Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-01-01 do 2022-12-31
Wersja archiwalna od 2022-01-01 do 2022-12-31
archiwalny
Alerty
OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2022/1957
budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022
PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (2), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (3),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (4),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 24 listopada 2021 r. (5),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęty przez Komisję dnia 12 kwietnia 2022 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022, przyjęte przez Radę dnia 18 lipca 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 16 sierpnia 2022 r.,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 13 września 2022 r.,
uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu dnia 13 września 2022 r.
Przewodnicząca
Roberta METSOLA
(1) Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
(3) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
(4) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
(5) Dz.U. L 45 z 24.2.2022.
TREŚĆ
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII | 4 |
OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU | 4 |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE | 12 |
- TYTUŁ 1: | ZASOBY WŁASNE | 13 |
- TYTUŁ 2: | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | 13 |
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
Opis dochodów | Budżet 2022 (1) | Budżet 2021 (2) | Zmiana (w %) |
Dochody różne (tytuły 3-6) | 12 902 615 447 | 9 249 005 264 | +39,50 |
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) | 3 227 058 807 | 1 768 617 610 | +82,46 |
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) | p.m. | p.m. | - |
Dochody ogółem (tytuły 2-6) | 16 129 674 254 | 11 017 622 874 | +46,40 |
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) | 17 912 606 159 | 17 348 140 020 | +3,25 |
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) | 19 071 387 750 | 17 940 791 850 | +6,30 |
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 17) | 5 997 306 880 | 5 846 664 880 | +2,58 |
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) | 111 668 345 512 | 115 857 763 230 | -3,62 |
Środki, które muszą zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) | 154 649 646 301 | 156 993 359 980 | -1,49 |
Dochody ogółem (5) | 170 779 320 555 | 168 010 982 854 | +1,65 |
(1) (2) (3) (4) (5) |
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053
Państwo członkowskie | 1 % nieograniczonej podstawy VAT | 1 % dochodu narodowego brutto | Stopa ograniczenia (w %) | 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia | 1 % ograniczonej podstawy VAT (6) | Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) |
Belgia | 2 098 112 000 | 5 057 284 000 | 50 | 2 528 642 000 | 2 098 112 000 |
|
Bułgaria | 330 802 000 | 676 847 000 | 50 | 338 423 500 | 330 802 000 |
|
Czechy | 987 686 000 | 2 333 452 000 | 50 | 1 166 726 000 | 987 686 000 |
|
Dania | 1 306 922 000 | 3 504 130 000 | 50 | 1 752 065 000 | 1 306 922 000 |
|
Niemcy | 15 795 256 000 | 37 668 693 000 | 50 | 18 834 346 500 | 15 795 256 000 |
|
Estonia | 146 652 000 | 300 834 000 | 50 | 150 417 000 | 146 652 000 |
|
Irlandia | 1 032 998 000 | 3 126 811 000 | 50 | 1 563 405 500 | 1 032 998 000 |
|
Grecja | 816 879 000 | 1 839 768 000 | 50 | 919 884 000 | 816 879 000 |
|
Hiszpania | 5 882 449 000 | 13 038 037 000 | 50 | 6 519 018 500 | 5 882 449 000 |
|
Francja | 11 948 371 000 | 25 958 798 000 | 50 | 12 979 399 000 | 11 948 371 000 |
|
Chorwacja | 369 897 000 | 570 769 000 | 50 | 285 384 500 | 285 384 500 | Chorwacja |
Włochy | 7 226 757 000 | 18 548 436 000 | 50 | 9 274 218 000 | 7 226 757 000 |
|
Cypr | 159 289 000 | 223 606 000 | 50 | 111 803 000 | 111 803 000 | Cypr |
Łotwa | 147 464 000 | 329 013 000 | 50 | 164 506 500 | 147 464 000 |
|
Litwa | 218 928 000 | 527 188 000 | 50 | 263 594 000 | 218 928 000 |
|
Luksemburg | 338 828 000 | 463 922 000 | 50 | 231 961 000 | 231 961 000 | Luksemburg |
Węgry | 623 523 000 | 1 543 676 000 | 50 | 771 838 000 | 623 523 000 |
|
Malta | 77 950 000 | 135 083 000 | 50 | 67 541 500 | 67 541 500 | Malta |
Niderlandy | 3 716 749 000 | 8 753 474 000 | 50 | 4 376 737 000 | 3 716 749 000 |
|
Austria | 1 887 799 000 | 4 140 634 000 | 50 | 2 070 317 000 | 1 887 799 000 |
|
Polska | 2 782 155 000 | 5 622 802 000 | 50 | 2 811 401 000 | 2 782 155 000 |
|
Portugalia | 1 137 349 000 | 2 234 579 000 | 50 | 1 117 289 500 | 1 117 289 500 | Portugalia |
Rumunia | 827 979 000 | 2 456 853 000 | 50 | 1 228 426 500 | 827 979 000 |
|
Słowenia | 236 172 000 | 508 285 000 | 50 | 254 142 500 | 236 172 000 |
|
Słowacja | 391 617 000 | 1 019 441 000 | 50 | 509 720 500 | 391 617 000 |
|
Finlandia | 980 901 000 | 2 609 882 000 | 50 | 1 304 941 000 | 980 901 000 |
|
Szwecja | 2 371 142 000 | 5 550 585 000 | 50 | 2 775 292 500 | 2 371 142 000 |
|
Ogółem | 63 840 626 000 | 148 742 882 000 |
| 74 371 441 000 | 63 571 292 500 |
|
(6) |
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie
Państwo członkowskie | 1 % ograniczonej podstawy VAT | Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) | Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 2 098 112 000 | 0,30 | 629 433 600 |
Bułgaria | 330 802 000 | 0,30 | 99 240 600 |
Czechy | 987 686 000 | 0,30 | 296 305 800 |
Dania | 1 306 922 000 | 0,30 | 392 076 600 |
Niemcy | 15 795 256 000 | 0,30 | 4 738 576 800 |
Estonia | 146 652 000 | 0,30 | 43 995 600 |
Irlandia | 1 032 998 000 | 0,30 | 309 899 400 |
Grecja | 816 879 000 | 0,30 | 245 063 700 |
Hiszpania | 5 882 449 000 | 0,30 | 1 764 734 700 |
Francja | 11 948 371 000 | 0,30 | 3 584 511 300 |
Chorwacja | 285 384 500 | 0,30 | 85 615 350 |
Włochy | 7 226 757 000 | 0,30 | 2 168 027 100 |
Cypr | 111 803 000 | 0,30 | 33 540 900 |
Łotwa | 147 464 000 | 0,30 | 44 239 200 |
Litwa | 218 928 000 | 0,30 | 65 678 400 |
Luksemburg | 231 961 000 | 0,30 | 69 588 300 |
Węgry | 623 523 000 | 0,30 | 187 056 900 |
Malta | 67 541 500 | 0,30 | 20 262 450 |
Niderlandy | 3 716 749 000 | 0,30 | 1 115 024 700 |
Austria | 1 887 799 000 | 0,30 | 566 339 700 |
Polska | 2 782 155 000 | 0,30 | 834 646 500 |
Portugalia | 1 117 289 500 | 0,30 | 335 186 850 |
Rumunia | 827 979 000 | 0,30 | 248 393 700 |
Słowenia | 236 172 000 | 0,30 | 70 851 600 |
Słowacja | 391 617 000 | 0,30 | 117 485 100 |
Finlandia | 980 901 000 | 0,30 | 294 270 300 |
Szwecja | 2 371 142 000 | 0,30 | 711 342 600 |
Ogółem | 63 571 292 500 |
| 19 071 387 750 |
TABELA 3
Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie
Państwo członkowskie | Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) | Stawka poboru za kilogram w EUR | Wkład brutto | Obniżka ryczałtowa | Wkład netto |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) | (4) | (5) = (3) - (4) |
Belgia | 191 746 900 |
| 153 397 520 |
| 153 397 520 |
Bułgaria | 57 810 700 |
| 46 248 560 | 22 000 000 | 24 248 560 |
Czechy | 109 535 400 |
| 87 628 320 | 32 187 600 | 55 440 720 |
Dania | 155 601 100 |
| 124 480 880 |
| 124 480 880 |
Niemcy | 1 739 806 000 |
| 1 391 844 800 |
| 1 391 844 800 |
Estonia | 33 667 500 |
| 26 934 000 | 4 000 000 | 22 934 000 |
Irlandia | 186 968 000 |
| 149 574 400 |
| 149 574 400 |
Grecja | 105 128 000 |
| 84 102 400 | 33 000 000 | 51 102 400 |
Hiszpania | 828 341 300 |
| 662 673 040 | 142 000 000 | 520 673 040 |
Francja | 1 572 486 200 |
| 1 257 988 960 |
| 1 257 988 960 |
Chorwacja | 39 264 500 |
| 31 411 600 | 13 000 000 | 18 411 600 |
Włochy | 1 180 891 400 | 0,80 | 944 713 120 | 184 048 000 | 760 665 120 |
Cypr | 8 297 800 |
| 6 638 240 | 3 000 000 | 3 638 240 |
Łotwa | 26 599 500 |
| 21 279 600 | 6 000 000 | 15 279 600 |
Litwa | 25 889 700 |
| 20 711 760 | 9 000 000 | 11 711 760 |
Luksemburg | 17 446 600 |
| 13 957 280 |
| 13 957 280 |
Węgry | 228 704 600 |
| 182 963 680 | 30 000 000 | 152 963 680 |
Malta | 11 171 900 |
| 8 937 520 | 1 415 900 | 7 521 620 |
Niderlandy | 266 608 200 |
| 213 286 560 |
| 213 286 560 |
Austria | 190 917 800 |
| 152 734 240 |
| 152 734 240 |
Polska | 622 554 000 |
| 498 043 200 | 117 000 000 | 381 043 200 |
Portugalia | 251 307 400 |
| 201 045 920 | 31 322 000 | 169 723 920 |
Rumunia | 228 429 800 |
| 182 743 840 | 60 000 000 | 122 743 840 |
Słowenia | 21 692 700 |
| 17 354 160 | 6 279 700 | 11 074 460 |
Słowacja | 66 209 300 |
| 52 967 440 | 17 000 000 | 35 967 440 |
Finlandia | 86 362 400 |
| 69 089 920 |
| 69 089 920 |
Szwecja | 132 261 400 |
| 105 809 120 |
| 105 809 120 |
Ogółem | 8 385 700 100 |
| 6 708 560 080 | 711 253 200 | 5 997 306 880 |
TABELA 4
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)
Państwo członkowskie | 1 % DNB | Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" | Zasoby własne z "podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 5 057 284 000 |
| 3 796 743 276 |
Bułgaria | 676 847 000 |
| 508 141 187 |
Czechy | 2 333 452 000 |
| 1 751 833 235 |
Dania | 3 504 130 000 |
| 2 630 716 807 |
Niemcy | 37 668 693 000 |
| 28 279 676 771 |
Estonia | 300 834 000 |
| 225 850 371 |
Irlandia | 3 126 811 000 |
| 2 347 445 514 |
Grecja | 1 839 768 000 |
| 1 381 201 211 |
Hiszpania | 13 038 037 000 |
| 9 788 273 569 |
Francja | 25 958 798 000 |
| 19 488 502 476 |
Chorwacja | 570 769 000 |
| 428 503 395 |
Włochy | 18 548 436 000 |
| 13 925 191 795 |
Cypr | 223 606 000 |
| 167 871 644 |
Łotwa | 329 013 000 | (7)0,7507475 | 247 005 684 |
Litwa | 527 188 000 |
| 395 785 068 |
Luksemburg | 463 922 000 |
| 348 288 278 |
Węgry | 1 543 676 000 |
| 1 158 910 884 |
Malta | 135 083 000 |
| 101 413 223 |
Niderlandy | 8 753 474 000 |
| 6 571 648 646 |
Austria | 4 140 634 000 |
| 3 108 570 588 |
Polska | 5 622 802 000 |
| 4 221 304 496 |
Portugalia | 2 234 579 000 |
| 1 677 604 578 |
Rumunia | 2 456 853 000 |
| 1 844 476 226 |
Słowenia | 508 285 000 |
| 381 593 689 |
Słowacja | 1 019 441 000 |
| 765 342 773 |
Finlandia | 2 609 882 000 |
| 1 959 362 364 |
Szwecja | 5 550 585 000 |
| 4 167 087 764 |
Ogółem | 148 742 882 000 |
| 111 668 345 512 |
(7) |
TABELA 5
Obliczenie finansowania obniżki rocznych wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)
Państwo członkowskie | Obniżka brutto | Procentowy udział w podstawach DNB | Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji | Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
| (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (3) |
Belgia |
| 3,40 | 265 932 559 | 265 932 559 |
Bułgaria |
| 0,46 | 35 591 368 | 35 591 368 |
Czechy |
| 1,57 | 122 702 396 | 122 702 396 |
Dania | - 387 834 752 | 2,36 | 184 261 406 | - 203 573 346 |
Niemcy | -3 776 502 322 | 25,32 | 1 980 773 065 | -1 795 729 257 |
Estonia |
| 0,20 | 15 819 075 | 15 819 075 |
Irlandia |
| 2,10 | 164 420 438 | 164 420 438 |
Grecja |
| 1,24 | 96 742 483 | 96 742 483 |
Hiszpania |
| 8,77 | 685 593 007 | 685 593 007 |
Francja |
| 17,45 | 1 365 019 165 | 1 365 019 165 |
Chorwacja |
| 0,38 | 30 013 355 | 30 013 355 |
Włochy |
| 12,47 | 975 352 196 | 975 352 196 |
Cypr |
| 0,15 | 11 758 113 | 11 758 113 |
Łotwa |
| 0,22 | 17 300 842 | 17 300 842 |
Litwa |
| 0,35 | 27 721 689 | 27 721 689 |
Luksemburg |
| 0,31 | 24 394 905 | 24 394 905 |
Węgry |
| 1,04 | 81 172 762 | 81 172 762 |
Malta |
| 0,09 | 7 103 213 | 7 103 213 |
Niderlandy | -1 976 208 379 | 5,88 | 460 293 260 | -1 515 915 119 |
Austria | - 581 237 759 | 2,78 | 217 731 374 | - 363 506 385 |
Polska |
| 3,78 | 295 669 795 | 295 669 795 |
Portugalia |
| 1,50 | 117 503 251 | 117 503 251 |
Rumunia |
| 1,65 | 129 191 322 | 129 191 322 |
Słowenia |
| 0,34 | 26 727 692 | 26 727 692 |
Słowacja |
| 0,69 | 53 606 354 | 53 606 354 |
Finlandia |
| 1,75 | 137 238 209 | 137 238 209 |
Szwecja | -1 099 722 414 | 3,73 | 291 872 332 | - 807 850 082 |
Ogółem | -7 821 505 626 | 100,00 | 7 821 505 626 | 0 |
Deflator cen PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2021 r.): (a) 2020 EU27 = 106,7385 / (b) 2022 EU27 = 109,8061 | ||||
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2022 r.: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 387 834 752 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2022 r.: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 3 776 502 322 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2022 r.: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 976 208 379 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2022 r.: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 581 237 759 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2022 r.: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 099 722 414 EUR |
TABELA 6
Zestawienie dotyczące finansowania (8) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich
Państwo członkowskie | Tradycyjne zasoby własne (TZW) |
|
|
| Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB | Zasoby własne ogółem (9) | |||||
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) | Cła netto (75 %) | Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) | p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) | Zasoby własne oparte na VAT | Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych | Zasoby własne oparte na DNB | Obniżka przyznana niektórym państwom członkowskim | Składki państw członkowskich ogółem | Udział w składkach państw członkowskich (%) | ||
| (1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) = (5) + (6) +(7) + (8) | (10) | (11) = (3) + (9) |
Belgia | p.m. | 2 001 747 222 | 2 001 747 222 | 667 249 074 | 629 433 600 | 153 397 520 | 3 796 743 276 | 265 932 559 | 4 845 506 955 | 3,54 | 6 847 254 177 |
Bułgaria | p.m. | 91 885 388 | 91 885 388 | 30 628 463 | 99 240 600 | 24 248 560 | 508 141 187 | 35 591 368 | 667 221 715 | 0,49 | 759 107 103 |
Czechy | p.m. | 255 934 290 | 255 934 290 | 85 311 430 | 296 305 800 | 55 440 720 | 1 751 833 235 | 122 702 396 | 2 226 282 151 | 1,63 | 2 482 216 441 |
Dania | p.m. | 354 268 324 | 354 268 324 | 118 089 441 | 392 076 600 | 124 480 880 | 2 630 716 807 | - 203 573 346 | 2 943 700 941 | 2,15 | 3 297 969 265 |
Niemcy | p.m. | 3 944 491 534 | 3 944 491 534 | 1 314 830 514 | 4 738 576 800 | 1 391 844 800 | 28 279 676 771 | -1 795 729 257 | 32 614 369 114 | 23,85 | 36 558 860 648 |
Estonia | p.m. | 34 873 068 | 34 873 068 | 11 624 356 | 43 995 600 | 22 934 000 | 225 850 371 | 15 819 075 | 308 599 046 | 0,23 | 343 472 114 |
Irlandia | p.m. | 246 704 687 | 246 704 687 | 82 234 896 | 309 899 400 | 149 574 400 | 2 347 445 514 | 164 420 438 | 2 971 339 752 | 2,17 | 3 218 044 439 |
Grecja | p.m. | 214 494 210 | 214 494 210 | 71 498 070 | 245 063 700 | 51 102 400 | 1 381 201 211 | 96 742 483 | 1 774 109 794 | 1,30 | 1 988 604 004 |
Hiszpania | p.m. | 1 367 627 520 | 1 367 627 520 | 455 875 840 | 1 764 734 700 | 520 673 040 | 9 788 273 569 | 685 593 007 | 12 759 274 316 | 9,33 | 14 126 901 836 |
Francja | p.m. | 1 765 344 559 | 1 765 344 559 | 588 448 186 | 3 584 511 300 | 1 257 988 960 | 19 488 502 476 | 1 365 019 165 | 25 696 021 901 | 18,79 | 27 461 366 460 |
Chorwacja | p.m. | 39 114 252 | 39 114 252 | 13 038 084 | 85 615 350 | 18 411 600 | 428 503 395 | 30 013 355 | 562 543 700 | 0,41 | 601 657 952 |
Włochy | p.m. | 1 698 277 237 | 1 698 277 237 | 566 092 412 | 2 168 027 100 | 760 665 120 | 13 925 191 795 | 975 352 196 | 17 829 236 211 | 13,04 | 19 527 513 448 |
Cypr | p.m. | 25 821 078 | 25 821 078 | 8 607 026 | 33 540 900 | 3 638 240 | 167 871 644 | 11 758 113 | 216 808 897 | 0,16 | 242 629 975 |
Łotwa | p.m. | 40 324 555 | 40 324 555 | 13 441 518 | 44 239 200 | 15 279 600 | 247 005 684 | 17 300 842 | 323 825 326 | 0,24 | 364 149 881 |
Litwa | p.m. | 108 064 596 | 108 064 596 | 36 021 532 | 65 678 400 | 11 711 760 | 395 785 068 | 27 721 689 | 500 896 917 | 0,37 | 608 961 513 |
Luksemburg | p.m. | 20 409 046 | 20 409 046 | 6 803 015 | 69 588 300 | 13 957 280 | 348 288 278 | 24 394 905 | 456 228 763 | 0,33 | 476 637 809 |
Węgry | p.m. | 188 475 777 | 188 475 777 | 62 825 259 | 187 056 900 | 152 963 680 | 1 158 910 884 | 81 172 762 | 1 580 104 226 | 1,16 | 1 768 580 003 |
Malta | p.m. | 13 613 942 | 13 613 942 | 4 537 981 | 20 262 450 | 7 521 620 | 101 413 223 | 7 103 213 | 136 300 506 | 0,10 | 149 914 448 |
Niderlandy | p.m. | 3 251 654 467 | 3 251 654 467 | 1 083 884 822 | 1 115 024 700 | 213 286 560 | 6 571 648 646 | -1 515 915 119 | 6 384 044 787 | 4,67 | 9 635 699 254 |
Austria | p.m. | 215 617 780 | 215 617 780 | 71 872 593 | 566 339 700 | 152 734 240 | 3 108 570 588 | - 363 506 385 | 3 464 138 143 | 2,53 | 3 679 755 923 |
Polska | p.m. | 865 916 301 | 865 916 301 | 288 638 767 | 834 646 500 | 381 043 200 | 4 221 304 496 | 295 669 795 | 5 732 663 991 | 4,19 | 6 598 580 292 |
Portugalia | p.m. | 169 359 204 | 169 359 204 | 56 453 068 | 335 186 850 | 169 723 920 | 1 677 604 578 | 117 503 251 | 2 300 018 599 | 1,68 | 2 469 377 803 |
Rumunia | p.m. | 190 404 765 | 190 404 765 | 63 468 255 | 248 393 700 | 122 743 840 | 1 844 476 226 | 129 191 322 | 2 344 805 088 | 1,71 | 2 535 209 853 |
Słowenia | p.m. | 84 338 200 | 84 338 200 | 28 112 733 | 70 851 600 | 11 074 460 | 381 593 689 | 26 727 692 | 490 247 441 | 0,36 | 574 585 641 |
Słowacja | p.m. | 80 748 358 | 80 748 358 | 26 916 119 | 117 485 100 | 35 967 440 | 765 342 773 | 53 606 354 | 972 401 667 | 0,71 | 1 053 150 025 |
Finlandia | p.m. | 144 038 109 | 144 038 109 | 48 012 703 | 294 270 300 | 69 089 920 | 1 959 362 364 | 137 238 209 | 2 459 960 793 | 1,80 | 2 603 998 902 |
Szwecja | p.m. | 499 057 690 | 499 057 690 | 166 352 563 | 711 342 600 | 105 809 120 | 4 167 087 764 | - 807 850 082 | 4 176 389 402 | 3,05 | 4 675 447 092 |
Ogółem | p.m. | 17 912 606 159 | 17 912 606 159 | 5 970 868 720 | 19 071 387 750 | 5 997 306 880 | 111 668 345 512 | 0 | 136 737 040 142 | 100,00 | 154 649 646 301 |
(8) (9) |
B. GENERAL STATEMENT OF REVENUE BY BUDGET HEADING
Tytuł | Dział | Budżet 2022 (10) | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota |
1 | ZASOBY WŁASNE | 157 876 705 108 | -3 227 058 807 | 154 649 646 301 |
2 | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 |
3 | DOCHODY ADMINISTRACYJNE | 1 791 362 923 |
| 1 791 362 923 |
4 | DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY | 114 747 216 |
| 114 747 216 |
5 | GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK | p.m. |
| p.m. |
6 | DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII | 10 996 505 308 |
| 10 996 505 308 |
| OGÓŁEM | 170 779 320 555 | 0 | 170 779 320 555 |
(10) |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota | ||||||||||||||
1 1 | OPŁATY OKREŚLONE W RAMACH WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKU CUKRU | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||||
1 2 | CŁA I INNE OPŁATY | 17 912 606 159 |
| 17 912 606 159 | ||||||||||||||
1 3 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ | 19 071 387 750 |
| 19 071 387 750 | ||||||||||||||
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO | 114 895 404 319 | -3 227 058 807 | 111 668 345 512 | ||||||||||||||
1 5 | Korekta nierównowagi budżetowej | - |
| - | ||||||||||||||
1 6 | Obniżka brutto składek rocznych opartych na DNB przyznana niektórym państwom członkowskim | 0 |
| 0 | ||||||||||||||
1 7 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA ODPADACH OPAKOWANIOWYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH NIEPODDAWANYCH RECYKLINGOWI | 5 997 306 880 |
| 5 997 306 880 | ||||||||||||||
| Tytuł 1 - Ogółem | 157 876 705 108 | -3 227 058 807 | 154 649 646 301 | ||||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota | ||
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO |
|
|
| ||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto | 114 895 404 319 | -3 227 058 807 | 111 668 345 512 | ||
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM | 114 895 404 319 | -3 227 058 807 | 111 668 345 512 | ||
|
1 4 0
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto
Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota |
114 895 404 319 | -3 227 058 807 | 111 668 345 512 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby "dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na opakowaniach oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na opakowaniach, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2022 wynosi 0,7507%.
Podstawa prawna
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15), w szczególności jego art. 4 ust. 1.
Państwo członkowskie | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota |
Belgia | 3 906 463 840 | - 109 720 564 | 3 796 743 276 |
Bułgaria | 522 825 756 | -14 684 569 | 508 141 187 |
Czechy | 1 802 458 762 | -50 625 527 | 1 751 833 235 |
Dania | 2 706 740 838 | -76 024 031 | 2 630 716 807 |
Niemcy | 29 096 919 827 | - 817 243 056 | 28 279 676 771 |
Estonia | 232 377 130 | -6 526 759 | 225 850 371 |
Irlandia | 2 415 283 402 | -67 837 888 | 2 347 445 514 |
Grecja | 1 421 115 991 | -39 914 780 | 1 381 201 211 |
Hiszpania | 10 071 140 968 | - 282 867 399 | 9 788 273 569 |
Francja | 20 051 692 906 | - 563 190 430 | 19 488 502 476 |
Chorwacja | 440 886 543 | -12 383 148 | 428 503 395 |
Włochy | 14 327 610 337 | - 402 418 542 | 13 925 191 795 |
Cypr | 172 722 899 | -4 851 255 | 167 871 644 |
Łotwa | 254 143 803 | -7 138 119 | 247 005 684 |
Litwa | 407 222 703 | -11 437 635 | 395 785 068 |
Luksemburg | 358 353 321 | -10 065 043 | 348 288 278 |
Węgry | 1 192 401 786 | -33 490 902 | 1 158 910 884 |
Malta | 104 343 924 | -2 930 701 | 101 413 223 |
Niderlandy | 6 761 560 089 | - 189 911 443 | 6 571 648 646 |
Austria | 3 198 403 925 | -89 833 337 | 3 108 570 588 |
Polska | 4 343 294 284 | - 121 989 788 | 4 221 304 496 |
Portugalia | 1 726 085 001 | -48 480 423 | 1 677 604 578 |
Rumunia | 1 897 779 006 | -53 302 780 | 1 844 476 226 |
Słowenia | 392 621 212 | -11 027 523 | 381 593 689 |
Słowacja | 787 460 108 | -22 117 335 | 765 342 773 |
Finlandia | 2 015 985 193 | -56 622 829 | 1 959 362 364 |
Szwecja | 4 287 510 765 | - 120 423 001 | 4 167 087 764 |
Artykuł 1 4 0 -- Ogółem | 114 895 404 319 | -3 227 058 807 | 111 668 345 512 |
TYTUŁ 2
NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA
Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota | ||||||||||||
2 0 | NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO | p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 | ||||||||||||
2 1 | DOSTOSOWANIE SALD | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 2 | NIEUCZESTNICZENIEM NIEKTÓRYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W OKREŚLONYCH OBSZARACH POLITYKI | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 3 | DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z WYKONANIEM DECYZJI W SPRAWIE ZASOBÓW WŁASNYCH | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 4 | DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RÓŻNICAMI KURSOWYMI W ODNIESIENIU DO ZASOBÓW WŁASNYCH | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
2 6 | DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RABATEM BRYTYJSKIM | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||
| Tytuł 2 - Ogółem | p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 | ||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota | ||
2 0 | NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO |
|
|
| ||
2 0 0 | Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego | p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 | ||
| ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM | p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 | ||
|
2 0 0
Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego
Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 3/2022 | Nowa kwota |
p.m. | 3 227 058 807 | 3 227 058 807 |
Uwagi
Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako "dochody" lub "wydatki".
Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 39 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.
Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.
Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III "Komisja" w artykule 16 05 01.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1), w szczególności jego art. 18.
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 8.
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1).
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2022 i nr 2/2022.
(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2021 r. (Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2021-6/2021.
(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2022 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 181. i 183 posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych w dniach 26 maja 2021 r. i 3-9 września 2021 r.
(4) Kwota ta obejmuje 140 000 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(5) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".
(6) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.
(7) Obliczenie stawki: (111 668 345 512) / (148 742 882 000) = 0,750747491311887
(8) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (154 649 646 301 + 16 129 674 254 = 170 779 320 555).
(9) Zasoby własne ogółem jako procent DNB: (154 649 646 301) / (14 874 288 200 000) = 1,04 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.
(10) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2022-3/2022.