Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-05-04
Wersja aktualna od 2022-05-04
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1750
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2020
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2020, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0114/2022), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 17 580 000 EUR, co stanowi spadek o 1,93 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii; |
B. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,27 %, co oznacza nieznaczny spadek (o 2,61 %) w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 81,18 %, co oznacza spadek o 4,51 % w porównaniu z rokiem 2019; |
2. | stwierdza, że Agencja otrzymała wkład w wysokości 16,9 mln EUR z budżetu ogólnego Unii na 2020 r., co stanowi wzrost o 1,2 % w porównaniu z 2019 r.; zwraca uwagę, że zarówno roczny budżet Agencji, jak i całkowita liczba jej personelu są jednymi z najniższych wśród agencji Unii; |
Skuteczność
3. | przypomina o znaczeniu kontroli działalności połowowej dla osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); uznaje istotny wkład Agencji w osiągnięcie tych celów; podkreśla, że to państwa członkowskie są w pierwszym rzędzie odpowiedzialne za kontrolę działalności połowowej, podczas gdy zadania Agencji mają charakter wspierający; podkreśla, że w związku z przeglądem rozporządzenia w sprawie kontroli rybołówstwa Agencja będzie musiała zapewniać większe wsparcie; podkreśla, że zwiększenie zobowiązań nie jest możliwe bez wystarczających zasobów; podkreśla w związku z powyższym potrzebę zapewnienia wystarczających zasobów finansowych i ludzkich Agencji w nadchodzących latach; |
4. | z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej swoich działań i inne środki służące poprawie zarządzania budżetem, takie jak inspekcje i tendencje w zakresie naruszeń, udział w sesjach szkoleniowych i kwartalne wykonanie budżetu; |
5. | zauważa, że Agencja zrealizowała 90 % swoich działań terminowo zgodnie z rocznym programem prac; zauważa, że wdrożenie w 2020 r. było wyższe niż oczekiwano, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności związane z pandemią COVID-19; |
6. | zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego kontynuowały stosowanie trójstronnego porozumienia roboczego podpisanego w 2019 r. i określającego współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi pełniącymi funkcje straży przybrzeżnej poprzez zapewnianie usług, informacji, sprzętu i szkoleń oraz koordynowanie operacji wielozadaniowych; zauważa, że w maju 2020 r. Agencja objęła przewodnictwo w ramach trójstronnego porozumienia roboczego; zauważa, że ta konkretna współpraca między agencjami przyczynia się do tworzenia synergii i unikania powielania lub redundancji wysiłków we współpracy między agencjami i odpowiednimi państwami członkowskimi, co prowadzi do korzyści skali; uważa, że porozumienie to stanowi przykład synergii między agencjami unijnymi, który powinien być źródłem inspiracji dla innych agencji w innych dziedzinach; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków w tym zakresie i uważa, że należy również zacieśnić współpracę między Agencją a Europejską Agencją Środowiska; |
7. | zauważa, że w 2020 r. Agencja koordynowała 38 452 inspekcje statków rybackich, co doprowadziło do wykrycia 1 682 domniemanych naruszeń stanowiących wzrost odpowiednio o 18,75 % i 44,25 % w porównaniu z 2019 r.; uważa, że dane te pokazują, iż inspekcje i działania następcze pozostają podstawowym narzędziem zapewnienia zgodności z zasadami WPRyb; zauważa jednak, że wzrost ten ukrywa różnice między obszarami: wzrost na wodach zachodnich (+ 27 %) i na Morzu Śródziemnym (+ 141 %) oraz spadek na Morzu Bałtyckim (-20 %), Morzu Północnym (-49 %), Morzu Czarnym (-11 %) i na obszarze NAFO-NEAFC (-36 %); zwraca się do Agencji o przedstawienie bardziej szczegółowych informacji na temat przyczyn tych zmian; przypomina, że inspekcje i inne działania następcze odgrywają kluczową rolę nie tylko we właściwym zarządzaniu zasobami rybnymi, ale również w gwarantowaniu równych warunków działania rybakom w Unii; |
8. | zauważa, że Agencja przeprowadziła - w ścisłej współpracy z Komisją i państwami członkowskimi - istotne prace przygotowawcze, aby stawić czoła ewentualnym skutkom dla kontroli rybołówstwa na Morzu Północnym oraz na zachodnich wodach Atlantyku, wynikającym z wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii; |
Polityka kadrowa
9. | zauważa, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,36 % - przyjęto 60 urzędników i pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 61 stanowisk (w 2019 r. - 61 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2020 r. Agencja zatrudniała pięciu pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych; |
10. | zwraca uwagę na politykę Agencji polegającą na promowaniu równego traktowania pracowników oraz na cel, jakim jest osiągnięcie równowagi płci, zarówno pod względem ogólnych liczb, grupy zaszeregowania, jak i poziomu odpowiedzialności; głęboko ubolewa, że kobiety stanowią jedynie 30 % personelu zatrudnionego w grupie zaszeregowania AD 8 lub wyższej; z zadowoleniem przyjmuje niedawne mianowanie kobiety na stanowisko nowej dyrektor wykonawczej Agencji; zauważa jednak, że jej nominacja nie pozwala na osiągnięcie parytetu na szczeblu kierowniczym, ponieważ wszystkie stanowiska kierowników działów są zajęte przez mężczyzn; zachęca Agencję do wzmożenia wysiłków w celu wdrożenia polityki równowagi płci i osiągnięcia postępów w zakresie parytetu płci na szczeblu kierowniczym; z niepokojem zauważa nierówność płci w zarządzie Agencji, w którym jest 46 mężczyzn (70 %) i 20 kobiet (30 %); ponawia apel do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania kandydatów na członków zarządu zwracały uwagę na zapewnienie równowagi płci; |
Zamówienia publiczne
11. | podkreśla, że odsetek planowanych postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przez Agencję przekroczył cel 80 % i osiągnął 83 % w 2020 r.; zauważa, że wykorzystanie planowanych zamówień publicznych umożliwia Agencji utrzymanie wysokiego poziomu wykonania budżetu; |
12. | zauważa, że główne działania w zakresie zamówień publicznych w 2020 r. koncentrowały się na podpisaniu trzech umów ramowych w wyniku otwartych procedur dotyczących morskiej pomocy prawnej, usług sprzątania i personelu tymczasowego; zauważa, że Agencja ustanowiła dalsze procedury negocjacyjne, takie jak pośrednictwo ubezpieczeniowe, usługi internetowe oraz pomoc techniczna w zakresie audytów i kontroli; |
13. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z celem agencji Unii, jakim jest dzielenie się działaniami w zakresie zamówień, w 2020 r. Agencja przystąpiła do 16 różnych międzyinstytucjonalnych przetargów z Komisją i innymi agencjami; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień; |
14. | odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz stosowania co najmniej jednego kryterium dotyczącego ukierunkowania efektywnego zachowania środowiskowego potencjalnych oferentów w zamówieniach ogłaszanych przez Agencję; wzywa Agencję do oceny przydatności i skuteczności tego kryterium oraz do dzielenia się wynikami oceny z organem udzielającym absolutorium; |
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
15. | przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; zauważa, że dwa życiorysy i cztery deklaracje o braku konfliktu interesów spośród 66 członków zarządu Agencji nie są jeszcze opublikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję, by opublikowała życiorysy i deklaracje interesów wszystkich członków zarządu oraz by poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach; |
16. | z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki w następstwie sprawozdania w sprawie absolutorium za 2019 r. podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z zewnętrznymi podmiotami oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do regularnego aktualizowania strony w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i zaufania do działań Agencji; |
Kontrola wewnętrzna
17. | zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) ustanowiła nowy plan audytu w 2020 r. (strategiczny plan audytu wewnętrznego na lata 2021-2023); zauważa, że plan audytu opiera się na wynikach dogłębnej oceny ryzyka przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego i obejmuje przegląd głównej dokumentacji dotyczącej działań i procedur Agencji; |
18. | zauważa, że Agencja przeprowadziła ocenę swojego systemu kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że kontrole działają zgodnie z założeniami; zauważa, że ryzyko Agencji jest odpowiednio monitorowane i ograniczane; zauważa, że w 2020 r. nie zgłoszono żadnych istotnych uchybień w zakresie kontroli; |
Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania
19. | zauważa, że ze względu na pandemię COVID-19 Agencja nie zrealizowała 90 % posiedzeń i misji zapisanych w budżecie na 2020 r.; zauważa jednak, że Agencja była w stanie zrekompensować ten wpływ w prognozie budżetowej poprzez uwzględnienie zobowiązań dotyczących dodatkowego czarterowania środków, wymiany przestarzałego sprzętu, dodatkowych działań komunikacyjnych i innych umów zaplanowanych na 2021 r.; zauważa ponadto, że środki przeniesione na 2020 r. były ściśle monitorowane, w wyniku czego wskaźnik wykonania wyniósł 93,5 % tych środków; |
20. | zauważa, że od początku marca 2020 r. zespół ds. zarządzania ciągłością działania Agencji monitorował i analizował wpływ telepracy wszystkich pracowników spowodowanej pandemią COVID-19 na ciągłość działania i stwierdził, że Agencja jest dobrze przygotowana do wiarygodnego kontynuowania działalności za pomocą telepracy; zauważa jednak, że zespół ds. zarządzania ciągłością działania Agencji zaproponował pewne dostosowania indywidualnych planów działań naprawczych jednostek; |
21. | zauważa, że ogólne warunki telepracy Agencji doprowadziły do zmniejszenia ogólnych emisji CO2 siedziby Agencji o 67 %; zauważa jednak, że nad ograniczeniem tym przeważyła potrzeba, aby morski statek patrolowy Agencji "Lundy Sentinel" wykorzystywał port w Vigo jako punkt wyjścia i powrotu na potrzeby swoich misji na północnym i zachodnim Atlantyku; zauważa, że praktyka ta ostatecznie doprowadziła do wzrostu zużycia paliwa o 25 % i wzrostu emisji CO2 o 28 % w porównaniu z 2019 r.; |
Inne uwagi
(1) Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 148.
(2) Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.