Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-25
Wersja aktualna od 2022-12-25
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2365
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające wykonawcze standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1801 w odniesieniu do tabel przyporządkowania określających związek między ocenami kredytowymi wystawianymi przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 270e akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1801 (2) określono tabele przyporządkowania odpowiednich ocen kredytowych wszystkich zewnętrznych instytucji oceny wiarygodności kredytowej do stopni jakości kredytowej określonych w części trzeciej tytuł II rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. |
(2) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2401 (3) zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013, zmieniając dostępne metody wykorzystujące oceny kredytowe ECAI oraz liczbę stopni jakości kredytowej określonych w części trzeciej tytuł II rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. |
(3) | Wymogi kapitałowe dla pozycji sekurytyzacyjnych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 mają podlegać tym samym metodom obliczania dla wszystkich instytucji zgodnie z hierarchią metod określoną w art. 254 tego rozporządzenia. Instytucje stosujące metodę opartą na zewnętrznych ratingach powinny obliczać kwoty ekspozycji ważonej ryzykiem na podstawie 18 stopni jakości kredytowej w odniesieniu do długoterminowych zewnętrznych ocen kredytowych, jak określono w art. 263 i 264 tego rozporządzenia, co wprowadza wyższy stopień szczegółowości i wrażliwości na ryzyko. |
(4) | Konieczne jest zatem zaktualizowanie tabel przyporządkowania określających związek w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1801 w celu odzwierciedlenia nowej struktury stopni jakości kredytowej określonych w zmienionym rozporządzeniu (UE) nr 575/2013. |
(5) | Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1801 dwie ECAI rozszerzyły swoje oceny kredytowe na instrumenty sekurytyzacyjne. Należy zatem zapewnić przyporządkowania odpowiednim ECAI. |
(6) | Od momentu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1801 zarejestrowano jedną dodatkową agencję ratingową posiadającą metodykę i procesy konieczne do wydawania ocen kredytowych w odniesieniu do instrumentów sekurytyzacyjnych zgodnie z art. 14-18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 (4), natomiast w odniesieniu do jednej ECAI, dla której w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1801 ustanowiono przyporządkowania, rejestrację wycofano. Ponieważ art. 270e rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wymaga określenia przyporządkowania w odniesieniu do wszystkich ECAI, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1801 powinno zostać zmienione w celu ustanowienia przyporządkowania dla tej nowo zarejestrowanej ECAI. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1801. |
(8) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. |
(9) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (5), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1801 wprowadza się następujące zmiany:
1) | uchyla się art. 1; |
2) | art. 2 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 2 Tabele przyporządkowania według metody opartej na zewnętrznych ratingach W załączniku II do niniejszego rozporządzenia ustanawia się przyporządkowanie kategorii ratingowych wystawianych przez poszczególne zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do pozycji sekurytyzacyjnych podlegających metodzie opartej na zewnętrznych ratingach do stopni jakości kredytowej, określonych w art. 263 i 264 rozporządzenia (UE) nr 575/2013."; |
3) | uchyla się załącznik I; |
4) | załącznik II zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1801 z dnia 11 października 2016 r. w sprawie ustanowienia wykonawczych standardów technicznych dotyczących przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej w odniesieniu do sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 27).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2401 z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
ZAŁĄCZNIK
"ZAŁĄCZNIK II
Tabele przyporządkowania do celów art. 2
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
A.M. Best (EU) Rating Services B.V. | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego emisji | ||||||||||||||||||
| aaa(sf) | aa+(sf) | aa(sf) | aa-(sf) | a+(sf) | a(sf) | a-(sf) | bbb+(sf) | bbb(sf) | bbb-(sf) | bb+(sf) | bb(sf) | bb-(sf) | b+(sf) | b(sf) | b-(sf) | ccc+(sf), ccc(sf), ccc-(sf) | Poniżej ccc-(sf) |
Skala krótkoterminowego ratingu emisji | ||||||||||||||||||
| AMB-1+(sf), AMB-1(sf) | AMB-2(sf) | AMB-3(sf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej AMB-3(sf) |
ARC Ratings S.A. | ||||||||||||||||||
Skala średnioterminowego i długoterminowego ratingu emisji | ||||||||||||||||||
| AAASF | AA+SF | AASF | AA-SF | A+SF | ASF | A-SF | BBB+SF | BBBSF | BBB-SF | BB+SF | BBSF | BB-SF | B+SF | BSF | B-SF | CCC+SFCCCSF, CCC-SF | Poniżej CCC-SF |
Skala krótkoterminowego ratingu emisji | ||||||||||||||||||
| A-1+SF, A-1 SF | A-2SF | A-3SF |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej A-3SF |
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
Axesor Risk Management S.L. | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego finansowania strukturyzowanego | ||||||||||||||||||
| AAA(sf) | AA+(sf) | AA(sf) | AA-(sf) | A+(sf) | A(sf) | A-(sf) | BBB+(sf) | BBB(sf) | BBB-(sf) | BB+(sf) | BB(sf) | BB-(sf) | B+(sf) | B(sf) | B-(sf) | CCC+(sf),CCC(sf), CCC-(sf) | Poniżej CCC-(sf) |
Creditreform Rating AG | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| AAAsf | AA+sf | AAsf | AA-sf | A+sf | Asf | A-sf | BBB+sf | BBBsf | BBB-sf | BB+sf | BBsf | BB-sf | B+sf | Bsf | B-sf | CCCsf | Poniżej CCCsf |
DBRS Ratings GmbH | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu zobowiązań | ||||||||||||||||||
| AAA(sf) | AA(high)(sf) | AA(sf) | AA(low)(sf) | A(high)(sf) | A(sf) | A(low)(sf) | BBB(high)(sf) | BBB(sf) | BBB(low)(sf) | BB(high)(sf) | BB(sf) | BB(low)(sf) | B(high)(sf) | B(sf) | B(low)(sf) | CCC(high)(sf), CCC(sf), CCC(low)(sf) | Poniżej CCC(low)(sf) |
Skala ratingu papierów dłużnych i krótkoterminowego ratingu zadłużenia | ||||||||||||||||||
| R-1(high)(sf), R-1(middle)(sf), R-1(low)(sf) | R-2(high)(sf), R-2(middle)(sf), R-2(low)(sf) | R-3(sf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej R-3(sf) |
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
Fitch Ratings Ireland Limited | ||||||||||||||||||
Skala ratingu długoterminowego | ||||||||||||||||||
| AAASF | AA+SF | AASF | AA-SF | A+SF | ASF | A-SF | BBB+SF | BBBSF | BBB-SF | BB+SF | BBSF | BB-SF | B+SF | BSF | B-SF | CCCSF | Poniżej CCCSF |
Skala ratingu krótkoterminowego | ||||||||||||||||||
| F1+SF, F1 SF | F2SF | F3SF |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej F3SF |
HR Ratings de México, S.A. de C.V. | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| HR AAA (E) | HR AA+ (E) | HR AA (E) | HR AA- (E) | HR A+ (E) | HR A (E) | HR A- (E) | HR BBB+ (E) | HR BBB (E) | HR BBB- (E) | HR BB+ (E) | HR BB (E) | HR BB- (E) | HR B+ (E) | HR B (E) | HR B- (E) | HR C+ (E) | Poniżej HR C+ (E) |
ICAP S.A. | ||||||||||||||||||
Skala globalnego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| AAASF, AAA-SF | AA+SF | AASF | AA-SF | A+SF | ASF | A-SF | BBB+SF | BBBSF | BBB-SF | BB+SF | BBSF | BB-SF | B+SF | BSF | B-SF | CCC+SF, CCCSF, CCC-SF | Poniżej CCC-SF |
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
Japan Credit Rating Agency Ltd | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu emisji | ||||||||||||||||||
| AAA | AA+ | AA | AA- | A+ | A | A- | BBB+ | BBB | BBB- | BB+ | BB | BB- | B+ | B | B- | CCC | Poniżej CCC |
Skala krótkoterminowego ratingu emisji | ||||||||||||||||||
| J-1+, J-1 | J-2 | J-3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej J-3 |
Kroll Bond Rating Agency Europe Limited | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| AAA(sf) | AA+(sf) | AA(sf) | AA-(sf) | A+(sf) | A(sf) | A-(sf) | BBB+(sf) | BBB(sf) | BBB-(sf) | BB+(sf) | BB(sf) | BB-(sf) | B+(sf) | B(sf) | B-(sf) | CCC+(sf), CCC(sf), CCC-(sf) | Poniżej CCC-(sf) |
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| K1+(sf), K1(sf) | K2(sf) | K3(sf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej K3(sf) |
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
Moody's Investors Service | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu globalnego | ||||||||||||||||||
| Aaa(sf) | Aa1(sf) | Aa2(sf) | Aa3(sf) | A1(sf) | A2(sf) | A3(sf) | Baa1(sf) | Baa2(sf) | Baa3(sf) | Ba1(sf) | Ba2 (sf) | Ba3 (sf) | B1 (sf) | B2 (sf) | B3 (sf) | Caa1(sf), Caa2(sf), Caa3(sf) | Poniżej Caa3(sf) |
Skala krótkoterminowego ratingu globalnego | ||||||||||||||||||
| P-1 (sf) | P-2 (sf) | P-3 (sf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej P-3(sf) |
Scope Ratings GmbH | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| AAASF | AA+SF | AASF | AA-SF | A+SF | ASF | A-SF | BBB+SF | BBBSF | BBB-SF | BB+SF | BBSF | BB-SF | B+SF | BSF | B-SF | CCCSF | Poniżej CCCSF |
Skala krótkoterminowego ratingu kredytowego | ||||||||||||||||||
| S-1+SF, S-1SF | S-2 SF | S-3 SF |
|
|
| , |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej S-3 SF |
CQS | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Wszystkie pozostałe |
S&P Global Ratings Europe Limited | ||||||||||||||||||
Skala długoterminowego globalnego ratingu kredytowego emisji | ||||||||||||||||||
| AAA(sf) | AA+(sf) | AA(sf) | AA-(sf) | A+(sf) | A(sf) | A-(sf) | BBB+(sf) | BBB(sf) | BBB-(sf) | BB+(sf) | BB(sf) | BB-(sf) | B+(sf) | B(sf) | B-(sf) | CCC+(sf), CCC(sf), CCC-(sf) | Poniżej CCC-(sf) |
Skala krótkoterminowego globalnego ratingu kredytowego emisji | ||||||||||||||||||
| A-1+(sf), A-1(sf) | A-2(sf) | A-3(sf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Poniżej A-3(sf)" |