DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/985
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 25 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziana w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów oraz decyzja o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają siedzibę i uzyskali zezwolenie w państwie trzecim. |
(2) | Aby system prawny państwa trzeciego można było uznać za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, istotne skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny być równoważne z wymogami Unii pod względem osiąganych celów regulacyjnych. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w danym państwie trzecim gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w tym państwie trzecim nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki ci członkowie rozliczający i systemy obrotu mogliby być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii. |
(3) | Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela są równoważne rozwiązaniom unijnym, powinna opierać się nie tylko na analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP w Izraelu, ale również na ocenie skutków tych wymogów. Komisja powinna również ocenić adekwatność tych wymogów w stosunku do celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, biorąc pod uwagę wielkość rynku finansowego, na którym działają CCP w Izraelu. Aby zapewnić równoważne skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w tym zakresie w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej surowe niż wymogi w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest niższy. |
(4) | W art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 określono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu. |
(5) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV wspomnianego rozporządzenia. |
(6) | Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Izraelu zawarte są w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 (2) (Securities Law, dalej "SL"), w szczególności jej sekcjach 50 A, 50B, 50B19 i 50C. Ustawa o papierach wartościowych powołuje się na przepisy sekcji 10 ustawy o systemach płatniczych 5768-2008 (3) (Payment Systems Law, dalej "PSL"), w której określono kryteria regulujące sprawowanie nadzoru nad izbami rozliczeniowymi mającymi siedzibę w Izraelu (zapewnienie stabilnych i skutecznych izb rozliczeniowych) przez izraelski organ ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority, dalej "ISA"). Uzupełnieniem tych ram prawnych jest zbiór wytycznych wydanych przez ISA, a skierowanych do CCP z siedzibą w Izraelu. SL, PSL oraz wytyczne ISA zapewniają pełne wdrożenie międzynarodowych standardów określonych w zasadach dotyczących infrastruktury rynku finansowego ("PFMI") wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku ("CPMI") oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") (4). |
(7) | CCP z siedzibą w Izraelu muszą uzyskać zezwolenie izraelskiego ministra finansów udzielane po konsultacji z ISA i po uzyskaniu zgody Komisji ds. Finansów Knesetu. W celu świadczenia usług rozliczeniowych CCP są zobowiązani do przestrzegania szczegółowych przepisów określonych w SL oraz do posiadania wewnętrznych zasad i procedur, które w szczególności zapewniają zgodność ze wszystkimi odpowiednimi standardami PFMI. CCP z siedzibą w Izraelu muszą w szczególności prowadzić działalność w bezpieczny i skuteczny sposób oraz ostrożnie zarządzać ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością i realizowanymi operacjami. Zgodnie z wytycznymi dla CCP posiadających zezwolenie w Izraelu wydanymi przez ISA w dniu 15 grudnia 2015 r. od CCP wymaga się również posiadania wystarczających zasobów w zakresie finansów, personelu, zarządzania ryzykiem, technologii informacyjnych, systemów i infrastruktury, aby mogli pełnić swoją funkcję jako CCP. Ponadto każdy CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jest odpowiedzialny za określenie swoich wewnętrznych zasad, z tym że zgodnie z sekcją 50B lit. a) pkt 1 SL zmiana zasad dotyczących członkostwa wymaga formalnej zgody ISA. Niezależnie od tego przepisu ISA może, zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL, nakazać wprowadzenie zmian w zasadach CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jeżeli zasady te są niezgodne z izraelskimi ramami prawnymi dotyczącymi CCP lub z PFMI. |
(8) | Izraelski rynek finansowy jest znacznie mniejszy niż rynek finansowy Unii. W szczególności w 2015 r. łączna wartość transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Izraelu stanowiła mniej niż 1 % łącznej wartości transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Unii. W związku z tym udział w CCP posiadających zezwolenie w Izraelu naraża członków rozliczających i systemy obrotu z siedzibą w Unii na znacznie niższe ryzyko niż ich udział w CCP posiadających zezwolenie w Unii. |
(9) | Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela gwarantują, że CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu, spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. |
(10) | Art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera wymóg, aby rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim zapewniały, aby CCP podlegali skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa prowadzonym na bieżąco. |
(11) | Zgodnie z sekcją 50C SL ISA jest uprawniony do nadzorowania działalności CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu. Celem nadzoru ISA jest zapewnienie stabilności i skuteczności CCP oraz kontrolowanie wypełniania przez CCP z Izraela ich obowiązków. Ponadto przepisy sekcji 10 PSL oraz sekcji 56 A i 50C lit. d) SL uzupełniają zestaw uprawnień przyznanych ISA, który może przeprowadzać wobec CCP audyty i kontrole w miejscu prowadzenia działalności oraz wymagać od CCP przedstawienia dokumentów potwierdzających odpowiednie wdrożenie prawnie wiążących wymogów dotyczących CCP posiadających zezwolenie w Izraelu. W przypadku podejrzenia naruszenia ISA może - zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL - narzucić CCP, którzy uzyskali zezwolenie, zasady wewnętrzne. |
(12) | Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela dotyczące CCP posiadających zezwolenie w tym kraju przewidują skuteczny bieżący nadzór i skuteczne bieżące egzekwowanie prawa. |
(13) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na podstawie systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich"). |
(14) | CCP spoza Izraela, którzy chcą rozliczać instrumenty pochodne w Izraelu, muszą złożyć wniosek o licencję do przewodniczącego ISA i uzyskać zgodę izraelskiego ministra finansów. Zgodnie z sekcją 50 A lit. a8) SL, jeżeli przewodniczący ISA stwierdzi, że ISA może współpracować z organem właściwym dla posiadających zezwolenie CCP spoza Izraela, uzna, że wymogi prawne mające zastosowanie do danego CCP są równoważne z izraelskimi ramami prawnymi i że udzielenie licencji temu CCP nie zaszkodzi interesom inwestorów w Izraelu, ISA może podjąć decyzję o zwolnieniu tego CCP z przepisów regulacyjnych zawartych w izraelskich ramach prawnych dotyczących CCP. Uznanie CCP spoza Izraela jest zatem możliwe pod tymi warunkami. |
(15) | Komisja stwierdza, że ramy prawne Izraela przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich. |
(16) | Komisja uważa zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W związku z tym te rozwiązania prawne i nadzorcze należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. |
(17) | Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP w Izraelu w dniu przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych będą w dalszym ciągu monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w Izraelu oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję. |
(18) | Komisja może w każdej chwili podjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji, w szczególności w przypadku gdy zmiany w zakresie regulacji i nadzoru w Izraelu mają wpływ na warunki, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję. |
(19) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do kontrahentów centralnych określone w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 i w ustawie o systemach płatniczych 5768-2008, uzupełnione wytycznymi izraelskiego organu ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority) dla kontrahentów centralnych w Izraelu, uznaje się za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(2) Ustawa o papierach wartościowych 5728-1968.
(3) Ustawa o systemach płatniczych 5768-2008.
(4) Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00