analizę uzupełniającą istniejącą ocenę skutków wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2115 w odniesieniu do następujących aspektów:
a) | ilościowego wpływu wniosku Komisji na produkcję żywności w Unii, w szczególności poprzez ilościowe określenie wpływu na plony w odniesieniu do głównego rodzaju odpowiednich upraw i produktów roślinnych w ujęciu indywidualnym, przy jednoczesnym uwzględnieniu - w kontekście ustalania krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania - szczególnych warunków w państwach członkowskich, w tym różnych regionów klimatycznych; |
b) | analizy skutków wniosku Komisji na dostępność żywności i paszy w Unii, ocenianej na podstawie głównych rodzajów podstawowych produktów spożywczych i paszowych, oraz możliwości zwiększenia się zależności od przywozu żywności i pasz w przypadku głównych rodzajów upraw oraz wpływu na wywóz żywności i produktów paszowych z Unii; |
c) | potencjalnego wpływu na ceny żywności i pasz w ujęciu ogólnym, a w szczególności na podstawowe produkty spożywcze, związany ze skutkami, o których mowa w lit. a); |
d) | ilościowych skutków zwiększonego obciążenia administracyjnego dla konkurencyjności i rentowności małych i średnich gospodarstw rolnych; |
e) | dostępności alternatyw dla środków ochrony roślin oraz potencjalnego zwiększonego ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się organizmów szkodliwych w Unii ze względu na ograniczoną dostępność alternatywnych środków łagodzenia tego ryzyka; |
f) | ilościowego określenia wpływu zakazu stosowania środków ochrony roślin na obszarach wrażliwych określonych w art. 3 ust. 16 wniosku, w szczególności na obszarach wykorzystywanych przez ogół społeczeństwa i w osiedlach ludzkich; |
g) | ilościowego określenia wpływów proponowanego ograniczenia dotyczącego stosowania środków ochrony roślin na drzewostany i bioróżnorodność zależną od lasów. |
2. Rada zwraca się do Komisji, by zaproponowała wszelkie działania następcze uzasadnione w świetle wyników analizy.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. SÍKELA
(1) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1).