DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/984
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie równoważności ram regulacyjnych Chińskiej Republiki Ludowej dotyczących kontrahentów centralnych, którzy posiadają zezwolenie na rozliczanie na rynku międzybankowym instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i są nadzorowani przez Ludowy Bank Chin, z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 25 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Procedura uznawania kontrahentów centralnych (dalej "CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziane w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów oraz decyzje o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają swoją siedzibę i uzyskali zezwolenie w państwie trzecim. |
(2) | Aby system prawny państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, zasadnicze skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych istniejących w ramach tego systemu muszą być równoważne z wymogami Unii pod względem celów regulacyjnych osiąganych przez te wymogi. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej gwarantują, że CCP mający siedzibę w tym państwie i posiadający w nim zezwolenie na rozliczanie na rynku międzybankowym instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki ci członkowie rozliczający i systemy obrotu mogliby być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii. Należy zatem w szczególności wziąć pod uwagę znacznie niższy poziom ryzyka związanego z działalnością rozliczeniową prowadzoną na rynku finansowym, który jest mniejszy od rynku finansowego Unii. |
(3) | Art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu. |
(4) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV tego rozporządzenia. |
(5) | Niniejsza decyzja dotyczy systemu regulacyjnego i nadzorczego mającego zastosowanie do CCP, którzy uzyskali zezwolenie Ludowego Banku Chin na rozliczanie na rynku międzybankowym instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Ludowy Bank Chin jest odpowiedzialny za udzielanie zezwoleń CCP świadczącym usługi centralnego rozliczania na chińskich rynkach międzybankowych transakcji na instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oraz za nadzór nad tymi CCP. W Chińskiej Republice Ludowej międzybankowe transakcje na instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym definiuje się jako transakcje między inwestorami instytucjonalnymi dotyczące kontraktów na instrumenty pochodne, które nie są przedmiotem obrotu na giełdzie nadzorowanej przez Chińską Komisję Papierów Wartościowych ("CSRC") (2). W skład chińskich rynków międzybankowych wchodzą głównie: międzybankowy rynek obligacji (3), rynek pożyczek międzybankowych (4) oraz międzybankowy rynek walutowy (5). Międzybankowe rynki instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym obejmują instrumenty pochodne na stopę procentową, instrumenty pochodne na kursy walutowe, instrumenty pochodne na obligacje, kredytowe instrumenty pochodne i towarowe instrumenty pochodne. Kontrakty pochodne wchodzące w zakres kompetencji Ludowego Banku Chin odpowiadają podzbiorowi kontraktów pochodnych objętych mającymi zastosowanie do CCP przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. |
(6) | Niniejsza decyzja nie dotyczy systemu regulacyjnego i nadzorczego mającego zastosowanie do CCP rozliczających instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu na giełdzie nadzorowanej przez CSRC zgodnie z rozdziałem V ustawy Chińskiej Republiki Ludowej o papierach wartościowych, rozdziałem II rozporządzenia w sprawie zarządzania kontraktami terminowymi typu future oraz ustawą Chińskiej Republiki Ludowej o kontraktach terminowych typu future i instrumentach pochodnych. |
(7) | Prawnie wiążące wymogi Chińskiej Republiki Ludowej dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie Ludowego Banku Chin, obejmują ustawę Chińskiej Republiki Ludowej o Ludowym Banku Chin ("ustawa o Ludowym Banku Chin") (6) oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy określające obowiązki prawne, które muszą spełniać CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w Chińskiej Republice Ludowej. W szczególności zgodnie z obwieszczeniem Biura Generalnego Chińskiej Republiki Ludowej z 2013 r. w sprawie zagadnień dotyczących wdrażania zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych (7) CCP posiadający zezwolenie są zobowiązani do stosowania i wdrażania międzynarodowych standardów określonych w zasadach dotyczących infrastruktury rynku finansowego ("PFMI") wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (8). |
(8) | Podstawowe zasady dotyczące CCP ustanowione w przepisach mających zastosowanie w Chińskiej Republice Ludowej określają wysokie standardy, których muszą przestrzegać CCP, aby uzyskać zezwolenie na świadczenie usług rozliczeniowych w Chinach. Zgodnie z tymi zasadami CCP muszą przestrzegać zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, posiadać jasne i przejrzyste zasady zarządzania, promować bezpieczeństwo i efektywność infrastruktury rynków finansowych oraz wspierać stabilność szeroko rozumianego systemu finansowego. Ludowy Bank Chin może również nakładać na CCP szczególne wymogi, w szczególności w odniesieniu do mechanizmów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania ryzykiem. |
(9) | CCP posiadający zezwolenie podlegają bieżącemu nadzorowi Ludowego Banku Chin. CCP posiadający zezwolenie muszą powiadamiać Ludowy Bank Chin o wszelkich zmianach zasad CCP oraz o wszelkich istotnych kwestiach, w tym o zmianach zakresu działalności i uruchomieniu nowych usług, o wszelkich zmianach w zakresie kontroli zarządzania ryzykiem i w planach na wypadek sytuacji nadzwyczajnej, o wszelkich zmianach statutu, procedur wewnętrznych i polityki wewnętrznej, a także o wszelkich połączeniach i przejęciach. Ludowy Bank Chin musi zatwierdzić wszelkie takie zmiany lub istotne kwestie. |
(10) | Struktura prawnie wiążących wymogów w Chińskiej Republice Ludowej mających zastosowanie do CCP nadzorowanych przez Ludowy Bank Chin jest zatem dwupoziomowa. Pierwszy poziom składa się z ustawy o Ludowym Banku Chin i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, które określają wysokie standardy, w tym stosowanie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, do których CCP muszą się stosować. Drugi poziom składa się z zasad i procedur, które zobowiązują posiadającego zezwolenie CCP do przedłożenia do zatwierdzenia Ludowemu Bankowi Chin wszelkich zmian w zakresie świadczonych przez tego kontrahenta usług i zasad prowadzenia działalności, w tym zasad zarządzania ryzykiem oraz wewnętrznych zasad i procedur. |
(11) | Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej i nadzorowanych przez Ludowy Bank Chin są równoważne z unijnymi rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi, powinna również uwzględniać skutki w zakresie ograniczania ryzyka, jakie te rozwiązania prawne i nadzorcze zapewniają pod względem poziomu ryzyka, na jakie są narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu mające siedzibę w Unii ze względu na ich udział w tych podmiotach. Na skutki w zakresie ograniczania ryzyka ma wpływ zarówno poziom ryzyka związanego z działalnością rozliczeniową danych CCP, który zależy od wielkości rynku finansowego, na którym ci kontrahenci prowadzą działalność, jak i adekwatność mających do nich zastosowanie rozwiązań prawnych i nadzorczych służących obniżeniu poziomu tego ryzyka. Aby zapewnić takie same skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w tym zakresie w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej surowe niż wymogi w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest niższy. |
(12) | Rynki finansowe, na których CCP posiadający zezwolenie na działalność na rynku międzybankowym w Chińskiej Republice Ludowej prowadzą działalność rozliczeniową, są znacznie mniejsze niż rynki, na których działalność rozliczeniową prowadzą CCP mający siedzibę w Unii. W szczególności w ciągu ostatnich trzech lat łączna wartość transakcji na instrumentach pochodnych rozliczanych przez CCP nadzorowanych przez Ludowy Bank Chin stanowiła mniej niż 1 % łącznej wartości transakcji na instrumentach pochodnych rozliczanych w Unii. W związku z tym dla członków rozliczających i systemów obrotu z siedzibą w Unii udział w tych CCP wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem niż w przypadku udziału w CCP posiadających zezwolenie w Unii. |
(13) | Rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej i nadzorowanych przez Ludowy Bank Chin należy zatem uznać za równoważne z unijnymi rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi, jeżeli te rozwiązania prawne i nadzorcze są odpowiednie do ograniczenia tego niższego poziomu ryzyka. Zasady naczelne mające zastosowanie do CCP, którzy uzyskali zezwolenie Chińskiego Banku Ludowego, w tym obowiązek stosowania i wdrażania przez posiadających zezwolenie CCP zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, ograniczają niższy poziom ryzyka na analizowanym rynku oraz zapewniają skutki w zakresie ograniczania ryzyka równoważne skutkom przewidzianym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. |
(14) | Komisja stwierdza zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej gwarantują, że CCP posiadający zezwolenie Ludowego Banku Chin spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. |
(15) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze państwa trzeciego dotyczące CCP posiadających zezwolenie w tym państwie zapewniają skuteczny nadzór nad tymi CCP oraz skuteczne egzekwowanie prawa wobec tych CCP, prowadzone na bieżąco. |
(16) | Ludowy Bank Chin jest odpowiedzialny za nadzór nad CCP posiadającymi zezwolenie na działalność na rynku międzybankowym i jest zaangażowany w bieżące zarządzanie CCP, nad którymi sprawuje nadzór. Ludowy Bank Chin posiada kompleksowe uprawnienia w zakresie kontroli i karania CCP posiadającego zezwolenie, w tym uprawnienia do przeprowadzania kontroli na miejscu i kontroli poza siedzibą, do zwracania się do CCP posiadającego zezwolenie o dokonanie korekt, do wydawania ostrzeżeń, do konfiskaty nielegalnych zysków, do nakładania kar na CCP oraz do kierowania ostrzeżeń do dyrektorów, kadry kierowniczej wyższego szczebla CCP i innych bezpośrednio odpowiedzialnych pracowników oraz do nakładania na nich grzywien. |
(17) | Komisja stwierdza zatem, że CCP, którzy uzyskali zezwolenie Ludowego Banku Chin i są przez niego nadzorowani, podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów, prowadzonych na bieżąco. |
(18) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie w ramach systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich"). |
(19) | Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 i art. 32 ust. 8 ustawy o Ludowym Banku Chin Ludowy Bank Chin jest odpowiedzialny za utrzymanie normalnego funkcjonowania systemów rozliczeniowych i jest uprawniony do wdrażania zasad i przepisów dotyczących systemu rozliczeniowego. CCP mający siedzibę poza Chińską Republiką Ludową, którzy zamierzają świadczyć usługi rozliczania instrumentów finansowych na rzecz banków komercyjnych mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej, mogą złożyć wniosek o uznanie , który to wniosek może zostać zatwierdzony przez Ludowy Bank Chin - w ramach jego kompetencji - na zasadzie ad hoc. Komisja nie ma przesłanek sugerujących, że Ludowy Bank Chin w niewłaściwy sposób korzysta ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych. Ludowy Bank Chin może uwzględnić rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP z państw trzecich w ich jurysdykcjach krajowych. Ludowy Bank Chin współpracuje z organami nadzoru nad CCP z państw trzecich w ramach odpowiedzialności E określonej w zasadach dotyczących infrastruktury rynków finansowych (9). Ponadto przepisy Chińskiej Komisji Regulacyjnej ds. Banków i Ubezpieczeń ("CBIRC") dotyczące kapitału na potrzeby ekspozycji CCP na ryzyko (10) umożliwiają CBIRC uznawanie CCP z państw trzecich za "kwalifikujące się CCP", umożliwiając w ten sposób chińskim bankom komercyjnym stosowanie niższych wag ryzyka w odniesieniu do ekspozycji wobec takich CCP z państw trzecich. |
(20) | Komisja stwierdza zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej dotyczące CCP podlegających nadzorowi Ludowego Banku Chin przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich. |
(21) | Należy zatem uznać, że rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz należy uznać, że rozwiązania te są równoważne wymogom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. Niniejsza decyzja opiera się na rozwiązaniach prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP, którzy posiadają zezwolenie Ludowego Banku Chin na rozliczanie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, mających zastosowanie w momencie przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych będą nadal regularnie monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w Chińskiej Republice Ludowej oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję. |
(22) | Co najmniej raz na trzy lata Komisja powinna dokonywać przeglądu przesłanek, na podstawie których rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej, w tym rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP podlegających nadzorowi Ludowego Banku Chin, uznaje się za równoważne z unijnymi rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi. Takie regularne przeglądy pozostają bez uszczerbku dla uprawnienia Komisji do przeprowadzania nadzwyczajnego przeglądu w dowolnym momencie, w przypadku gdy rozwój sytuacji sprawi, że Komisja będzie musiała dokonać ponownej oceny równoważności tych rozwiązań prawnych i nadzorczych z unijnymi rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi. Na podstawie ustaleń z tych przeglądów Komisja może w dowolnym momencie przyjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji, w szczególności w przypadku gdy zmiany w zakresie regulacji i nadzoru w Chińskiej Republice Ludowej będą miały wpływ na warunki, na podstawie których przyjmuje się niniejszą decyzję. |
(23) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Chińskiej Republiki Ludowej, obejmujące ustawę Chińskiej Republiki Ludowej o Ludowym Banku Chin i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, mające zastosowanie do kontrahentów centralnych posiadających zezwolenie Ludowego Banku Chin na rozliczanie na rynku międzybankowym instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, uznaje się za równoważne z wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
Artykuł 2
Do dnia 22 czerwca 2025 r., a następnie co trzy lata, Komisja dokonuje przeglądu podstaw, na których oparto decyzję określoną w art. 1.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(2) Rozdział V ustawy Chińskiej Republiki Ludowej o papierach wartościowych (zarządzenie nr 14 prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej) oraz rozdział II rozporządzenia w sprawie zarządzania kontraktami terminowymi typu future (zarządzenie Rady Państwa nr 676).
(3) Art. 3: środki zarządzania transakcjami na obligacjach na krajowym międzybankowym rynku obligacji, zarządzenie Ludowego Banku Chin nr 2 [2000].
(4) Art. 3: środki zarządzania pożyczkami międzybankowymi, zarządzenie Ludowego Banku Chin nr 3 [2007].
(5) Art. 2: przepisy przejściowe dotyczące zarządzania międzybankowym rynkiem walutowym, YF [1996] nr 423.
(6) Ustawa Chińskiej Republiki Ludowej o Ludowym Banku Chin przyjęta na trzeciej sesji ósmego Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych w dniu 18 marca 1995 r.
(7) Obwieszczenie Biura Generalnego Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie zagadnień dotyczących wdrażania zasad dotyczących infrastruktury rynku finansowego (YBF [2013] nr 187).
(8) Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101.
(9) Obwieszczenie Biura Generalnego Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie zagadnień dotyczących wdrażania zasad dotyczących infrastruktury rynku finansowego (YBF [2013] nr 187, s. 11).
(10) CBIRC 2013-33.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00