Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-30
Wersja aktualna od 2022-12-30
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2567
z dnia 13 października 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (1), w szczególności jego art. 70,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/274 (2) ustanowiono przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do w szczególności do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień. |
(2) | System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 (3), a zmiany te powinny zostać odzwierciedlone w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274. |
(3) | Państwa członkowskie mogą obecnie obliczać powierzchnię udostępnianą każdego roku do celów zezwoleń na nowe nasadzenia albo na podstawie całkowitej powierzchni obsadzonej winoroślą, mierzonej na dzień 31 lipca poprzedniego roku, albo na podstawie danych historycznych z uwzględnieniem całkowitej powierzchni faktycznie obsadzonej winoroślą w dniu 31 lipca 2015 r., powiększonej o obszar odpowiadający obszarowi objętemu przyznanymi producentom prawami do sadzenia, które w dniu 1 stycznia 2016 r. były dostępne do celów przekształcenia w zezwolenia. Państwa członkowskie podają do wiadomości publicznej, która z dwóch opcji została wybrana na dany rok. |
(4) | W przypadku gdy państwa członkowskie postanowią stosować na szczeblu krajowym odsetek niższy niż maksymalny 1 % lub ograniczyć wydawanie zezwoleń na szczeblu regionalnym, muszą one uwzględnić zalecenia przedstawione przez uznane organizacje zawodowe działające w sektorze wina, przez zainteresowane grupy producentów lub przez inne rodzaje organizacji zawodowych uznanych na podstawie ustawodawstwa danego państwa członkowskiego. Aby dać właściwym organom czas na przeanalizowanie tych zaleceń przed podjęciem ostatecznej decyzji, państwa członkowskie powinny być upoważnione do wyznaczenia terminu przedstawiania zaleceń. W celu zapewnienia przejrzystości przedstawione zalecenia powinny zostać podane do wiadomości publicznej. |
(5) | Państwa członkowskie mogą ustalać kryteria kwalifikowalności i kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274, nie tylko na poziomie krajowym, ale również regionalnym. |
(6) | Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, obejmuje obecnie ochronę zasobów genetycznych winorośli. Państwa członkowskie pragnące zastosować kryterium ochrony zasobów genetycznych powinny z dużym wyprzedzeniem przed procesem składania wniosku sporządzić i podać do wiadomości publicznej wykaz kwalifikujących się odmian. |
(7) | Zmiana kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, polegająca na przesunięciu nacisku z ewentualnego przyszłego wzrostu konkurencyjności gospodarstwa na dowód świadczący o większej oszczędności kosztowej lub konkurencyjności, lub obecności na rynkach w przeszłości musi również zostać odzwierciedlona w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274. |
(8) | Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostało zaktualizowane w celu wyjaśnienia, że - w przypadku przedsiębiorstw mieszanych - aby ustalić, czy gospodarstwo nie przekracza progu dla małych i średnich gospodarstw, należy brać pod uwagę jedynie powierzchnię działek winnicy. |
(9) | Art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 daje państwom członkowskim możliwość udzielania zezwoleń na nasadzenia w odniesieniu do obszaru objętego prawami do sadzenia, które kwalifikowały się do przekształcenia w zezwolenia na nasadzenia, ale nie zostały przekształcone w zezwolenia do dnia 31 grudnia 2022 r. Przedmiotowe obszary należy zgłaszać Komisji, a państwa członkowskie powinny mieć możliwość dodawania ich w części lub w całości do zezwoleń na nowe nasadzenia w latach 2023, 2024 i 2025. Rozłożenie udzielania tych zezwoleń na okres trzech lat umożliwia państwom członkowskim uwzględnienie sytuacji rynkowej i rozłożenie wzrostu powierzchni na kilka lat. Może to zapobiec nagłemu wzrostowi nowych nasadzeń, co mogłoby prowadzić do tarć rynkowych w związku z nakładami niezbędnymi na zakładanie nowych winnic oraz w związku z wprowadzaniem nowych winorośli do produkcji. |
(10) | Zjednoczone Królestwo nie jest już państwem członkowskim Unii i w związku z tym nie może już być zobowiązane do przedkładania próbek do analitycznej bazy danych izotopowych, o której mowa w art. 39 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 (4), i w związku z tym należy je usunąć z wykazu państw członkowskich zawartego w części II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274. |
(12) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/274 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 3 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 3 Wcześniejsze decyzje dotyczące obszarów, które mają być udostępnione pod nowe nasadzenia 1. Jeżeli państwa członkowskie postanawiają ograniczyć łączną powierzchnię udostępnioną pod nowe nasadzenia przyznawaną w formie zezwoleń zgodnie z art. 63 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, podają one takie decyzje do wiadomości publicznej, wraz z uzasadnieniem, do dnia 1 marca danego roku; w swojej decyzji informują również, czy obliczają one łączną powierzchnię udostępnioną pod nowe nasadzenia zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. a) czy zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. 2. Państwa członkowskie mogą ustalić termin przedstawienia zaleceń od organizacji zawodowych lub zainteresowanych grup producentów, o których mowa w art. 65 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, aby zapewnić by zalecenia te były przedstawiane z wyprzedzeniem umożliwiającym ich przeanalizowanie przed podjęciem przez zainteresowane państwo członkowskie decyzji, o której mowa w ust. 1, dotyczącej ograniczenia łącznej powierzchni udostępnionej pod nowe nasadzenia. Zalecenia są również podawane do wiadomości publicznej."; |
2) | art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Jeżeli państwa członkowskie zamierzają stosować kryteria pierwszeństwa, o których mowa w ust. 2 lit. b) pkt (ii), określają one, które z tych kryteriów pierwszeństwa będą stosowane i czy będą stosowane na szczeblu krajowym czy regionalnym. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że każde z wybranych kryteriów pierwszeństwa będzie mieć inne znaczenie. Takie decyzje umożliwią państwom członkowskim ustanowienie rankingu indywidualnych wniosków na poziomie krajowym lub regionalnym w odniesieniu do przyznawania liczby hektarów na podstawie ust. 2 lit. b) pkt (ii), w oparciu o zgodność tych wniosków z wybranymi kryteriami pierwszeństwa."; |
3) | w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | w art. 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „3. W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o udostępnieniu zezwoleń na podstawie art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oprócz 1 % całkowitego obszaru obsadzonego winoroślą, jak przewidziano w art. 63 ust. 1 tego rozporządzenia, powiadamiają one Komisję o obszarze objętym tymi dodatkowymi zezwoleniami do dnia 1 marca w latach 2023, 2024 i 2025."; |
5) | w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
7) | w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
8) | w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274 z dnia 11 grudnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień dokumentów towarzyszących i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/561 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 60).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 z dnia 2 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina i (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 262).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 z dnia 11 grudnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikowania zgłoszonych informacji, oraz uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i kar, zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008, (WE) nr 606/2009 i (WE) nr 607/2009 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 436/2009 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/560 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Część B załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 otrzymuje brzmienie:
„B. PRZYDZIAŁ WEDŁUG KRYTERIUM PIERWSZEŃSTWA
Część całkowitej liczby hektarów udostępnionej na nowe nasadzenia, którą państwa członkowskie zdecydowały się przydzielić na poziomie krajowym lub regionalnym zgodnie z kryteriami pierwszeństwa, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) pkt (ii), jest rozdzielana pomiędzy poszczególne kwalifikujące się wnioski w następujący sposób:
a) | państwa członkowskie dokonują wyboru kryteriów pierwszeństwa na szczeblu krajowym lub regionalnym i mogą nadać wszystkim wybranym kryteriom takie samo znaczenie lub przypisać im różną wagę. Państwa członkowskie mogą zastosować takie zróżnicowanie wagi kryteriów w sposób jednolity na szczeblu krajowym lub zmienić je w zależności od obszaru na terytorium państwa członkowskiego. W przypadku gdy państwa członkowskie nadają to samo znaczenie wszystkim kryteriom wybranym na szczeblu krajowym lub regionalnym, wartość jeden (1) jest powiązana z każdym z nich. Jeżeli państwa członkowskiego nadają kryteriom wybranym na szczeblu krajowym lub regionalnym różną wagę, wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów, a suma wszystkich indywidualnych wartości musi być zawsze równa jeden (1). Jeżeli waga tych kryteriów jest różna w zależności od regionu na terytorium państwa członkowskiego, indywidualna wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów w odniesieniu do każdego regionu. W tym przypadku suma wszystkich indywidualnych wartości wagi kryteriów wybranych dla każdego z tych regionów musi zawsze być równa jeden (1). |
b) | państwa członkowskie oceniają indywidualnie każdy kwalifikujący się wniosek na podstawie jego zgodności z wybranymi kryteriami pierwszeństwa. W celu dokonania oceny stopnia zgodności z każdym z kryteriów pierwszeństwa państwa członkowskie ustanawiają jednolitą skalę na szczeblu krajowym lub regionalnym, na podstawie której przyznają one określoną liczbę punktów każdemu wnioskowi w odniesieniu do każdego z tych kryteriów. |
c) | jednolita skala wstępnie określa liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od poziomu zgodności z każdym z kryteriów, precyzując także liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od każdego elementu każdego konkretnego kryterium. |
d) | państwa członkowskie ustalają klasyfikację indywidualnych wniosków na szczeblu krajowym lub regionalnym na podstawie całkowitej liczby punktów przyznanych każdemu wnioskowi w zależności od zgodności lub poziomu zgodności, o którym mowa odpowiednio w lit. b), oraz - w stosownych przypadkach - znaczenia kryteriów, o których mowa w lit. a). W tym celu stosują one następujący wzór: Pt = W 1 × Pt 1 + W 2 × Pt 2 + … + W n × Pt n
W odniesieniu do obszarów, na których wartość wagi wynosi zero dla wszystkich kryteriów pierwszeństwa, wszystkie kwalifikujące się wnioski otrzymują w ramach skali maksymalną wartość w zakresie poziomu zgodności. |
e) | państwa członkowskie udzielają zezwoleń poszczególnym wnioskodawcom zgodnie z kolejnością ustaloną w klasyfikacji, o której mowa w lit. d), i do wyczerpania liczby hektarów, które należy rozdzielić w zależności od kryteriów pierwszeństwa. Wnioskodawcy przyznaje się w formie zezwolenia całkowitą liczbę hektarów, o którą składał wniosek, zanim udzieli się zezwolenia kolejnemu w klasyfikacji wnioskodawcy. Jeżeli dostępna liczba hektarów jest wyczerpana w odniesieniu do pozycji w klasyfikacji, w przypadku której kilka wniosków otrzymało taką samą liczbę punktów, pozostałe hektary rozdziela się między te wnioski na zasadzie proporcjonalnej. |
f) | jeżeli wartość graniczna dla określonego regionu lub obszaru kwalifikującego się do korzystania z ChNP lub ChOG lub obszaru niekorzystającego z oznaczenia geograficznego zostaje osiągnięta w trakcie udzielania zezwoleń zgodnie z pkt A i lit. a)-e) niniejszego punktu, żaden dodatkowy wniosek pochodzący z tego regionu lub obszaru nie zostaje pozytywnie rozpatrzony.". |
ZAŁĄCZNIK II
Część II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 otrzymuje brzmienie:
„CZĘŚĆ II
Liczba próbek do pobrania przez państwa członkowskie każdego roku do celów banku danych analitycznych, o którym mowa w art. 27 ust. 3
- | 30 próbek w Bułgarii, |
- | 20 próbek w Czechach, |
- | 200 próbek w Niemczech, |
- | 50 próbek w Grecji, |
- | 200 próbek w Hiszpanii, |
- | 400 próbek we Francji, |
- | 30 próbek w Chorwacji, |
- | 400 próbek we Włoszech, |
- | 10 próbek na Cyprze, |
- | 4 próbki w Luksemburgu, |
- | 50 próbek na Węgrzech, |
- | 4 próbki na Malcie, |
- | 50 próbek w Austrii, |
- | 50 próbek w Portugalii, |
- | 70 próbek w Rumunii, |
- | 20 próbek w Słowenii, |
- | 15 próbek w Słowacji.". |
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części II tabela A otrzymuje brzmienie: „Tabela A Zezwolenia na nowe nasadzenia - Odsetek
Termin przekazania powiadomienia: 1 marca."; |
2) | w części VI uwagi znajdujące się pod tabelą otrzymują brzmienie: „Termin przekazania powiadomienia: 1 listopada Uwaga: Przedmiotowa tabela musi zostać przekazana w odniesieniu do każdego roku winiarskiego (od dnia 1 sierpnia roku n-1 do dnia 31 lipca roku przekazania informacji) do dnia 1 listopada roku następującego po upływie terminu, o którym mowa w art. 68 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, lub terminu ustalonego przez państwo członkowskie zgodnie z art. 10 ust. 1 niniejszego rozporządzenia. Jednak informacje dotyczące okresu od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przekazuje się do dnia 1 marca 2023 r.". |