ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2564
z dnia 16 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (1), w szczególności jego art. 15 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 (2) ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązywał od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. |
(2) | Aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/86 wprowadzono wyłączenie de minimis mające zastosowanie do gatunków dennych. To rozporządzenie delegowane przestało obowiązywać w dniu 31 grudnia 2021 r. Nowe wyłączenie de minimis ustanowiono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2064 (3). Wyłączenie to ustanowiono w odniesieniu do gatunków dennych do dnia 31 grudnia 2023 r., natomiast wyłączenie w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych ramach połowów dennych ustanowiono jedynie do dnia 31 grudnia 2022 r. |
(3) | Chorwacja, Włochy i Słowenia („grupa wysokiego szczebla ADRIATICA") oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta („grupa wysokiego szczebla SUDESTMED") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym. W dniach 1 maja 2022 r. i 6 czerwca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED zwróciły się o przedłużenie wyłączenia de minimis w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonywanych w ramach połowów dennych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2064. Obie grupy przedstawiły również dowody naukowe na poparcie swojego wniosku. |
(4) | Dowody naukowe zostały ocenione przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa („STECF") w dniach 16-20 maja 2022 r. (4). |
(5) | W dniu 8 lipca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły zaktualizowaną rekomendację w sprawie przedłużenia na okres jednego roku wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku. |
(6) | Komisja odnotowuje, że w Morzu Adriatyckim i w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym małe gatunki pelagiczne są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalne koszty postępowania z niezamierzonymi połowami. |
(7) | STECF przyznał, że ogólne zmniejszenie nakładu połowowego włoków dennych oraz ustanowienie obszarów ograniczonych połowów w celu trwałego zamknięcia połowów gatunków dennych prawdopodobnie zmniejszyłoby wielkość przyłowów małych gatunków pelagicznych. |
(8) | STECF zauważył także, że połączone podejście de minimis uwzględnione w dowodach naukowych obejmuje szeroką grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym. |
(9) | Wreszcie STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, co byłoby trudne do monitorowania. |
(10) | Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował ponadto nowe wyniki uzyskane w ramach projektu dotyczącego selektywności i stwierdził, że konieczne jest dalsze badanie urządzeń zapewniających selektywność w celu znalezienia równowagi między poprawą selektywności a zminimalizowaniem strat gospodarczych. STECF zauważył wreszcie, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych. |
(11) | Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych. |
(12) | W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). |
(13) | STECF uznał, że wskaźnik odrzutu jest wprawdzie duży dla tych połowów, ale projekty dotyczące selektywności są jeszcze w toku. |
(14) | Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty. |
(15) | Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował trwające badania, które mają zostać zakończone w 2023 r. STECF zauważył ponadto, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych. |
(16) | Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych. |
(17) | W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX). |
(18) | STECF uznał, że chociaż wskaźnik odrzutów jest znaczny w przypadku tych połowów, wielkość połowów jest ograniczona i trwają projekty dotyczące selektywności, które obniżą wskaźnik odrzutów. |
(19) | Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty. |
(20) | W zaktualizowanych dowodach naukowych państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami obecnych programów badawczych, aby ograniczyć niezamierzone połowy, a w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony. |
(21) | Środki będące przedmiotem wniosku są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2064. |
(22) | W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno być jednak stosowane w późniejszym terminie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Wyłączenie de minimis
W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2064 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Do dnia 1 maja 2022 r. i 2023 r. państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Adriatyckim i w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym przedkładają Komisji dodatkowe dane oparte na bieżących projektach i badaniach, a także wszelkie inne istotne informacje naukowe uzasadniające wyłączenie określone w ust. 1 lit. a) pkt (viii) i lit. b) pkt (vii). STECF ocenia te dane i informacje najpóźniej w lipcu 2023 r.". |
Artykuł 2
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/86 z dnia 20 października 2016 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 14 z 18.1.2017, s. 4).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 z dnia 25 sierpnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 9).
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych zaleceń dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-22-05).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00