ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1012
z dnia 7 kwietnia 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustanowienia norm zawierających szczegółowe wymogi dotyczące poziomu usług i bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur ich certyfikacji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (1), w szczególności jego art. 8a ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 kierowcy transportu drogowego muszą korzystać z dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku. Niektóre z tych okresów odpoczynku są często spędzane w drodze, szczególnie w przypadku, gdy kierowcy wykonują międzynarodowe operacje transportowe na długich dystansach. Dlatego niezwykle ważne jest, aby kierowcy mieli dostęp do parkingów, na których mogą bezpiecznie odpocząć, a także do odpowiednich obiektów umożliwiających im dostęp do potrzebnych usług. |
(2) | W art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 określono wykaz wymogów, które muszą spełniać parkingi dostępne dla kierowców wykonujących drogowe przewozy rzeczy i osób, aby uzyskać certyfikat bezpiecznych i chronionych parkingów, w odniesieniu do poziomu usług i bezpieczeństwa takich obszarów. |
(3) | W badaniu Komisji z 2019 r. na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii (2) uznano, że występuje znaczny niedobór takich obiektów. Przedstawiono w nim również pewne propozycje, w tym odnoszące się do norm dotyczących bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur certyfikacji. |
(4) | Biorąc pod uwagę obecny niedobór bezpiecznych i chronionych parkingów w Unii, należy zachęcać na szczeblu unijnym do tworzenia takich obiektów, aby zapewnić kierowcom transportu drogowego dostęp do nich podczas postojów na drogach Unii. |
(5) | Aby stymulować rozwój bezpiecznych i chronionych parkingów, konieczne jest opracowanie wspólnych ram na szczeblu unijnym, aby zapewnić sektorowi dostęp do jasnych i zharmonizowanych informacji na temat bezpiecznych i chronionych parkingów w całej Unii. |
(6) | W celu poprawy warunków pracy kierowców transportu drogowego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, na wszystkich bezpiecznych i chronionych parkingach, niezależnie od poziomu ich ochrony, powinien być dostępny minimalny wspólny poziom bezpieczeństwa. |
(7) | W związku z rosnącą liczbą incydentów dotyczących przestępczości związanej z ładunkami, których ofiarami padają kierowcy transportu drogowego, należy zwiększyć bezpieczeństwo kierowców transportu drogowego, aby zapewnić im odpoczynek bez stresu i zapobiec kumulacji zmęczenia. Zapewnienie kierowcom dobrych warunków odpoczynku na bezpiecznych i chronionych parkingach ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia ryzyka wypadków spowodowanych zmęczeniem. |
(8) | Bezpieczne i chronione parkingi są niezbędne dla kierowców i przedsiębiorstw transportowych w celu ochrony ich ładunków przed przestępczością związaną z ładunkami. Ze względu na różnorodność przedsiębiorstw i przewożonych towarów przewoźnicy i kierowcy mogą potrzebować parkingów o różnych poziomach bezpieczeństwa, w zależności od przewożonych towarów. Normy unijne powinny zatem uwzględniać poszczególne rodzaje przedsiębiorstw, a parkingi powinny zapewniać różne minimalne poziomy bezpieczeństwa. |
(9) | Bezpieczeństwo parkingów należy osiągnąć poprzez zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i procedur bezpieczeństwa na ich granicach, na samym parkingu oraz w punktach wjazdu i wyjazdu. Powinny również istnieć procedury dla personelu zapewniające przyjęcie środków zapobiegania ryzyku oraz łagodzące skutki zdarzeń w przypadku ich wystąpienia. |
(10) | Aby zapewnić przejrzystość i pewność użytkownikom bezpiecznych i chronionych parkingów, parkingi powinny być certyfikowane przez niezależną jednostkę certyfikującą, zgodnie z procedurami określonymi na szczeblu Unii. Procedury certyfikacji dotyczące audytów, ponownych audytów i niezapowiedzianych audytów bezpiecznych i chronionych parkingów powinny być jasno określone, aby zagwarantować, że operatorzy parkingów wiedzą, jak ubiegać się o certyfikację lub ponowną certyfikację. Należy również zapewnić stosowanie odpowiednich procedur w przypadku stwierdzenia, że bezpieczny i chroniony parking nie spełnia już poziomu usług lub bezpieczeństwa, na który został certyfikowany. |
(11) | Użytkownicy bezpiecznych i chronionych parkingów powinni mieć dostęp do mechanizmów rozpatrywania skarg w celu zgłaszania przypadków nieprzestrzegania przepisów. |
(12) | Jednostki certyfikujące powinny mieć możliwość wydawania operatorom certyfikatów audytu oraz przekazywania tych informacji Komisji, tak aby na odpowiedniej oficjalnej stronie internetowej był zawsze aktualny wykaz bezpiecznych i chronionych parkingów. |
(13) | Aby uwzględnić szybki rozwój technologii cyfrowych i stale poprawiać warunki pracy kierowców, Komisja powinna ocenić zasadność dokonania przeglądu zharmonizowanych norm i procedur certyfikacji nie później niż cztery lata po przyjęciu niniejszego aktu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Poziomy bezpieczeństwa i usług
Aby uzyskać certyfikat bezpiecznego i chronionego parkingu, o którym mowa w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, parking musi spełniać następujące normy:
a) | wszystkie normy dotyczące minimalnego poziomu usług określone w sekcji A załącznika I do niniejszego rozporządzenia; |
b) | wszystkie normy dotyczące jednego z poziomów bezpieczeństwa określonych w sekcji B załącznika I do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Procedury certyfikacji
Certyfikacja parkingów jako bezpiecznych i chronionych parkingów, o której mowa w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, musi być zgodna z normami i procedurami określonymi w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Klauzula przeglądowa
Nie później niż do dnia 7 kwietnia 2026 r. Komisja oceni, czy normy i procedury certyfikacji przewidziane w załącznikach I i II wymagają zmian w świetle aktualnego rozwoju technologicznego oraz w celu ciągłej poprawy warunków pracy kierowców.
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 kwietnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
(2) Badanie Komisji na temat bezpiecznych i chronionych parkingów dla samochodów ciężarowych (2019). Dostępne pod adresem:
https://sstpa.eu-study.eu/download/19/final-report/1188/final-report-sstpa-28022019-isbn.pdf
ZAŁĄCZNIK I
UNIJNE NORMY OKREŚLAJĄCE SZCZEGÓŁOWO POZIOM USŁUG I BEZPIECZEŃSTWA W ODNIESIENIU DO BEZPIECZNYCH I CHRONIONYCH PARKINGÓW
A. Minimalny poziom usług
Bezpieczne i chronione parkingi posiadające certyfikat zgodności z normami unijnymi muszą spełniać minimalny poziom usług opisany w tabeli 1.
Tabela 1
Infrastruktura sanitarna odpowiednia dla każdej płci |
| ||||||||
Możliwości zakupu i konsumpcji żywności i napojów |
| ||||||||
Łączność umożliwiająca komunikację |
| ||||||||
Zasilanie elektryczne |
| ||||||||
Awaryjne punkty kontaktowe i procedury awaryjne |
|
B. Poziomy bezpieczeństwa
1. | Bezpieczne i chronione parkingi posiadające certyfikat zgodności z normami unijnymi spełniają kryteria określone w ramach jednego z poziomów bezpieczeństwa opisanych w tabelach 2-5. |
2. | Bezpieczne i chronione parkingi zapewniają pełne funkcjonowanie wyposażenia i procedur wymienionych w ramach każdego poziomu bezpieczeństwa. |
3. | Normy określone w niniejszym rozporządzeniu pozostają bez uszczerbku dla przepisów krajowych dotyczących zadań, które muszą być wykonywane przez licencjonowanych i przeszkolonych pracowników ochrony, wewnętrznych lub zewnętrznych. Wszyscy pracownicy ochrony powinni również odbyć odpowiednie szkolenie, jeżeli wymagają tego przepisy krajowe. |
4. | Okresy zatrzymywania danych zgromadzonych za pomocą monitoringu wizyjnego (CCTV) pozostają bez uszczerbku dla prawa krajowego lub przepisów Unii w tej dziedzinie. Mają one zastosowanie do wszelkich obowiązkowych i dobrowolnych wymogów wynikających z niniejszych norm. |
5. | Wartości natężenia oświetlenia (luksy) podane dla poszczególnych poziomów bezpieczeństwa są wartościami średnimi. |
6. | Bez uszczerbku dla prawa krajowego ustanawiającego dodatkowe wymogi w zakresie szkoleń, operatorzy bezpiecznych i chronionych parkingów zapewniają, aby ich pracownicy na miejscu i pracownicy zdalni obsługujący bezpieczne i chronione parkingi, a także zarządca parkingu odbyli szkolenie na temat unijnych norm dotyczących bezpiecznych i chronionych parkingów. Nowi pracownicy odbywają to szkolenie w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia pracy. Szkolenie obejmuje następujące tematy:
|
7. | Na terenie bezpiecznych i chronionych parkingów powinny być wskazane informacje dla użytkowników o sposobie składania skarg do odpowiedniej jednostki certyfikującej. |
a. Poziom brązowy
Tabela 2
POZIOM BRĄZOWY | |||||||||||||
Granica |
| ||||||||||||
Parking |
| ||||||||||||
Wjazd/wyjazd |
| ||||||||||||
Procedury dla personelu |
|
b. Poziom srebrny
Tabela 3
POZIOM SREBRNY | |||||||||||||||||
Granica |
| ||||||||||||||||
Parking |
| ||||||||||||||||
Wjazd/wyjazd |
| ||||||||||||||||
Procedury dla personelu |
|
c. Poziom złoty
Tabela 4
POZIOM ZŁOTY | |||||||||||||||||||||||||
Granica |
| ||||||||||||||||||||||||
Parking |
| ||||||||||||||||||||||||
Wjazd/wyjazd |
| ||||||||||||||||||||||||
Procedury dla personelu |
|
d. Poziom platynowy
Tabela 5
POZIOM PLATYNOWY | |||||||||||||||||||||||||||||
Granica |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Parking |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Wjazd/wyjazd |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Procedury dla personelu |
|
ZAŁĄCZNIK II
NORMY I PROCEDURY CERTYFIKACJI
A. Jednostki certyfikujące i szkolenie audytorów
1. | Jedynie jednostki certyfikujące i audytorzy spełniający wymogi określone w niniejszym załączniku są uprawnieni do przeprowadzania certyfikacji bezpiecznych i chronionych parkingów, o której mowa w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. |
2. | Jednostki certyfikujące, których audytorzy przeprowadzają audyty w celu certyfikacji bezpiecznych i chronionych parkingów zgodnie z normami określonymi w załączniku I, muszą posiadać akredytację grupową zgodnie z normą ISO 17021. |
3. | Audytorzy przeprowadzający audyty certyfikacyjne w celu certyfikacji bezpiecznych i chronionych parkingów zgodnie z normami określonymi w załączniku I pozostają w stosunku umownym z jednostką certyfikującą. |
4. | Zgodnie z normą ISO 17021 jednostki certyfikujące zapewniają, aby audytorzy przeprowadzający audyty certyfikacyjne w celu certyfikacji bezpiecznych i chronionych parkingów zostali odpowiednio przeszkoleni. |
5. | Audytorzy jednostek certyfikujących muszą pomyślnie przejść szkolenie dla audytorów w zakresie najnowszej wersji norm określonych w załączniku I, składające się z części teoretycznej i praktycznej. |
6. | Audytorzy jednostek certyfikujących wykazują się dobrą praktyczną znajomością języka angielskiego, jak również znajomością odpowiedniego języka lokalnego państwa członkowskiego, w którym przeprowadzają audyt. |
7. | Jednostki certyfikujące, które chcą certyfikować bezpieczne i chronione parkingi, przekazują Komisji dokumenty potwierdzające spełnienie wszystkich wymogów określonych w niniejszej sekcji. Jeżeli jednostka certyfikująca spełnia wszystkie kryteria określone w niniejszej sekcji, nazwę i dane kontaktowe tej jednostki certyfikującej umieszcza się na urzędowej stronie internetowej, o której mowa w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. |
B. Procedury dotyczące audytów certyfikacyjnych, niezapowiedzianych audytów oraz cofnięcia certyfikatu dla bezpiecznego i chronionego parkingu
1. | Audyty certyfikacyjne bezpiecznych i chronionych parkingów odbywają się fizycznie. Operatorzy parkingów, którzy chcą uzyskać certyfikat zgodnie z normami unijnymi określonymi w załączniku I, zwracają się do jednostki certyfikującej z wnioskiem o przeprowadzenie audytu certyfikacyjnego na ich terenie. |
2. | Na trzy miesiące przed upływem ważności certyfikatu operatorzy bezpiecznych i chronionych parkingów, którzy chcą przedłużyć certyfikację, zwracają się do wybranej przez siebie jednostki certyfikującej z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego audytu certyfikacyjnego. Przeprowadzany jest ponowny audyt certyfikacyjny, a o jego wynikach informuje się operatora parkingu przed upływem daty ważności aktualnego certyfikatu. |
3. | Jeżeli z powodu wyjątkowych okoliczności, których nie mogła przewidzieć ani jednostka certyfikująca, ani operator bezpiecznego i chronionego parkingu, jednostka certyfikująca nie jest w stanie przeprowadzić ponownego audytu certyfikacyjnego będącego przedmiotem wniosku, może ona podjąć decyzję o przedłużeniu ważności aktualnego certyfikatu na okres do sześciu miesięcy. Takie przedłużenie może mieć miejsce tylko raz. Powody takiego przedłużenia są przekazywane Komisji przez jednostkę certyfikującą, a odpowiednie informacje są udostępniane na jednej urzędowej stronie internetowej, o której mowa w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006. |
4. | W okresie ważności certyfikatu bezpiecznego i chronionego parkingu właściwa jednostka certyfikująca przeprowadza co najmniej jeden niezapowiedziany audyt w zakresie norm określonych w załączniku I. |
5. | Jednostka certyfikująca bez zbędnej zwłoki powiadamia operatora bezpiecznego i chronionego parkingu o wynikach ponownych audytów certyfikacyjnych i niezapowiedzianych audytów. |
6. | Jeżeli po przeprowadzeniu ponownego audytu certyfikacyjnego lub niezapowiedzianego audytu jednostka certyfikująca stwierdzi, że bezpieczny i chroniony parking przestał spełniać jeden lub więcej wymogów objętych certyfikatem, powiadamia ona operatora o szczegółach stwierdzonych uchybień i proponuje działania naprawcze. Jednostka certyfikująca zezwala operatorowi na usunięcie tych uchybień w terminie wyznaczonym przez audytora, z uwzględnieniem wagi stwierdzonego uchybienia. Operator informuje jednostkę certyfikującą o działaniach podjętych w celu usunięcia tych uchybień i przedstawia wszystkie niezbędne szczegóły przed upływem tego okresu. |
7. | W ciągu 4 tygodni jednostka certyfikująca przeprowadza ocenę działań naprawczych zastosowanych przez operatora. Jeżeli stwierdzi, że bezpieczny i chroniony parking spełnia wszystkie minimalne wymogi dotyczące usług określone w załączniku I oraz wszystkie wymogi dotyczące bezpieczeństwa objęte certyfikatem, wydaje się nowy certyfikat audytu dla wnioskowanego poziomu. W przypadku niezapowiedzianego audytu ten sam certyfikat audytu obowiązuje do czasu jego wygaśnięcia. |
8. | Jeżeli jednostka certyfikująca stwierdzi, że bezpieczny i chroniony parking spełnia wszystkie minimalne wymogi dotyczące usług określone w załączniku I oraz wymogi dotyczące bezpieczeństwa na innym poziomie bezpieczeństwa niż ten, którego dotyczy dotychczasowy certyfikat, wydaje się nowy certyfikat audytu uwzględniający odpowiedni poziom bezpieczeństwa. W przypadku niezapowiedzianego audytu wydaje się nowy certyfikat o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa z tą samą datą ważności, jaka widniała na zastępowanym certyfikacie audytu. |
9. | Jeżeli po przeprowadzeniu ponownego audytu certyfikacyjnego lub niezapowiedzianego audytu i ocenie wszelkich późniejszych działań naprawczych jednostka certyfikująca stwierdzi, że bezpieczny i chroniony parking nie spełnia minimalnych wymogów dotyczących usług lub nie spełnia jednego lub więcej wymogów dotyczących bezpieczeństwa objętych aktualnym certyfikatem, jednostka certyfikująca cofa certyfikat. Jednostka certyfikująca niezwłocznie powiadamia operatora, który jest odpowiedzialny za usunięcie wszelkich odniesień do norm unijnych dotyczących bezpiecznych i chronionych parkingów na swoim terenie. |
10. | Operator bezpiecznego i chronionego parkingu ma możliwość odwołania się do jednostki certyfikującej, która przeprowadziła audyt, jeśli nie zgadza się z wynikiem audytu, zgodnie z normą ISO 17021. Po rozpatrzeniu odwołania jednostka certyfikująca może podjąć decyzję o nieuchylaniu certyfikatu lub o wydaniu nowego certyfikatu audytu dla innego poziomu bezpieczeństwa. |
C. Wymogi, które należy spełnić po audycie przeprowadzonym przez jednostki certyfikujące i przekazywanie informacji
1. | Po pomyślnym zakończeniu audytu certyfikacyjnego lub ponownego audytu certyfikacyjnego jednostka certyfikująca niezwłocznie wydaje certyfikat audytu operatorowi parkingu i niezwłocznie przesyła jego kopię certyfikowanemu operatorowi bezpiecznego i chronionego parkingu oraz Komisji. Jednostka certyfikująca informuje również Komisję o cofnięciu certyfikatów audytu lub o zmianie poziomu bezpieczeństwa bezpiecznych i chronionych parkingów w wyniku przeprowadzonego audytu. Certyfikat audytu jest ważny przez trzy lata. |
2. | Zgodnie z art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Komisja zapewnia, aby odpowiednie informacje na temat bezpiecznych i chronionych parkingów, certyfikowanych zgodnie z normami określonymi w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, były dostępne i aktualizowane na jednej urzędowej stronie internetowej. |
3. | Jednostki certyfikujące ustanawiają internetowy mechanizm składania skarg przez użytkowników bezpiecznych i chronionych parkingów. |
4. | Do celów art. 8a ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jednostki certyfikujące współpracują z Komisją w zakresie wymiany informacji i informacji zwrotnych zebranych w celu zaproponowania, w stosownych przypadkach, ulepszeń lub wyjaśnień dotyczących norm określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00