DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1684
z dnia 28 września 2022 r.
w sprawie równoważności ram regulacyjnych Tajwanu (*) dotyczących kontrahentów centralnych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures objętych nadzorem komisji nadzoru finansowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 25 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziana w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów centralnych oraz decyzja o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów na instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają swoją siedzibę i uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności w państwie trzecim. |
(2) | Aby system prawny państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, zasadnicze skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny, pod względem osiąganych celów regulacyjnych, być równoważne ze skutkami wynikającymi z wymogów obowiązujących w Unii. Celem tej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w Tajwanie gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w Tajwanie nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki ci członkowie rozliczający i te systemy obrotu mogliby być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują oni niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii. Należy zatem wziąć pod uwagę znacznie niższy poziom ryzyka związanego z działalnością rozliczeniową prowadzoną na rynkach finansowych, które są mniejsze od rynku finansowego Unii. |
(3) | Niniejsza decyzja dotyczy wyłącznie równoważności rozwiązań prawnych i nadzorczych dotyczących izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures zatwierdzonych i licencjonowanych na mocy ustawy o kontraktach terminowych typu futures (Futures Trading Act, "FTA") i objętych nadzorem komisji nadzoru finansowego (Financial Supervisory Commission, "FSC"), a nie rozwiązań prawnych lub nadzorczych dotyczących innych CCP mających siedzibę w Tajwanie. |
(4) | W art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 określono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby można było stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne rozwiązaniom ustanowionym w tym rozporządzeniu. |
(5) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze jurysdykcji danego państwa trzeciego muszą zapewnić, by CCP, którzy uzyskali zezwolenie w jurysdykcji tego państwa trzeciego, na bieżąco spełniali prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV tego rozporządzenia. |
(6) | Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Tajwanie, obejmują FTA, uzupełnioną regulacjami dotyczącymi działalności izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures ("regulacje") oraz standardami dotyczącymi tworzenia izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures ("standardy"). Do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures działających w Tajwanie mają również zastosowanie dodatkowe zasady określone w regulacjach dotyczących ustanawiania systemów kontroli wewnętrznej przez przedsiębiorstwa usługowe na rynkach papierów wartościowych i kontraktów terminowych typu futures, regulacjach dotyczących giełd kontraktów terminowych typu futures oraz regulacjach dotyczących działalności pośredników w zakresie kupna i sprzedaży kontraktów terminowych typu futures. |
(7) | Utworzenie izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures wymaga uprzedniego uzyskania od FSC zatwierdzenia i licencji na prowadzenie działalności. Niniejsza decyzja odnosi się wyłącznie do systemu mającego zastosowanie do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, które świadczą zatwierdzoną usługę finansową polegającą na prowadzeniu izby rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures w Tajwanie, jak określono w art. 2 regulacji, i które to izby zostały utworzone zgodnie ze standardami. |
(8) | Mając zastosowanie odpowiednio do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, jak przewidziano w art. 55 FTA, art. 7 FTA stanowi, że izba rozliczeniowa kontraktów terminowych typu futures musi być "ustanowiona w celu wspierania interesu publicznego i zachowania uczciwości transakcji na rynku kontraktów terminowych typu futures". Ponadto art. 2 regulacji stanowi, że "działalność gospodarcza izby rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures polega na rozliczaniu i rozrachunku transakcji terminowych typu futures oraz zapewnianiu gwarancji wykonania kontraktu typu futures", co obejmuje zarówno giełdowe instrumenty pochodne, jak i instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Izba rozliczeniowa kontraktów terminowych typu futures może uzyskać zatwierdzenie i licencję na prowadzenie działalności tylko wtedy, gdy FSC uzyska pewność m.in., że promotorzy izby rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures posiadają odpowiedni kapitał, mają odpowiedni i rzetelny biznesplan określający zasady prowadzenia działalności gospodarczej, strukturę organizacji wewnętrznej, zasady naboru i szkolenia personelu oraz prognozy finansowe na rok rozpoczęcia działalności i na następny rok, dysponują zasobami ludzkimi, sprzętem do przetwarzania danych i innymi urządzeniami koniecznymi do prowadzenia działalności jako izba rozliczeniowa kontraktów terminowych typu futures. Podejmując decyzję o udzieleniu izbie rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures zatwierdzenia i licencji na prowadzenie działalności, FSC może nałożyć dodatkowe warunki i zażądać dodatkowej dokumentacji. |
(9) | FTA zobowiązuje izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures do przyjęcia zasad operacyjnych, które zapewnią zgodność z wszystkimi wymogami dotyczącymi właściwej regulacji systemów rozliczeniowych i rozrachunkowych izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, w tym zasad na wypadek niewywiązania się z kontraktu. Izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures są zobowiązane do przedłożenia FSC tych zasad operacyjnych oraz wszelkich zmian do nich przed ich wdrożeniem. FSC może odrzucić te zasady operacyjne lub zażądać ich zmiany. Zgodnie z art. 47 ust. 2 FTA zasady operacyjne izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures są prawnie wiążące i egzekwowalne wobec członków i innych uczestników po ich zatwierdzeniu przez FSC. |
(10) | Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, które uzyskały zezwolenie w Tajwanie, mają zatem strukturę dwupoziomową. Zasady podstawowe zawarte w FTA określają nadrzędne standardy, których izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures muszą przestrzegać, aby uzyskać zezwolenie na świadczenie usług rozliczeniowych w Tajwanie (łącznie "zasady podstawowe"). Te zasady podstawowe stanowią pierwszy poziom prawnie wiążących wymogów w Tajwanie. W celu zapewnienia zgodności z zasadami podstawowymi art. 47 FTA nakłada wymóg, aby izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures ustanowiły i przedłożyły swoje zasady operacyjne do zatwierdzenia przez FSC przed ich wdrożeniem, przy czym FSC może uniemożliwić ich wdrożenie, odrzucić je lub zmienić. Te zasady operacyjne stanowią drugi poziom wymogów obowiązujących w Tajwanie. |
(11) | Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures w Tajwanie są równoważne wymogom rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinna również uwzględniać skutki w zakresie ograniczania ryzyka, jakie rozwiązania te zapewniają pod względem poziomu ryzyka, na który narażeni są członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, uczestnicząc w takich izbach rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures. Na skutki w zakresie ograniczania ryzyka ma wpływ zarówno poziom ryzyka związanego z działalnością rozliczeniową danych CCP, który zależy od wielkości rynku finansowego, na którym ci kontrahenci prowadzą działalność, jak i adekwatność mających do nich zastosowanie rozwiązań prawnych i nadzorczych służących obniżeniu poziomu tego ryzyka. Aby osiągnąć równoważne skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w zakresie ograniczania ryzyka w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, na których poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej rygorystyczne niż w przypadku CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, na których nieodłączny poziom ryzyka jest niższy. |
(12) | Rynki finansowe, na których izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures posiadające zezwolenie w Tajwanie prowadzą działalność rozliczeniową, są znacznie mniejsze niż rynki, na których prowadzą działalność CCP mający siedzibę w Unii. W związku z tym, jeżeli członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii uczestniczą w izbach rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures posiadających zezwolenie w Tajwanie, są narażeni na znacznie mniejsze ryzyko niż w przypadku uczestnictwa w CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Unii. |
(13) | Rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, które uzyskały zezwolenie w Tajwanie, można zatem uznać za równoważne wymogom rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli rozwiązania te są odpowiednie do obniżenia tego i tak już niższego poziomu ryzyka. Zasady podstawowe mające zastosowanie do tych izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, uzupełnione o zasady operacyjne tych izb rozliczeniowych, obniżają niższy już poziom ryzyka w Tajwanie i prowadzą do skutków w zakresie ograniczania ryzyka, które są równoważne skutkom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. |
(14) | Komisja stwierdza zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Tajwanu gwarantują, że izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures, które uzyskały zezwolenie w tym kraju, spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. |
(15) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania nadzorcze jurysdykcji państwa trzeciego w odniesieniu do CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, muszą przewidywać skuteczny nadzór nad tymi CCP, a także egzekwowanie na bieżąco tych wymogów. |
(16) | Po zatwierdzeniu i uzyskaniu licencji izba rozliczeniowa kontraktów terminowych typu futures będzie podlegać wymogom określonym w FTA i bieżącemu nadzorowi ze strony FSC, a także nadzorowi ze strony tajwańskiego banku centralnego w zakresie kwestii administracyjnych wchodzących w zakres kompetencji banku centralnego. FSC monitoruje izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures w Tajwanie w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi ramami prawnymi. Na mocy art. 100 i 101 FTA FSC posiada kompleksowe uprawnienia do nakładania kar na izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures, w tym m.in. prawo do cofnięcia zatwierdzenia i licencji na prowadzenie działalności izby rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures oraz prawo do nakładania sankcji. Bieżący nadzór sprawowany jest przez FSC zgodnie z art. 4 FTA. W art. 95-120 FTA zapewniono FSC istotne uprawnienia w zakresie egzekwowania ustanowionych przez FTA przepisów i zasad. FSC jest uprawniona do prowadzenia dochodzeń w sprawie domniemanych naruszeń zasad, przeprowadzania inspekcji, obowiązkowego uzyskania wglądu do ksiąg i rejestrów oraz zwracania się do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures o zmianę ich zasad operacyjnych. |
(17) | Komisja stwierdza zatem, że izby rozliczeniowe kontraktów terminowych typu futures, które uzyskały zezwolenie w Tajwanie, podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów prowadzonym na bieżąco. |
(18) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne jurysdykcji państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na mocy systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich"). |
(19) | Zgodnie ze standardami CCP z państw trzecich, którzy chcą rozliczać instrumenty pochodne w Tajwanie, muszą zwrócić się do FSC o zatwierdzenie. Zgodnie z art. 45 ust. 1 część druga FTA również "inne instytucje", w tym CCP z siedzibą poza Tajwanem, mogą uzyskać zatwierdzenie i licencję na prowadzenie działalności polegającej na prowadzeniu izby rozliczeniowej kontraktów terminowych typu futures. W odniesieniu do takich CCP z państw trzecich zastosowanie mają prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Tajwanie. Ponadto CCP z państw trzecich mogą zostać uznani przez FSC zgodnie z zasadą uznawania zagranicznych CCP, przy czym oparte na dwóch scenariuszach podejście stosowane w kwestii zatwierdzenia jest następujące: W przypadku gdy przepisy dotyczące nadzoru i system regulacyjny, którym podlega zagraniczny CCP, są zgodne z zasadami dotyczącymi infrastruktury rynku finansowego (PFMI) wydanymi przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (CPMI) oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) lub z innymi międzynarodowymi standardami uznanymi przez FSC, a zagraniczny CCP został uznany przez właściwe organy państwa trzeciego za kwalifikującego się CCP (QCCP), wówczas ten CCP może świadczyć usługi rozliczeniowe w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym na rzecz tajwańskich instytucji finansowych. W przypadku gdy zagraniczny CCP nie został uznany przez właściwy organ państwa trzeciego za QCCP i zamierza ubiegać się o uznanie go za QCCP przez FSC, wówczas ten zagraniczny CCP składa do FSC wniosek potwierdzający jego zakwalifikowanie jako QCCP na mocy wymogów kapitałowych Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego dotyczących ekspozycji bankowych wobec kontrahentów centralnych. Umożliwia to tajwańskim członkom rozliczającym przypisywanie ekspozycjom wobec takich CCP z państw trzecich niższych wag ryzyka. Zgodnie z art. 6 FTA FSC jest uprawniona do "zawierania umów o współpracy z zagranicznymi agencjami rządowymi, instytucjami lub organizacjami międzynarodowymi w celu ułatwienia działań takich jak wymiana informacji, współpraca techniczna i pomoc w prowadzeniu dochodzeń". |
(20) | Komisja stwierdza zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Tajwanu zapewniają skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich. |
(21) | Niniejsza decyzja opiera się na prawnie wiążących wymogach dotyczących izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, które to wymogi obowiązywały w Tajwanie w momencie przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych będą nadal na bieżąco monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych dotyczących izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję. |
(22) | Co najmniej raz na trzy lata Komisja powinna dokonywać przeglądu podstaw, na podstawie których rozwiązania prawne i nadzorcze Tajwanu uznaje się za równoważne unijnym rozwiązaniom prawnym i nadzorczym. Takie regularne przeglądy pozostają bez uszczerbku dla uprawnienia Komisji do przeprowadzania nadzwyczajnego przeglądu w dowolnym momencie, w przypadku gdy rozwój sytuacji sprawi, że Komisja będzie musiała dokonać ponownej oceny równoważności tych rozwiązań prawnych i nadzorczych z unijnymi rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi. Na podstawie ustaleń z tych przeglądów Komisja może w dowolnym momencie przyjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji, w szczególności w przypadku gdy zmiany w zakresie regulacji i nadzoru w Tajwanie będą miały wpływ na warunki, na podstawie których przyjmuje się niniejszą decyzję. |
(23) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Tajwanu, obejmujące ustawę o kontraktach terminowych typu futures, regulacje dotyczące działalności izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures oraz standardy dotyczące tworzenia izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, mające zastosowanie do izb rozliczeniowych kontraktów terminowych typu futures, które uzyskały zezwolenie w Tajwanie, uznaje się za równoważne wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
Artykuł 2
Do dnia 28 września 2022 r., a następnie co trzy lata Komisja dokonuje przeglądu podstaw, na których opierała się decyzja, o której mowa w art. 1.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(*) Niniejszej decyzji nie należy interpretować jako odzwierciedlającej jakiekolwiek oficjalne stanowisko Unii Europejskiej w odniesieniu do statusu prawnego Tajwanu.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00