Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-08-11 do 2024-03-31
Wersja archiwalna od 2022-08-11 do 2024-03-31
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1386
z dnia 9 sierpnia 2022 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dnia 4 października 2011 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 988/2011 (2) wprowadzające do dnia 31 marca 2014 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria). Przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2407 (3), które wygasło w dniu 31 marca 2018 r. Kolejne przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1634 (4), które wygasło w dniu 31 marca 2021 r. |
(2) | Dnia 10 marca 2021 r. Komisja otrzymała od Włoch wniosek o przedłużenie tego odstępstwa przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na ich wodach terytorialnych w regionach Toskania i Liguria. |
(3) | Włochy przedstawiły aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają przedłużenie tego odstępstwa. |
(4) | Dnia 14 października 2021 r. Włochy przyjęły w drodze dekretu (5) plan zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("włoski plan zarządzania"). |
(5) | Wniosek dotyczy działalności połowowej już zatwierdzonej przez Włochy i obejmuje statki, które prowadzą połowy od ponad pięciu lat i działają w ramach włoskiego planu zarządzania przyjętego zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("plan zarządzania") dnia 14 października 2021 r. |
(6) | Wniosek dotyczy 117 statków o długości całkowitej poniżej 14 m i nakładzie połowowym wynoszącym łącznie 5 886,9 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy nie zostanie w przyszłości zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(7) | Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(8) | Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiły Włochy, oraz związanego z nim projektu włoskiego planu zarządzania podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 22-26 marca 2021 r (6). |
(9) | Ogólna ocena STECF jest pozytywna, a projekt planu zarządzania zawiera główne elementy uzasadniające wniosek. Informacje na temat biologii i ekologii, floty i nakładu połowowego są dobrze przedstawione. Włochy zostały poproszone o przeanalizowanie kilku elementów, które wymagały dalszych wyjaśnień na temat lokalizacji operacji połowowych, poziomu środków ochronnych oraz harmonogramu reakcji zarządczej. W celu rozwiązania tych problemów władze włoskie zgodziły się przedstawić wymagane dodatkowe dane. Zaproponowane przez Włochy odstępstwo jest zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(10) | Odstępstwo, o którego przedłużenie wystąpiły Włochy, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych. |
(11) | Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie posiadają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie. |
(12) | Jak wspomniano w motywie 9, STECF zwrócił się o dodatkowe dane dotyczące rozmieszczenia przestrzennego operacji połowowych w związku z rozmieszczeniem siedlisk trawy morskiej. Włochy przedstawiły te dodatkowe dane, które potwierdzają lokalizację połowów i brak pokrywania się z skupiskami trawy morskiej Posidonia. Ponadto jeśli chodzi o wpływ na dno morskie, obserwacje przeprowadzone na statkach podczas okresów połowu wykazały, że niewody pełnomorskie działają skutecznie jedynie nad czystym dnem morskim, składającym się z piasku lub błota. Biorąc pod uwagę powyższe, można stwierdzić, że połowy te nie mają znaczącego wpływu na chronione siedliska i są wysoce selektywne, ponieważ niewody wybiera się w toni wodnej i nie dotykają one dna morskiego, gdyż zebranie materiału z dna morskiego mogłoby spowodować straty w obrębie docelowego gatunku i niemalże uniemożliwić selekcję poławianego gatunku ze względu na bardzo małe rozmiary osobników. |
(13) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ w planie zarządzania wyraźnie zakazuje się prowadzenia połowów nad siedliskami chronionymi. |
(14) | Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z narzędziami połowowymi innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione. |
(15) | Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego. |
(16) | Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (7) oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego, nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów. |
(17) | Włochy zezwoliły na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu. |
(18) | Chociaż art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został uchylony rozporządzeniem (UE) 2019/1241, część B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia zezwala na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci na podstawie niektórych warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 tego rozporządzenia. Takie odstępstwa powinny obowiązywać już w dniu 14 sierpnia 2019 r. i nie powinny prowadzić do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów niedojrzałych organizmów morskich, i służyć osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia. Wnioskowane przedłużenie jest zgodne z wyżej wymienionymi warunkami. |
(19) | Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa 3 mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków. |
(20) | Działalność połowowa z użyciem niewodów pełnomorskich jest uregulowana w planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. Ponadto, zgodnie z ust. 6 włoskiego planu zarządzania, połowy Aphia minuta są ograniczone do sezonu połowowego trwającego od 1 listopada do 31 marca każdego roku i do najwyżej 60 dni na łódź w każdym okresie połowowym. |
(21) | Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów. |
(22) | Plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(23) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (8). |
(24) | Należy zatem przyznać wnioskowane przedłużenie odstępstwa na okres 3 lat. |
(25) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym we włoskim planie zarządzania Włochy powinny przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(26) | Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewnić rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania. |
(27) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1634 wygasło w dniu 31 marca 2021 r., a sezon połowowy rozpoczyna się co roku dnia 1 listopada, niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od dnia 1 listopada 2021 r. |
(28) | Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(29) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie stosuje się na wodach terytorialnych Włoch przyległych do wybrzeża Ligurii i Toskanii w odniesieniu do połowów babki przezroczystej (Aphia minuta) niewodami pełnomorskimi stosowanymi przez statki, które:
a) | są zarejestrowane w jednostkach zarządzających administracji morskiej (Direzione Marittima) odpowiednio w Genui i w Livorno; |
b) | prowadzą udokumentowane połowy od ponad 5 lat i nie powodują zwiększenia nakładu połowowego w przyszłości oraz |
c) | posiadają upoważnienie do połowów i działają na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Włochy zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Plan monitorowania i sprawozdawczość
Do dnia 1 listopada 2022 r. Włochy przekazują Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c).
Artykuł 3
Wejście w życie i okres stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2021 r. do dnia 31 marca 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 988/2011 z dnia 4 października 2011 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 260 z 5.10.2011, s. 15).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2407 z dnia 18 grudnia 2015 r. wznawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 104).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1634 z dnia 30 października 2018 r. wznawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 272 z 31.10. 2018, s. 35).
(5) Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana 297 z 15.12.2021, s. 46.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 66. posiedzenia plenarnego (PLEN-21-01). EUR 28359 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2021, dokument dostępny pod adresem: https://stecf.jrc.ec.europa.eu/reports/plenary/-/asset_publisher/oS6k/document/id/2851300.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(8) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).