Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 258 str. 152
Wersja aktualna od 2022-05-04
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 258 str. 152
Wersja aktualna od 2022-05-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1712

z dnia 4 maja 2022 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja X - Europejska Służba Działań Zewnętrznych,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Spraw Zagranicznych,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0065/2022),

A.

mając na uwadze, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) jest odpowiedzialna za zarządzanie wydatkami administracyjnymi swojej siedziby głównej w Brukseli oraz sieci 144 delegatur i biur Unii;

B.

mając na uwadze, że zakres odpowiedzialności ESDZ został rozszerzony na zarządzanie administracyjne personelem Komisji w delegaturach poprzez szereg umów o gwarantowanym poziomie usług;

C.

mając na uwadze, że rola delegatur polega na reprezentowaniu Unii i jej obywateli na całym świecie w oparciu o sieci i partnerstwa oraz na propagowaniu wartości i interesów Unii;

D.

mając na uwadze, że szczególny charakter i pochodzenie ESDZ pozostają takie same, jak w chwili jej utworzenia, z uwagi na połączenie personelu należącego do dawnych departamentów stosunków zewnętrznych Rady i Komisji Europejskiej, do których włączono też dyplomatów z państw członkowskich;

E.

mając na uwadze, że zgodnie z przepisami wewnętrznymi ESDZ sekretarz generalny ESDZ pełni funkcję delegowanego urzędnika zatwierdzającego dla instytucji, a dyrektor generalny ds. zarządzania zasobami pełni rolę głównego poddelegowanego urzędnika zatwierdzającego;

F.

mając na uwadze, że wykonanie budżetu jest regulowane rozporządzeniem finansowym i przepisami wewnętrznymi dotyczącymi wykonania budżetu ESDZ;

1.

stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności ESDZ dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;

2.

mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

3.

podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym 2020 w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi instytucji, w tym ESDZ, nie wystąpiły istotne błędy;

4.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał nie wykrył żadnych szczególnych kwestii dotyczących prawidłowości transakcji;

5.

jest świadomy, że rozdział 9 pt. "Administracja" sprawozdania rocznego Trybunału koncentruje się na wydatkach na zasoby ludzkie, budynki, sprzęt, energię, komunikację i technologie informacyjne oraz że Trybunał wskazuje, iż takie wydatki są obciążone niskim ryzykiem;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.

zauważa, że budżet ESDZ na 2020 r. wynosił 731 000 000 euro (wzrost o 5,2 % w porównaniu z budżetem na 2019 r. wynoszącym 694 800 000 euro) i kwota ta została rozdzielona w następujący sposób: 276 300 000 euro dla siedziby głównej i 454 700 000 euro dla delegatur; zauważa, że oprócz własnego budżetu ESDZ dysponowała również kwotą 212 400 000 euro (w tym dochody przeznaczone na określony cel i kwoty przeniesione) z Komisji na pokrycie kosztów administracyjnych swojego personelu pracującego w delegaturach;

7.

zauważa, że ogólnie w 2020 r. ESDZ rozdysponowała 934 400 000 euro (90 % dostępnego budżetu na ten rok), a całkowite wykonanie w zakresie płatności wyniosło 919 200 000 euro (79 % dostępnych środków na płatności);

8.

zauważa, że zatwierdzone dodatkowe kwoty zostały przeznaczone na finansowanie planu działania przeciwko dezinformacji, wzmocnienie bezpieczeństwa w delegaturach i siedzibie głównej, inwestycje w bezpieczeństwo cybernetyczne, zastąpienie pewnej liczby bezpłatnych ekspertów krajowych urzędnikami, zwiększenie kwoty stypendium dla stażystów w delegaturach, wzmocnienie struktur wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz pewne wzmocnienia działów geograficznych w kluczowych obszarach o wysokim priorytecie;

9.

zauważa, że ogólnie ostateczny budżet ESDZ na 2020 r. został wykonany w 95,0 % w zobowiązaniach i 82,3 % w płatnościach, co stanowi spadek z 99,94 % w zobowiązaniach i 87,9 % w płatnościach w 2019 r;

10.

zauważa, że płatności dokonane przez ESDZ w siedzibie głównej i delegaturach w 2020 r. wykazują ogólną liczbę 200 913 zrealizowanych płatności (10 851 przez siedzibę główną i 190 062 przez delegatury), co stanowi spadek w porównaniu z liczbą 252 508 płatności w 2019 r; rozumie, że spadek (-20 %) wynika z zawieszenia kilku działań w związku z pandemią COVID-19, w szczególności podróży i wydarzeń reprezentacyjnych; zauważa, że płatności ESDZ w 2020 r. stanowiły 8,9 % budżetu Unii;

11.

odnotowuje wyrażoną przez ESDZ potrzebę bardziej elastycznego podejścia do pracowników upoważnionych do ingerencji w finansowe przepływy instytucji w delegaturach, aby zapewnić pełną ciągłość działania i maksymalnie efektywnie wykorzystać zasoby ludzkie dostępne w delegaturach; jest świadomy, że zmiany w tym zakresie zostały przyjęte w ramach przeglądu rozporządzenia finansowego (w szczególności nowe przepisy art. 60 ust. 2 i 3); zauważa, że potrzebny jest wyższy poziom elastyczności, bez osłabiania wymogów kontroli obiegu finansowego; powtarza, że wszelkie ustalenia dotyczące elastyczności, a mianowicie możliwość działania zastępców szefów delegacji jako poddelegowanych urzędników zatwierdzających, powinny być ściśle monitorowane przez centralę;

12.

zauważa, że każda delegatura otrzymuje i wykonuje swój własny budżet przeznaczony na pokrycie kosztów operacji administracyjnych oraz personelu ESDZ i Komisji; jest świadomy, że płatności mogą być dokonywane na szczeblu centralnym lub lokalnym, za co odpowiada odpowiednio Dyrekcja Generalna ds. Budżetu Komisji (DG BUDG) lub delegatura;

13.

rozumie, że liczba linii budżetowych wykorzystywanych do finansowania operacji związanych z personelem Komisji w delegaturach, tj. 32 różnych linii pochodzących z różnych działów budżetu Komisji, oraz funduszy powierniczych, zwiększa złożoność zarządzania budżetem ESDZ; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ uprościła sytuację i zgrupowała te środki w swoim własnym budżecie począwszy od 2021 r; zwraca w związku z tym uwagę na potrzebę kontynuowania przez ESDZ wysiłków i wspiera ESDZ i Komisję w toczących się dyskusjach na temat dalszych postępów;

14.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie realizacji inicjatywy "Innowacyjny rok 2019", mającej na celu wspieranie uproszczenia i modernizacji procedur i procesów roboczych, w 2020 r. rozpoczęto kilka działań, w szczególności centralizację zaproszeń do składania ofert o wysokiej wartości, funkcji skarbowych i płatności należności indywidualnych; zauważa, że w 2020 r. niektóre działania, w szczególności działania poprzedzające udzielenie zamówienia w odniesieniu do wszystkich procedur udzielania zamówień, zostały w coraz większym stopniu scentralizowane na szczeblu siedziby głównej, aby poprawić jakość procedur udzielania zamówień i zmniejszyć obciążenie pracą delegatur; z zadowoleniem odnotowuje, że pełna centralizacja spodziewana jest w roku 2022; popiera planowaną ocenę obciążenia pracą delegatur w 2022 r. jako odpowiedni mechanizm przeglądu, który pomoże w ustaleniu priorytetów w zakresie zasobów i aspektów organizacyjnych sieci delegatur;

15.

zauważa, że największe oszczędności w kontekście pandemii COVID-19 poczyniono w pozycjach budżetowych dotyczących (i) wynagrodzeń i dodatków w siedzibie głównej i delegaturach (z uwagi na fakt, że wszystkie procedury rekrutacyjne zostały spowolnione); (ii) misji, spotkań i wydarzeń (z uwagi na ograniczenia podróży i obostrzenia); (iii) oraz w wielu pozycjach związanych z infrastrukturą; zauważa, że poziom tych oszczędności można oszacować na 17 500 000 euro;

16.

zauważa, że część tych oszczędności została przesunięta na wzmocnienie IT i telekomunikacji w celu pokrycia wyraźnie zwiększonych kosztów komunikacji (oprogramowanie, sprzęt i łączność) oraz na modernizację przestarzałego systemu wideokonferencji w sieci delegatur; podkreśla, że dodatkowe wydatki spowodowane pandemią objęły koszty wynikające z ewakuacji medycznej pracowników chorych na COVID-19 lub pracowników szczególnie narażonych, a także zwrot kosztów internetu w niektórych delegaturach, w których koszty połączeń internetowych są zbyt wysokie; zwraca uwagę, że większość pozostałych oszczędności została wykorzystana na inwestycje w infrastrukturę w delegaturach;

17.

rozumie, że w 2020 r. i w wyniku pandemii COVID-19 zmieniającą się intensywnością działań ESDZ zajmowano się poprzez dokonywanie przesunięć, w szczególności z pozycji budżetowych dotyczących zasobów ludzkich i misji do pozycji budżetowych dotyczących IT, co było działaniem skutecznym i ukierunkowanym na wyniki; zauważa, że w wartościach bezwzględnych wartość wszystkich przesunięć dokonanych w ramach budżetu administracyjnego ESDZ wyniosła 52 700 000 euro;

18.

rozumie, że obecne przepisy dotyczące zamówień określone w rozporządzeniu finansowym, które mają być stosowane przez delegatury w państwach trzecich, okazały się nieskuteczne; zgadza się z apelem ESDZ o dokonanie przeglądu odnośnych przepisów dotyczących zamówień publicznych poprzez włączenie odrębnego rozdziału dla delegatur w państwach trzecich lub poprzez dostosowanie progu wartości, w obu przypadkach w celu dostosowania obowiązujących przepisów do potencjału i lokalnego kontekstu danych delegatur;

19.

zauważa, że w 2020 r. ESDZ opublikowała 40 procedur udzielania zamówień o wysokiej wartości (wartości przekraczającej progi określone w dyrektywie w odniesieniu do usług i dostaw oraz powyżej 500 000 EUR w przypadku robót); zauważa, że Trybunał zbadał piętnaście procedur udzielania zamówień na dostawy środków ochrony indywidualnej (ŚOI) zorganizowanych w 2020 r. przez niektóre instytucje, w tym ESDZ; zauważa, że Trybunał wykrył pewne problemy w procedurach stosowanych przez skontrolowane instytucje przy zamawianiu pilnie potrzebnych masek ochronnych; zauważa, że instytucje te ustaliły surowe wymogi minimalne w specyfikacjach przetargowych (w tym europejskie referencyjne normy jakości dla medycznych masek ochronnych i terminy dostaw);

20.

z zadowoleniem przyjmuje porozumienie w sprawie przeznaczenia prawie 80 mld euro na Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" oraz 5 mld euro na Europejski Instrument na rzecz Pokoju, aby zapewnić działaniom zewnętrznym Unii odpowiednie środki umożliwiające reagowanie na pojawiające się priorytety i wyzwania w kluczowych obszarach polityki;

21.

zauważa, że delegatura Unii Europejskiej w Syrii była jedyną, która zgłosiła zastrzeżenie (od 2017 r.) do zarządzania wydatkami administracyjnymi ze względu na obecną sytuację w zakresie bezpieczeństwa; zauważa z uznaniem, że w 2020 r. ESDZ udało się rozwiązać dwie nierozwiązane kwestie dotyczące podatku dochodowego od pracowników lokalnych i dostępu do syryjskiego rachunku bankowego delegatury;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

22.

zauważa, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) Komisji przeprowadziła ograniczony przegląd wdrożenia ram kontroli wewnętrznej ESDZ (ICF); zauważa, że wydane zalecenia były wdrażane w 2021 r; zatwierdza ustanowienie Komitetu Kontroli Wewnętrznej ESDZ (ICC) oraz przyjęcie nowej metodologii identyfikacji i klasyfikacji uchybień w odniesieniu do każdej z zasad kontroli wewnętrznej;

23.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nomenklatura błędów dotyczących procedur udzielania zamówień publicznych ex post w ESDZ została dostosowana do nomenklatury stosowanej przez Trybunał, co umożliwia lepsze porównanie wyników; docenia fakt, że w następstwie przeprowadzonej przez Trybunał oceny rocznego sprawozdania z działalności ESDZ za 2019 r. zmieniono strategię audytu wewnętrznego ESDZ, aby zapewnić dokładniejsze informacje na temat poziomów błędów stosowanych w rocznym poświadczeniu wiarygodności, wprowadzając wyraźne rozróżnienie między wykrytymi błędami a błędami rezydualnymi, a tym samym zapewniając dokładniejsze informacje na temat działań podjętych w celu skorygowania błędów wykrytych podczas kontroli ex post;

24.

z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie wieloletniego strategicznego planu kontroli opracowanego przez Służbę Audytu Wewnętrznego; wzywa ESDZ do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach i wnioskach wyciągniętych z tej strategii;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

25.

odnotowuje, że ogółem w 2020 r. siła robocza ESDZ liczyła 4 643 osoby (w porównaniu z 4 474 w 2019 r.) oraz że władza budżetowa przyznała 178 nowych ekwiwalentów pełnego wymiaru czasu pracy w związku z dodatkowymi zadaniami; zauważa, że na koniec 2020 r. siła robocza ESDZ składała się z 1 277 urzędników, 1 091 pracowników miejscowych, 539 pracowników kontraktowych, 472 oddelegowanych ekspertów krajowych i 370 pracowników zatrudnionych na czas określony, a także z innego personelu pomocniczego (tj. pracowników zewnętrznych, stażystów i młodszych specjalistów);

26.

zauważa, że ogółem 2 286 pracowników pracowało w siedzibie głównej a 2 357 w delegaturach, wraz z 3 757 pracownikami Komisji oddelegowanymi do pracy w delegaturach; podkreśla wysoki wskaźnik obsadzenia stanowisk, w szczególności w delegaturach (94,3 % w przypadku stanowisk AD i 93,7 % w przypadku stanowisk AST-AST/SC), oraz nieco niższy poziom w centrali (91,2 % zarówno w przypadku stanowisk AD, jak i AST-AST/AC);

27.

zauważa, że pod koniec 2020 r. przeniesiono 546 pracowników Komisji z działów administracyjnych w delegaturach do ESDZ, co ułatwi zarządzanie personelem administracyjnym oraz zapewni równe prawa i obowiązki w delegaturach;

28.

podkreśla, że Unia stoi w obliczu niestabilnego środowiska międzynarodowego i rosnącej liczby kryzysów, co prowadzi do coraz większych oczekiwań wobec Unii, aby odgrywała ona ważną rolę na szczeblu międzynarodowym; zauważa, że zwiększona rola ESDZ w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami, takimi jak dezinformacja, musi być poparta odpowiednim zwiększeniem liczby personelu; popiera apel ESDZ do władzy budżetowej o zapewnienie wystarczających zasobów ludzkich, aby zagwarantować skuteczność Unii w pełnieniu roli podmiotu działającego na arenie międzynarodowej; podkreśla w szczególności pilną potrzebę elastycznego wykorzystania dostępnych zasobów, takich jak większa liczba oddelegowanych ekspertów krajowych z państw członkowskich, aby być w stanie sprostać nowym oczekiwaniom;

29.

odnotowuje wysiłki ESDZ mające na celu rozwianie obaw Parlamentu dotyczących równowagi między personelem szczebla AD z państw członkowskich a urzędnikami Unii oraz zatwierdza przekształcenie stanowisk oddelegowanych ekspertów krajowych w stanowiska administratorów, aby jeszcze bardziej zmniejszyć ich ogólną liczbę; z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie wszystkich wolnych stanowisk oddelegowanych ekspertów krajowych ze względu na przejrzystość i sprawiedliwość oraz zaproszenie kandydatów we wszystkich państwach członkowskich do składania ofert w odniesieniu do tych stanowisk; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na koniec 2020 r. liczba dyplomatów z państw członkowskich na szczeblu AD wynosiła 35,8 %, zgodnie z decyzją Rady 2010/427/UE (1) stanowiącą, że członkowie personelu z państw członkowskich powinni stanowić co najmniej jedną trzecią całego personelu ESDZ na szczeblu AD;

30.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na koniec 2020 r. ogólna reprezentacja płci w ESDZ była bliska równości, a kobiety stanowiły 48,65 % pracowników; zauważa w szczególności, że kobiety stanowiły 37,3 % pracowników kategorii AD (w porównaniu z 34,8 % w 2019 r.) przy pewnych wewnętrznych rozbieżnościach, tj. 49,64 % kobiet w niższych grupach zaszeregowania (od AD 5 do AD 8), ale 35 % w wyższych grupach zaszeregowania (od AD 9 do AD 13), co stanowi poprawę w porównaniu z 32,9 % na koniec 2019 r; zauważa, że udział kobiet w najwyższych stopniach AD (od AD 14 do AD 16) wzrósł w porównaniu z 2019 r., ale nadal jest niski (23 % w 2020 r. w porównaniu z 20,4 % w 2019 r.);

31.

zauważa, że w kategoriach AST i AST/SC odsetek kobiet zmniejszył się do 65,35 % w porównaniu z 66,3 % w 2019 r; wyraża ubolewanie, że utrzymał się brak równowagi między poszczególnymi grupami zaszeregowania, przy czym kobiety stanowią 66,2 % pracowników w niższych grupach zaszeregowania (od AST 2 do AST 9), ale tylko 33,3 % w wyższych grupach zaszeregowania (od AST 10 do AST 11); zwraca uwagę na równowagę płci osiągniętą w odniesieniu do pracowników kontraktowych (59,4 %) i pracowników miejscowych (54,5 %), podczas gdy większość oddelegowanych ekspertów krajowych stanowili mężczyźni (75,2 %, głównie ze względu na ograniczoną obecność kobiet w wojsku państw członkowskich);

32.

z zadowoleniem przyjmuje wiele działań podjętych przez ESDZ w celu osiągnięcia równowagi płci, a także w celu stworzenia otwartego i integracyjnego środowiska pracy, aby udostępnić zorientowane na wyniki i elastyczne warunki pracy obejmujące równowagę między życiem zawodowym a prywatnym; z zadowoleniem przyjmuje konkretne działania, takie jak aktywne zachęcanie kobiet do kandydowania na wszystkie stanowiska kierownicze, obowiązkowa obecność obu płci w panelach rekrutacyjnych oraz przeszkolenie członków tych paneli z tematyki nieświadomych uprzedzeń, ściślejsza koordynacja z państwami członkowskimi w celu zachęcania większej liczby kobiet do ubiegania się o stanowiska oraz wspieranie małżonek pragnących znaleźć zatrudnienie w państwach trzecich; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w celu dalszej poprawy uwzględniania aspektu płci trwa audyt polityki wewnętrznej pod kątem płci, i zwraca się do ESDZ o przedłożenie Parlamentowi sprawozdania na temat zaleceń i działań następczych tego audytu w celu promowania silnego przywództwa uwzględniającego problematykę płci;

33.

pozytywnie ocenia fakt, że tendencja wzrostowa w zakresie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych utrzymała się w 2020 r., kiedy to kobiety stanowiły 27,3 % kierowników wyższego szczebla i 33,2 % kierowników średniego szczebla, w porównaniu z odpowiednio 26 % i 31,3 % w 2019 r; ubolewa, że w 2020 r. tylko 27,4 % stanowisk szefów delegatur zajmowały kobiety, a liczba ta nie zmieniła się w porównaniu do 2019 r;

34.

jest zaniepokojony brakiem równowagi płci wśród osób ubiegających się o stanowiska kierownicze, gdzie tylko 27 % kandydatów stanowiły kobiety; zauważa, że kobiety stanowiły 53 % osób ubiegających się o stanowisko kierownika działu administracji, 82 % osób ubiegających się o stanowisko asystenta kierownika delegatury oraz 100 % osób ubiegających się o stanowisko asystenta zastępcy kierownika delegatury; z zadowoleniem przyjmuje tworzenie sieci dla kobiet na stanowiskach przedkierowniczych oraz programy dostosowane do potrzeb kobiet na stanowiskach średniego szczebla kierowniczego jako bazę talentów dla przyszłych stanowisk kierowniczych wyższego szczebla i ponawia apel do ESDZ o kontynuowanie wysiłków na rzecz osiągnięcia równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii; wzywa ESDZ do zbadania strategii mających na celu zachęcanie i ułatwianie kandydatkom ubiegania się o stanowiska kierownicze; nalega na zachęcanie państw członkowskich do proponowania wykwalifikowanych kobiet na stanowiska kierownicze, w tym na wyższe stanowiska kierownicze; zachęca ESDZ do lepszego promowania możliwości zawodowych i wakatów pojawiających się w strukturach ESDZ wśród krajowych dyplomatów, specjalistów w dziedzinie studiów międzynarodowych, środowiska akademickiego i społeczeństwa obywatelskiego;

35.

popiera przyjęcie w czerwcu 2020 r. planu działania ESDZ w sprawie niepełnosprawności, przygotowanego we współpracy z Komitetem Pracowniczym, odpowiednimi służbami ESDZ, innymi instytucjami Unii i państwami członkowskimi w celu zebrania najlepszych praktyk i polityk; rozumie, że po wewnętrznej publikacji plan działania został zaktualizowany i poprawiony pod koniec 2020 r; z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie polityki ESDZ dotyczącej niepełnosprawności w lipcu 2020 r; docenia konkretne inicjatywy, takie jak międzyinstytucjonalny przewodnik dla nowo przybyłych osób z niepełnosprawnościami, przewodnik ESDZ dotyczący komunikacji sprzyjającej włączeniu społecznemu w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy oraz ustanowienie specjalnego punktu kontaktowego udzielającego praktycznych informacji na temat niepełnosprawności lub możliwych dostosowań w miejscu pracy;

36.

docenia pracę grup zadaniowych "Rozwój kariery" oraz "Płeć i równość szans", którym powierzono misję poprawy przejrzystości, przewidywalności, równości i sprawiedliwości w kulturze pracy ESDZ; popiera utworzenie w dniu 25 czerwca 2020 r. wspólnego Komitetu ds. Równych Szans i Różnorodności (COPEC), w skład którego wejdą zarówno członkowie administracji, jak i przedstawiciele pracowników, i któremu powierzono mandat wnoszenia wkładu w politykę dotyczącą płci, równości szans, poszanowania różnorodności i niedyskryminacji, przeciwdziałania molestowaniu, organizowania elastycznej organizacji pracy oraz sprawiedliwego, elastycznego i pełnego szacunku środowiska pracy;

37.

jest świadomy wysiłków ESDZ na rzecz osiągnięcia dobrej reprezentacji geograficznej przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji i osiągnięć kandydatów; ponownie wyraża zaniepokojenie geograficzną reprezentacją pracowników ESDZ, zwłaszcza w odniesieniu do stanowisk szefów delegatur oraz kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, oraz podkreśla w związku z tym konieczność zapewnienia dodatkowych oddelegowanych ekspertów krajowych w celu stawienia czoła rosnącemu obciążeniu pracą w ESDZ; zauważa, że pod koniec 2020 r. wśród pracowników ESDZ byli obywatele wszystkich państw członkowskich i z zadowoleniem przyjmuje wysiłki ESDZ na rzecz informowania sieci zasobów ludzkich państw członkowskich o składzie personelu, publikowania informacji o wolnych stanowiskach i wspierania krajowych wysiłków na rzecz zwiększenia liczby kandydatów;

38.

uważa, że ważne jest zapewnienie zrównoważonej reprezentacji państw, które przystąpiły do Unii po 2004 r. lub później (UE-13), i w związku z tym zauważa, że liczba pracowników z tych państw członkowskich pod koniec 2020 r. wzrosła o 6 % w porównaniu z 2019 r.; zwraca uwagę, że udział państw UE-13 w personelu ESDZ wyniósł 23 % pod koniec 2020 r., podczas gdy ich udział w populacji Unii wynosi 20 %; podkreśla jednak rozbieżności między reprezentacją na szczeblu kierowniczym krajów o porównywalnej liczbie ludności (30 z 267 stanowisk kierowniczych zajmują obywatele UE-13 w porównaniu z 33 stanowiskami w 2019 r.); wzywa ESDZ do poczynienia znaczących postępów w kierunku zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich, odzwierciedlającej ich różnorodność, jak wskazano w art. 27 regulaminu pracowniczego;

39.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w dniu 1 czerwca 2020 r. weszła w życie reforma ESDZ dotycząca warunków zatrudnienia i systemów zabezpieczenia społecznego pracowników lokalnych w delegaturach; podkreśla, że reforma ta wprowadziła mocniejszą podstawę prawną dla uzupełniającego ubezpieczenia medycznego i uzupełniającego zabezpieczenia emerytalnego, a także lepsze warunki zatrudnienia; uważa, że nowy pakiet pozwoli delegaturom przyciągnąć i zatrzymać wysoko wykwalifikowany personel;

40.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ promuje równowagę między życiem zawodowym a prywatnym i sprzyja polityce prorodzinnej, obejmującej stosowanie elastycznych form pracy, w tym - w zależności od przypadku - pracy zdalnej poza miejscem zatrudnienia, a także zindywidualizowane działania następcze zespołu ds. polityki społecznej ESDZ w odniesieniu do pracowników, którzy mają dzieci z niepełnosprawnościami;

41.

odnotowuje, że w marcu 2020 r. ESDZ zezwoliła na zdalną pracę większości pracowników w siedzibie głównej i delegaturach; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ze względu na pandemię COVID-19 ESDZ zezwoliła pracownikom niebędącym pracownikami kluczowymi z 78 delegatur w krajach o słabych systemach opieki zdrowotnej na dobrowolną pracę zdalną z Brukseli lub z miejsca pochodzenia; zauważa, że w maju 2020 r. około 41 % pracowników delegatur wybrało tę formę pracy, umożliwiającą łączenie rodzin, poprawę samopoczucia i zwiększenie wydajności w pracy; zauważa ponadto, że pracownicy centrali, którzy cierpią na dolegliwości zdrowotne, zostali również upoważnieni do pracy zdalnej spoza Belgii;

42.

zauważa, że ESDZ zapewnia wytyczne i środki towarzyszące, aby zmniejszyć ryzyko wypalenia zawodowego, w tym wsparcie psychologiczne, porady dotyczące odpowiedniej pomocy lokalnej, szkolenia w zakresie radzenia sobie ze stresem oraz telefon zaufania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ przyjęła zestaw przepisów mających na celu utrzymanie prawa do bycia offline wszystkich pracowników, w tym szczegółowe przepisy dotyczące korzystania z poczty elektronicznej i telefonu poza godzinami pracy;

43.

pochwala uwagę, jaką ESDZ poświęca dialogowi społecznemu, i podkreśla pozytywny wpływ bezpośredniego udziału w rozmowach członków personelu mających bezpośrednie doświadczenie w zakresie środków przedstawionych do dyskusji; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności szeroko zakrojone konsultacje w sprawie przyszłości ESDZ, w których wzięło udział ponad 500 współpracowników zarówno z siedziby głównej, jak i z delegatur, a siedem grup fokusowych przełożyło wszystkie refleksje na konkretne propozycje robocze; projekt ten znany jest pod nazwą #EEAS@20; zachęca ESDZ do utrzymania tego podejścia, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracowników, a jednocześnie zaspokoić potrzeby służby;

44.

wyraża zaniepokojenie liczbą spraw zgłaszanych do służby mediacyjnej ESDZ (176 wniosków w 2020 r., 183 w 2019 r.); zwraca uwagę, że pracę służby mediacyjnej uzupełnia sieć 12 zgłoszonych dobrowolnie i specjalnie przeszkolonych poufnych doradców zarówno w siedzibie głównej, jak i w delegaturach; zauważa, że spośród spraw zgłoszonych w 2020 r. 64 % dotyczyło konfliktów interpersonalnych (w tym zarzutów o molestowanie moralne), 30 % dotyczyło konfliktów związanych z prawami i obowiązkami, inne sprawy odnosiły się do takich kwestii, jak stresujące środowisko pracy, a jedna sprawa dotyczyła zarzutów o molestowanie seksualne; podkreśla, że mandat służby mediacyjnej został zmieniony na początku 2020 r., aby podkreślić jej niezależność i dostępność dla wszystkich pracowników oraz aby zapewnić informowanie administracji ESDZ o poważnych lub powtarzających się zarzutach/incydentach, tak aby mogła ona podjąć odpowiednie działania; zachęca ESDZ do dalszego promowania konstruktywnej i zapobiegawczej kultury pracy, wolnej od molestowania, poprzez podnoszenie świadomości, coaching i szkolenia;

45.

zauważa, że administracja ESDZ rozpatrzyła cztery formalne wnioski o pomoc, które dotyczyły zarzutów molestowania, z czego trzy sprawy zamknięto bez żadnych sankcji, natomiast w przypadku ostatniej sprawy zwrócono się o opinię do komisji dyscyplinarnej; zwraca się do ESDZ o złożenie w odpowiednim czasie sprawozdania w tej sprawie; wyraża uznanie, że w 2020 r. ESDZ rozpoczęła pierwsze w historii obowiązkowe szkolenie dla kierowników na temat tego, jak stworzyć środowisko pracy wolne od molestowania; zachęca ESDZ do dalszego organizowania systematycznych szkoleń i sesji informacyjnych dotyczących właściwego postępowania pracowników ESDZ; uważa, że takie sesje powinny być częścią obowiązkowych szkoleń dla nowo zatrudnionych pracowników;

46.

zauważa, że w 2020 r. ESDZ zatrudniła 57 stażystów z Niebieskiej Księgi, którzy otrzymywali wynagrodzenie, na 5-miesięczny staż w swojej siedzibie głównej; zauważa, że w sumie 385 stażystów zostało zatrudnionych w 101 delegaturach na stażach o średniej długości 5 miesięcy; ubolewa, że 39 staży było niepłatnych; zauważa, że wszyscy stażyści z Niebieskiej Księgi otrzymali komputer osobisty do pracy zdalnej; wzywa ESDZ do podjęcia odpowiednich kroków w celu zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia;

Ramy etyczne i przejrzystość

47.

z uznaniem odnotowuje przyjęcie w grudniu 2020 r. globalnego systemu sankcji UE dotyczących praw człowieka oraz przyjęcie nowego planu działania UE w dziedzinie praw człowieka i demokracji (2020-2024), w którym określono priorytetowe obszary działania i uwzględniono nowe wyzwania; pochwala centralną rolę praw człowieka w polityce zagranicznej Unii oraz determinację Unii w przeciwdziałaniu poważnym naruszeniom praw człowieka i nadużyciom na całym świecie;

48.

wzywa ESDZ do monitorowania aktualnych stanowisk byłych kierowników delegatur, biorąc pod uwagę ich wrażliwą rolę polityczną i funkcje w krajach przyjmujących; zachęca ESDZ do systematycznego przeglądu potencjalnie problematycznych przejść do sektora prywatnego lub organizacji z państw trzecich oraz do dalszego monitorowania działalności zawodowej byłych urzędników wyższego szczebla do końca obowiązkowego okresu karencji, ponieważ nierozwiązane sytuacje konfliktów interesów mogą zagrozić egzekwowaniu wysokich standardów etycznych w całej administracji Unii;

49.

zauważa, że w 2020 r. ESDZ przeanalizowała tylko 25 powiadomień o zamiarze podjęcia działalności zawodowej po zakończeniu służby, z czego sześć powiadomień pochodziło od byłych pracowników wyższego szczebla; wzywa ESDZ, by automatycznie żądała informacji na temat planowanej przyszłej pracy pracowników wyższego szczebla opuszczających swoje stanowiska; podkreśla, że wrażliwe informacje geopolityczne, do których mają dostęp pracownicy wyższego szczebla, nie mogą być narażone na szwank; z zadowoleniem przyjmuje publikację z mocą wsteczną swoich decyzji w sprawie działalności zawodowej byłych urzędników wyższego szczebla zgodnie z art. 16 ust. 3 regulaminu pracowniczego; jest świadomy automatycznego zastosowania zakazu lobbingu i rzecznictwa wobec każdego urzędnika, który zakończył służbę;

50.

zauważa, że w 2020 r. zostały złożone dwa oświadczenia o istnieniu potencjalnego konfliktu interesów, oba związane z pracą zarobkową małżonków, z których jedno zostało oddalone, a drugie doprowadziło do decyzji o zwolnieniu pracownika z zarządzania przetargiem;

51.

uważa, że należy stosować najwyższe normy etyczne, aby uniknąć potencjalnych konfliktów interesów, biorąc pod uwagę specyfikę pracy w delegaturze, aby ograniczyć ryzyko utraty reputacji przez Unię i ESDZ, zwłaszcza w przypadku szefów delegatur;

52.

zauważa, że ESDZ nie odgrywa żadnej bezpośredniej roli w tworzeniu unijnego prawodawstwa i w związku z tym nie odbywa spotkań z organizacjami i osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek, które zostały zakwalifikowane jako przedstawiciele grup interesu zgodnie z art. 11 TUE; zachęca ESDZ do przystąpienia do unijnego rejestru służącego przejrzystości, na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług, w celu zwiększenia przejrzystości dzięki ujawnianiu wszystkich spotkań ze wszystkimi organizacjami lobbystycznymi, które próbują wpływać na proces stanowienia prawa i realizacji polityki w instytucjach Unii;

53.

zauważa, że ESDZ otrzymała od OLAF-u 20 wniosków o udzielenie informacji związanych z możliwymi przypadkami nadużyć finansowych z udziałem pracowników Unii lub podmiotów zewnętrznych, a w przypadku pięciu z nich OLAF postanowił wszcząć dochodzenie; wzywa ESDZ do terminowego informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tych dochodzeń; zauważa, że Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatrzył 14 spraw dotyczących ESDZ, nie wydając żadnych zaleceń; Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że współpraca z Prokuraturą Europejską jest rozważana w konsultacji z OLAF-em i przy jego wsparciu; z zadowoleniem przyjmuje gotowość ESDZ do współpracy z Prokuraturą Europejską oraz jej kontakty ze Służbą Prawną Komisji w tej sprawie, a także zwraca się do ESDZ o włączenie takiej współpracy jako elementu jej ogólnej strategii zwalczania nadużyć finansowych;

54.

podkreśla konieczność dalszego przestrzegania przez ESDZ wytycznych Komisji dotyczących informowania o nieprawidłowościach, w szczególności w celu ochrony sygnalistów, działających w dobrej wierze, przed wszelkimi formami uprzedzeń; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ stosuje wytyczne Komisji w sprawie informowania o nieprawidłowościach wobec pracowników ESDZ i Komisji oddelegowanych do delegatur UE i udostępnia je w intranecie ESDZ;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych

55.

zwraca się do ESDZ o przedstawienie władzy budżetowej sprawozdania na temat ogólnego niedoboru personelu administracyjnego w ESDZ, w szczególności w odniesieniu do niedoboru personelu informatycznego, który należy do najniższych liczebnie wśród instytucji, oraz o refleksję na temat możliwych przyczyn tego niedoboru, takich jak problemy z rekrutacją lub strukturalne niedociągnięcia w administracji;

56.

podkreśla, że w porównaniu z 2019 r. inwestycje w projekty i sprzęt IT wzrosły o 38,14 % w przypadku centrali i o 22,48 % w przypadku kwestii związanych z bezpieczeństwem; zauważa, że w 2020 r. pozycja w budżecie centrali dotycząca IT została zasilona kwotą ponad 8 mln euro z przesunięć z innych pozycji, w porównaniu z kwotą 16 000 000 euro pierwotnie przewidzianą w tej pozycji, ponieważ potrzeby znacznie wzrosły z powodu pandemii COVID-19;

57.

przyznaje, że przekazywanie danych do państw trzecich jest kwestią wrażliwą; jest świadomy, że inspektor ochrony danych wydał wytyczne dotyczące tego, jak zapewnić przestrzeganie przez wykonawców przepisów o ochronie danych i jak przekazywanie danych do państw trzecich może być zgodne z prawem w świetle wyroku Schrems-II Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; zauważa, że ESDZ odpowiedziała na wymóg EIOD dotyczący wykazu przypadków przekazywania danych osobowych organizacjom komercyjnym w krajach trzecich, w tym dostawcom usług dla Unii;

58.

z zadowoleniem zauważa, że EIOD przeprowadził zdalny audyt rejestrów przetwarzania danych instytucji Unii, a ESDZ została uznana za w pełni spełniającą obowiązujące wymogi; z zadowoleniem przyjmuje ciągłą aktualizację oświadczenia o ochronie prywatności w związku z COVID-19, którą administratorzy danych ESDZ prowadzili w ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych, aby uwzględnić nowe obawy dotyczące prywatności w odniesieniu do kontroli obecności w biurze i pracy zdalnej, z myślą o osiągnięciu proporcjonalności między potrzebą ochrony zdrowia i ograniczenia ryzyka zakażenia a ochroną danych osobowych; zauważa, że w 2020 r. administratorzy danych ESDZ zakończyli dwie oceny skutków dla ochrony danych dotyczące monitorowania bezpieczeństwa IT oraz wykorzystania KITRY, aplikacji do zarządzania zdrowiem i bezpieczeństwem w miejscu pracy dla służby medycznej (ocena ma zostać formalnie zakończona w 2021 r.);

Budynki i ochrona

59.

dostrzega złożoność i wyzwania stojące przed ESDZ w związku z zarządzaniem jej budynkami, które obejmują biura, oficjalne rezydencje i mieszkania dla pracowników w Brukseli i delegaturach; zauważa, że pandemia COVID-19 wywarła duży wpływ na politykę ESDZ w zakresie nieruchomości i przyspieszyła przejście na przestrzenie biurowe oparte na współpracy; zauważa, że z powodu kryzysu wywołanego pandemią kilka projektów budowlanych uległo opóźnieniu w 2020 r., głównie z powodu przerwania łańcucha dostaw, ograniczeń w pracach budowlanych i ograniczeń w podróżowaniu, zwłaszcza w państwach trzecich;

60.

zauważa, że wszystkie projekty wyposażenia biur realizowane przez ESDZ w 2020 r. zostały opracowane w porozumieniu zarówno z kierownictwem, jak i personelem odnośnych działów i delegatur, i w większości wprowadzają przestrzenie współpracy zgodne z wytycznymi dotyczącymi dystansu społecznego wprowadzonymi w wyniku pandemii COVID-19; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ nie wprowadziła ogólnego systemu gorących biurek (hot-desking);

61.

zauważa, że ESDZ zarządza 178 budynkami biurowymi w delegaturach, co stanowi łączną powierzchnię 275 000 m2 (z czego 80 % jest wynajmowane, a 20 % stanowi własność); zauważa, że roczny koszt nieruchomości wynajmowanych na potrzeby delegatur wynosi 61 800 000 euro; zauważa, że na koniec 2020 r. ESDZ zarządzała 148 rezydencjami kierowników delegatur o łącznej powierzchni zabudowy 84 000 m2 (21 % stanowi własność); z zadowoleniem przyjmuje ocenę jakościową budynków delegatur przeprowadzoną w 2020 r. przez ESDZ, aby umożliwić określenie średnio- i długoterminowych priorytetów oraz opracować pierwszy wieloletni plan projektów ESDZ dotyczących nieruchomości w delegaturach w 2021 r;

62.

wspiera ESDZ w jej wysiłkach na rzecz zwiększenia wykorzystania kolokacji w delegaturach, które w ciągu ostatnich 5 lat wzrosło ponad czterokrotnie (z 20 w 2011 r. do 116 w 2020 r.) i stanowi 7 % całkowitej powierzchni biurowej; docenia, że zarządzanie kolokacjami poprzez umowę ramową z każdym z partnerów zajmujących się kolokacją ułatwiło odzyskanie kosztów w wysokości 12 mln euro w 2020 r;

63.

podkreśla, że podczas pandemii COVID-19 instytucje Unii odnotowały wzrost ataków cybernetycznych o 600 %; z zadowoleniem przyjmuje szereg inicjatyw podjętych przez ESDZ w celu podniesienia świadomości w zakresie bezpieczeństwa i propagowania kultury bezpieczeństwa w całej instytucji, takich jak kampanie bezpieczeństwa, szkolenie pracowników w zakresie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa oraz udzielanie wskazówek, jak łagodzić zagrożenia lub zmniejszać ich skutki; wspiera ESDZ w zwiększaniu środków bezpieczeństwa chroniących zarówno członków personelu, jak i infrastrukturę cyfrową ESDZ przed zewnętrznymi zagrożeniami i atakami; podkreśla, że ESDZ potrzebuje odpowiedniego personelu, procedur, infrastruktury i narzędzi w celu ograniczenia tych zagrożeń dla bezpieczeństwa, a zwłaszcza związanych z cyberbezpieczeństwem;

64.

zwraca uwagę, że ESDZ zarządza całkowitym budżetem w wysokości 65 600 000 euro na rok 2020 obejmującym usługi w zakresie bezpieczeństwa; zauważa, że całkowita kwota wydana na instalacje bezpieczeństwa dla delegatur i ich konserwację wyniosła 12 942 311 euro; zauważa, że całkowity budżet na bezpieczną komunikację wyniósł 18 163 000 euro; odnotowuje spodziewane wyzwania w zakresie ochrony delegatur UE wskazane przez ESDZ, a w szczególności brak autonomicznych działań na rzecz mobilizacji zdolności obronnych w przypadku kryzysów i ewakuacji; zauważa, że ESDZ osiągnęła porozumienia z niektórymi państwami członkowskimi w sprawie wsparcia, w niektórych krajach, ewakuacji pracowników oddelegowanych za granicę i osób pozostających na ich utrzymaniu, co niestety ogranicza autonomię ESDZ i delegatur UE w zakresie pozostania w państwach przyjmujących podczas kryzysów; ponawia swój apel o pełne wykorzystanie potencjału postanowień Traktatu z Lizbony do działań na rzecz europejskiej unii obronnej oraz swoje poparcie dla ściślejszej współpracy, większych inwestycji i łączenia zasobów w celu stworzenia synergii na szczeblu UE, aby lepiej chronić Europejczyków;

65.

z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie sieci regionalnych urzędników ds. bezpieczeństwa (RSO) w 2020 r. poprzez utworzenie 10 nowych stanowisk oraz inwestycje poczynione w celu wdrożenia niejawnego systemu korporacyjnego wspierającego wszystkie role ESDZ;

Środowisko i zrównoważony rozwój

66.

wspiera wysiłki ESDZ na rzecz zapewnienia spójności działań zewnętrznych Unii poprzez powiązanie wewnętrznych i zewnętrznych aspektów Zielonego Ładu i transformacji cyfrowej, między innymi w obszarach polityki; pochwala mianowanie pierwszego ambasadora Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu, któremu powierzono nawiązanie kontaktów politycznych wysokiego szczebla w państwach członkowskich i na świecie, jako część strategicznego podejścia ESDZ, które ma na celu połączyć politykę, gospodarkę i działania w dziedzinie klimatu;

67.

z zadowoleniem przyjmuje zamiar wprowadzenia przez ESDZ unijnego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) dla swojej siedziby głównej w celu opracowania programu opartego na konkretnych inicjatywach i środkach ekologicznych, a także fakt, że ESDZ stosuje się do wskazań międzyinstytucjonalnego centrum pomocy w zakresie ekologicznych zamówień publicznych; wzywa ESDZ do wyraźnego zaangażowania się w kampanię "zero papieru" w celu dalszego wzmocnienia inicjatyw już podjętych w tej dziedzinie;

68.

z uznaniem odnotowuje wsparcie udzielane wszystkim delegaturom w celu zmniejszenia ich śladu węglowego i zużycia, w szczególności gromadzenie informacji od delegatur na temat zużycia energii i materiałów;

69.

zachęca ESDZ do przyjęcia usystematyzowanego podejścia do zrównoważonej mobilności pracowników oraz do podnoszenia świadomości na temat odnośnych inicjatyw realizowanych w tej dziedzinie, takich jak instalacja gniazd do ładowania samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych oraz stojaków na rowery;

Komunikacja i wielojęzyczność

70.

podkreśla opracowanie w 2020 r. zasad i priorytetów komunikacyjnych ESDZ na lata 2020-2021, określających regionalne priorytety komunikacyjne oraz trzy nadrzędne strategiczne priorytety kluczowe: Zielony Ład i dyplomacja w dziedzinie zmian klimatu, multilateralizm i partnerstwa oraz strategiczna autonomia i odporność;

71.

Odnotowuje sukces wielu kampanii medialnych ESDZ dotyczących kluczowych kwestii, takich jak "We Take You Home" ("Zabierzemy Cię do domu") dotyczącej repatriacji obywateli Unii w związku z COVID-19, "United in distance" ("Zjednoczeni na odległość") dającej prawdziwe przykłady solidarności na całym świecie w czasach kryzysu, "EU in Action" dotyczącej pracy w terenie Unii jako dostawcy usług w zakresie bezpieczeństwa oraz "BeTheWave" dotyczącej kwestii klimatu; zwraca uwagę, że kanały ESDZ przyczyniły się również do zwiększenia widoczności "Drużyny Europy" na całym świecie; podkreśla, że konto ESDZ w mediach społecznościowych jest jednym z globalnych liderów wśród służb dyplomatycznych, z udziałem ponad 700 000 obserwujących i wyraźnym wzrostem interakcji ze strony śledzących, a w 2020 r. jej strona internetowa uzyskała 21 mln odsłon i 13 mln wizyt;

72.

ponownie podkreśla znaczenie, podkreślone już w zeszłorocznej rezolucji, strategicznego komunikowania się w celu zwalczania złośliwych ingerencji, w tym zagranicznej propagandy i dezinformacji, nasilonych podczas pandemii COVID-19; popiera działania ESDZ w zakresie wykrywania, analizowania i ujawniania zagranicznej dezinformacji poprzez ukierunkowanie doświadczenia i zdolności na poprawę monitorowania mediów i analizę dużych zbiorów danych;

73.

przyznaje, że ESDZ zareagowała na "infodemię" COVID-19, monitorując i analizując przypadki manipulacji i ingerencji w informacje oraz odgrywając wiodącą rolę w ścisłej współpracy w tym zakresie między instytucjami Unii, państwami członkowskimi i partnerami międzynarodowymi; zauważa pozytywny wpływ wkładu ESDZ we wprowadzenie w życie wspólnego komunikatu w sprawie globalnej reakcji UE na pandemię wirusa COVID-19, który został przyjęty w kwietniu 2020 r;

74.

wyraża zaniepokojenie ujawnionymi próbami wywarcia przez Chiny wpływu na krytyczne sprawozdanie ESDZ oceniające narracje i dezinformację w odniesieniu do pandemii COVID-19; przyjmuje do wiadomości oświadczenia wysokiej przedstawiciel złożone Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego zawierające informacje, że chińscy urzędnicy wyrazili zaniepokojenie wyciekiem projektu publikacji i zaprzeczyli jakiemukolwiek chińskiemu wpływowi na to sprawozdanie; podkreśla, że ESDZ jest główną instytucją Unii odpowiedzialną za przeciwdziałanie ingerencjom zagranicznym; zwraca się do ESDZ o podjęcie działań mających na celu ochronę jej pracowników przed ingerencją z zewnątrz, o przeciwdziałanie wszelkim próbom ingerencji z zewnątrz w przyszłości oraz o informowanie organu udzielającego absolutorium o swoich dalszych działaniach; wspiera ESDZ w rozmieszczaniu odpowiednich zdolności, wiedzy fachowej i zdolności językowych wobec regionów o strategicznym znaczeniu;

75.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESDZ opublikowała pięć sprawozdań specjalnych na temat dezinformacji związanej z COVID-19 oraz przeprowadziła kampanie uświadamiające, aby upowszechnić wiedzę na temat utrzymującej się działalności takich podmiotów jak Rosja oraz zwrócić uwagę na pojawienie się nowych podmiotów; zauważa, że przeprowadzono kilka kampanii w poszczególnych krajach w celu złagodzenia skutków dezinformacji i ochrony reputacji Unii; podkreśla, że w 2020 r. portal EU vs Disinfo odwiedziło ponad 1,25 mln osób (wzrost o 200 % w porównaniu z 2019 r.), a liczba odsłon wyniosła 2,4 mln; zwraca się do ESDZ o przedstawienie Parlamentowi większej ilości informacji na temat metodyki stosowanej przez portal EU vs Disinfo oraz jej zgodności z prawem Unii i normami międzynarodowymi, zwłaszcza w odniesieniu do prawa do bycia wysłuchanym w ramach procedury odwoławczej; wzywa do dalszego znacznego zwiększania budżetu grupy zadaniowej East StratCom, aby skutecznie przeciwdziałać kampaniom dezinformacyjnym i promować politykę Unii w krajach Partnerstwa Wschodniego;

76.

przypomina o wiodącej roli delegatur UE w państwach trzecich w odniesieniu do realizacji celów polityki zagranicznej Unii; apeluje do ESDZ o wzmocnienie roli delegatur UE w państwach trzecich, aby zwiększyć ich zdolność do demaskowania kampanii dezinformacyjnych zagrażających wartościom demokratycznym i organizowanych przez zagraniczne podmioty państwowe; wzywa ponadto ESDZ do wzmocnienia zaangażowania delegatur UE w naszym sąsiedztwie i w krajach Bałkanów Zachodnich w celu wsparcia aktywniejszej i skuteczniejszej polityki komunikacyjnej dotyczącej perspektywy europejskiej oraz zapewnienia jak najlepszej pomocy krajom zaangażowanym w prodemokratyczne i proeuropejskie reformy; wzywa delegacje UE, by kontynuowały skoordynowane wysiłki na rzecz zwiększenia widoczności projektów finansowanych przez UE;

77.

podkreśla, że coraz bardziej potrzeba spójnej i zaktualizowanej polityki UE wobec Arktyki; zauważa, że nowy instrument ISWMR stwarza możliwości finansowania dla regionu Arktyki.

Współpraca międzyinstytucjonalna

78.

podkreśla stałą koordynację między działami centrali ESDZ a DG BUDG Komisji w celu dokonania ustaleń finansowych mających na celu zapewnienie ciągłości działania i należytego zarządzania finansami operacji w centrali i delegaturach podczas tej szczególnej fazy; zwraca uwagę na skuteczną współpracę między ESDZ a Urzędem Infrastruktury i Logistyki Komisji w Brukseli w celu zapewnienia odpowiednich środków dla fizycznie obecnych członków personelu w celu wykonywania podstawowych funkcji niezbędnych dla ciągłości działalności;

79.

z uznaniem odnotowuje, że ESDZ koordynuje swoje wysiłki w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i przeciwdziałania im ze wszystkimi dyrekcjami generalnymi RELEX oraz poprzez specjalną formę wskazaną w strategii Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, w której wiodącą rolę odgrywa OLAF; rozumie, że w 2020 r. strategia ESDZ w zakresie zwalczania nadużyć finansowych była nadal w fazie opracowywania;

80.

z zadowoleniem odnotowuje, że po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii w dniu 31 stycznia 2020 r. ESDZ wreszcie ustanowiła delegaturę UE w Londynie i dział Zjednoczonego Królestwa w ramach swojej struktury centralnej; wyraża jednak ubolewanie z powodu opóźnienia w przyznaniu statusu dyplomatycznego pracownikom Parlamentu zatrudnionym w biurze łącznikowym w Londynie oraz z powodu początkowej odmowy ESDZ doprowadzenia tej kwestii do zadowalającego końca; rozumie, że porozumienie ustanawiające delegaturę zastępuje wszelkie przepisy tymczasowe i zapewnia delegaturze w Londynie, jej członkom personelu i mieniu przywileje i immunitety równoważne z tymi, o których mowa w konwencji wiedeńskiej, w podobny sposób jak pozostałym 144 delegaturom i biurom; ubolewa, że ESDZ wynegocjowała z władzami Zjednoczonego Królestwa projekt porozumienia ustanawiającego delegaturę bez konsultacji z Parlamentem; podkreśla, że regularne przekazywanie Parlamentowi aktualnych informacji zamiast przeprowadzania z nim odpowiednich konsultacji nie spełnia spoczywającego na ESDZ obowiązku "stosownego wsparcia i współpracy", o którym mowa w art. 3 ust. 4 decyzji ustanawiającej ESDZ; zauważa, że do końca 2020 r. obsadzonych zostało prawie 40 stanowisk (w tym pracownicy zagraniczni i miejscowi) na 43 dostępne stanowiska ogółem; jest świadomy, że delegatura mieści się w budynku będącym własnością Unii, z którego w przeszłości korzystały przedstawicielstwo Komisji i biuro łącznikowe Parlamentu Europejskiego (EPLO);

81.

z zadowoleniem przyjmuje współpracę w 2020 r. między ESDZ a Parlamentem na rzecz pomyślnej aktualizacji praktycznych ustaleń dotyczących udostępniania wyznaczonym posłom do Parlamentu Europejskiego szczegółowych sprawozdań politycznych sporządzanych przez delegatury UE z 2015 r., co umożliwi elektroniczne przekazywanie dokumentów;

82.

ubolewa nad wcześniejszymi przypadkami wycieku do prasy poufnych sprawozdań z misji obserwacji wyborów i z zadowoleniem przyjmuje rozwiązanie wypracowane między Parlamentem a ESDZ w sprawie przekazywania dokumentacji; wyraża przekonanie, że ESDZ będzie nadal ułatwiać regularną wymianę poglądów między głównymi obserwatorami i zastępcami głównych obserwatorów a posłami do PE przed misją obserwacji wyborów, w jej trakcie i po jej zakończeniu;

83.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. ESDZ zawarła z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowę o gwarantowanym poziomie usług dotyczącą kolokacji jego pracowników w siedzibach delegatur na całym świecie; jest świadomy, że w 2020 r. wynegocjowano kolejne umowy o gwarantowanym poziomie usług z Europejskim Bankiem Centralnym i Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w celu wspólnego korzystania z przestrzeni biurowej i powiązanych usług;

84.

pochwala intensywną koordynację i wymianę prowadzoną przez cały czas trwania pandemii COVID-19 z departamentami zasobów ludzkich ministerstw spraw zagranicznych państw członkowskich i Organizacji Narodów Zjednoczonych w celu wymiany poglądów i najlepszych praktyk w zakresie specjalnych ustaleń dotyczących pracy, a także pochwala udział ESDZ w cotygodniowych posiedzeniach międzyinstytucjonalnych, podczas których wszystkie instytucje i agencje Unii regularnie aktualizowały swoje środki i dzieliły się praktykami wdrożonymi w wyniku pandemii COVID-19;

Pandemia COVID-19


(1) Decyzja Rady 2010/427/UE z dnia 26 lipca 2010 r. określająca organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00