DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1319
z dnia 26 lipca 2022 r.
w sprawie akceptacji wniosku o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) odnośnie do rekonfiguracji istniejącego taboru na pociągi zespołowe 19 TGV P-DUPLEX, złożonego przez Francję zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5150)
(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
Uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 10 grudnia 2021 r. władze Francji przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności ("TSI"), tj. TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 (2) ("TSI LOC&AS"), TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (3) ("TSI PRM") oraz TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1304/2014 (4) ("TSI NOI"), do projektu modernizacji taboru kolejowego w odniesieniu do 19 pociągów zespołowych przeznaczonych do eksploatacji we francuskiej sieci kolejowej. |
(2) | Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie ze względu na brak ekonomicznej opłacalności projektu w przypadku przeprowadzenia modernizacji przedmiotowych pociągów zespołowych. |
(3) | Wniosek dotyczy przebudowy 19 pociągów zespołowych, których wagony silnikowe i wagony osobowe zostały rozdzielone w momencie ich produkcji w 2006 r. Ze względu na ówczesny popyt na rynku lokomotywy tych pociągów zespołowych były eksploatowane i są nadal eksploatowane jako wagony łączone typu "Réseau 1N", a wagony osobowe tych pociągów zespołowych były eksploatowane jako lokomotywy łączone typu "Réseau". |
(4) | Przedmiotowe pociągi zespołowe zbliżają się obecnie do postoju technicznego przewidzianego w połowie ich okresu użytkowania. Planuje się przeprowadzenie konserwacji w celu zapewnienia ich bezpiecznej eksploatacji przez kolejne 16 lat. W ramach konserwacji przewiduje się ponowne połączenie oryginalnych lokomotyw i wagonów osobowych. Etap prac modernizacyjnych ma się odbyć w latach 2022-2025, a pierwsze pociągi zespołowe trafiły do warsztatów w lutym 2022 r. Celem jest uzyskanie do grudnia 2023 r. zezwoleń dla typu dla 19 pociągów zespołowych objętych modernizacją. Następnie dla każdego pociągu zespołowego wydane zostaną zezwolenia dotyczące zgodności z typem. |
(5) | Strategia udzielania zezwoleń na proces rekonfiguracji opiera się na "nowym" zezwoleniu dotyczącym wariantu typu TGV Duplex, który został już wcześniej dopuszczony. W tych okolicznościach jedynie zmodyfikowane części wagonów osobowych będą musiały być zgodne z TSI. Lokomotywy nie podlegają żadnym zmianom, ale uznaje się je za nowe elementy w stosunku do typu TGV Duplex, a zezwolenie dla nich należy uznać za "pierwsze" zezwolenie, co wymaga wykazania pełnej zgodności z obowiązującymi TSI: LOC &PAS, NOI i PRM. |
(6) | Lokomotywy i wagony osobowe 19 pociągów zespołowych podlegających modernizacji i rekonfiguracji są zgodne z normami i TSI obowiązującymi w czasie ich produkcji. Od 2006 r. odpowiednie TSI były dopracowywane i wprowadzono w nich bardziej rygorystyczne wymagania. Wnioskuje się o niestosowanie obecnych TSI w związku z tym, że ich zastosowanie do już istniejących pociągów zespołowych spowodowałoby konieczność poniesienia znacznych dodatkowych kosztów modernizacji i rekonfiguracji, a także znaczne opóźnienie, jeśli chodzi o oddanie przedmiotowych pociągów zespołowych do eksploatacji. |
(7) | Ponadto zastosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 i 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 zobowiązywałoby dostawcę do przeprowadzenia szeroko zakrojonych opracowań w zakresie rozwoju, alokacji zasobów i dodatkowych kosztów materiałowych, co zagrażałoby rentowności projektu, uwzględniając fakt, że szacowany koszt jednostkowy projektu wzrósłby o ponad 60 %. |
(8) | Koszt dodatkowy nie może zostać pokryty przez 19 pociągów zespołowych bez zakwestionowania znaczenia ekonomicznego oraz rentowności projektu modernizacji i rekonfiguracji. |
(9) | W ramach projektu zapewniona zostanie zgodność z innymi przepisami obecnych TSI, z uwzględnieniem modyfikacji oświetlenia wnętrza, platform wewnętrznych i pomieszczeń pasażerskich, okien przednich, świateł i kontrolek, sprzęgów awaryjnych, dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych, sygnalizacji wewnętrznej, piktogramów i informacji dotykowych oraz generatora dźwięku w kabinie, zgodnie z pkt 4.2.9.1.8, 4.2.9.2.1, 4.2.7.1.1-4.2.7.1.4, 4.2.7.2.1 i 4.2.2.7.2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 oraz pkt 4.2.2.4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. |
(10) | Projekt zapewni również pełną zgodność 19 pociągów zespołowych z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/919 (5), w tym modernizację do wzorca 3 ERTMS. |
(11) | Jeżeli wniosek o niestosowanie nie zostanie przyjęty, zdolność przewozowa w obszarze przyszłego użytkowania 19 pociągów zespołowych może zostać naruszona ze szkodą dla pasażerów kolei. Nastąpiłoby opóźnienie projektu o około 3 lata. Wstrzymanie realizacji projektu doprowadziłoby do wycofania z eksploatacji pociągów, co wpłynęłoby na interesy handlowe operatora w 2023 r. podczas odbudowy sektora kolejowego po pandemii COVID-19. Szacuje się, że utrata przychodów przez operatora wyniosłaby ponad 100 mln EUR. |
(12) | Informacje na temat wniosku o niestosowanie zostały przekazane przez przedstawicieli Francji członkom komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, na jego 93. posiedzeniu. |
(13) | Ewentualny wpływ na bezpieczeństwo wynikający z niestosowania niektórych przepisów TSI LOC & PAS, PRM oraz NOI jest złagodzony przez fakt, że dla 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych wykazano już zgodność z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa mającymi zastosowanie w momencie wydania pierwotnego zezwolenia w 2006 r. i od tamtej pory były one bezpiecznie eksploatowane. |
(14) | W związku z powyższym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do wagonów silnikowych i wagonów osobowych 19 przedmiotowych pociągów zespołowych. W związku z tym należy przyjąć złożony przez władze Francji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 oraz 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, przy jednoczesnym ograniczeniu skutków niestosowania tych punktów poprzez zastosowanie przepisów, które obowiązywały w momencie wydania pierwotnego zezwolenia, jako przepisów alternatywnych. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Akceptuje się wniosek władz Francji o niestosowanie przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) określonych w załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 i rozporządzenia (UE) nr 1304/2014, o których mowa w załączniku I do niniejszej decyzji, do 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych typu TGV P-DUPLEX składających się z pojazdów wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji.
Przepisy będące przedmiotem wniosku o niestosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, wraz z przepisami alternatywnymi, które mają być stosowane, są wymienione w załączniku I.
Obszarem użytkowania pojazdów wymienionych w załączniku II jest Francja.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas", zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 421).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Poniższa tabela zawiera wykaz przepisów objętych art. 1, które nie muszą być stosowane, oraz przepisów, które mają być stosowane w zamian.
Niestosowany przepis TSI | Stosowany przepis alternatywny |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.1 - skrajnia | W przypadku wagonów silnikowych: broszury UIC 505-1 i 506 W przypadku wagonów osobowych: norma EN 15273-2 (listopad 2017 r.), decyzja Komisji 2008/232/WE (uchylona TSI HS RST), decyzja Komisji 2011/291/UE (uchylona TSI LOC &PAS) |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.6 - współczynnik mocy | Certyfikat weryfikacji WE nr: 0942/6/SH2/2007/RST/FR-EN/ECA1178AD0048 |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.10.4.4 - zdolność ruchu | Francuska norma NF F16-103 |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.3.2 - monitorowanie stanu łożysk osi | Francuska specyfikacja SAMI D 001 |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.7 - odgarniacze | Francuskie zarządzenie "arreté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 2.2.1 |
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.9 - wymagania dotyczące pantografu | Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST), francuskie zarządzenie "arreté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 3.2.1, broszura UIC 608 |
TSI NOI, pkt 4.2.1 - wartości dopuszczalne hałasu stacjonarnego | Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST) |
TSI NOI, pkt 4.2.2 - wartości dopuszczalne hałasu ruszania | |
TSI NOI, pkt 4.2.3 - wartości dopuszczalne hałasu przejazdu | |
TSI PRM, pkt 4.2.2.1 - siedzenia | Decyzja Komisji 2008/164/WE (uchylona TSI PRM) |
ZAŁĄCZNIK II
W poniższych tabelach wymieniono europejskie numery pojazdów (EVN zgodnie z definicją w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614) wagonów silnikowych i wagonów osobowych objętych art. 1, które mają zostać zrekonfigurowane jako pociągi zespołowe typu TGV P-DUPLEX.
Kolejność wierszy w tabelach pozostaje bez uszczerbku dla par "wagonów silnikowych + wagonów osobowych", które mają być formowane.
EVN wagonów silnikowych i wagonów osobowych mogą ulec zmianie po rekonfiguracji.
Tabela 2.1
Wagony silnikowe
Wagon silnikowy 1 | Wagon silnikowy 2 |
93870384001-8 | 93870384002-6 |
93870384003-4 | 93870384004-2 |
93870384007-5 | 93870384008-3 |
93870384009-1 | 93870384010-9 |
93870384011-7 | 93870384012-5 |
93870384013-3 | 93870384014-1 |
93870384015-8 | 93870384016-6 |
93870384017-4 | 93870384018-2 |
93870384019-0 | 93870384020-8 |
93870384021-6 | 93870384022-4 |
93870384023-2 | 93870384024-0 |
93870384025-7 | 93870384026-5 |
93870384027-3 | 93870384028-1 |
93870384005-9 | 93870384006-7 |
93870384029-9 | 93870384030-7 |
93870384031-5 | 93870384032-3 |
93870384033-1 | 93870384034-9 |
93870384035-6 | 93870384036-4 |
93870384037-2 | 93870384038-0 |
Tabela 2.2
Wagony osobowe
Wagon osobowy 1 | Wagon osobowy 2 | Wagon osobowy 3 | Wagon osobowy 4 | Wagon osobowy 5 | Wagon osobowy 6 | Wagon osobowy 7 | Wagon osobowy 8 |
93870291601-7 | 93870292601-6 | 93870293601-5 | 93870294601-4 | 93870295601-3 | 93870296601-2 | 93870297601-1 | 93870298601-0 |
93870291602-5 | 93870292602-4 | 93870293602-3 | 93870294602-2 | 93870295602-1 | 93870296602-0 | 93870297602-9 | 93870298602-8 |
93870291604-1 | 93870292604-0 | 93870293604-9 | 93870294604-8 | 93870295604-7 | 93870296604-6 | 93870297604-5 | 93870298604-4 |
93870291605-8 | 93870292605-7 | 93870293605-6 | 93870294605-5 | 93870295605-4 | 93870296605-3 | 93870297605-2 | 93870298605-1 |
93870291606-6 | 93870292606-5 | 93870293606-4 | 93870294606-3 | 93870295606-2 | 93870296606-1 | 93870297606-0 | 93870298606-9 |
93870291607-4 | 93870292607-3 | 93870293607-2 | 93870294607-1 | 93870295607-0 | 93870296607-9 | 93870297607-8 | 93870298607-7 |
93870291608-2 | 93870292608-1 | 93870293608-0 | 93870294608-9 | 93870295608-8 | 93870296608-7 | 93870297608-6 | 93870298608-5 |
93870291609-0 | 93870292609-9 | 93870293609-8 | 93870294609-7 | 93870295609-6 | 93870296609-5 | 93870297609-4 | 93870298609-3 |
93870291610-8 | 93870292610-7 | 93870293610-6 | 93870294610-5 | 93870295610-4 | 93870296610-3 | 93870297610-2 | 93870298610-1 |
93870291611-6 | 93870292611-5 | 93870293611-4 | 93870294611-3 | 93870295611-2 | 93870296611-1 | 93870297611-0 | 93870298611-9 |
93870291612-4 | 93870292612-3 | 93870293612-2 | 93870294612-1 | 93870295612-0 | 93870296612-9 | 93870297612-8 | 93870298612-7 |
93870291616-5 | 93870292616-4 | 93870293616-3 | 93870294616-2 | 93870295616-1 | 93870296616-0 | 93870297616-9 | 93870298616-8 |
93870291617-3 | 93870292617-2 | 93870293617-1 | 93870294617-0 | 93870295617-9 | 93870296617-8 | 93870297617-7 | 93870298617-6 |
93870291603-3 | 93870292603-2 | 93870293603-1 | 93870294603-0 | 93870295603-9 | 93870296603-8 | 93870297603-7 | 93870298603-6 |
93870291619-9 | 93870292619-8 | 93870293619-7 | 93870294619-6 | 93870295619-5 | 93870296619-4 | 93870297619-3 | 93870298619-2 |
93870291613-2 | 93870292613-1 | 93870293613-0 | 93870294613-9 | 93870295613-8 | 93870296613-7 | 93870297613-6 | 93870298613-5 |
93870291614-0 | 93870292614-9 | 93870293614-8 | 93870294614-7 | 93870295614-6 | 93870296614-5 | 93870297614-4 | 93870298614-3 |
93870291615-7 | 93870292615-6 | 93870293615-5 | 93870294615-4 | 93870295615-3 | 93870296615-2 | 93870297615-1 | 93870298615-0 |
93870291618-1 | 93870292618-0 | 93870293618-9 | 93870294618-8 | 93870295618-7 | 93870296618-6 | 93870297618-5 | 93870298618-4 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00