DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/2128
z dnia 27 października 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (EBC/2022/37)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 12 ust. 1, art. 18 ust. 1 tiret drugie oraz art. 34 ust. 1 tiret drugie,
uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 1 ust. 4 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Rada Prezesów EBC może w dowolnym czasie zmieniać narzędzia, instrumenty, wymogi, kryteria i procedury realizacji operacji polityki pieniężnej Eurosystemu. |
(2) | W dniu 22 lipca 2019 r., zmierzając do realizacji celu w postaci utrzymania stabilności cen poprzez utrzymanie korzystnych warunków udzielania kredytów bankowych, a tym samym wsparcie akomodacyjnego nastawienia w polityce pieniężnej, Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) (2). Decyzja ta przewiduje przeprowadzenie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) w okresie od września 2019 r. do marca 2021 r. |
(3) | Od czasu przyjęcia decyzji (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) parametry i warunki TLTRO-III zostały kilkakrotnie ponownie skalibrowane w sposób uznany za konieczny i właściwy w świetle istniejących wówczas zagrożeń dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz perspektyw gospodarczych w strefie euro. Korekty te miały miejsce w warunkach dezinflacyjnych, co wymagało wysoce akomodacyjnego nastawienia polityki pieniężnej w celu zapewnienia stabilności cen w średnim okresie. W szczególności, w dniu 12 września 2019 r. - aby utrzymać korzystne warunki udzielania kredytów bankowych, zapewnić sprawną transmisję polityki pieniężnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, oraz aby wesprzeć akomodacyjny nastawienie polityki pieniężnej - Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie niektórych parametrów TLTRO-III, w tym o wydłużeniu terminu zapadalności wszystkich operacji z dwóch do trzech lat oraz zapewnieniu obniżenia mających zastosowanie stóp procentowych. W dniu 12 marca 2020 r., w celu wsparcia kredytowania podmiotów najbardziej dotkniętych rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej koronawirusem (COVID-19), w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie niektórych parametrów TLTRO-III, w tym o zwiększeniu limitu zadłużenia. Ponadto w dniu 30 kwietnia 2020 r., w celu dalszego wspierania udzielania kredytów gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom w obliczu powszechnych zakłóceń gospodarczych i zwiększonej niepewności, Rada Prezesów podjęła decyzję o wprowadzeniu pod pewnymi warunkami dodatkowego tymczasowego obniżenia stóp procentowych stosowanego do wszystkich TLTRO-III (3). 10 grudnia 2020 Rada Prezesów zdecydowała o ponownej rekalibracji warunków TLTRO-III, zmierzającej do utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii i przez to wsparcia dopływu kredytów do wszystkich sektorów gospodarki w celu pobudzenia aktywności gospodarczej i ochrony średniookresowej stabilności cen. W szczególności Rada Prezesów podjęła decyzję o przedłużeniu okresu, w którym obowiązywać będą znacznie korzystniejsze warunki, do czerwca 2022 r., o przeprowadzeniu trzech dodatkowych operacji między czerwcem a grudniem 2021 r. oraz o zwiększeniu całkowitej kwoty, jaką kontrahenci Eurosystemu będą mogli pożyczyć w ramach TLTRO-III. W tamtym momencie Rada Prezesów wskazała, że jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie swoje narzędzia, żeby sprawić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - że inflacja będzie stabilnie zmierzać do docelowego poziomu (4). |
(4) | Operacje TLTRO-III, skorygowane w uzasadnionych przypadkach, odegrały zatem kluczową rolę w utrzymywaniu stabilności cen, w szczególności w dotkliwej fazie pandemii, poprzez zachowanie korzystnych warunków finansowania w warunkach dezinflacyjnych i wspieranie akomodacyjnego kursu polityki pieniężnej niezbędnego do przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla gospodarki i stabilności cen. W tym okresie Europejski Bank Centralny (EBC) przyznał wyjątkowo korzystne warunki finansowania uczestniczącym instytucjom kredytowym za pośrednictwem TLTRO-III w celu utrzymania kredytowania gospodarki realnej w warunkach skrajnych. |
(5) | Szybki i nieoczekiwany wzrost inflacji do bezprecedensowego poziomu od czasu wprowadzenia euro, głównie z powodu niespodziewanie wysokich kosztów energii i braków w dostawach, a także znaczna korekta w górę perspektyw inflacji w średnim okresie od końca 2021 r., wymagają ponownego przeprowadzenia gruntownej oceny odpowiedniego kursu polityki pieniężnej. Ceny energii i surowców gwałtownie wzrosły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wynikające z niej zakłócenia w handlu pogłębiły wąskie gardła w dostawach, zwiększyły niepewność i presję inflacyjną w różnych sektorach. Tak drastycznej zmiany okoliczności nie dało się przewidzieć ani w momencie ustanowienia TLTRO-III, ani w momencie rekalibracji ich warunków, ponieważ wynikała ona w znacznym stopniu ze wstrząsów zewnętrznych. Ta nieoczekiwana i bezprecedensowa zmiana okoliczności, zaostrzona przez skutki gospodarcze rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wymaga dostosowania nastawienia polityki pieniężnej i przekalibrowania wszystkich instrumentów polityki pieniężnej, w tym TLTRO-III. W szczególności Rada Prezesów rozpoczęła przyspieszoną i intensywną na wstępie ścieżkę normalizacji polityki pieniężnej, aby zapewnić stabilizację inflacji na poziomie 2 % w średnim okresie, zgodnie z mandatem EBC w zakresie stabilności cen. Rada Prezesów podjęła decyzję o zaprzestaniu od grudnia 2021 r. zakupu aktywów netto w ramach programu zakupu aktywów i tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii, a następnie o podwyższeniu podstawowych stóp procentowych EBC do chwili obecnej o łącznie 200 punktów bazowych. |
(6) | Chociaż transmisja wzrostu kluczowych stóp procentowych na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w strefie euro przebiega jak dotąd bez zakłóceń, obecne okoliczności wymagają dalszego przyspieszenia transmisji polityki stóp procentowych na warunki finansowania w szerszym ujęciu. Aktualne zasady oprocentowania TLTRO-III oznaczają, że przed dwoma okresami specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2020 r. do 23 czerwca 2022 r. i po tych okresach mająca zastosowanie stopa procentowa jest powiązana ze stopą depozytu w banku centralnym lub stopą podstawowych operacjach refinansujących przez cały okres trwania danej operacji. Spowalnia to normalizację warunków udzielania kredytów przez banki i ogranicza zdolność EBC do realizacji jego mandatu w zakresie stabilności cen. W rzeczywistości dostosowanie stopy TLTRO-III przebiega bardziej stopniowo niż wzrost stóp procentowych. Obecne warunki TLTRO-III oferują zatem bardzo niewiele zachęt dla uczestniczących instytucji kredytowych do wcześniejszej spłaty pozostających do spłaty kwot TLTRO-III. Obecne warunki TLTRO-III przyczyniają się również do utrzymania wyższej kwoty bilansu Eurosystemu, co z kolei stoi w sprzeczności z zamierzoną normalizacją polityki pieniężnej. Wynika to z faktu, że wielkość bilansu banku centralnego jest kluczowym sygnałem świadczącym o stopniu dostosowania polityki pieniężnej do gospodarki i bezpośrednio wpływa na koszty płynności na rynku. Dostosowanie warunków TLTRO-III, usuwające efekt odstraszający uczestników od przedterminowej spłaty pozostających do spłaty kwot TLTRO-III, sprzyjałoby zatem również zmniejszeniu bilansu Eurosystemu, dostosowując go w większym stopniu do obecnego kursu polityki pieniężnej. W związku z tym dostosowanie warunków TLTRO-III ma na celu utrzymanie stabilności cen poprzez przyspieszenie normalizacji warunków finansowania i zmniejszenie bilansu Eurosystemu. |
(7) | W dniu 27 października 2022 r. Rada Prezesów podjęła decyzję [o przyjęciu dodatkowych środków polityki pieniężnej mających na celu zapewnienie terminowego powrotu inflacji do średniookresowego celu EBC wynoszącego 2 %. Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych 27 października 2022 r. jest konieczny i proporcjonalny do wdrożenia nastawienia polityki pieniężnej, które jest odpowiednie do przywrócenia stabilności cen w średnim okresie. W ramach tego pakietu Rada Prezesów podjęła decyzję, że stopę procentową, która ma być stosowana do każdej pozostającej do spłaty TLTRO-III, należy obliczyć w następujący sposób: począwszy od 23 listopada 2022 r. do terminu zapadalności lub terminu wcześniejszej spłaty każdej pozostającej do spłaty TLTRO-III stopa procentowa powinna być indeksowana do mających zastosowanie średnich podstawowych stóp procentowych EBC za ten okres (a nie za okres trwania danej TLTRO-III), tym samym przyczyniając się do ogólnej normalizacji polityki pieniężnej. |
(8) | Uważa się, że powiązanie stopy procentowej TLTRO-III ze średnią stopą depozytu w banku centralnym lub średnią stopą podstawowych operacji refinansujących dla pozostałego terminu zapadalności danej TLTRO-III jest odpowiednie, aby przyspieszyć normalizację warunków finansowania i zmniejszyć bilans Eurosystemu, tak aby osiągnąć cel, jakim jest utrzymanie stabilności cen. Oczekuje się, że środek ten zwiększy koszty finansowania ponoszone przez banki, przyczyniając się w ten sposób do szybkiego przywrócenia stabilności cen w obecnej sytuacji inflacyjnej. Ponadto oczekuje się, że wzrost kosztów finansowania banków wynikający z ponownej kalibracji warunków TLTRO-III będzie miał istotny wpływ na oprocentowanie kredytów. Oczekuje się, że wynikające ze zmian warunków TLTRO-III podwyższenie oprocentowania kredytów bankowych będzie miało znaczący wpływ na spadek inflacji w średnim okresie. Ponadto oczekuje się, że zmiany warunków TLTRO-III wyeliminują czynniki zniechęcające do wcześniejszej spłaty niespłaconych TLTRO-III przez uczestniczące instytucje kredytowe, zmniejszając tym samym bilans Eurosystemu i przyczyniając się do ogólnej normalizacji polityki pieniężnej. |
(9) | Powiązanie stopy procentowej TLTRO-III ze średnią stopą depozytu w banku centralnym lub średnią stopą podstawowych operacji refinansujących dla pozostałego terminu zapadalności danej TLTRO-III nie wykracza poza to, co jest konieczne. Nie istnieją mniej inwazyjne, a jednocześnie równie skuteczne środki polityki pieniężnej służące osiągnięciu celu, jakim jest zarówno normalizacja warunków finansowania, jak i zmniejszenie bilansu Eurosystemu. Ponadto pożądany postęp w kierunku zaostrzenia warunków monetarnych i finansowych, które może zostać osiągnięte dzięki korekcie oprocentowania TLTRO-III, nie mógłby zostać skuteczniej osiągnięty w drodze podwyżek stóp procentowych. |
(10) | Wszelkie potencjalne niekorzystne skutki, jakie proponowane zmiany mogą mieć dla uczestniczących instytucji kredytowych, są łagodzone poprzez utrzymanie obowiązującego obecnie korzystnego oprocentowania do dnia 22 listopada 2022 r., poprzez wprowadzenie dodatkowych terminów wcześniejszej spłaty, w których instytucje te mogą spłacić pozostające do spłaty kwoty TLTRO-III, poprzez zapewnienie instytucjom wystarczającego czasu na ponowne rozważenie swojego koszyka finansowania przed wejściem w życie proponowanych zmian, oraz poprzez dalsze oferowanie stopy procentowej dla TLTRO-III, która nawet po zmianie jest korzystna w porównaniu z rynkowymi wariantami finansowania. Należy zatem utrzymać istniejący sposób obliczania stóp procentowych przez okres od daty rozliczenia danej TLTRO-III do dnia 22 listopada 2022 r. Ponadto należy wprowadzić trzy dodatkowe terminy dobrowolnej przedterminowej spłaty, tak aby zapewnić uczestnikom TLTRO-III dodatkowe możliwości wypowiedzenia lub zmniejszenia kwoty odpowiedniej TLTRO-III przed terminem zapadalności. |
(11) | Biorąc pod uwagę znaczenie celu, jakim jest utrzymanie stabilności cen, zmiana oprocentowania TLTRO-III tak szybko, jak to możliwe, oraz bez środków przejściowych, ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia zamierzonych celów polegających na przyspieszeniu normalizacji warunków finansowania i zmniejszeniu bilansu Eurosystemu. Przyjęcie środków przejściowych sprawiłoby, że zmiany zmierzające do normalizacji warunków udzielania kredytów byłyby mniej skuteczne, utrzymałoby warunki zniechęcające do wcześniejszych dobrowolnych spłat oraz groziłoby rozmyciem przekazywanego sygnału co do kierunku prowadzonej polityki. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym. |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zmiany
W decyzji (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | art. 5 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 5 Stopa procentowa 1. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach pierwszych siedmiu TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie specjalnego okresu referencyjnego nie jest niższa niż ich referencyjna kwota kredytów netto oraz których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest niższa niż ich referencyjna kwota kredytów netto, oblicza się - z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 6 ust. 3a - w następujący sposób:
2. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach pierwszych siedmiu TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie specjalnego okresu referencyjnego oraz dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest niższa niż ich referencyjna kwota kredytów netto, ale których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie drugiego okresu referencyjnego jest wyższa niż ich referencyjna kwota kredytów netto, oblicza się w następujący sposób:
3. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach pierwszych siedmiu TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie drugiego okresu referencyjnego, specjalnego okresu referencyjnego oraz dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest niższa niż ich referencyjna kwota kredytów netto, oblicza się w następujący sposób:
3a. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach pierwszych siedmiu TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest co najmniej równa ich referencyjnej kwocie kredytów netto, oblicza się w następujący sposób, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 6 ust. 3b:
3b. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach ósmej lub kolejnych TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest co najmniej równa ich referencyjnej kwocie kredytów netto, oblicza się w następujący sposób, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 6 ust. 3b:
3c. Stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych w ramach ósmej lub kolejnych TLTRO-III przez uczestników, których kwota netto kwalifikowanych kredytów w czasie dodatkowego specjalnego okresu referencyjnego jest niższa niż ich referencyjnej kwocie kredytów netto, oblicza się w następujący sposób:
4. Szczegółowe informacje dotyczące obliczania stopy procentowej zawarte są w załączniku I. Ostateczne stopy procentowe oraz dane dotyczące ich obliczenia podlegają przekazaniu uczestnikom zgodnie z orientacyjnym kalendarzem TLTRO-III opublikowanym na stronie internetowej EBC. 5. Odsetki są regulowane z dołu, odpowiednio, w momencie wymagalności danej operacji TLTRO-III lub w momencie wcześniejszej spłaty przewidzianej w art. 5a. 6. Jeżeli w związku z zastosowaniem środków, którymi dysponuje KBC na podstawie postanowień umownych lub normatywnych, uczestnik jest zobowiązany do spłaty niespłaconych kwot wynikających z jednej z pierwszych siedmiu TLTRO-III przed przekazaniem temu uczestnikowi danych o odsetkach odnoszących się do drugiego i specjalnego okresu referencyjnego, stopa procentowa mająca zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika w ramach każdej z pierwszych siedmiu TLTRO-III i podlegających obowiązkowym spłatom, jest równa: a) w okresie specjalnej stopy procentowej - średniej stopie podstawowych operacji refinansujących w czasie tego okresu minus 50 punktów bazowych; b) w okresie specjalnej stopy procentowej - średniej stopie podstawowych operacji refinansujących w czasie tego okresu minus 50 punktów bazowych; oraz c) w czasie okresu poprzedzającego okres specjalnej stopy procentowej - średniej stopie podstawowych operacji refinansujących w podstawowym okresie stopy procentowej danej TLTRO-III do daty, w której KBC zażądał spłaty. Jeżeli taka spłata jest wymagana po przekazaniu uczestnikowi danych dotyczących odsetek za drugi i specjalny okres referencyjny, ale przed przekazaniem uczestnikowi danych dotyczących odsetek za dodatkowy specjalny okres referencyjny, stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych przez uczestnika w ramach każdej z pierwszych siedmiu TLTRO-III i które podlegają obowiązkowej spłacie, ustala się zgodnie z ust. 1-3. Jeżeli taka spłata jest wymagana po przekazaniu uczestnikowi danych dotyczących odsetek za dodatkowy specjalny okres referencyjny, stopę procentową mającą zastosowanie do wymaganych kwot spłaty pożyczonych przez tego uczestnika w ramach każdej z pierwszych siedmiu TLTRO-III ustala się zgodnie z ust. 1-3a. Jeżeli w związku z zastosowaniem środków, którymi dysponuje KBC na podstawie postanowień umownych lub normatywnych, uczestnik jest zobowiązany do spłaty niespłaconych kwot wynikających z ósmej lub kolejnych TLTRO-III przed przekazaniem temu uczestnikowi danych dotyczących odsetek za dodatkowy specjalny okres odniesienia, stopę procentową mającą zastosowanie do kwot pożyczonych przez tego uczestnika na podstawie ósmej lub kolejnych TLTRO-III, które podlegają obowiązkowym spłatom, ustala się zgodnie z ust. 3c. Jeżeli taka spłata jest wymagana po przekazaniu uczestnikowi danych dotyczących odsetek za dodatkowy specjalny okres referencyjny, stopę procentową mającą zastosowanie do wymaganych spłat kwot pożyczonych przez tego uczestnika w ramach ósmej lub kolejnych TLTRO-III, które podlegają obowiązkowym spłatom, ustala się zgodnie z ust. 3b i 3c. 7. Jeżeli kontrahenci dobrowolnie spłacą wcześniejsze kwoty pożyczone w jednej z pierwszych siedmiu TLTRO-III zgodnie z art. 5a przed przekazaniem im danych dotyczących odsetek za dodatkowy specjalny okres referencyjny, stopę procentową dla dodatkowego okresu specjalnej stopy procentowej oblicza się zgodnie z ust. 1 lit. b), ust. 2 lit. b) i ust. 3 lit. b)."; |
3) | w artykule 5a dodaje się ust. 5 w brzmieniu: "5. Oprócz opcji przedterminowej spłaty, o których mowa w ust. 1, uczestnicy mają również możliwość wypowiedzenia lub zmniejszenia kwoty danej TLTRO-III przed terminem zapadalności w dowolnym z następujących dodatkowych terminów wcześniejszej spłaty:
Do celów akapitu pierwszego lit. a) oraz w drodze odstępstwa od ust. 3 i 4 w odniesieniu do terminów powiadamiania o planowanej przedterminowej spłacie i jej mocy wiążącej, w przypadku gdy uczestnik wypowiada lub zmniejsza kwotę TLTRO-III w dniu 23 listopada 2022 r., powiadamia właściwy KBC na co najmniej tydzień przed dodatkowym terminem wcześniejszej spłaty o swoim zamiarze dokonania wcześniejszej spłaty w tym terminie w ramach procedury wcześniejszej spłaty. Powiadomienie takie staje się wiążące dla uczestnika na tydzień przed tą datą wcześniejszej spłaty."; |
4) | w art. 7 w ust. 1 pkt f) oraz g) otrzymują brzmienie:
|
5) | załącznik II podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji. |
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 8 listopada 2022 r.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 października 2022 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
(1) Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3.
(2) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
(3) Zmiany te zostały wprowadzone decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/407 z dnia 16 marca 2020 r. zmieniającą decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2020/13) (Dz.U. L 80 z 17.3.2020, s. 23) oraz decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/614 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zmieniającą decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2020/25) (Dz.U. L 141 z 5.5.2020, s. 28).
(4) Zmiany te zostały wprowadzone decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/124 z dnia 29 stycznia 2021 r. zmieniającą decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2021/3) (Dz.U. L 38 z 3.2.2021, s. 93).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I do decyzji (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) wprowadza się następujące zmiany:
Sekcja 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Obliczanie stopy procentowej
A. | Przyjmijmy, że NLSpecial określa kwotę netto kwalifikowanych kredytów w specjalnym okresie referencyjnym od 1 marca 2020 r. do 31 marca 2021 r. |
B. | Przyjmijmy, że NLADSpecial określa kwotę netto kwalifikowanych kredytów w specjalnym okresie referencyjnym od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2021 r. |
C. | Przyjmijmy, że NSMar 2021 określa kwotę uzyskaną przez zsumowanie kwoty netto kwalifikowanych kredytów z okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2021 r. oraz kwoty kwalifikowanych kredytów niespłaconych na dzień 31 marca 2019 r; oblicza się to jako: Przyjmijmy następnie, że EX oznacza odchylenie procentowe NSMar 2021 od niespłaconej kwoty odniesienia w okresie od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2021 r., to jest, EX zaokrągla się do 15 miejsc po przecinku. W przypadku gdy OAB równa się zero, EX uznaje się za równe 1,15. |
E. | Przyjmijmy, że k pre określa okres poprzedzający okres specjalnej stopy procentowej od dnia rozliczenia danej TLTRO-III do dnia 23 czerwca 2020 r., k special określa okres specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2020 r. do 23 czerwca 2021 r., k adspecial określa dodatkowy okres specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2021 r. do 23 czerwca 2022 r., k post określa okres następujący po dodatkowym okresie specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2022 r. do wcześniejszej z następujących dat: 22 listopada 2022 r. lub daty wcześniejszej spłaty danej TLTRO-III, k main określa podstawowy okres stopy procentowej od daty rozliczenia danej TLTRO-III do wcześniejszej z następujących dat: 22 listopada 2022 r. lub daty wcześniejszej spłaty danej TLTRO-III, a k last określa okres stopy procentowej od 23 listopada 2022 r. do wcześniejszej z następujących dat: terminu zapadalności danej TLTRO-III lub daty wcześniejszej spłaty danej TLTRO-III. Przyjmijmy, że jest średnią stopy podstawowej operacji refinansującej mającą zastosowanie w okresie specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2020 r. do 23 czerwca 2021 r. operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, oraz przyjmijmy, że jest średnią stopy depozytu w banku centralnym mającą zastosowanie w okresie specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2020 r. do 23 czerwca 2021 r. operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, to jest:W powyższych równaniach określa liczbę dni okresu k special operacji TLTRO-III k oraz, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana z pełnym przydziałem w trybie przetargu kwotowego (po stałej stopie), określa stopę mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w dniu t okresu k special operacji TLTRO-III k, lub, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana w trybie przetargu procentowego, określa minimalną oferowaną stopę procentową mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w t-tym dniu okresu k special operacji TLTRO-III k, każdorazowo wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania. W powyższych równaniach wyraża stopę mającą zastosowanie do depozytu w banku centralnym w t-tym dniu okresu k special operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania.Przyjmijmy, że jest średnią stopy podstawowej operacji refinansującej mającą zastosowanie w dodatkowym okresie specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2021 r. do 23 czerwca 2022 r. operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, oraz przyjmijmy, że jest średnią stopy depozytu w banku centralnym mającą zastosowanie w dodatkowym okresie specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2021 r. do 23 czerwca 2022 r. operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, to jest:W powyższych równaniach określa liczbę dni okresu k adspecial operacji TLTRO-III k oraz, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana z pełnym przydziałem w trybie przetargu kwotowego (po stałej stopie), określa stopę mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w dniu t okresu k adspecial operacji TLTRO-III k, lub, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana w trybie przetargu procentowego, określa minimalną oferowaną stopę procentową mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w t-tym dniu okresu k adspecial operacji TLTRO-III k, każdorazowo wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania. W powyższych równaniach wyraża stopę mającą zastosowanie do depozytu w banku centralnym w t-tym dniu okresu k adspecial operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania.Przyjmijmy, że stanowi średnią stopy podstawowych operacji refinansujących mającą zasatosowanie od dnia rozliczenia TLTRO-III k do wcześniejszej z następujących dat: 22 listopada 2022 r. lub daty wcześniejszej spłaty TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, oraz przyjmijmy, że stanowi średnią stopy depozytu w banku centralnym mającej zastosowanie od daty rozliczenia TLTRO-III k do wcześniejszej z następujących dat: 22 listopada 2022 r. lub daty wcześniejszej spłaty TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, to jest:W powyższych równaniach określa liczbę dni okresu k main operacji TLTRO-III k oraz, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana z pełnym przydziałem w trybie przetargu kwotowego (po stałej stopie), określa stopę mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w dniu t okresu k main operacji TLTRO-III k, lub, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana w trybie przetargu procentowego, określa minimalną oferowaną stopę procentową mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w t-tym dniu okresu k main operacji TLTRO-III k, każdorazowo wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania. W powyższych równaniach wyraża stopę mającą zastosowanie do depozytu w banku centralnym w t-tym dniu okresu k main operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania.Przyjmijmy, że stanowi średnią stopy podstawowych operacji refinansujących mającą zastosowanie od 23 listopada 2022 r. do wcześniejszej z następujących dat: terminu zapadalności TLTRO-III k lub daty wcześniejszej spłaty TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, oraz przyjmijmy, że stanowi średnią stopy depozytu w banku centralnym mającą zastosowanie od 23 listopada 2022 r. do wsześniejszej z następujących dat: terminu zapadalności TLTRO-III k lub daty wcześniejszej spłaty TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, to jest:W powyższych równaniach określa liczbę dni okresu k last operacji TLTRO-III k oraz, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana z pełnym przydziałem w trybie przetargu kwotowego (po stałej stopie), określa stopę mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w dniu t okresu k last operacji TLTRO-III k, lub, jeżeli podstawowa operacja refinansująca jest przeprowadzana w trybie przetargu procentowego, określa minimalną oferowaną stopę procentową mającą zastosowanie do podstawowej operacji refinansującej w t-tym dniu okresu k last operacji TLTRO-III k, każdorazowo wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania. W powyższych równaniach wyraża stopę mającą zastosowanie do depozytu w banku centralnym w t-tym dniu okresu k last operacji TLTRO-III k, wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania. |
F. | Przyjmijmy że - w odpowiednich przypadkach - korzystne dostosowanie stopy procentowej oznacza się iri i mierzy się jako ułamek średniego korytarza pomiędzy:
|
G. | Przyjmijmy, że stopę procentową mającą zastosowanie w czasie trwania TLTRO-III k (ostateczna stopa procentowa), wyrażoną jako roczna stopa oprocentowania, oznacza się jako rk . Przyjmijmy, że stopa procentowa mająca zastosowanie w okresie kj, with j = pre, special, adspecial, post lub last, w odniesieniu do TLTRO-III k, wyrażona jako roczna stopa oprocentowania, jest oznaczona jako . |
H. | Stopa procentowa rk jest definiowana jako: W powyższym równaniu oznacza liczbę dni okresu k pre danej TLTRO-III k a oznacza liczbę dni okresu k post danej TLTRO-III k.Stopę procentową mającą zastosowanie do każdej TLTRO-III k oblicza się w następujący sposób:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00