ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1161
z dnia 5 lipca 2022 r.
ustalające na rok 2022 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (1), w szczególności jego art. 22 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 42 ust. 2, art. 47 ust. 3, art. 49 ust. 2, art. 51 ust. 4 i art. 53 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system płatności podstawowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53. Zgodnie z art. 22 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia należy uwzględnić wszystkie podwyższenia zastosowane przez państwa członkowskie na podstawie tego przepisu. |
(2) | Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system jednolitej płatności obszarowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 36 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53. Zgodnie z art. 36 ust. 4 akapit drugi tego rozporządzenia przy ustalaniu rocznego krajowego pułapu dla systemu jednolitej płatności Komisja uwzględnia wszelkie podwyższenia zastosowane przez państwa członkowskie na podstawie tego przepisu. |
(3) | Dla każdego państwa członkowskiego przyznającego płatność redystrybucyjną, o której mowa w tytule III rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 42 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na podstawie wartości procentowej zgłoszonej przez te państwa członkowskie zgodnie z art. 42 ust. 1 tego rozporządzenia. |
(4) | W odniesieniu do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska przewidzianych w tytule III rozdział 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 47 ust. 3 wymienionego rozporządzenia, należy obliczyć na rok 2022 zgodnie z art. 47 ust. 1 tego rozporządzenia oraz powinny one odpowiadać 30 % pułapu krajowego danego państwa członkowskiego, określonego w załączniku II do tego rozporządzenia. |
(5) | Dla państw członkowskich przyznających płatność z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o której mowa w tytule III rozdział 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 49 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na podstawie wielkości procentowej zgłoszonej przez odpowiednie państwa członkowskie zgodnie z art. 49 ust. 1 tego rozporządzenia. |
(6) | W odniesieniu do płatności dla młodych rolników, o której mowa w tytule III rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 51 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, na podstawie wielkości procentowej zgłoszonej przez państwa członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia i wynoszące maksymalnie 2 % rocznego pułapu określonego w załączniku II do tego rozporządzenia. |
(7) | W przypadku gdy łączna kwota płatności dla młodych rolników stosowana w 2022 r. w danym państwie członkowskim przekracza pułap ustalony zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dla tego państwa członkowskiego, różnicę musi finansować państwo członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 2 tego rozporządzenia, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej kwoty określonej w art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia. W trosce o jasność należy ustalić tę maksymalną kwotę dla każdego państwa członkowskiego. |
(8) | Dla każdego państwa członkowskiego przyznającego w 2022 r. dobrowolne wsparcie związane z produkcją, o którym mowa w tytule IV rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić na rok 2022 roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 53 ust. 7 wymienionego rozporządzenia, na podstawie wielkości procentowej zgłoszonej przez odpowiednie państwo członkowskie na podstawie art. 54 ust. 1 tego rozporządzenia. |
(9) | Odnośnie do roku 2022 wdrażanie systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1307/2013 rozpoczęto 1 stycznia 2022 r. W trosce o spójność stosowania tego rozporządzenia w odniesieniu do roku składania wniosków 2022 i stosowalności odpowiednich pułapów budżetowych niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od tej samej daty. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do systemu płatności podstawowej, o których mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt I załącznika do niniejszego rozporządzenia.
2. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do systemu jednolitej płatności obszarowej, o których mowa w art. 36 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt II załącznika do niniejszego rozporządzenia.
3. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do płatności redystrybucyjnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt III załącznika do niniejszego rozporządzenia.
4. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, o których mowa w art. 47 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt IV załącznika do niniejszego rozporządzenia.
5. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do płatności z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o których mowa w art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt V załącznika do niniejszego rozporządzenia.
6. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do płatności dla młodych rolników, o których mowa w art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt VI załącznika do niniejszego rozporządzenia.
7. Maksymalne kwoty płatności dla młodych rolników na rok 2022, o których mowa w art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt VII załącznika do niniejszego rozporządzenia.
8. Roczne pułapy krajowe na rok 2022 odnoszące się do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, o których mowa w art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określono w pkt VIII załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.
ZAŁĄCZNIK
I. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do systemu płatności podstawowej, o których mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 206 964 |
Dania | 496 739 |
Niemcy | 2 819 741 |
Irlandia | 814 613 |
Grecja | 1 068 315 |
Hiszpania | 2 789 560 |
Francja | 3 025 958 |
Chorwacja | 181 856 |
Włochy | 2 074 792 |
Luksemburg | 22 741 |
Malta | 650 |
Niderlandy | 424 101 |
Austria | 458 384 |
Portugalia | 268 021 |
Słowenia | 72 697 |
Finlandia | 259 284 |
Szwecja | 391 651 |
II. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do systemu jednolitej płatności obszarowej, o których mowa w art. 36 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Bułgaria | 381 002 |
Czechy | 464 763 |
Estonia | 127 424 |
Cypr | 29 400 |
Łotwa | 175 229 |
Litwa | 224 175 |
Węgry | 712 920 |
Polska | 1 549 794 |
Rumunia | 947 209 |
Słowacja | 205 513 |
III. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do systemu płatności redystrybucyjnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 45 157 |
Bułgaria | 55 967 |
Niemcy | 316 571 |
Francja | 672 643 |
Chorwacja | 40 323 |
Litwa | 86 777 |
Polska | 281 472 |
Portugalia | 78 100 |
Rumunia | 106 527 |
Słowacja | 10 600 |
IV. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, o których mowa w art. 47 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 141 599 |
Bułgaria | 239 177 |
Czechy | 254 432 |
Dania | 234 909 |
Niemcy | 1 356 732 |
Estonia | 58 073 |
Irlandia | 355 885 |
Grecja | 538 858 |
Hiszpania | 1 439 232 |
Francja | 2 017 928 |
Chorwacja | 120 968 |
Włochy | 1 088 559 |
Cypr | 14 294 |
Łotwa | 95 742 |
Litwa | 173 555 |
Luksemburg | 10 030 |
Węgry | 391 715 |
Malta | 1 573 |
Niderlandy | 182 933 |
Austria | 203 275 |
Polska | 1 017 370 |
Portugalia | 205 658 |
Rumunia | 575 809 |
Słowenia | 39 459 |
Słowacja | 118 810 |
Finlandia | 155 260 |
Szwecja | 205 771 |
V. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do płatności z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o których mowa w art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Dania | 2 857 |
Słowenia | 2 078 |
VI. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do płatności dla młodych rolników, o których mowa w art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 8 909 |
Bułgaria | 1 521 |
Czechy | 1 696 |
Dania | 15 661 |
Niemcy | 45 224 |
Estonia | 1 258 |
Irlandia | 23 726 |
Grecja | 35 924 |
Hiszpania | 95 949 |
Francja | 67 264 |
Chorwacja | 8 065 |
Włochy | 72 571 |
Cypr | 476 |
Łotwa | 2 489 |
Litwa | 7 231 |
Luksemburg | 501 |
Węgry | 5 223 |
Malta | 21 |
Niderlandy | 12 196 |
Austria | 13 552 |
Polska | 33 912 |
Portugalia | 13 711 |
Rumunia | 22 766 |
Słowenia | 1 578 |
Słowacja | 1 706 |
Finlandia | 5 175 |
Szwecja | 13 718 |
VII. Maksymalne kwoty płatności dla młodych rolników, o której mowa w art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 9 440 |
Bułgaria | 15 945 |
Czechy | 16 962 |
Dania | 15 661 |
Niemcy | 90 449 |
Estonia | 3 872 |
Irlandia | 23 726 |
Grecja | 35 924 |
Hiszpania | 95 949 |
Francja | 134 529 |
Chorwacja | 8 065 |
Włochy | 72 571 |
Cypr | 953 |
Łotwa | 6 383 |
Litwa | 11 570 |
Luksemburg | 669 |
Węgry | 26 114 |
Malta | 105 |
Niderlandy | 12 196 |
Austria | 13 552 |
Polska | 67 825 |
Portugalia | 13 711 |
Rumunia | 38 387 |
Słowenia | 2 631 |
Słowacja | 7 921 |
Finlandia | 10 351 |
Szwecja | 13 718 |
VIII. Roczne pułapy krajowe odnoszące się do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, o których mowa w art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013
(w tys. EUR) | |
Rok kalendarzowy | 2022 |
Belgia | 79 279 |
Bułgaria | 119 588 |
Czechy | 127 216 |
Dania | 32 863 |
Estonia | 6 821 |
Irlandia | 3 000 |
Grecja | 178 243 |
Hiszpania | 573 444 |
Francja | 1 008 964 |
Chorwacja | 60 484 |
Włochy | 468 806 |
Cypr | 3 812 |
Łotwa | 45 680 |
Litwa | 86 777 |
Luksemburg | 160 |
Węgry | 195 857 |
Malta | 3 000 |
Niderlandy | 3 350 |
Austria | 14 229 |
Polska | 508 685 |
Portugalia | 134 434 |
Rumunia | 276 893 |
Słowenia | 17 099 |
Słowacja | 59 405 |
Finlandia | 101 436 |
Szwecja | 89 168 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00