Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-05-04
Wersja aktualna od 2022-05-04
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1783
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2020
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2020, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0105/2022), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 20 957 000 EUR, czyli 2,00 % więcej niż w 2019 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii; |
B. | mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2020 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2020 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,88 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,08 % w porównaniu z rokiem 2019; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 95,65 %, co oznacza spadek o 0,25 % w porównaniu z poprzednim rokiem; |
2. | mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi; |
Skuteczność
3. | zauważa, że Fundacja wykorzystuje pewne środki, takie jak badania, jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do pomiaru wyników, oraz inne środki, takie jak wykonanie środków na zobowiązania, wskaźnik anulowania środków na płatności, płatności w terminie, wskaźnik wykonania, do usprawnienia zarządzania budżetem; z zadowoleniem odnotowuje, że Fundacja dodała cztery kluczowe wskaźniki skuteczności do pomiaru wartości dodanej swojej działalności w 2020 r.; |
4. | zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik realizacji działań na poziomie 86,84 %, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu z 2019 r., a wskaźnik terminowego wykonania zadań wyniósł 75,94 %; zauważa, że Fundacja osiągnęła cele dla prawie wszystkich kluczowych wskaźników skuteczności działania; zauważa, że w 2020 r. pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na realizację działań Fundacji; |
5. | zauważa, że w 2020 r. Fundacja uruchomiła sieć doskonałości, oferującą platformę, która umożliwia nawiązanie partnerstwa między nowymi i istniejącymi centrami doskonałości; zauważa ponadto, że Fundacja stworzyła narzędzia wspierające cyfrowe uczenie się, takie jak SELFIE (narzędzie do samooceny), które jest obecnie wykorzystywane w Europie Południowo-Wschodniej, Turcji i w trzech wybranych krajach należących do Partnerstwa Wschodniego; |
6. | zauważa, że jeżeli chodzi o wkład w realizację polityk działań zewnętrznych Unii w 2020 r., wiedza fachowa Fundacji posłużyła do formułowania, wdrażania i monitorowania unijnych programów wspierających rozwój kapitału ludzkiego o łącznej wartości około 305 mln EUR; zauważa, że Fundacja kontynuowała współpracę z międzynarodowymi i dwustronnymi podmiotami działającymi w dziedzinie rozwoju, takimi jak organizacje i instytucje finansowe; |
7. | z zadowoleniem przyjmuje stałą współpracę Fundacji z innymi agencjami, w szczególności z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Eurofound, która poprawiła skuteczność i umożliwiła znaczną wymianę wiedzy w ich dziedzinach specjalizacji; |
8. | z zadowoleniem przyjmuje w szczególności bieżącą inicjatywę Fundacji "Umiejętności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości", która dotyczy potrzeby dostosowania i poprawy umiejętności, tak aby przedsiębiorstwa były w stanie reagować na wyzwania, w tym te wynikające z pandemii COVID-19, i stawiać im czoła, przyczyniać się do bardziej ekologicznych, integracyjnych i innowacyjnych społeczeństw oraz zwiększać zrównoważoną konkurencyjność i odporność; |
9. | z zadowoleniem przyjmuje działania Fundacji mające na celu pomoc krajom partnerskim Unii w wykorzystaniu potencjału ich kapitału ludzkiego i poprawie perspektyw zatrudnienia ich obywateli poprzez reformy w dziedzinie edukacji, szkolenia zawodowego, umiejętności i systemów rynku pracy w ramach polityki stosunków zewnętrznych Unii; podkreśla, że należy zapewnić odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe umożliwiające Fundacji dalsze wykonywanie programu przy bardzo wysokim wskaźniku realizacji działań; |
10. | przyznaje, że cele i działania Fundacji są ściśle powiązane z polityką i działaniami Unii w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, rozwoju społecznego, umiejętności i migracji; |
Polityka kadrowa
11. | zauważa, że w dniu 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia został wykonany w 98,8 %, przy czym powołano 85 pracowników tymczasowych na 86 stanowiska dla pracowników tymczasowych zatwierdzone w ramach budżetu Unii (w porównaniu z 86 zatwierdzonymi stanowiskami w 2019 r.); odnotowuje ponadto, że w 2020 r. Fundacja zatrudniała 41 pracowników kontraktowych i 1 pracownika miejscowego; |
12. | zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w 2020 r. sześciu na dziesięciu członków kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla stanowiły kobiety (w porównaniu z 2019 r., kiedy liczba ta wynosiła pięć na dziewięć osób); zauważa, że 40 % członków zarządu to mężczyźni, a 60 % to kobiety, podczas gdy ogółem personel składa się w 32,3 % z mężczyzn i 67,7 % z kobiet; zwraca się do Fundacji, aby w przyszłości zapewniła lepszą równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla i wśród pracowników; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania swoich kandydatów na członków rady zarządzającej Fundacji uwzględniały znaczenie zapewnienia równowagi płci; zauważa, że chociaż ogłoszenia o naborze są szeroko publikowane, do Fundacji spływa duża liczba podań o pracę z kraju, w którym znajduje się jej siedziba - co wyjaśnia, dlaczego pracuje dla niej tak wielu obywateli Włoch (w 2020 r. 41 % pracowników Fundacji miało włoskie obywatelstwo); zauważa, że Fundacja stosuje procedurę selekcji opartą o kryteria merytoryczne, a w przypadku osób o takich samych kwalifikacjach wybiera kandydatów pochodzących z mniej reprezentowanych krajów; wzywa Fundację do dalszego zwiększania równowagi geograficznej wśród jej pracowników w celu zapewnienia właściwej reprezentacji obywateli wszystkich państw członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego; |
13. | zauważa z zadowoleniem, że Fundacja zaktualizowała swój podręcznik procedur, w którym znajdują się informacje na temat polityki zapobiegania molestowaniu; zauważa, że w 2020 r. Fundacja zorganizowała sesje monitorujące z psychologiem, aby wymienić się najlepszymi praktykami i omówić trudne sytuacje, które mogą pojawić się w toku prowadzonych spraw; zauważa, że przyjęto nową strategię dotyczącą zasobów ludzkich na lata 2021-2027, która przewiduje politykę zerowej tolerancji wobec niestosownych zachowań; zauważa z zadowoleniem, że w 2020 r. wszyscy nowi pracownicy wzięli udział w spotkaniu wprowadzającym na temat molestowania, a także w prezentacji przeprowadzonej przez zaufanych doradców; |
14. | zwraca uwagę, że trzeba unikać przeciążenia cyfrowego, i podkreśla, że pracownicy powinni pracować wyłącznie w godzinach pracy; z zadowoleniem przyjmuje nowe narzędzia Fundacji, które zostały niedawno wprowadzone w celu przekazywania wiadomości w godzinach pracy; wzywa pozostałe agencje do stosowania tej zasady jako dobrej praktyki; |
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
15. | zauważa, że Fundacja opublikowała deklaracje interesów, a także życiorysy członków zarządu oraz kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; |
Udzielanie zamówień publicznych
16. | zauważa, że jeśli chodzi o zamówienia publiczne, dążono do synergii z innymi instytucjami, wykonując systematyczną ocenę możliwości ad hoc w odniesieniu do wszystkich potrzeb w tym zakresie; zauważa, że w 2020 r. Fundacja była stroną 56 umów międzyinstytucjonalnych, 9 umów o gwarantowanym poziomie usług i 7 umów otwartych dla innych agencji; zauważa, że zespół ds. zamówień publicznych nadal aktywnie uczestniczył w pracach sieci starszych doradców ds. zamówień publicznych, która funkcjonuje w ramach sieci agencji UE; |
17. | z zadowoleniem zauważa, że w 2020 r. Fundacja zaczęła wdrażać zielone zamówienia publiczne; zauważa ponadto, że w ramach projektu dotyczącego elektronicznych zamówień publicznych Fundacja poczyniła postępy w odbiorze faktur elektronicznych (w 2020 r. 54 % faktur wypłynęło w formie elektronicznej, a w 2019 r. - 42 %) oraz odbiorze elektronicznych ofert we wszystkich otwartych procedurach przetargowych (e-przetargi i elektroniczne składanie ofert); zauważa, że oprócz przyrostu wydajności i mniejszego zużycia papieru w procedurze udzielania zamówień i w procesie płatności, wdrożenie projektu zagwarantowało ciągłość realizacji programu prac, w szczególności w okresie pracy zdalnej; zachęca Fundację do dalszego korzystania z innowacyjnych rozwiązań cyfrowych; |
18. | zauważa, że w 2020 r. średni czas oczekiwania na płatności skrócił się do 17,5 dnia, w porównaniu z 18,5 dnia w 2019 r. |
Kontrola wewnętrzna
19. | ubolewa, że w sprawozdaniu Trybunału stwierdzono, że Fundacja nie zastosowała się do zasady kontroli wewnętrznej nr 12 własnych ram kontroli wewnętrznej, zgodnie z którą wszystkie odstępstwa i przypadki niezgodności należy odnotowywać w wykazie odstępstw; zauważa, że Trybunał wykrył między innymi kilka odstępstw od ustalonych procedur, takich jak wykorzystanie podpisów elektronicznych w niektórych dokumentach, które wymagają podpisów własnoręcznych; zauważa, że Trybunał doszedł do wniosku, że podważa to przejrzystość i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej Fundacji; wzywa Fundację, aby zwiększyła przejrzystość poprzez odnotowywanie wszystkich odstępstw w wykazie i wprowadzenie rozróżnienia między odstępstwami ex ante a przypadkami niezgodności ex post, oraz aby informowała organ udzielający absolutorium; |
20. | ubolewa, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) nie przeprowadziła żadnych audytów wewnętrznych; zauważa, że IAS przeprowadziła strategiczną ocenę ryzyka, w wyniku której opracowano dokument dotyczący wieloletniego planowania, który został przyjęty przez radę zarządzającą; zauważa, że Fundacja oficjalnie zamknęła wszystkie poprzednie zalecenia wynikające z audytu IAS i nie ma zaległości, jeśli chodzi o zalecenia z audytów; |
21. | zauważa, że w 2018 r. Trybunał wydał w odniesieniu do Fundacji jedną uwagę, którą w 2019 r. uznano za zaległą; zauważa, że odnosi się ona do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługi agencji pracy tymczasowej; Fundacja zastosowała w nim kryteria udzielenia zamówienia obejmujące głównie niekonkurencyjne elementy cen; przypomina wniosek Trybunału, że Fundacja powinna stosować kryteria udzielenia zamówienia, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych; przyjmuje do wiadomości, że Fundacja zajmie się tą kwestią i w kolejnej procedurze dotyczącej pracowników tymczasowych włączy konkurencyjne elementy cenowe do kryteriów udzielenia zamówienia; |
22. | odnotowuje, że Fundacja przeprowadziła ocenę swojego systemu kontroli wewnętrznej; stwierdziła w niej, że skutecznie wdrożyła dwanaście zasad kontroli wewnętrznej, a pięć zasad funkcjonowało dobrze, ale konieczne były niewielkie usprawnienia; świadczy to o postępie w porównaniu z 2019 r.; wzywa Fundację do uwzględnienia w ocenie uwag Trybunału, w szczególności uwagi dotyczącej wykazu odstępstw; |
23. | zauważa, że Fundacja rozwija i wdraża swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych, opracowaną z wykorzystaniem metodologii stworzonej przez OLAF; |
Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania
24. | zauważa, że Fundacja wprowadziła w życie różne środki w odpowiedzi na pandemię COVID-19, np. umożliwiła telepracę i ograniczyła dostęp do swoich budynków przez większość 2020 r., zapewniła środki i narzędzia wspierające radzenie sobie ze zmianami i zakłóceniami w środowisku społecznym i zawodowym oraz zmieniła priorytety działań w programie prac na 2020 r; zauważa, że poziom wykonania programu prac wyniósł 87 %; Fundacja uzasadnia to odroczeniem wielu działań z drugiego na ostatni kwartał roku, co nadwyrężyło jej zdolność do wdrażania programu, nadmiernie obciążyło kraje partnerskie oraz spowodowało, że niektóre działania przeniesiono na 2021 r.; zauważa, że Fundacja zapewniła pracownikom dostęp do testów na COVID-19; zauważa, że regularnie odbywały się zebrania pracowników; |
25. | zauważa, że w 2020 r. Fundacja uruchomiła internetową kampanię pod nazwą #learningconnects, w ramach której oferowano wsparcie podczas kryzysu związanego z COVID-19; koncentrowano się w niej na tym, jak systemy kształcenia i szkolenia, przedsiębiorstwa, szkoły, nauczyciele, uczniowie i ich rodziny mogą dostosować się do wyzwań związanych z nauczaniem i uczeniem się na odległość, organizowanego często z wykorzystaniem nieznanej i niesprawdzonej technologii oraz niedoskonałych systemów i infrastruktury; |
Inne uwagi
(1) Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 22.
(2) Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.