Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-08-14
Wersja aktualna od 2022-08-14
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/1290
z dnia 22 lipca 2022 r.
zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ametoktradyny, chloromekwatu, dodyny, nikotyny, profenofosu i wirusa polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004 w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) ametoktradyny oraz dodyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chloromekwatu i nikotyny określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP profenofosu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku wirusa polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004 w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. |
(2) | W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną ametoktradyna na powierzchni upraw, które przyciągają pszczoły, przez co w miodzie mogą wystąpić pozostałości, złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do miodu. |
(3) | W przypadku dodyny złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do owoców cytrusowych. |
(4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 obydwa wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. |
(5) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(6) | Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej. |
(7) | W przypadku chloromekwatu rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1561 (3) ustanowiono tymczasowe NDP na poziomie 6 mg/kg w odniesieniu do boczniaków ostrygowatych, a rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/693 (4) na poziomie 0,9 mg/kg w odniesieniu do grzybów uprawnych. Te tymczasowe NDP ustalono na podstawie danych z monitorowania wykazujących, że - z powodu zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych pochodzącego ze słomy poddanej działaniu chloromekwatu w sposób zgodny z przepisami - pozostałości występowały na niepoddanych obróbce grzybach uprawnych na poziomie wyższym niż granica oznaczalności. Te tymczasowe NDP przyjęto do dnia 13 kwietnia 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowych produktach. |
(8) | Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości chloromekwatu nadal występują w boczniakach ostrygowatych i grzybach uprawnych na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Plantatorzy grzybów powiadomili Komisję o jednym prowadzonym aktualnie badaniu, które ma ocenić poziomy zanieczyszczenia boczniaków ostrygowatych i innych grzybów uprawnych. Ponieważ badanie zostanie zakończone w 2022 r., a zgromadzone dane zostaną następnie przedłożone Komisji, należy ponownie przedłużyć ważność tych tymczasowych NDP o rok od daty publikacji niniejszego rozporządzenia. |
(9) | Ponadto rozporządzeniem (UE) 2017/693 ustanowiono tymczasowy NDP chloromekwatu w przypadku gruszek na poziomie 0,07 mg/kg ze względu na dane z monitorowania wykazujące utrzymywanie się substancji na drzewach w wyniku poprzednich zastosowań. Ten tymczasowy NDP przyjęto do dnia 13 kwietnia 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowym produkcie. Urząd, państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w gruszkach na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy chloromekwatu w gruszkach oraz przedłużyć ważność tymczasowego NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia. |
(10) | W przypadku nikotyny rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/978 (5) ustanowiono tymczasowe NDP w odniesieniu do grzybów dzikich (suszonych borowików szlachetnych i suszonych grzybów dzikich innych niż borowiki szlachetne) na okres do dnia 19 października 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji na temat naturalnego występowania lub powstawania nikotyny w przedmiotowych produktach. Dowody naukowe nie wskazują w sposób rozstrzygający, że nikotyna występuje naturalnie w przedmiotowych produktach, ani nie wyjaśniają definitywnie mechanizmu jej powstawania. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w tych produktach na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy nikotyny w tych produktach oraz przedłużyć ważność wspomnianych tymczasowych NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia. |
(11) | W przypadku profenofosu rozporządzeniem (UE) 2017/978 przyjęto do dnia 18 października 2021 r. tymczasowy NDP w odniesieniu do płatków róży w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowym produkcie. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w płatkach róży na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy profenofosu w płatkach róży oraz przedłużyć ważność tymczasowego NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia. |
(12) | Zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 (6) złożono wniosek do państwa członkowskiego o zatwierdzenie substancji czynnej wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004. Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej (7), w których stwierdził, że wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004 można włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(13) | Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(14) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III, i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
"Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue level for ametoctradin in honey" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości ametoktradyny w miodzie). Dziennik EFSA 2021; 19(11):6943.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for dodine in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dodyny w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2021; 19(11):6950.
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1561 z dnia 17 września 2019 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chloromekwatu w grzybach uprawnych (Dz.U. L 240 z 18.9.2019, s. 1).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/693 z dnia 7 kwietnia 2017 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bitertanolu, chlormekwatu i tebufenpiradu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 101 z 13.4.2017, s. 1).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/978 z dnia 9 czerwca 2017 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluopyramu; heksachlorocykloheksanu (HCH), alfa-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), beta-izomer; heksachlorocykloheksanu (HCH), suma izomerów, z wyjątkiem gamma izomeru; lindanu (izomer gamma heksachlorocykloheksanu (HCH)); nikotyny i profenofosu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 151 z 14.6.2017, s. 1).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
(7) "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance Spodoptera exigua multicapsid nucleopolyhedrovirus (SeMNPV)" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV)). Dziennik EFSA 2021; 19(10):6848.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące ametoktradyny i dodyny otrzymują brzmienie: "[ZAŁĄCZNIK II] Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku IV dodaje się pozycję w brzmieniu: "Wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004". |
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*2) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*3) Wskazuje granicę oznaczalności.
(3) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.